tvivl om akkorder til given melodi /becifring

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

tvivl om akkorder til given melodi /becifring

Indlæg af tomcat »

(lidt tvivlrådig: skal jeg spørge i Din Musik ... eller her i Branche og Teori?)

Jeg har skrevet en melodi, til en fællessang. En kammerat har været behjælpelig og spillet den med akkorder på klaver (optagelse på tlf, sendt til mig).

Jeg har forsøgsvis aflyttet akkorderne og noteret dem.
Er lidt i tvivl et par steder, om jeg har noteret becifring korrekt, så vil spørge her på Maskinen.

Hvis nogen har lyst til at checke:
Lyder disse akkorder godt, som akkompagnement til denne melodi?
Især enkelte steder er jeg i tvivl. F.eks. takt 20: skal C11 snarere noteres som Csus4, fordi man ellers tror, tertsen skal med (som ikke lyder godt)?

På forhånd tak, hvis nogen har lyst.
Vedhæftede filer
til Lydmaskine_ej tekst.png
til Lydmaskine_ej tekst.png (138.78 KiB) Vist 487 gange
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

En 11 akkord vil typisk blive opfattet som 1-5-7-9-11. Det vil være underforstået at man udelader tertsen, da den altid clasher med 11eren i durakkorder. Mere pop-mindede arrangører ville nok skrive den som Bb/C, hvilket i store træk er de samme toner, og umiddelbart lettere at overskue.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

david mondrup skrev:En 11 akkord vil typisk blive opfattet som 1-5-7-9-11. Det vil være underforstået at man udelader tertsen, da den altid clasher med 11eren i durakkorder. Mere pop-mindede arrangører ville nok skrive den som Bb/C, hvilket i store træk er de samme toner, og umiddelbart lettere at overskue.
Det giver fin mening. Tak, David! (Så noterer jeg den Bb/c –– med lille c, ik?)
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Stort C. Lille bastone er en misforståelse.

takt 2: Lyder mere som en Eb#11 du vil have.
Takt 9: Bastonen C clasher med melodien. Enten udelad den eller lad hele takten være en Cm6
Takt 11: Bb i bassen måske, så basgangen får en logisk konsekvens?
Takt 23: Er du sikker på, du mener Eb9? Eb G Bb Db F med et C i melodien?
Takt 28: Måske skift akkord på 3-slaget da begge meloditoner clasher med akkorden. Måske E9.
skriver noder

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

bryla skrev:Stort C. Lille bastone er en misforståelse.

takt 2: Lyder mere som en Eb#11 du vil have.
Takt 9: Bastonen C clasher med melodien. Enten udelad den eller lad hele takten være en Cm6
Takt 11: Bb i bassen måske, så basgangen får en logisk konsekvens?
Takt 23: Er du sikker på, du mener Eb9? Eb G Bb Db F med et C i melodien?
Takt 28: Måske skift akkord på 3-slaget da begge meloditoner clasher med akkorden. Måske E9.
Wuuu, mange tak Bryla. Jeg giver en drink engang!
Jeg gik dine bemærkninger igennem. Endte efterhånden med at lave en så-simpel-som-muligt udgave.

Det er rimelig nemt for mig at finde på melodier. Bagefter skal jeg arbejde meget mere: det med at finde akkorder, der støtter de toner, den ligger sammen med, OG peger naturligt frem mod hvad der derefter sker ... det er godtnok et ornli sygt puslespil :)
Især når akkorderne helst ikke skal være for overraskende ... helheden skal være nem at synge for folk.

A-stykket er jeg tilfreds med, B-stykket er synes jeg er 67 %.
Hvis jeg ikke formår at gøre det endnu bedre, er det allerede godt = brugbart.
Elsker den slags opgaver, det er så tilfredsstillende når det lykkes.
Vedhæftede filer
NY_mask_ej tekst.png
NY_mask_ej tekst.png (147.74 KiB) Vist 418 gange
Senest rettet af tomcat ons 21. aug 2019 14:01, rettet i alt 1 gang.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg er ikke ekspert og jeg er langt fra et instrument, men hvis det skal være nemt at synge, tror jeg, jeg ville vælge en F akkord frem for en Eb akkord i takt to.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Tværtimod er det en velkendt nok vending til jeg ikke vil sige, det er et problem.

Personligt ville jeg dog undlade alle dine Gm7 akkorder. Enten indikerer de en stemme, der clasher med melodien som i takt 5 eller også puster den luften ud af ballonen på den akkord der følger efter - som i takt 19. I stedet for C/F ville jeg nok bare vælge F.
skriver noder

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Smittefar skrev:Jeg er ikke ekspert og jeg er langt fra et instrument, men hvis det skal være nemt at synge, tror jeg, jeg ville vælge en F akkord frem for en Eb akkord i takt to.
Ah ja, enig –– typisk begynderfejl: jeg tror, det "lyder rigtigt til at ku' nemt synge efter" for jeg spiller melodistemmen i højre hånd, mens jeg checker om akkorderne lyder rigtigt i venstre. Så er det nemt nok at synge efter: jeg kan jo høre melodi-noden, selvom jeg ikke har skrevet den i akkorden :doh:

(Jeg er helt ny i dette med at beslutte akkorder til akkompagnement af sang. Og især at skrive dem.)
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

bryla skrev:Personligt ville jeg dog undlade alle dine Gm7 akkorder. Enten indikerer de en stemme, der clasher med melodien som i takt 5 eller også puster den luften ud af ballonen på den akkord der følger efter - som i takt 19. I stedet for C/F ville jeg nok bare vælge F.
Er meget glad for dine iagttagelser /øre. Tak.

Nu har jeg forsøgt at være meget grundig.
Det var (stadig) især takt 23/24, som jeg synes var vanskelig.
Gentagne pauser og deraf "nye" friske lytninger synes jeg har landet på godt resultat.

–––––––––

I takt 6/7 har jeg slidt godt på viskelæderet ... for hvis jeg skriver f.eks. F11, så har 'man' vel tendens til at tage de ekstra toner med ? Altså 7'eren og 9'eren. Og det lyder ikke godt. Så for begge takter er jeg endt med at skrive det med Sus4 i stedet for.
(og det samme i takt 2 –– opdager, at dér har jeg ladet notation med "11" være. Fordi jeg sjusker og ikke er sikker på, hvordan der er den bedste måde at notere.)

Men .... er det forståeligt for den typiske musiker, som er vant til at spille efter becifringer?
Vil jo helst gøre det så nemt læseligt som muligt.
Vedhæftede filer
Screen Shot 2019-08-27 at 12.26.27.png
Screen Shot 2019-08-27 at 12.26.27.png (165.82 KiB) Vist 320 gange
Senest rettet af tomcat tirs 27. aug 2019 12:57, rettet i alt 2 gange.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

tomcat skrev:I takt 6/7 har jeg slidt godt på viskelæderet ... for hvis jeg skriver f.eks. F11, så har 'man' vel tendens til at tage de ekstra toner med ? Altså 7'eren og 9'eren. Og det lyder ikke godt. Så for begge takter er jeg endt med at skrive det med Sus4 i stedet for.

Men .... er det forståeligt for den typiske musiker, som er vant til at spille efter becifringer?
Vil jo helst gøre det så nemt læseligt som muligt.
Ja, det er meget forståeligt. Og hvis det du mener er, at man f.eks. i takt 7 skal spille tonerne f, bb og c, og ikke eb og g, så er Fsus4 det helt rigtige valg fremfor F11.

Jeg ville nok vælge at skære takt 6 ud i pap, og notere en Bb becifring på 3-slaget, som anerkendelse af at det er det der sker, når der introduceres en dur-terts (d) i melodien.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

david mondrup skrev:Ja, det er meget forståeligt. Og hvis det du mener er, at man f.eks. i takt 7 skal spille tonerne f, bb og c, og ikke eb og g, så er Fsus4 det helt rigtige valg fremfor F11.
Godt at høre, tak.
david mondrup skrev:Jeg ville nok vælge at skære takt 6 ud i pap, og notere en Bb becifring på 3-slaget, som anerkendelse af at det er det der sker, når der introduceres en dur-terts (d) i melodien.
Forstået, jeg prøver at notere en Bb på 3-slaget. Tak, David :-)
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

C/Ab (takt 23)? Mener du det?
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Sådan helt generelt, synes jeg, det virker som nogle ret komplicerede akkorder til hvad der på papiret ligner en ret simpel melodi.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

david mondrup skrev:C/Ab (takt 23)? Mener du det?
hmnja. Var egentlig C/Bb.
Men ... i sammenhængen virker det som om, detdér "NU skal der synges udenfor det hidtil etablerede harmoniske univers" bliver signaleret stærkere ved at lægge et Ab ned under. (tonen C skal sføli lægges øverst i akkorden. Det véd jeg ikke, hvordan jeg skal notere)
Desuden viser C/Ab stærkere hen til Db0 –– som jo kommer lige bagefter.

Har skiftet frem og tilbage flere gange.
Synes bestemt ikke, det er nemt.

Og det er ikke fordi, der er noget galt i melodien: alle tonetrin er nemt og logisk at synge/nynne/fløjte, når der ikke er akkompagnement.

Virker det HELT tosset, når du hører det?
Andre forslag modtages med taknemmelighed, og vil blive testet med åbent øre herfra ...
Senest rettet af tomcat tirs 27. aug 2019 14:34, rettet i alt 3 gange.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Smittefar skrev:Sådan helt generelt, synes jeg, det virker som nogle ret komplicerede akkorder til hvad der på papiret ligner en ret simpel melodi.
Okay? Du er meget velkommen til konkrete andre forslag, hvis det er. Vil teste med stor interesse!!
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

tomcat skrev:Virker det HELT tosset, når du hører det?
Ja. Jeg troede det var en slåfejl. C/Bb vil også virke fremmed - den slags akkordfremmede bastoner har det bedst med at få en naturlig afløser i takten efter, og det sker ikke her. Jeg ville nok gå med C/E, derefter Dbdim (som du har valgt), og så måske skifte Bbmaj i takt 25/26 ud med Dm.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

david mondrup skrev:
tomcat skrev:Virker det HELT tosset, når du hører det?
Ja. Jeg troede det var en slåfejl. C/Bb vil også virke fremmed - den slags akkordfremmede bastoner har det bedst med at få en naturlig afløser i takten efter, og det sker ikke her. Jeg ville nok gå med C/E, derefter Dbdim (som du har valgt), og så måske skifte Bbmaj i takt 25/26 ud med Dm.
Mange tak! Dine forslag lyder begge godt.

Hrmpf Jeg synes stadig ikke (takt 23) C/E er idéel: Jeg havde selv haft testet dén akkord tidligere. Men på den anden side: C/E er jo klart mindre kompliceret end de to med akkordfremmed bas.

Det er et spøjst problem: Når jeg synger/fløjter (uden akkompagnement), er der slet ingen problem med dét sted.
Og dog kan jeg ikke finde en akkord at lægge under, som jeg synes er 'korrekt' ... eller yder retfærdighed til melodien uden samtidig at bidrage med noget uønsket ... hvis dét giver mening.

Anyway, tak for sparring.
Det er et temmelig sjovt arbejde /puslespil.
Og jeg lytter *meget* til hvad du siger –– du har netop den slags store erfaring med den slags, som jeg selv har omtrent nul af. Dine akkompagnementer til talrige morgensamlinger på Vestbirk huskes med fornøjelse og behørig respekt!

Dmol (i takt 25/26) havde jeg også haft afprøvet. Dén synes jeg lyder bedre nu. Sammenlignet med, da jeg selv havde den i spil for en uges tid siden :-)
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Så sparker jeg lige et forslag om Ab7/Eb ind på takt 23 :)
skriver noder

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

bryla skrev:Så sparker jeg lige et forslag om Ab7/Eb ind på takt 23 :)
Uh, kinky! ;-) Jeg er lige ud at købe ind, men for mit indre øre lyder det rigtigt.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

bryla skrev:Så sparker jeg lige et forslag om Ab7/Eb ind på takt 23 :)
Hov-SA ! Dén lyder søreme dejligt –– i betydningen 'uden det uvelkomne', som jeg synes de tidligere forslag slæbte med sig :) :-D :)

Erfaringen siger, at "ting skal lyttes til igen imorgen" –– men, jeg synes nok, der lugter af vinder her :santa:
Tak !!!
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

david mondrup skrev:
bryla skrev:Så sparker jeg lige et forslag om Ab7/Eb ind på takt 23 :)
Uh, kinky! ;-) Jeg er lige ud at købe ind, men for mit indre øre lyder det rigtigt.
Ha ha, føler mig misundelig samt i godt selskab, - at du kan 'høre' den (og melodi osv) via notering/benævnelse 8-)
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

God og lærerig tråd. Selvom jeg på ingen måde har evnen til at høre ud fra det visuelle - og i stedet ubehjælpsomt må plunke rundt med en klaverlyd på et tidspunkt.

Hvis det bliver fedt vil jeg helt sikkert stjæle ... hhmmmrpppff ... øhh ... lade mig inspirere af akkordgange og melodi. :)

Nyt svar