Mac er langsommere end pc!

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Re: Mac er langsommere end pc!

Indlæg af AnotherDan »

stralner skrev:
benjisan skrev:Problemet med throttling er vist primært også kun i relation til deres laptops :)
Throttling er et problem generelt...

fix det: https://coderbag.com/product/quickcpu
Det link har intet med Thermal Throttling at gøre.

Der er kun en løsning til thermal throttling: bedre afkøling eller mindre varmeudledning.
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

AnotherDan skrev:
stralner skrev:
benjisan skrev:Problemet med throttling er vist primært også kun i relation til deres laptops :)
Throttling er et problem generelt...

fix det: https://coderbag.com/product/quickcpu
Det link har intet med Thermal Throttling at gøre.

Der er kun en løsning til thermal throttling: bedre afkøling eller mindre varmeudledning.
Det er altså det samme :wink:

Throttling bruger man når temp er for høj eller når man ønsker at spare strøm...Deraf thermal throttling :lol:
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Nej du blander altså tingene unødvendigt sammen her, linket handler om uudnyttede resourcer og intet omkring throttling, det drejer sig groft sagt om "dårlige" strømindstillinger i OS'et.

Jeg har mærket det en del gange på mit arbejde; på performance afhængige servere...
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Sikke dog en masse kloge mennesker, begge systemer er geniale på hver deres måde, men nogle gange virker det som om TopGear skal teste om denne bil er hurtigst rundt på banen med rattet i venstre eller højre side af bilen.

Fakta FOR MIG er at hvis jeg skal lave et lyd eller videoprojekt er jeg hurtigere og mere smertefri færdig på en Mac end på en PC. I gamle dage da Mac ikke havde samme skarer af udviklere brugte Apple fans ofte sætningen: "det kan også godt lade sig gøøøøøre på en Mac" Velvidende at det var noget bøvl.
Idag har jeg det lidt omvendt, det er supernemt på en Mac, men hvis du vil på en PC.. "kan det altså også godt lade sig gøøøøre"
Men hvis vi snakker Gaming er der ikke så meget at diskuterer, faktisk heller ingen grund til at teste for at sammenligne, der er PC bare kongen. Men nu er jeg ikke 13 år med hang til RGB i tastatur og mus og headset og skærm og kabinet og og og... Så en pæn, støjsvag, hurtig (ikke på papiret men i oplevelse) maskine som er klippestabil uden der skal stilles jumpere eller optimeres i BIOS og drivere, er min foretrukne.

Hvis de så laver noget uheldigt hardware skal man bare lade være med at købe det, det kan Apple se på deres salgstal, og så fikser de det måske i næste generation eller model. Heldigvis kan man kører længe på deres hardware, så det med at hoppe en version eller 3 over sker der ikke så meget ved.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Husk: Mac er nok langsommere end PC, men PC-ejere er langsommere end Mac-ejere.

Så behøver vi vist ikke diskutere det emne mere...

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2938
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Holger skrev:Husk: Mac er nok langsommere end PC, men PC-ejere er langsommere end Mac-ejere.

Så behøver vi vist ikke diskutere det emne mere...
“Så er den ged barberet!” [emoji16]

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Ingen grund til at være nedladende; syntes det er helt OK at diskutere Apples hardware performance og hvad de har lavet af tricks i OS'et for ikke at riste hardwaren af.

Og indtil forum-politiet lige fik sat alle de "kloge" folk på rette plads så foregik det da i en forholdsvis god tone.
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hey, jeg hader Apple ligeså meget som de fleste hardcore PC-ejere.

Jeg har ingen illusioner om hverken performance eller at de ikke både fusker og lyver - Apple er på mange måder en usympatisk virksomhed.

Jeg har købt ind i Apples økosystem og holder meget af (nogenunde) virkende synkronisering mellem alle mine enheder og en OS brugerflade jeg foretrækker over Windows. Og et pænere design.

Men that's about it.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2938
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Holger skrev:Hey, jeg hader Apple ligeså meget som de fleste hardcore PC-ejere.

Jeg har ingen illusioner om hverken performance eller at de ikke både fusker og lyver - Apple er på mange måder en usympatisk virksomhed.

Jeg har købt ind i Apples økosystem og holder meget af (nogenunde) virkende synkronisering mellem alle mine enheder og en OS brugerflade jeg foretrækker over Windows. Og et pænere design.

Men that's about it.
Jeg har tæt på samme forhold til Apple og deres produkter, som dig Holger. Efter mange år med PC/Windows, så var/er Apple det rette valg for mit vedkommende, når det kommer til musik- og grafisk produktion. Jeg mener også de umiddelbart har den bedste sync mellem enheder.

Men jeg orker ikke den der “hellige krig” mellem PC og Mac, OSX og Windows etc...

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

@Holger der var ikke din kommentar var jeg referede til, den var jo åbenlys humoristisk (eller forsøg på samme *badumtisj*)...

Jeg er selv ganske stor fan af OSX og ikke mindst det gennemførte økosystem.

Men derfor syntes jeg det er helt OK at man diskuterer hardware performance i isolation uden at man behøver at ty til retorik af noget nederen karakter...
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg har elsket Apple, men har lidt svært ved at være med nu da priserne er blevet så høje. Jeg arbejder med Windows og servere til dagligt, og der må jeg bare indrømme at det er rart at komme hjem til min Mac igen hver dag. Nu har jeg så fået et arbejde hvor jeg også supporterer mange privatejede Macbooks, og de 2 største syndere der er Microsoft produkterne som er kodet ringe i deres licenshåndtering, og så unge menneskers evne til at installere skrammelsoftware fordi de tror man så kan se film gratis.. suk..

Men er helt enig i Holgers udlægning.

Hardware performance er lidt en PC-master race ting. Det interesserer mig faktisk kun mens Apple fortæller om det på Keynote, wow... og så blev det ligegyldigt igen.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Jeg syntes det klinger noget hult at hardware performance skulle være en PC-only ting taget i betragtning af den nærmest mytiske status den gamle 4 kernede MacMini har haft på dette forum.
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Det kan du ha ret i, men det var også fordi at den følgende generation af Mac Mini var så underspec'et (er det et ord?) i forhold til den forrige, at ingen ville købe den nye til fuld pris, men hellere ville købe den gamle brugt til billigere penge.
Jo, selvfølgelig er hardware performance også en ting i Mac verdenen, jeg tror bare ikke den er alfa og omega som den nogen gange er i PC Windows verdenen.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

AnotherDan skrev:Jeg syntes det klinger noget hult at hardware performance skulle være en PC-only ting taget i betragtning af den nærmest mytiske status den gamle 4 kernede MacMini har haft på dette forum.
Det er klart at man ikke kan se helt bort fra specs. Flere kerner og højere clockfrekvens, samt flere GB RAM er klart at foretrække. Men om rammene lidt er det ene eller andet lader jeg være op til Apple. For mig er kvaliteten af en SSD også vigtigere end hastigheden, og Retina betyder mere for mig end 0,1milsek latency på en skærm.

Jeg havde en skraldespand (Mac Pro) til rådighed på en arbejdsplads, og selv om den allerede der var outdated på hardware hvis man sammenlignede den med en PC, så outperformede den alt andet jeg havde oplevet, jeg havde på ingen måde brug for de hestekræfter, for jeg kunne ikke kaste en opgave efter den som den ikke klarede live, det var dybt imponerende, bare ikke på papiret.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Det er også fint.

Men man må have respekt for at man godt kan debatere et emne uden den overordnede religiøse tilgang, hvor oser ud at den ene lejr har mere ret til sin holdning end den anden.

På et område som er viden og fakta baseret giv dog folk rum til at diskutere det. At det samlede billede hvorvidt noget er et godt produkt, god investing osv. handler om en masse andre faktorer behøver vi ikke at påduttes hver gang...

Normalt når jeg ser det ske så lukker jeg bare siden igen... Denne gang valgte jeg at give mit synspunkt til kende.

Jeg håber det kunne aflede lidt selvrefleksion over sin praksis, istedet for det skal havne i en unødvendig nedlandende og uværdig debat.

Mit indtryk er der er dygtige mennesker der afholder sig fra at deltage pga. ovenstående, jeg tillader at sætte mig selv i den bås på enkelte områder...
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

AnotherDan skrev:Nej du blander altså tingene unødvendigt sammen her, linket handler om uudnyttede resourcer og intet omkring throttling, det drejer sig groft sagt om "dårlige" strømindstillinger i OS'et.

Jeg har mærket det en del gange på mit arbejde; på performance afhængige servere...
Prøv nu lige at se den igen, der er ganske enkelt bevis for at hardwaren ikke yder det spec. den sælges på!" Så kan man spørge om det er nødvendigt, det er en anden debat. Uudnyttede resourcer er netop throttling, windows benytter det også så ingen ko på isen der, men det er bare ikke ok at sælge et produkt på et spec. det ikke lever op til pga. køling og andet som gør at det aldrig fysisk kommer til at yde det man betaler for. Modsætningen er windows mig bekendt, for her kan man let og elegant komme omkring begrænsningen. Men er man tilfreds med produktet, så er der jo ingen debat og religion..det bliver man dum af..

Pointen med den video er: Mac yder ikke det man forventer, i henhold til deres specifikationer!!!

End of story :-D
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

stralner skrev:Pointen med den video er: Mac yder ikke det man forventer, i henhold til deres specifikationer!!!
Nu snakker vi jo kun et par enkelte modeller der lider under det og ikke hele Mac linjen (udråbstegn, udråbstegn, udråbstegn) :)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

benjisan skrev:
stralner skrev:Pointen med den video er: Mac yder ikke det man forventer, i henhold til deres specifikationer!!!
Nu snakker vi jo kun et par enkelte modeller der lider under det og ikke hele Mac linjen (udråbstegn, udråbstegn, udråbstegn) :)
#notallmacs
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

benjisan skrev:
stralner skrev:Pointen med den video er: Mac yder ikke det man forventer, i henhold til deres specifikationer!!!
Nu snakker vi jo kun et par enkelte modeller der lider under det og ikke hele Mac linjen (udråbstegn, udråbstegn, udråbstegn) :)
Citat: Hvorfor MAC ofte ikke yder det forventede iht. deres spec.

Ofte er ikke et par enkelte modeller, ej heller blot nogle få...det må nødvendigvis tolkes som de fleste!
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Holger skrev:Hey, jeg hader Apple ligeså meget som de fleste hardcore PC-ejere.

Jeg har ingen illusioner om hverken performance eller at de ikke både fusker og lyver - Apple er på mange måder en usympatisk virksomhed.

Jeg har købt ind i Apples økosystem og holder meget af (nogenunde) virkende synkronisering mellem alle mine enheder og en OS brugerflade jeg foretrækker over Windows. Og et pænere design.

Men that's about it.

Ærlig snak !!!

Ud over det kan man jo ikke kilde alles øren ,.. sådan er det

Truth is an offense but not a sin :dollargrin:
/Dub

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

stralner skrev:Ofte er ikke et par enkelte modeller, ej heller blot nogle få...det må nødvendigvis tolkes som de fleste!
True. Men en tolkning af hvad der bliver sagt i et forum er ikke det samme om en afspejlning af hvordan virkeligheden ser ud :)

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

benjisan skrev:
stralner skrev:Ofte er ikke et par enkelte modeller, ej heller blot nogle få...det må nødvendigvis tolkes som de fleste!
True. Men en tolkning af hvad der bliver sagt i et forum er ikke det samme om en afspejlning af hvordan virkeligheden ser ud :)
Heldigvis :lol:
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
nickkbh
Forum Donator
Indlæg: 2362
Sted: Bangkok,Thailand

Indlæg af nickkbh »

OSX fungerer, og specielt til lyd, behøver man ikke nødvendigvis det nyeste og det hurtigste mere.

Er ikke decideret fan, men praktisk anlagt. Så at det bare fungerer er superfedt.

Jeg har en Hackintosh jeg bruger i studiet. Og jeg sparede ret mange penge i fht en Apple maskine.

Modast har så osse lige købt en svinedyr MBP. Den kan tage over i studiet hvis jeg har brug for det.

Modsat har jeg så osse lige købt min første ikke iPhone. Fordi jeg bliver ved med at smadre dem.
Og det fungerer sgu ok. Kræver lidt at få iCloud og kalender sync til at funke, men nu kører det fint.

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

stralner skrev: Prøv nu lige at se den igen, der er ganske enkelt bevis for at hardwaren ikke yder det spec. den sælges på!"
Jeg er slet ikke uenig i ovenstående.

Jeg er uenig i det link du sendte vedr. strøm besparende optimeringer skulle være et argument i denne debat. Det er ikke betinget af hardware, dårligt design etc - bare nogle default indstillinger i OS'et der er sat til at spare mere på strøm end på performance.
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

AnotherDan skrev:
stralner skrev: Prøv nu lige at se den igen, der er ganske enkelt bevis for at hardwaren ikke yder det spec. den sælges på!"
Jeg er slet ikke uenig i ovenstående.

Jeg er uenig i det link du sendte vedr. strøm besparende optimeringer skulle være et argument i denne debat. Det er ikke betinget af hardware, dårligt design etc - bare nogle default indstillinger i OS'et der er sat til at spare mere på strøm end på performance.
okay så gik vi forbi hinanden :lol: selvfølgelig er vi enig i det!!
Cubase 11 pro

Nyt svar