Guitar-nørder, gør mig klogere - Gain, pickups, amps m.m.

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Guitar-nørder, gør mig klogere - Gain, pickups, amps m.m.

Indlæg af Christoffer I. N. »

Andertons har netop lavet en ny Sound Like. Jeg er interesseret i hvad der påvirker at især Rabea's rig i denne video lyder så "smadret/metal" med guitar direkte ind i amp. Jeg synes ofte jeg ser at der skal minimum en overdrive eller distortion før amp, og evt. en boost, men boost er i dette tilfælde indbygget i amp.

Fra 8:51 gennemgår han strenge, head & cab og noise suppressor:



Links til guitar og head, de har ikke linket til cab:
https://www.andertons.co.uk/jackson-pro ... snow-white
https://www.andertons.co.uk/victory-vx1 ... n-head-6l6


Så hvad handler det om, i dette tilfælde? Godt amp design med tonsvis af gain? Kraftigt output fra pickups? Ja selvfølgelig en kombination af de valg de har truffet (se videoen fra start for baggrunds info), men jeg kunne godt tænke mig at blive klogere på det.

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Jeg er guitarist, men ikke metal, så uden autoritet tror jeg at downtunings spiller en stor rolle i at det netop lyder “smadret”. Han smider tykke strenge på for stadig at kunne definere tonerne i bassen, og det er en stor del af den sound.

Amp mv skal så også kunne håndtere den lyd ved at have en defineret bund der ikke er for “løs”, og så bruger de tubescreamer pedaler til at booste mellemtonen så lyden kan “skære igennem” i et mix.

Udfordringen her er at finde pedaler der går godt sammen med forstærkeren, og som ikke modarbejder idealet om tung men defineret bund, skære igennem i mixet, kompleksitet i top uden at blive skarp mv.

Andre ved sikkert mere om detaljerne her.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

så uden autoritet tror jeg at downtunings spiller en stor rolle i at det netop lyder “smadret
Jeg har set flere metal tabs , hvor guitaren er stemt ned, eller ikke er stemt i a.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Så hvordan, det her med en "Drop" tuning af strenge betyder at man har stemt så de spiller dybere toner (end normal opsætning)?

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Drop tuning er første streng en tone ned...

Standard Tuning er i E på øverste streng.

Drop D er så helt samme tuning med øverste streng i D.

Drop C er så tunet alle strenge ned til at matche osv.
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1308
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

Christoffer I. N. skrev:Så hvordan, det her med en "Drop" tuning af strenge betyder at man har stemt så de spiller dybere toner (end normal opsætning)?
Der er en hel del bands, hvor alle - altså både bas og guitarer - overall er stemt en halv eller hel tone ned. Mig bekendt meget udbredt i metal-kredse, - hvor også bariton guitarer bruges en del. Men også en hel del rockbands, - ja, faktisk også akustiske guitarister/sangere - stemmer hele instrumentet ned. Udover mere/anderledes bund, giver det i det hele taget en anden klang og udtryk end den normale "kammertone" stemning. Det kommer mest til udtryk, når man spiller i de tonearter, der ligger i den 3 første bånd på guitaren og hvor der indgår løse strenge - som er de mest brugte til guitarbaseret rock/populær musik.
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Takker!

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Den er sgu elegant at se på på - den Jackson Mick Thomson sig.

Billede

Nyt svar