Cordial eller sommer cable højtalerkabel?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Default avatar
gasolin
Medlem
Indlæg: 304

Cordial eller sommer cable højtalerkabel?

Indlæg af gasolin »

Jeg har nogen passive højtaler der kan bi wires og vil gerne prøvet noget andet kabel end det jeg har.

For ikke at ofre så meget så vil jeg prøve noget fra thomann.de (eller en dansk webside da de har den rigtige størrelse)
Cordial cls 425 eller Sommer cable elefant 425 som begge kan fås til ca 30kr meteren.

Ved bare ikke hvad jeg vil prøve, nogen der kan anbefale det ene frem for det andet?

Hvis jeg skulle prøve 4,0mm² skal jeg have til forstærker enden nogen banan eller bfa stik der kan klare 2x 4,0mm² men de er ikke billige og det synes jeg er for meget da jeg har en low budget anlæg http://hificable.dk/produkter/21-bfaban ... tik-4-stk/

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »


Default avatar
gasolin
Medlem
Indlæg: 304

Indlæg af gasolin »




Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Cordial er et fint kabel at arbejde med.
Og det virker fint til lydsignaler.

Skal du arbejde med telekommunikation og Gigahertz skal du finde en anden kabel-leverandør, men jeg kan nok pege dig i den rigtige retning, i så fald.


Hvis du vil prøve noget andet lydkabel kan du købe Carbon kabler hos hifi-klubben til 20.000 kr meteren, eller hvad det kostede sidst jeg tjekkede...

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Går du i øvrigt op i hvilke kondensatorer der sidder i det elektronik du bruger til at afspille lyden med?
Eller om der sidder TL07x opamps i signalvejen?



Støjgulv på AD/DA.... Jeg kunne blive ved.

Default avatar
gasolin
Medlem
Indlæg: 304

Indlæg af gasolin »

Carbon kabler hos hifi-klubben til 20.000 kr meteren ?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Var det noget med dyre kabler:
https://www.hifiklubben.dk/kabler/hojtt ... alerkabel/
https://www.hifiklubben.dk/kabler/Strom ... tromkabel/


Men i den helt seriøse ende, hvor jeg startede ud.
Køb det kabel du kan li' at arbejde med. Jeg har det fint med at håndtere Cordial. Det er også fint at lodde, efter min erfaring.


Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

"Men kablet vil stadig være en elektrisk flaskehals og en fejlkilde." :dollargrin:

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Mere banan her - og billigere end AV Connection:
https://www.av-cables.dk/banan-hoejttalerstik/

Default avatar
gasolin
Medlem
Indlæg: 304

Indlæg af gasolin »

Christoffer I. N. skrev:Går du i øvrigt op i hvilke kondensatorer der sidder i det elektronik du bruger til at afspille lyden med?
Eller om der sidder TL07x opamps i signalvejen?



Støjgulv på AD/DA.... Jeg kunne blive ved.
Nej

Som nævnt jeg har et low budget hifi anlæg og var interesseret i cordial kontra sommer cable, da rigtig mange skriver positivt om begge kabler, men det super svært at google mig frem til hvad jeg skal prøve, cordial eller sommercable.

Der ved nogen forstærker en stor forskel på hvordan den lyder hvis man prøver med det man har cdafpiller,pladerspiller højtaler og så videre og der kan være endnu større med andre højtaler, især hvis man prøver nogen rigtig gode, ikke bare nogen som er dyre og så der kabler.

Nogen kan høre en forskel andre kan ikke, nok nemmere at høre den forskel der måtte være hvis man har et high end, trods det kan det nogen gange være muligt at høre en forskel.

Default avatar
gasolin
Medlem
Indlæg: 304

Indlæg af gasolin »

Var med hvis jeg skal have 2x4.0 mm² is et stik at jeg skal have stik der kan klare 2x4.0 mm² som er ca 8awg,gauge

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Og en søgning på bananstik på RS. Jeg har ikke tjekket Reichelt, Mouser, Farnell, m.fl..
https://dk.rs-online.com/web/c/test-og- ... Term=banan

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

OK.
Jeg kender billige kabler fra 4Sound, og Cordial. Der ville jeg til enhver tid vælge Cordial.

Andre sværger til Mogami. Jeg vil vædde på at man ikke kan høre forskel mellem Cordial og Mogami.


Lad mig vide om du kan bruge de (seriøse) links jeg har bidraget med, eller om jeg skal lede videre.

Default avatar
gasolin
Medlem
Indlæg: 304

Indlæg af gasolin »

Det går nok, hvis jeg skal undgå bøjle effekten ved at have højtaler der kan bi wires og kun bruge 1 sæt terminaler i forstærker enden, så skal jeg have 4 kabler til højtaleren og 2 i forstærkeren.

Har stik til 2x 2.5 mm² i hver stik, men med 2x4.0 mm² i et banan eller bfa stik skal stikket kunne klare tykt kabel og det svært at finde nogen til under 50kr pr stk (selv om brugt kunne være en mulighed).

Min erfarring og ved at google, har tykt kabel som det mest markante i forhold til tyndt kabel, en anderledes måde at gengive de dybe toner på.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

SustainerPlayer skrev:
"Men kablet vil stadig være en elektrisk flaskehals og en fejlkilde." :dollargrin:

Eller formuleret på godt dansk af Storm P.: Det kræver ærlighed at sælge elastik i metermål.

Bare det at hifi-klubben, kan finde på at have sådan noget på hylden.... minder jo om den katolske kirkes afladshandel!!!!
gasolin skrev:Min erfarring og ved at google, har tykt kabel som det mest markante i forhold til tyndt kabel, en anderledes måde at gengive de dybe toner på.
Google is your friend, men også et organ til fremførelse af meget bullshit! Når nu du tilsyneladende har beslutet dig for at tanken er vigtigere end rent faktisk at få noget ud af dine højttalere - kunne du måske have brug for at læse det her:

https://www.thefrug.com/getting-rid-of- ... -syndrome/


--sd

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Der er ingen forskel på lyden i højttalerkabel.

Bi-wiring har ingen fordele.

Der er ikke nogen der kan høre forskel i en ægte blindtest, selvom de påstår det. Aldrig har nogen passeret en sådan uvildig test.

JREF challenge udlovede $1.000.000 til den person som kunne høre forskel på højttalerkabel i en blindtest. Aldrig taget og dermed aldrig bestået, naturligvis.

Samtlige pseudovidenskabelige påstande om højttalerkabler kan afvises. Bi-wiring, direktionalitet, skin-effekt, osv. Ikke at skin-effekt ikke findes - bare ikke relevant for højttalerkabel.

Jeg sidder i et af Danmarks mest vellydende specialbyggede rum med et anlæg i 6-ciffers klassen.

Jeg har en livslang erfaring i at lytte til og justere musik og lyd, samt 165 guld- og platinplader.

Udover at have Lydmaskinen her, så underviser jeg i lydteknik og har været ekstern lektor på Sonic College.

Højttalerkablerne i mit setup koster vel blot 50-75 kr./m selvom en snottet sælger i Hi-Fi klubben påstår at der er forskel.

Move on. :-)

Edit: helt præcis er det Van Damme 2x6 mm Hi-Fi (Directional - hvilket naturligvis er bullshit) på Dali LUX bananstik loddet med sølv.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

gasolin skrev:

Hvis man forstår hvad en null test er og hvad Ethan Winer siger, så er det også klart at Paul McGowan modsat ikke aner hvad han taler om.

Eller rettere: han lyver for at sælge sin produkter. Usympatisk.

Han har i øvrigt en del andre løgner/vrøvlevideoer liggende, hvor han afslører sin komplette mangel på forståelse af grundlæggende akustiske fænomener.

Medlemsavatar
Kvaksalver
Forum Donator
Indlæg: 141
Sted: 8000C

Indlæg af Kvaksalver »

Gasolin, med al respekt, jeg tror, du skal gøre dig klart, at der er væsentlig forskel på Lydmaskinen og hifi4all. Voodoo og slangeolie har ikke rigtigt nogen effekt på serverne her...

Default avatar
gasolin
Medlem
Indlæg: 304

Indlæg af gasolin »

Bruger slet ikke hifi4all, det umuligt at undgå at bryde en af de mange regler der er på hifi4all

Van damm blue vs hifi, man skulle tror det var næsten samme kabel hvor det ene bare er i en extra slidstærk indpakning
https://hifipig.com/van-damme-blue-and- ... more-14566

En ting er jeg dog sikker på og det er at kabler skal ikke være for tynde, heller lidt for tyk end for tyndt også selv om man ikke har skal bruge 10-20 meter til hver højtaler og ikke har super strøm krævende højtaler på under 4 ohm med kæmpe forstærker på flere 100 watt i 8 ohm og det dobbelt i 4 og så videre.

Hvad bi wiring angår så kostede det mig ikke meget ekstra og jeg har så 2 ens sæt kabler så frem jeg i fremtiden vil køre bi amping.

Jeg har hifi som hobby og der kan man altså ikke altid nøjes med at snakke om det ;-)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det kunne godt ligne det ene kabel ja.

Til gengæld er det komplet nonsens hvad vedkommende skriver i artiklen omkring lyden.
En ting er jeg dog sikker på og det er at kabler skal ikke være for tynde, heller lidt for tyk end for tyndt
4mm eller lidt over er fint.

Det er en misforståelse at det hellere må være lidt for tykt. Det må aldrig være det mindste for tykt, så kan det ikke forbindes ordentligt.
også selv om man ikke har skal bruge 10-20 meter til hver højtaler
Længden her har ingen betydning, dvs. om der er 5 meter eller 30 meter til højttalerne i praksis.

Længden har derimod betydning fra fx en passiv monitor controller til ampen, hvor du kan begynde at måle en 0.1 dB (!) forskel når du kommer op over de ca. 30 meter, lidt afhængig af hvordan controlleren er lavet.

Det samme gælder i høj grad for kablet mellem en guitar og en amp.

Det har bare intet at gøre med højttalerkabel og det forstærkede lydsignal der sendes gennem dette.
og ikke har super strøm krævende højtaler på under 4 ohm med kæmpe forstærker på flere 100 watt i 8 ohm og det dobbelt i 4 og så videre.
Det er underordnet her.

De 2 x 6 mm højttalerkabel jeg har går ind i B&W 802 Diamonds fra en Classé CA-2300 amp. Her taler vi 300W rms i 8Ω /600W rms i 4Ω.

Du kan ikke få bedre eller mere præcis lyd eller bedre lyd af at skifte højttalerkablet her ud med et der er dyrere (eller billigere for den sags skyld).
Hvad bi wiring angår så kostede det mig ikke meget ekstra og jeg har så 2 ens sæt kabler så frem jeg i fremtiden vil køre bi amping.
Bi-amping og bi-wiring er to forskellige ting, ved ikke om det var en slåfejl.

Ingen af delene giver mening. Bi-wiring kan ikke forbedre lyden. Jeg har B&W 802 Diamonds og de kan godt bi-wires, men det anbefaler B&W naturligvis heller ikke at man gør fordi det kun kan blive værre. Det er inkluderet for at gøre tosser glade, skriver de mellem linjerne.

Bi-amping kan heller ikke forbedre lyden, men her risikerer du i endnu højere grad at ændre lyden til det værre. Det må man direkte fraråde.

Hvis man gerne vil eksperimentere med hi-fi som hobby for at få bedre lyd, så handler det i første omgang om at forbedre akustikken i rummet. Derefter at opgradere selve højttalerne, D/A'en og ampen.

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Holger skrev:
Jeg har en livslang erfaring i at lytte til og justere musik og lyd, samt 165 guld- og platinplader.
Flot sneget ind i samtalen. :-D

Default avatar
gasolin
Medlem
Indlæg: 304

Indlæg af gasolin »

Det siges at bruge en billig forstærker forstærker hvor man bruger 2 sæt højtaler udgange og højtalerne uden metalbøjlerene, vil være det samme som at bruge højtalerne med metalbøjlerne(som man helst skal undgå) og en forstærker med 1 sæt højtalerterminaler.

Da der groft sagt er en forbindelse imellem højtaler a og b på en billig forstærker som er lige så dårlig for lyden som at bruge metalbøjlerne på højtalerne.

Man kan altid bruge jumpers imellem termimnalerne, det bare ikke alle der vil det.


Vil den modstand resistance det er fra forstærkeren og til højtalerne ikke være næsten den samme (det samme kunne sige om dæmpnings faktoren) hvis kablet uanset om det er 8x1.5 mm2 eller 2x6 mm2 fordelt på samme antal terminaler( i forstærker enden), har ca den samme samlet tykkelse ?

Det vil sige jeg groft sagt bare skal have 6mm2 i forstærker enden og så vil det være lige meget om jeg bruger 2 eller 4 terminaler i højtaler enden så længe jeg ikke bruger metalbøjlerne ?

Lyddæmpning af rummet. Det har jeg spurgt om da thomann.de har en masse forskellig som man kan bruge til at forbedre akustikken med (uden det koster en formue), der fik jeg at vide man ikke bare køber noget og sætter det op, man skal vide hvad man vil dæmpe og så blev det ikke til noget, for der var ikke rigtig noget universalt der blev anbefalet som jeg kunne bruge.

Groft sagt har jeg en væg bag mine pc skærm og højtaler, der kunne nemt være 6 eller 8 af dem her i bredden, f.eks 2 på min skrå væg og måske 2 i hvert hjørne oven på hinanden så de samlet set danner et H, i midten er der en radiator så der kan kun være 1 i højden, så der en hylde og så kan der være 3 i bredden før et vindue.

https://www.thomann.de/dk/eq_acoustics_ ... e_blue.htm

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

gasolin skrev: Man kan altid bruge jumpers imellem termimnalerne, det bare ikke alle der vil det.
Jumpers sidder installeret på Classéen. Den koster 50k og er ikke kvalificeret som billig ;-)

Man kan selvfølgelig pille dem af hvis man er tosset og insisterer på det.
Lyddæmpning af rummet. Det har jeg spurgt om da thomann.de har en masse forskellig som man kan bruge til at forbedre akustikken med (uden det koster en formue), der fik jeg at vide man ikke bare køber noget og sætter det op, man skal vide hvad man vil dæmpe og så blev det ikke til noget, for der var ikke rigtig noget universalt der blev anbefalet som jeg kunne bruge.
Jeg mener ikke Thomann har et specielt stort udbud velegnet til egentlig akustisk regulering (typisk GIK og RealTraps).

Der bør du optimalt set have nogle bedre dimensioner bygget i rummet samt masser af glas/stenuld. Der er gode tråde her på siden for hvordan man gør.

Aldrig skum. ;-)

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2938
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Holger skrev:Der er ingen forskel på lyden i højttalerkabel...
Hvad med støj? (De dyre kabler er vel bedre skærmet)

Nyt svar