Er det farligt?

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Er det farligt?

Indlæg af mediumaevum »

Jeg har virkelig længe tænkt på at skrive dette indlæg, meget usikker på om det overhovedet er en god idé. Har skrevet det ene indlæg efter det andet i flere måneder uden at trykke "Send". Men har dog været i kontakt med en moderator om Lydmaskinen kan tolerere et indlæg som det, hvortil svaret var at det kunne de.

Til moderationen: Jeg vil meget gerne bede om dette indlæg ikke citeres fuldt ud, og jeg vil være rigtig glad for hvis jeg kan bevare retten til at rette det på et senere tidspunkt. På forhånd tak.

Så nu prøver jeg, og jeg vil virkelig blive glad for hvis lydmaskinisterne vil udvise en eller anden grad af forståelse for min situation.
Ikke at jeg ikke tror I vil det...

Det her bliver et laaaaaaangt indlæg. Bær over med mig, jeg ved ikke hvordan jeg skal korte det af uden at miste konteksten.

--

I 2008 oprettede jeg min youtubekanal (se link i signatur) og har siden gået under dette pseudonym som jeg også anvender her på Lydmaskinen.
Et par henvendelser er det blevet til over årene, om brug af mit indhold.

Men jeg synes det er svært at "komme frem" her i livet, når man som jeg for alt i verden skal være pseudonym.
Derudover synes min familie, venner mfl. at det er ærgerligt jeg ikke tør stå frem og få anerkendelse for det jeg har lavet med f.eks. museum, naturpark mm. på f.eks. Facebook.

Det er dog lettere sagt end gjort at afskrive min pseudonymitet og fremvise navn mv. og fremstå på f.eks. Facebook hvor alle ved hvem jeg er og hvor jeg bor.

Problemet for mig består i mine vanskeligheder som ultimativt skyldes mit handicap og tillægs-sygdomme.

Som I sikkert ved fra andre tråde har jeg det sidste år måtte gå til bekendelse pga. uheldige tråd-udviklinger og indrømme at jeg har autismespektrumforstyrrelse som har indvirkning på hvordan jeg forstår/tolker andre mennesker og det besvær jeg har med samme.

Samtidig har jeg svært ved at kommunikere mine tanker ud i skrift eller tale uden at blive misforstået fordi jeg har svært ved det social-kommunikative.

Det medfører yderligere vanskeligheder, idet jeg hermed fremstår som en "dum skid" som andre på tidligere fora har forklaret mig på én eller anden måde (kan ikke huske om det er sagt ordret men betydningen er det samme).

Men når jeg ikke er hårdt presset eller hverdagen kører... som en hverdag, så har jeg masser af humor. Jeg synes da også selv jeg gør mit bedste for at være høflig og tiltaler folk på en ordentlig måde både online og i det virkelige liv.

Men historik og forudindtagethed kan ikke slettes.
Derudover har jeg ytret mig politisk om det jeg personligt ser som uretfærdigheder i samfundet, men som mange ikke er enige med mig i.

Derfor går min angst for at fremstå offentligt, på at jeg er bange for at der dukker folk op foran min dør med køller og bat, og vil slå mig ihjel.
Ved godt jeg har fået at vide at sidstnævnte bliver opfattet "paranoidt" (indrømmet, jeg har også en diagnose inde for det område...) men det er ikke desto mindre den "virkelighed" jeg befinder mig i.

Jeg har dog på forhånd de sidste mange år fået forklaret mine kommune som giver mig støtte mv. alt hvad jeg foretager mig, så de om ikke andet ved hvad jeg laver. De ved alt om hvad jeg foretager mig og på hvilke vilkår.

Men min angst er også andre mennesker. Samfundet, dvs. omverdenens syn på mig fordi jeg er bange snart sagt alt muligt.

Det letteste ville være at fortsætte ad det spor, men omvendt føler jeg heller ikke at jeg kommer ud af den onde cirkel. Jeg kan praktisk talt mindre og mindre pga. denne angst for andre mennesker.

Det er her mit spørgsmål i titlen kommer ind:

Er det farligt for mig, med det kendskab I har haft om mig indtil nu og det kendskab I har fået gennem dette indlæg, at stå frem?
Med farligt mener jeg: Er det jeres vurdering at der er rimelig høj usikkerhed eller endog høj risiko for mig forbundet med f.eks. at fremstå på Facebook, et museum eller andet med min youtubekanal?

Kan I evt. fortælle mere pros/cons?

Hvordan tackler i andre (offentligt) kendte personer det at fremstå på f.eks. facebook?

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Ærligt talt, så virker det på mig som om din paranoia ikke er vel-medicineret. Jeg har selv prøvet det, og det er ikke sjovt når det, som det oftest gør, kædes sammen med angst og andre negative psykiatriske symptomer. Det kan være rædselsfuldt at have det sådan. Jeg synes du bør søge hjælp, kort sagt.
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

jakobole skrev:Ærligt talt, så virker det på mig som om din paranoia ikke er vel-medicineret. Jeg har selv prøvet det, og det er ikke sjovt når det, som det oftest gør, kædes sammen med angst og andre negative psykiatriske symptomer. Det kan være rædselsfuldt at have det sådan. Jeg synes du bør søge hjælp, kort sagt.
Enig.

Jeg synes at de valg du skal træffe skal være i samråd med de lægefaglige - eller den faglige hjælp, som du har eller har brug for.

At følge råd om dette fra en masse sikkert velmenende mennesker, der dog ikke har den nødvendige indsigt - ikke mindst fagligt - i din tilstand vil jeg ikke tilråde.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Nu har jeg læst jeres svar flere gange... men jeg forstår stadig ikke hvordan I kommer frem til den konklusion at jeg skal tale med lægefaglige om det at bruge facebook. Kan jeg få lidt oversættelses-hjælp her?

Jeg så velbehandlet medicinsk som det kan lade sig gøre, har jeg fået at vide.

Hvis det er den med paranoia der tænkes på så er jeg bare igang med at virkelighedsundersøge. Dvs. finde ud af hvor meget der er tankespin og realitet.

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Jeg lider selv af angst, så jeg kan godt nikke genkendende til en del af hvad du skriver. Jeg synes virkeligt du skal snakke med din læge om dette og høre hvad han har at sige. Mht. angst, så kan angstdæmpende medicin være en rigtigt god hjælp til at tage de første skridt i mod at ændre de negative vaner, men det er ikke alle de virker på. Der er også medicin som er kendt for at virke specifikt mod angst for mennesker (socialfobi). Nu vil jeg ikke give råd om forskelligt medicin, da det kan virke ret forskelligt fra person til person, så tal med din læge om det kan være en mulighed.
mediumaevum skrev: Det letteste ville være at fortsætte ad det spor, men omvendt føler jeg heller ikke at jeg kommer ud af den onde cirkel. Jeg kan praktisk talt mindre og mindre pga. denne angst for andre mennesker.
Ud fra overstående virker det til at du bestemt har indset problemet, hvilket er første skridt for at få det bedre og du skal absolut ikke fortsætte i samme spor, selvom det er nemt og bekvemt.

Mht. om det skulle være farligt for dig at stå frem, så kan jeg ikke på nogen se hvorfor det skulle være farligt. Det lyder klart som nogle paranoide tanker du har og ikke som noget der bunder i en reel fare. Måske er det endda rigtigt godt at gøre det. Det er jo sådan man komme videre - at gøre ting man tror er farligt for så at lære at der faktisk ikke sker noget.

EDIT: Har først lige set at du får medicin. Mener du at det har en effekt? Udover medicin er det selvfølgelig også en rigtig god ide at kombinere det med at snakke med en dygtig psyklog.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

AvS skrev: Ud fra overstående virker det til at du bestemt har indset problemet, hvilket er første skridt for at få det bedre og du skal absolut ikke fortsætte i samme spor, selvom det er nemt og bekvemt.

Mht. om det skulle være farligt for dig at stå frem, så kan jeg ikke på nogen se hvorfor det skulle være farligt. Det lyder klart som nogle paranoide tanker du har og ikke som noget der bunder i en reel fare. Måske er det endda rigtigt godt at gøre det. Det er jo sådan man komme videre - at gøre ting man tror er farligt for så at lære at der faktisk ikke sker noget.

EDIT: Har først lige set at du får medicin. Mener du at det har en effekt? Udover medicin er det selvfølgelig også en rigtig god ide at kombinere det med at snakke med en dygtig psyklog.
Det er midterste del jeg har brug for at høre fra så mange som muligt, i så mange forskellige/personlige udgaver som muligt.
Beklager, sådan er jeg :)

Ang. medicin... lad mig sige det sådan: Nu kommer de usynlige insekter i størrelse XL kun i meget belastende situationer.
Jeg taler da også med psykolog/terapeut.

Så noget effekt har det da.

Medlemsavatar
Arnold
Medlem
Indlæg: 564

Indlæg af Arnold »

Jeg tror man med fordel kan dele det op. Dvs. din kunst/musik/arbejde osv. kan man jo fint vedgå sig ved navn.
Det bliver også svært i længden at være anonym, hvis man gerne vil honoreres for det. Og her er der vel heller
ingen risiko for at støde nogen, formoder jeg.

Den anden side er der, hvor der IMHO kan opstå problemer - f.eks. diskussioner med politisk indhold el. lign., som kan
give nogle verbale øretæver osv. Især, hvis man - som du selv siger - har udfordringer ved at udtrykke sig på
skrift. (Det er nok heller ikke et helt forkert postulat, at dine tråde ofte afspores pga. disse udfordringer.)

Her kunne det give mening helt at undgå "farlige" emner - eller at udtrykke sig under pseudonym på diverse fora.

Det er i forvejen supersvært at diskutere fornuftigt på skrift - så personligt holder jeg mig efterhånden
ude af de mest kontroversielle diskussioner - det kunne du jo, også overveje. Du har selvfølgelig
ret til at udtrykke din mening, som du har lyst til, så det er ikke en opfordring til censur
- men prisen kan nogle gange være høj, så det bør man have med i sine overvejelser , før man trykker "Send".

Medlemsavatar
the green 9
Medlem
Indlæg: 856
Sted: oddesund

Indlæg af the green 9 »

der er ingen fare forbundet med at stå frem, basta !

jeg ved godt at det var et kort svar, men en begrundelse om hvorfor siger jo sig selv... for der er jo ingen som har truet dig.
- the green 9

100% er ikke altid nok :-(

https://www.facebook.com/Mycelium-Moss- ... 4921821212

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

*slettet følsom oplysning*
Arnold skrev: Den anden side er der, hvor der IMHO kan opstå problemer - f.eks. diskussioner med politisk indhold el. lign., som kan
give nogle verbale øretæver osv. Især, hvis man - som du selv siger - har udfordringer ved at udtrykke sig på
skrift. (Det er nok heller ikke et helt forkert postulat, at dine tråde ofte afspores pga. disse udfordringer.)

Her kunne det give mening helt at undgå "farlige" emner - eller at udtrykke sig under pseudonym på diverse fora.
Sket er sket. Jeg har debatteret under mit kunstnernavn.

Det er dér problemet ligger.
Senest rettet af mediumaevum ons 21. aug 2019 12:27, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg tror ikke du behøver være bange for at folk dukker op foran din dør sådan rent fysisk. Det anser jeg som værende super usansynligt.

Husk, folk er mega dovne.

De gider godt skrive grimme ting på facebook. - Men at rejse til en anden by for at stå og råbe af en eller anden person man kun kender fra internettet, det har jeg aldrig selv oplevet.

Så det tror jeg ikke du behøver være bange for.

Desværre ved jeg ikke hvordan man holder op med at være bange for noget, som man går og er bange for.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Personligt syntes jeg da absolut at du skal sætte dit navn på de ting du laver, jeg forstår godt ønsket om at gemme sig bag et kunstnernavn hvis ens eget navn ikke lyder sejt og kan bruges tin branding i popverden eller man ikke ønsker unødig meget opmærksomhed hvis man er verdensstjerne.

Dertil mener jeg også at når men ikke længere er anonym vil det automatisk også sætte en dæmper på hvad man så skriver i det offentlige rum, hvilket jeg tænker er sundt nok. Du frygter konsekvensen af at fremstå offentlig, men du går også glip af fordelen ved det.

Jeg kunne ikke forestille mig at det kunne være farligt for dig, folk på nettet er nogle klaphatte nogle gange, og skulle de i yderste situation komme med trusler, er de oftest tomme hvis man ikke giver igen på dem, det må man tage med hvis man vil være online og have en mening.

Personligt har jeg nemmere ved at huske der er et menneske bag hvis der står "Jens Hansen" end hvis der står "Robotdyr3232"
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

mediumaevum skrev:Nu har jeg læst jeres svar flere gange... men jeg forstår stadig ikke hvordan I kommer frem til den konklusion at jeg skal tale med lægefaglige om det at bruge facebook. Kan jeg få lidt oversættelses-hjælp her?

Jeg så velbehandlet medicinsk som det kan lade sig gøre, har jeg fået at vide.

Hvis det er den med paranoia der tænkes på så er jeg bare igang med at virkelighedsundersøge. Dvs. finde ud af hvor meget der er tankespin og realitet.
Fair nok.

Lad os sige du opretter dig på Facebook med dit rigtige navn.

Har du værktøjer klar når/hvis angsten melder sig?

Har du værktøjer klar, når du skal "tolke" på andre folks kommentarer og når/hvis de misforstår dig?

Som andre nævner, så er sandsynligheden for, at "folk" vil blive korporlige over for dig meget lille. Men det er ikke usandsynligt, at du vil komme ud for folk, der opfører sig grimt på skrift ... det er jo nærmest forventeligt.

Men igen - hvis du holder dit fokus til dit virke. Din musik og animationer, så er der jo ikke meget folk kan "skyde" efter der - andet end hvis de ikke bryder sig om det. Det er jo kunstens vilkår.

Om folk skulle blive fortørnet over din situation - tja - der skal nok være nogle, der kunne få ondt i røven. Men dels - lad være med at skrive så meget om det. Jeg kan ikke se det er relevant for oplevelsen af din musik og din animationer. Og dels - når/hvis det opstår - ignorer det. Man behøver ikke forsvarer sig over for alle den slags angreb - selvom vi alle har en automatreaktion til at ville handle imod når vi bliver behandlet uretfærdig.

Tænk over om dine politiske ytringer skal ske ad samme "kanal" eller "afsender" som din kunst. Der er intet galt i at gøre det, hvis man vil. Der er intet galt i at dele det op. Der er intet galt i at holde det for sig selv. Du vælger selv (og dermed vælger du også de ting, der følger med).

Helt personligt synes jeg den slags debatter er nyttesløse - også her på LM. Jeg prøver at lade være - selvom jeg også lader mig rive med af og til. Jeg har tit fået skrevet længere indlæg til diverse politiske ladede tråde der kører. Men jeg får for det meste slettet dem. Ikke fordi jeg er bange. Mere fordi jeg ikke orker de nærmest endeløse diskussioner, uundgåelige misforståelser - og folk der nærmest sætter en ære i at tage tingene ud af sammenhæng, sætter stråmandsargumenter op mm. Livet er sgu for kort til det.

I bund og grund er jeg her for at lære mere om musik, teknik og hvad der ellers er relevant i forhold til musik. Af og til kan jeg så hjælpe andre med nogle småting. Ellers prøver jeg virkeligt at bruge min tid med musikken og ikke så meget om musikken. Det er jo det jeg gerne vil.

Jeg er på ingen måde ekspert. Men jeg vil tro, at det er sundt at konfronterer sin angst. Men man skal være forberedt på, hvad man skal gøre. Man skal have "værktøjskassen" klar - så man kan håndtere det. Og så bliver det jo pludseligt en positiv oplevelse, når man man har overkommet det.

Held og lykke med det.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Til hovedspørgsmålet "er det farligt?": Nej, det er det ikke. Du er ikke i nogen fare for at lide fysisk overlast ved at sætte dit eget navn foran noget af det som du har delt her på sitet, heller ikke de ting som ender med at bringe andres pis i kog. It's all in your head, og det er det rationelt eneste rigtige svar på dit spørgsmål.

Din angst og dine øvrige diagnoser er jo så bare ikke rationelle. Og der deler jeg synspunkt med dem der mener, at det er vi, som den uhomogene gruppe der hedder "lydmaskine-brugere", faktisk ikke rigtig klædt på til at forholde os til. Jeg vil gerne støtte den anbefaling, at det tager du først og fremmest op med dine professionelle behandlere. Og det er muligt at de i samarbejde med dig kommer frem til, at det sundeste for din sjælefred er at du forbliver anonym (og ikke pseudonym ;-) ). Og hvis det ender med at være tilfældet, så fred være med det. Men rationelt set er der ingen som helst grund til anonymitet.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Tak, rigtig mange gange, for jeres gode og velmenende kommentarer.

Jeg ved ikke hvordan man får "forklaret" en bred offentlighed om en svær udfordring som har indvirkning på kommunikationen og ikke mindst opfattelsen af samme?

Jeg vil være høflig og dedikeret.
Men fremstår ubehøvlet og dum.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

david mondrup skrev:... det er muligt at de i samarbejde med dig kommer frem til, at det sundeste for din sjælefred er at du forbliver anonym (og ikke pseudonym ;-) ). Og hvis det ender med at være tilfældet, så fred være med det. Men rationelt set er der ingen som helst grund til anonymitet.
Hvad mener du med "og ikke pseudonym"? Jeg har fået forståelsen af, at det netop er pseudonym-tilgangen han har kørt med indtil videre.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

SustainerPlayer skrev:Jeg er på ingen måde ekspert. Men jeg vil tro, at det er sundt at konfronterer sin angst. Men man skal være forberedt på, hvad man skal gøre. Man skal have "værktøjskassen" klar - så man kan håndtere det.
Set i skyggen af denne tråd: http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php ... 12#p689712

Så vil jeg holde fast ovenstående. Din værktøjskasse er ikke parat.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

SustainerPlayer skrev:
SustainerPlayer skrev:Jeg er på ingen måde ekspert. Men jeg vil tro, at det er sundt at konfronterer sin angst. Men man skal være forberedt på, hvad man skal gøre. Man skal have "værktøjskassen" klar - så man kan håndtere det.
Set i skyggen af denne tråd: http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php ... 12#p689712

Så vil jeg holde fast ovenstående. Din værktøjskasse er ikke parat.
+1
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

mediumaevum skrev:Men jeg synes det er svært at "komme frem" her i livet, når man som jeg for alt i verden skal være pseudonym.
Derudover synes min familie, venner mfl. at det er ærgerligt jeg ikke tør stå frem og få anerkendelse for det jeg har lavet med f.eks. museum, naturpark mm. på f.eks. Facebook.
Jeg tænker - er det nu også så stor en ulempe at bruge pseudonym indenfor musikskrivning? Hvis det er for at få afsat mere af sit materiale, så kan jeg ikke lige se, hvorfor pseudonym-tilgangen skulle være en hæmsko. (Men her skal andre der ved mere om musikbranchen naturligvis have lov at korrigere mig, hvis jeg tager fejl).

Mht. Facebook: Nu ved jeg ikke hvordan det foregår, hvis man opretter sig idag, men den gang jeg oprettede mig i sin tid, da lavede jeg det der hed en band-profil, og det blev oprettet med mit pseudonym. Den FB-profil har jeg så haft lige siden. Har du overvejet den mulighed?

mediumaevum skrev: Det er her mit spørgsmål i titlen kommer ind:

Er det farligt for mig, med det kendskab I har haft om mig indtil nu og det kendskab I har fået gennem dette indlæg, at stå frem?
Med farligt mener jeg: Er det jeres vurdering at der er rimelig høj usikkerhed eller endog høj risiko for mig forbundet med f.eks. at fremstå på Facebook, et museum eller andet med min youtubekanal?

Kan I evt. fortælle mere pros/cons?

Hvordan tackler i andre (offentligt) kendte personer det at fremstå på f.eks. facebook?
Mht. hvorvidt en ikke-pseudonym tilgang vil være "farlig", så tænker jeg, at et aspekt du bør overveje er, hvorvidt det at fremstå med dit rigtige navn eventuelt vil kunne udgøre en ekstra belastning/stress-faktor for dig og hvorvidt dette evt. måtte kunne forværre din tilstand? Måske vil det bedste for dig være, at have "ro" i forhold til dine omgivelser? Det er selvfølgelig umuligt for mig at sige, hvad der er det rigtige for dig at gøre her, men dette er tanker jeg gør mig, udfra det du skriver, og så må du jo selv vurdere, hvorvidt jeg har en pointe eller ej.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Mr. Soundman skrev:
david mondrup skrev:... det er muligt at de i samarbejde med dig kommer frem til, at det sundeste for din sjælefred er at du forbliver anonym (og ikke pseudonym ;-) ). Og hvis det ender med at være tilfældet, så fred være med det. Men rationelt set er der ingen som helst grund til anonymitet.
Hvad mener du med "og ikke pseudonym"? Jeg har fået forståelsen af, at det netop er pseudonym-tilgangen han har kørt med indtil videre.
Det er bare en sproglig ting. Mig bekendt er "pseudonym" et navneord, og ikke et tillægsord. Man kan bruge et pseudonym, og derigennem være anonym. Man kan ikke være pseudonym.

Et opslag på ordnet.dk har så sidenhen lært mig, at ordet kan bruges både som navneord og tillægsord, men i det eksempel der bruges i opslaget (https://ordnet.dk/ddo/ordbog?select=pse ... =pseudonym) er der ikke helt belæg for at bruge ordet som i OP her i tråden. Anyhow, jeg kan tage fejl, og sproget udvikler sig jo også, og desuden er det off topic, så lad os bare lade det hvile her.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Nyt svar