Ny retning?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Ny retning?

Indlæg af the19thbear »

Hej folk. Jeg har nu været ude fra Kons (lydtekniker uddannelsen) i ca 8 år og kan konstatere at jeg ikke er der hvor jeg har lyst til at at være rent økonomisk, job-stabilitetsmæssigt og pensionsmæssigt (ja, problemet er nok også at jeg er gået hen og blevet mere voksen;) ).
Jeg har også en familie situation hvor min kone har været helt nede og vende psykisk og nu er i flexjob (og har det bedre etc), men fast fuldtid lukker absolut ikke lige rundt om hjørnet for hende. Vi har også to børn.

Trods diverse priser og nomineringer inden for mit felt (2x Emmy nomineringer og 1x MASA vinder), føler jeg bare at jeg har brug for økonomisk overskud og stabilitet.
Jeg går derfor og flirter med tanken om at gå på skolebænken og lave noget helt andet.

Hvis jeg nu går på skolebænken vil jeg aldrig lade musikken/lyden være. Vil stadig også ha mit eget enkeltmandsfirma kørende etc

Jeg har en bachelor allerede i lydteknik, men er i tvivl om, om man kan/må tage en ny uddannelse? Hvad med SU? Hvor kan jeg få noget mere at vide? Skal man snakke med en studievejleder et sted? Etc etc.
Alle bud og tanker er velkomne.

.
Tak!:)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Senest rettet af the19thbear tirs 27. aug 2019 16:49, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem
Indlæg: 1299
Sted: copenhagen

Indlæg af derermusikanten000 »

en studievejleder ved sikkert mere end menig mand

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Efter de nye regler mener jeg kun der er SU til en enkelt videregående uddannelse ,.. min kone har haft det inde på livet fordi hun også har en gammel kandidateksamen der ikke bliver brugt ,..

Men der kan være 117 undtagelser og katte-lemme

Tænker mig en vejleder er på sin plads ,... men nogen af de unge lømler her på LM er sikkert bedre inde i uddannelse :-)

Hvad retning tænker du at gå ?
/Dub

Medlemsavatar
Niklas
Medlem
Indlæg: 146
Sted: Holte

Indlæg af Niklas »

En studievejleder på en uddannelse kunne være et sted at starte. Din fagforening kunne også finde på at have en vejleder eller konsulent eller noget, som kunne hjælpe dig.
Det er rigtigt at der er (i hvert fald lidt endnu) uddannelsesloft, så man ikke kan tage en uddannelse på samme eller lavere niveau, end den du allerede har. Jeg tror også at SU bliver et problem, nu du allerede har fået SU til en videregående (formoder jeg) uddannelse allerede.
Jeg er ikke helt klar over hvor konservatoriet er placeret i hierarkiet i forhold til udannelsesloftet, prøv at ringe til kons, de burde vide noget.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg arbejder på en stor skole hvor vi har mange uddannelser, både boglige og faglige, både min kone og jeg har været nede med stress og har aldrig følt at økonomien gav luft nok til at vi slappede af. Jeg har haft fast arbejde hele tiden (når jeg ikke var sygemeldt) så der var lidt stabilitet i den svære periode, men på trods af alle de ting min kone var nervøs for ved at starte på endnu en uddannelse, tog vi ned på skolen til noget informationsaften, der snakkede vi med en studievejleder som straks kunne feje bekymringerne væk og komme fakta på bordet. Nu har hun et stykke tid været i fuld gang, og det går rigtig godt. Da jeg efter samtalen med dem så startede med at arbejde på samme skole, har jeg haft kontakt til studievejlederen og informeret hende om at hun trods den lille indsats, gjorde en kæmpe forskel for os. Så jeg kan kun anbefale at snakke med en, de kan helt sikkert reglerne og ved hvad man kan og ikke kan, om der er smuthuller eller alternativer til dine forslag.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Takker. Jeg snakker med en studievejleder så.

Tak for svar allesammen:)

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg tror desværre at diskursen med uddannelse er løsningen på alle markedsfejl, bare ikke er rigtigt set ... der er gået for meget neoliberal arbejdsudbud i den. Andre brancher lever jo også på en livsløgn IT brancen f.eks om at bare man køber sig en ny computer så har man det fornødne momentum for at gøre sig gældende som toneangivende personlighed. Nej din maskine er ikke gået hen og blevet langsom, men din anvendelse af er desværre med hovedet under armen.

I den præstations kultur der er gældende for tiden, hvor vi alle skal have stress over ikke at være perfekte er i bund og grund syg - og hvor vi for alt i verden får os til yde stærk abstrakte ydelser der er meget lidt kvantiserbare - så det nærmer sig bluff.

Tag dog et job som renovations arbejder, avisbud eller murerarbejdsmand, hvor det rent fysisk kan konstateres om ydelsen er leveret af snartsagt enhver og ikke mindst dig selv. Fordi det du gør ved at tage en ekstra uddannelse svarer til at sætte en ekstra plugin i en DAW for at have momentum bare for momentummet skyld. Der er ikke noget galt med uddannelse når man kun bruger det som dannelse, men for at lande et nyt embede, er hvad der selvfølgelig tros på rundt omkring i det beskæftigelses industrielle kompleks ... men det er tæt knyttet til arbejdsudbud tvangstankerne - og jeg tror ikke det er rigtigt set, for det giver en masse pseudo arbejde.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Søren:
Så hvis man har uddannet sig som tømrer, og ikke gider det længere, så skal man bare gi' sig i kast med at lave el-installationer, uden at have uddannelsen til det? Jeg forstår ikke rigtigt hvor du vil hen, angående uddannelse. Dit syn på stress og perfektions-kultur er jeg umiddelbart helt enig i.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Christoffer I. N. skrev:Søren:
Så hvis man har uddannet sig som tømrer, og ikke gider det længere, så skal man bare gi' sig i kast med at lave el-installationer, uden at have uddannelsen til det? Jeg forstår ikke rigtigt hvor du vil hen, angående uddannelse. Dit syn på stress og perfektions-kultur er jeg umiddelbart helt enig i.
Jeg havde indtrykket af ... pseudoarbejdet havde taget nærmest livet af den lille familie her, og at bankrådgiveren havde set fortvivlet ud over pensions opspariingens størelse. Det har min nemlig også været.

Jeg mener ikke man bare skal tage et fag op - sådan noget med mesterlære og svendebrevs krævende hvis man ellers er rask og rørig. Nej vi skal helt ned under det Sosu'erne laver, og så have sit udkomme på det ... og så skide det en lang march om man bliver betragtet som professionel når man så laver lyd.

Ja bare lav noget du er glad for, når du ikke tømmer skraldespande eller omdeler aviser - men husk at blive sosu'er kræver at du bliver lagt ind som stereotyp i et regneark, bliver vejet og fundet for let på en abstrakt parameter - en test kunne være at forklare sine børn hvad man laver.

Med f.eks. avisen så er den kun leveret eller ikke leveret, hvis du vælger det sidste går der ikke mange øjeblikke før du må se dig om efter andet job, for man kan ikke bluffe en avis i postkassen. Det som giver stress er at prøve på at se det kun kloge ser i kejserens klæder... Det lyd som man lærer på Scenekunst Skolen og Rytmekons er jo det som forudsætning alt for meget kunst til, at det kan bruges på fulde bønderkarle - ting bliver vejet efter især lødigheden.

--sd

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Jeg er enig med dig at man ikke skal ræse rundt for prestige etc.
Jeg føler mig bare fastlåst uden de store muligheder for bedre vilkår/løn etc. Det vil absolut ikke ændre sig hvis jeg går med aviser. Tværtimod.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Default avatar
petal
Forum Donator
Indlæg: 457
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

Har du overvejet at undervise i dit fag i stedet for på en af de officielle uddannelser? Det er "normale" arbejdstider og offentlige/statslige arbejdsforhold, som er helt ok også lønmæssigt. Den tanke kan også sagtens kombineres med en kandidat i noget relevant først. Hvis du læser en ovebygning/kandidat på din BA, så løber du heller ikke ind i SU-problematikker.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Takker:)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

the19thbear skrev:Jeg er enig med dig at man ikke skal ræse rundt for prestige etc.
Jeg føler mig bare fastlåst uden de store muligheder for bedre vilkår/løn etc. Det vil absolut ikke ændre sig hvis jeg går med aviser. Tværtimod.
Ja du kommer givetvis "fra et hjem med klaver", og det er for ganske nylig sket det at man ikke mere er i stand til at hæve livindkomsten med de samme 20-30% som tidligere generationer har gjort det i forhold til forældregenerationen.

Det har at gøre med den financielle brance har fået fravristet staten monopolet på at lave valuta, og det er stort set kun boligmarkedet der stadig virker som om der findes inflation. Tidligere var det sådan man ringede over i nationalbanken og sagde at nu kunne man ikke vride mere skat ud af befolkningen, så i bliver nødt til at trykke nogle flere.

Det betyder at man ikke ved arbejde kan forbedre sine kår, du er nødt til at gøre det via investering og det er ikke i grej ... men i stedet i boliger midt i en urbanisering, og det er vel og mærke med dine forældres penge ... De bliver nødt til at bruge deres friværdi på at købe en bolig til dig og dine ... så du kan få lavet en opsparing stor nok til selv at blive en (Matador)-spiller. Begynd med at fortælle at den sociale mobilitet er gået i stå i 2007, med den forrige finanskrise.

Når du får tag over hovedet, så begynd med at køb en kaffemaskine og en termokande ... drop troen på at det er særligt fint at være gluten og lactose intolerant og udelukkendes spise mad hvor der gåes op i dyrevelfærd og har et Ø-mærke på. Lær at drikke kaffe uden havre dims i. Om du så skal hænge i eller få familien over på en eller anden borgerlønslignende ydelse, må helt være op til dig - bare pas på for uddannelser har kantiner der lefler for de der førnævnte - lidt dyre vaner. Øl og rødvin må vente til du arver dine og konens forældre. Så skal det nok gå med kun at tjene kr. 15000,- om måneden, på aviser, for du når jo givetvis også at lave et lydjob om ugen til kr. 2500,-...

Det er så vidt jeg ved kun indvandrere der er tvunget til at sende deres børn i institution, pas dem selv når du kommer hjem fra aviserne - og ja de mister selvfølgelig træningen til at blive lønmodtagere og anden neoklientilisme ... men hvem ved, om ikke de ville have bedre af det, cirkus familier har praktiseret sådan noget i tusindvis af år.

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Hvis det er en bachelor du har, kan du da tage en kandidat overbygning. Det er ikke en anden/ ny uddannelse, men et skridt videre ud fra den samme platform. Jeg ved ikke hvordan ba i lydteknink kvalificerer, men du kan da fx forhøre dig om nogle af IT overbygningerne. Det er det som jobmarkedet kører efter pt. Se fx https://www.aau.dk/uddannelser/kandidat ... -computing

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Tak du!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Indlæg: 1369
Sted: København

Indlæg af Seskho »

Jeg mener at man har SU klip til 70 måneders varighed. Altså ca. 12 semestre - eller 6 år.

Hvis du kun har brugt f.eks. 3½ år, ja så burde du have 2½ år tilbage. Hvis man er vant til en fuldtidsindkomst er SU-taksten jo ikke meget, men den er bedre end ingenting. Så længe man bare vælger en uddannelse der er SU-berettiget. Men der er altid mulighed for at tage SU-lån, så længe man går på en SU-berettiget uddanelse.

Der er stadig noget bøvl omkring dobbeltuddannelse eller det der i dag hedder uddannelsesloftet. I praksis betyder det at man kan videreuddanne sig fra en bachelorgrad til en kandidatgrad, men man kan ikke tage en ny uddannelse på samme eller lavere niveau før der er gået 6 år, dvs. hvis jeg har en bachelorgrad eller professionsbachelor kan jeg ikke starte på en ny professionsbachelor eller lavere niveau (eks. kortere videregående uddannelser) før efter 6 år.

Der er visse uddannelser der er undtaget uddannelsesloftet, som har særlig høj efterspørgsel eller hvor nyuddannede har ekstrem lav ledighed.

Nyt svar