Gråbrødre Kloster, 3D-visualisering, kritik

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Låst
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Gråbrødre Kloster, 3D-visualisering, kritik

Indlæg af mediumaevum »

Er igang med digitalt at rekonstruere Grådbrødre Kloster i middelalderens Viborg.

Jeg har dog brug for jeres kritik/feedback og tips til forbedringer mv., da animationen nok engang bliver vist på et museum, og jeg vil gerne lave så god en animation som det er teknisk muligt.

Én af animationerne bliver indefra kirken med volumetrisk lys som bryder igennem vinduerne og hvor man ser ribberne/hvælvet.

Jeg er dog noget i tvivl om det i jeres optik ligner mere noget fra et gammelt computerspil, eller om jeg med lidt forbedringer hist og pist kan redde det jeg allerede har lavet?

Jeg skal til start sige, at jeg anvender en real-time render (Eevee) pga. renderingstid (har ikke mulighed for en renderfarm), og derfor vil lyset ikke falde så realistisk som jeg håbede på.

Er igang med at nærstudere Eevees muligheder.

Her er billedet indtil videre:
Senest rettet af mediumaevum man 15. jul 2019 14:21, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg synes det ser OK ud. Kommer lysindfaldet til at ændre sig når du panorerer/bevæger dig rundt i videoen, eller er det helt statisk? Der er jo altid lidt bevægelse så snart man har den slags lys/skygger/partikler i luften der lyser op.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Christoffer I. N. skrev:Jeg synes det ser OK ud. Kommer lysindfaldet til at ændre sig når du panorerer/bevæger dig rundt i videoen, eller er det helt statisk? Der er jo altid lidt bevægelse så snart man har den slags lys/skygger/partikler i luften der lyser op.
Tak.

Jeg ved ikke hvad der menes med lysindfaldet ændrer sig?
Det volumetriske lys er lavet af aflange cubes formet som de lyskegler de skal lave. De har bare fået et volumetrisk halvgennemsigtigt materiale, således at når lyset passerer igennem vil de give den effekt. Du kan derfor rotere om dem.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg tror bare jeg efterspørger lidt bevægelse i luften når det kommer på video, så lyskeglen ikke bliver helt statisk.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg ved ikke om det ligner noget fra et gammelt computerspil men det ligner noget fra et computerspil i mine øjne. Men er det galt - det er jo en animation.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Jeg synes de røde? mursten er for flade der mangler bump og/eller normal + hvis du kan lave de grå lidt mere “beskidt” og ujævne

Hvis du laver et particlesystem og smider ind i lyset, som simulerer støv o.lign, virker det mere realistisk

Og så skal du også arbejde en del med colorgrading, især lyset skal være varmere

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Sindsygt imponerende ,... går ud fra lyset kan varieres så det simulerer at skyerne udenfor bevæger sig foran solen ?

F.eks de vide sten er meget detaljerede, og virker byggeteknisk korrekte, men er de definerede "rumligt" eller kun som overflade/tapet ?

For at blive ved den hvide overlade, den er meget "ensartet" ift. et alm. kirkerum, igen som tapet, og overfladen fremstår sådan lidt som om der er malet med plastic-maling og ikke kalk :-) til gengæld er detaljerne omkring fuge-mønster og.l. meget tydelige for betragteren som helhed

Lyset den slags steder er iøvrigt ufatteligt kontrastrigt når solen skinner ind gennem åbninger

De jeg tog billeder på Kronoberg slotsruin måtte jeg bruge HDR Teknik, og stacke 3 forskellige eksponeringer for at få de indvendige sten synlige, og samtidig stenene i baggrunden ude bag døren

Til at starte med var der bare en ild-kugle I midten :-)
HDR4.jpg
HDR4.jpg (242.82 KiB) Vist 925 gange
Senest rettet af DUBTEMPLE ons 10. jul 2019 10:24, rettet i alt 1 gang.
/Dub

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

mediumaevum skrev:Er igang med digitalt at rekonstruere Grådbrødre Kloster i middelalderens Viborg.

Jeg har dog brug for jeres kritik/feedback og tips til forbedringer mv., da animationen nok engang bliver vist på et museum, og jeg vil gerne lave så god en animation som det er teknisk muligt.

Én af animationerne bliver indefra kirken med volumetrisk lys som bryder igennem vinduerne og hvor man ser ribberne/hvælvet.

Jeg er dog noget i tvivl om det i jeres optik ligner mere noget fra et gammelt computerspil, eller om jeg med lidt forbedringer hist og pist kan redde det jeg allerede har lavet?

Jeg skal til start sige, at jeg anvender en real-time render (Eevee) pga. renderingstid (har ikke mulighed for en renderfarm), og derfor vil lyset ikke falde så realistisk som jeg håbede på.

Er igang med at nærstudere Eevees muligheder.

Her er billedet indtil videre:
Flot. Hele billedet kunne godt være varmere. Og hvor kommer skyggerne i bunden af billedet fra ?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Ja der er noget off med lyset, om det er din render der ikke kan finde ud af det ved jeg ikke, men som fotograf kan jeg sige at der ikke er noget lys der opfører sig sådan.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Ret tydeligt at det øverste af lyset falder ind med referance i vindues-hullets indvendige kant der er væsentligt højere da hele hullet er konisk og indsnævre sig ud til nogle ret små vinduer.

Havde strålerne referance i selve glasset, så ville den øverste linie af lys-indfaldet sænke sig med 1-2 meter

Eller noget, anyway stadig imponerende, og måske andre ting er vigtigere at fixr
/Dub

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

mediumaevum skrev:Er igang med digitalt at rekonstruere Grådbrødre Kloster i middelalderens Viborg.

Jeg har dog brug for jeres kritik/feedback og tips til forbedringer mv., da animationen nok engang bliver vist på et museum, og jeg vil gerne lave så god en animation som det er teknisk muligt.

Én af animationerne bliver indefra kirken med volumetrisk lys som bryder igennem vinduerne og hvor man ser ribberne/hvælvet.

Jeg er dog noget i tvivl om det i jeres optik ligner mere noget fra et gammelt computerspil, eller om jeg med lidt forbedringer hist og pist kan redde det jeg allerede har lavet?

Jeg skal til start sige, at jeg anvender en real-time render (Eevee) pga. renderingstid (har ikke mulighed for en renderfarm), og derfor vil lyset ikke falde så realistisk som jeg håbede på.

Er igang med at nærstudere Eevees muligheder.

Her er billedet indtil videre:
Der er et par småting jeg vil nævne. Hald var inde på det. Jeg går ud fra at billedet er et farvebillede. I så fald bør du være opmærksom at lyset vil have en meget varmere farve mod de koldere omgivelser. Og farvestikket vil ikke være afgrænset til lysstriberne fra ruden. Der er en funktion i PS og flere andre billederedigeringsprogrammer som kaldes feather som kan lave en mere glidende overgang i lyset. Og der er også gausian blur, som kan sløre lyset lidt. Der vil også være et mindre dynamisk omfang i billedet. Omgivelserne vil på et billede være gradvist mørkere i forhold til lyset. Og så er der slagskyggerne i bunden af billedet. De ville forudsætte at der er en kraftigt lyskilde fra den anden side i billedet, som bliver brudt af noget som skaber disse hårde skygger i bunden af billedet.
Jeg kan forestille mig at det er meget svært at lave et lys som er så defineret, som her, på et farvebillede og få det til at se helt naturligt ud. Hvis jeg ville bevare det definerede lys som er karakteristisk i f.eks. kirker. Ville jeg nok vælge SH billede.
Det er de ting jeg ville gruble over, hvordan jeg skulle løse. For der er vel ikke nogen fremgangsmåde som er hugget i sten.
Jeg vil anbefale Photoshop Element. Som sagtens kan klare opgaven. Og så er der en masse tutorials til Element på youtube.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

kirke.jpg
Her et eksempel.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Tak for jeres tips. Der bliver ikke noget partikelsystem for lyset, men jeg har arbejdet lidt med lyset og skyggerne samt kontrasterne.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Har lige opdateret med en gråbroder-munk :)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

DUBTEMPLE skrev:Sindsygt imponerende ,... går ud fra lyset kan varieres så det simulerer at skyerne udenfor bevæger sig foran solen ?

F.eks de vide sten er meget detaljerede, og virker byggeteknisk korrekte, men er de definerede "rumligt" eller kun som overflade/tapet ?

For at blive ved den hvide overlade, den er meget "ensartet" ift. et alm. kirkerum, igen som tapet, og overfladen fremstår sådan lidt som om der er malet med plastic-maling og ikke kalk :-) til gengæld er detaljerne omkring fuge-mønster og.l. meget tydelige for betragteren som helhed

Lyset den slags steder er iøvrigt ufatteligt kontrastrigt når solen skinner ind gennem åbninger

De jeg tog billeder på Kronoberg slotsruin måtte jeg bruge HDR Teknik, og stacke 3 forskellige eksponeringer for at få de indvendige sten synlige, og samtidig stenene i baggrunden ude bag døren

Til at starte med var der bare en ild-kugle I midten :-)
Ville bare lige sige, at din kommentar/billede her hjalp mig utrolig meget i mit videre virke med klosteret.

Her klosteret set fra korsgangen.
Hvad tænker I om det?
Vedhæftede filer
Viborg Gråbrødrekloster - Korsgang.jpg
Viborg Gråbrødrekloster - Korsgang.jpg (331.44 KiB) Vist 596 gange

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

mediumaevum skrev:
DUBTEMPLE skrev:Sindsygt imponerende ,... går ud fra lyset kan varieres så det simulerer at skyerne udenfor bevæger sig foran solen ?

F.eks de vide sten er meget detaljerede, og virker byggeteknisk korrekte, men er de definerede "rumligt" eller kun som overflade/tapet ?

For at blive ved den hvide overlade, den er meget "ensartet" ift. et alm. kirkerum, igen som tapet, og overfladen fremstår sådan lidt som om der er malet med plastic-maling og ikke kalk :-) til gengæld er detaljerne omkring fuge-mønster og.l. meget tydelige for betragteren som helhed

Lyset den slags steder er iøvrigt ufatteligt kontrastrigt når solen skinner ind gennem åbninger

De jeg tog billeder på Kronoberg slotsruin måtte jeg bruge HDR Teknik, og stacke 3 forskellige eksponeringer for at få de indvendige sten synlige, og samtidig stenene i baggrunden ude bag døren

Til at starte med var der bare en ild-kugle I midten :-)
Ville bare lige sige, at din kommentar/billede her hjalp mig utrolig meget i mit videre virke med klosteret.

Her klosteret set fra korsgangen.
Hvad tænker I om det?
Super hvis jeg har kunnet bidrae en smule ,... og det ser godt ud det sidste billede !!!!
/Dub

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Rekonstruktionen af Gråbrødre Kloster i Viborg tager form.

Idag er der kun en hæk, som markerer kirken - her et foto set fra "kirkens" (hækkens) gavl i vest.

Billede

Og her en tegning af kirken som den så ud i 1700-tallet:

Billede

Bemærk - rundbuefrisens pludselige "start" og "stop" på både tegningen og min rekonstruktion. Det var vitterligt sådan, den fortsatte ikke hele vejen.
Det skyldtes alle mulige arkitektoniske tilføjelser igennem kirkens historie. I 1600-tallet kom våbenhuset til, det er derfor ikke på min rekonstruktion.

Og her min rekonstuktion af klosteret, som det kan have set ud sidst i 1400-tallet:

Kapellet på kirkens sydside forestiller Løvenbalkernes Kapel.

Har I spørgsmål, konstruktiv kritk eller andet feedback, så bare skriv.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Hermed et opdateret billede af klosteret.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Jeg søger i øjeblikket kritikere til min nye film, på det rent visuelle og - sekundært - lydmæssige.

Filmen er som sådan "færdig", og mangler at blive godkendt af museet, men i mellemtiden hvis jeg alligevel skal igang med eventuelle fejlrettelser, kunne det være rart at få ordnet flere ting, herunder det visuelle, fortællings- og lydmæssige.

Har i ingen "indvendinger" må I også meget gerne fortælle det.

Skriv i tråden, hvis I er interesserede. Ved ikke helt endnu om det bliver pr. halvoffentligt link (skjult link, men offentlig på Lydmaskinen.dk) eller kun pr. pb.

I kan svare enten i pb. eller i tråden her. I bestemmer.

Linket er selvfølgelig youtube.

Medlemsavatar
the green 9
Medlem
Indlæg: 856
Sted: oddesund

Indlæg af the green 9 »

send endelig
- the green 9

100% er ikke altid nok :-(

https://www.facebook.com/Mycelium-Moss- ... 4921821212

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Så er de første billeder godkendt af museet:
Greyfriars Abbey of Viborg, Denmark anno 1541.jpg
Greyfriars Abbey of Viborg, Denmark anno 1541.jpg (1.45 MiB) Vist 325 gange
Greyfriars Abbey of Viborg, Denmark, main entrance.jpg
Greyfriars Abbey of Viborg, Denmark, main entrance.jpg (1.2 MiB) Vist 325 gange
Choir, interior.jpg
Choir, interior.jpg (282.6 KiB) Vist 325 gange
Apse, interior.jpg
Apse, interior.jpg (204.65 KiB) Vist 325 gange

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Er noget spændt på at vide hvad folk synes om billederne her over?

Ved godt interiør er noget "rent" eller spartansk, men det er også meningen. Det var aftalt med en museumsinspektør at droppe alteret, for at gøre det mere nøgternt.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

mediumaevum skrev:Er noget spændt på at vide hvad folk synes om billederne her over?

Ved godt interiør er noget "rent" eller spartansk, men det er også meningen. Det var aftalt med en museumsinspektør at droppe alteret, for at gøre det mere nøgternt.
Hej, bare et hurtigt kik, men man fornemmer virkeligt at det er godt gennemarbejdet,... detaljer, lys, og skygger, og lysindfald

Jeg er i hvert fald imponeret :thumbup:

De to øverste vil af mange sikkert blive forvekslet med fotos
/Dub

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Jeg er i hvert fald imponeret. Det ligner næsten fotos og ikke tegninger :thumbup:

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Er også imponeret. Det er virkelig flot :-)

Det forstyrrer mig måske lidt, at vejret/lyset skifter, men det giver nogle fede dramatiske effekter.

Og så forstyrrer det mig lidt på det øverste billede, at døren til højre + gelænder + de to vinduer yderst til højre på en eller anden måde ser mere “moderne” ud end resten - det hvide og orange trækker blikket over, og det ser mere “nyt” ud.. måske det bare er farverne på mobilos, der gør det + afstanden. Lidt det samme med murstenen på øverste billede - de er virkelig pæne, næsten hyperrealistiske som i “nybyggeri”, men der er alger på teglene på kirkemuren. Igen, måske er det bare afstanden - det er et ret lille format.

Bare lige mine første indskydelser efter et hurtigt kig - og fedt ser det ud :)

Låst