Tråden om Spotify - forretningsmodeller, sagsanlæg, manglende omstillingsevne hos musikere og meget mere ...

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Tråden om Spotify - forretningsmodeller, sagsanlæg, manglende omstillingsevne hos musikere og meget mere ...

Indlæg af SustainerPlayer »

Ikke noget nyt under solen som sådan.



Jeg savner nok bare, at ud over at brokke sig over det - hvilket er fint og forståeligt - at man også peger på nogle veje ud af det.
Senest rettet af SustainerPlayer fre 23. aug 2019 14:03, rettet i alt 3 gange.

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Nogle har jo valgt at sagsøge Spotify, som fx Eminem offentligjorde i dag:
https://finans.dk/erhverv/ECE11567391/e ... ctxref=ext

Det ser mere teknisk ud dog, dvs. det er baseret på en relativt ny lovgivning i USA.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Det glæder mig at der bliver lavet opmærksomhed omkring det af nogle store spillere, der er alt for mange forbrugere der ikke er informeret om hvor ringe et system det egentlig er for kunstnerne, jeg ville fryde mig hvis det blev vendt på hovedet.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Jeg kan dog ikke gennemskue om en evt. dom i Eminem's favør automatisk ændrer betingelserne for andre kunstnere?

Selvfølgelig hvis et par 100 af de store lægger sag an, så vil det begynde at ligne noget.

Men vil det i bund og grund ændre det til, at kunstnere kan leve af streaming?

Det forekommer mig stadig ret arbitrært, at man laver et nedslag en gang i 80'erne eller 90'erne og siger, at den gang kunne man leve af at udgive, så det skal man også kunne nu.
Jeg ved godt folk bliver sure - men det er historisk set været en meget begrænset periode, hvor det kunne lade sig gøre.

Den forretningsmodel Bonamassa og rigtigt mange andre savner er jo noget "der har været" - og sandsynligvis ikke kommer igen.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Hald skrev:... der er alt for mange forbrugere der ikke er informeret om hvor ringe et system det egentlig er for kunstnerne ...
Jeg tror ikke at det er der en evt. ændring vil komme fra. Når man ser bort fra superfans ol. så er den gennemgående forbruger nok ret ligeglad med om folk kan tjene penge på en given forretningsmodel.

Jeg tror kun det er musikbranchen selv, der synes det er givent. I mange andre kunstarter er vilkårene endnu værre. Billedkunst ... beskrivende dans ... :-P

Folk er måske også lidt kede af det, når den lokale grønthandler ikke kan løbe rundt. Men han lukker stadig. Og grøntsager er endda en del vigtigere end musik. :shock:

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

SustainerPlayer skrev:Jeg kan dog ikke gennemskue om en evt. dom i Eminem's favør automatisk ændrer betingelserne for andre kunstnere?
Spotify og lign. er som teflon.

HVIS det virkelig får betydning, så justerer de noget andet.


Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Holger skrev:
SustainerPlayer skrev:Jeg kan dog ikke gennemskue om en evt. dom i Eminem's favør automatisk ændrer betingelserne for andre kunstnere?
Spotify og lign. er som teflon.

HVIS det virkelig får betydning, så justerer de noget andet.

Teflon = Politik ? :shock: :lol:
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Bonamassa har selvfølgelig helt ret. Spotify er jo i princippet blot Napster med dyre advokater. En smart form for legaliseret tyveri, når man som indholdsproducent ikke engang kan hive en timeløn ud af en dags arbejde. Samfundet må være blevet overciviliseret siden det kan lade sig gøre at slippe afsted med sådanne "forretningsmodeller".. jeg tror ikke at vi har tilsvarende forretninger om 50år, men flere generationer af artister er til den tid blevet jordet.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Med mindre, der kommer et decideret oprør (evt med våben i hånd), kan jeg ikke forestille mig andet end, at vi i fremtiden blot vil se storkapitalen plyndre dem, der laver arbejdet, endnu mere effektivt.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump


Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

* forestiller sig en gruppe af bevæbnede musikere * :-P :lol: :roll:

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Haha - Damian Keyes har stort set samme mening som undertegnede. Og Youtube vidste lige, at den her skulle præsenteres i mit feed:

JOE BONAMASSA IS WRONG!


Hop ca. 35 sekunder ind for at skippe hans selvpromo. :-P

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Har lige omdøbt tråden, så den kan benyttes mere generelt om alt omkring Spotify ... :-P

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Det er da MEGA klamt det han siger.. hvis jeg vil lave musik, men ikke vil sælge T-shirts, billetter osv, så kan man ikke tjene penge på musik. De ting har INTET med hinanden at gøre! Hvis man vil lave yderligere penge på sin musik ved at lave koncerter og merchandise så helt fint med mig, men de skal ikke forære hovedproduktet væk.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Hald skrev:Det er da MEGA klamt det han siger.. hvis jeg vil lave musik, men ikke vil sælge T-shirts, billetter osv, så kan man ikke tjene penge på musik. De ting har INTET med hinanden at gøre! Hvis man vil lave yderligere penge på sin musik ved at lave koncerter og merchandise så helt fint med mig, men de skal ikke forære hovedproduktet væk.
Muligvis - men det er et reality check.

Det er da fint at tro, at man kan sælge sin musik til X€ ... men virkeligheden er jo ikke sådan.

Hvis man gerne vil tjene penge, så må man tilpasse sig markedet - det er en del sværere at tilpasse markedet til sig. Han giver jo netop nogle realistiske muligheder for at tjene penge.

Har du et realistisk alternativ til en givtig forretningmodel for musikere?

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

Holger skrev:Nogle har jo valgt at sagsøge Spotify, som fx Eminem offentligjorde i dag:
https://finans.dk/erhverv/ECE11567391/e ... ctxref=ext

Det ser mere teknisk ud dog, dvs. det er baseret på en relativt ny lovgivning i USA.
Det er faktisk Trump der står bag den nye lovgivning.
Han præsenterede det stolt på en video som blev lagt på youtube.
Det handler om at musikere skal betales, ordentligt. at least in USA :)

Men jeg synes bare ikke at Eminems selskab kan sige at de udgiver musik uden rettigheder, og samtidig siger at de har "fået for lidt penge", i årevis.
Det svarer jo til en accept af at musikken er på Spotify.

Det hænger ikke sammen, og er sikkert en standard lorte musikkontrakt med over 500 betingelser, og juridiske sætningskonstruktioner, som fuldstændigt gør en kontrakt/rettighed, til et battle of words, i en retsag :)

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

For at summe op på Spotify i følge min mening:

Det er det største musiksted, og her kan jeg finde alt det gamle jeg er gået glip af, og følge med i alt det nye, som jeg jo ikke køber på CD mere.
Det er 15 år siden jeg købte en CD, med undtagelse af Michael Jackson albums. (en samling er jo en samling)

Hvis Spotify går konkurs, har vi næsten kun Aplles nye tjeneste, som ikke engang er kommet i luften endnu, og vi er hensat til at betale for mp3 filer fra Amazon, som vi kan høre 30 sekunder af, eller Tidal osv. som er det rene bras sammenlignet.

Jo flere abbonenter Spotify får, jo færre reklame penge får de, jo flere abbonnenter har de brug for... æh buh ?? :)

Fordi pladeselskaberne ikke har lavet et samarbejde, og skabt deres egen tjeneste, har vi nu de problemer vi har.
Men hvis selskaberne laver en tjeneste, skal de også bare glemme superstjernerne, og udgive hele dynen som bliver sendt.

Det er jo netop det der er det fede ved Spotify. Her er et væld af musik, fra unsigned artister.

Jeg håber virkeligt ikke at de går konkurs.... selvom jeg har læst om gigantiske retsager.

Nyt svar