KUA og krænkelser

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

KUA og krænkelser

Indlæg af the19thbear »

Er der nogen herinde fra som går på KUA og som kan forklare med insiderviden hvordan “temperaturen” er derinde? Nu har der for er par dage siden igen været en sag. Denne gang om at man skal passe på ikke at sige drenge/piger/gutter til grupper, da man ikke ved om der er transkønnede/folk med flydende køn etc imellem.
Er dette noget medierne har blæst ud af proportioner eller er det en reel problematik?

Efter de episoder der har været på KUA det sidste stykke tid, kan jeg ikke lade være med at være bekymret for hvordan alle skal pakkes ind i bobleplast, for at beskytte en potentiel krænket minoritet.
Håber ikke at vi har svenske/amerikanske tilstande her i DK om 10 år.

Er der nogen der har fingeren på pulsen derinde?

Jeg skal lige sige at det aldrig er fedt (uanset om man er minorietet eller ej) at blive udsat for dårlige oplevelser/mobning etc. Jeg støtter aldrig den slags og man skal tale respektfuldt til hinanden og være tolerante overfor hvordan X person vælger ag leve sit liv.
Der jeg ikke er ok med, er når man pådutter alle noget, fordi man vil beskytte en lille procentdel. Det går ud over alle i stedet og er et skråplan for ytringsfrihed og tolerance.



Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Aner det ikke, men i forbindelse med at jeg ikke kendte forkortelsen KUA, fik jeg dette resultat på Google: https://uniavisen.dk/kua-hedder-ikke-laengere-kua/
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er ødelæggende og dumt.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Idioti.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Jeg er helt enig. Ville dog rigtig gerne få en fornemmelse for om det bare er medier der blæser det op eller om det reelt er sådan på KUA. Medier elsker skyttegravskrig.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er desværre reelt nok og sandsynligvis inspireret af en trist sag fra Canada, som har kostet den fremragende professor Jordan Peterson jobs.

Man skal ikke have megen intelligens for at se, at det er en banal magtkamp, hvor tankekontrol og tvangstale er i brug:


De danske SJW'er lugter blod.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Ja jeg ved det. Er generelt meget glad for JP. Og kan egentlig slet ikke se det kontroversielle i det han siger. Han siger det dog på en konfronterende måde som altid vil slå bagslag. Det er han blevet meget bedre til med tiden.
Jeg håber bare ikke det er en generel tendens det her.

Hørte lige et podcast med wullf morgenthaler og en anden gut der diskuterede disse ting.
Wulf spurgte publikum om de havde læst JPs bog. Og sagde at han var forfærdelig og den bog var forfærdelig og at JP bare ville ha at mænd skulle smadre hinanden for at nå til tops og kvinderne skulle finde deres plads.

Jeg var helt målløs. Kan slet ikke forstå hvordan man kan udlede det af nogen som helst samtaler jeg har set med JP (og jeg har set næsten alt). Har læst halvdelen af bogen pt og kan ikke finde et eneste eksempel på noget der bare minder om det.
Det er virkelig fascinerende at man kan tolke ham SÅ forskelligt. Jeg kan vitterligt ikke forstå det. Og det spiller jo også ind i ovenstående problematikker mht KUA.
Folk aflæser ting absolut anderledes end feks jeg gør.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

the19thbear skrev:Er der nogen herinde fra som går på KUA og som kan forklare med insiderviden hvordan “temperaturen” er derinde?
Er dette noget medierne har blæst ud af proportioner eller er det en reel problematik?
Er der nogen der har fingeren på pulsen derinde?
Jeg har ikke fingeren på indeklimaet i the artist formerly known as KUA.
Som du peger på, er medier meget ofte lidt rigeligt interesseret i at trække fronter op ... om de så selv skal lave dem.
Det kræver jo en langt stærkere skribent at fortælle interessant om, at "nogle mennesker på et sted er blevet enige om et foreløbigt kompromis".

(Jeg har ikke lige snakket med nogen på eks-KUA, så bidrager med det lidt, jeg kan –– hvilket er humor:)
Vedhæftede filer
assume gender.jpg
assume gender.jpg (48.63 KiB) Vist 779 gange
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Hahahaha. Den er sjov:)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

JP er nok den der, med vilje, er blevet misforstået mest i nyere tid. Jeg har set nogle af hans forelæsninger fra universitetet i Toronto, og manden er knivskarp. Hvis man tror han er højreorienteret, så tager man fejl - han er hverken eller. Han mener både liberalisme og konservatisme er lige forkert, og så har en et horn i siden på marxisme pga de katastrofer det medførte. (ca 100 mio døde bag jerntæppet)
Det her korte interview, viser ret godt hvad det egentligt er JP mener om politisk korrekthed.
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Ja jeg fatter heller ikke hvordan han kan misforstås. Det virker vitterligt som om folk gerne vil misforstå ham.
Han bygger jo bro fordi han mener at både højre og venstre er nødvendige.
Venstre står mest for at nedbryde det gamle og forældede. Højre står for at bevare de gode systemer der er. Det er så en kontinuerlig snak (da verden altid er i forandring), man skal ha, for at finde ud af hvad der er forældet og hvad der er gode systemer.
Han er altid knivskarp som du siger. Jeg er ikke altid enig med ham men logikken er i 99% af alle tilfældet på hans side:)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

the19thbear skrev:Ja jeg fatter heller ikke hvordan han kan misforstås. Det virker vitterligt som om folk gerne vil misforstå ham.
Han bygger jo bro fordi han mener at både højre og venstre er nødvendige.
Venstre står mest for at nedbryde det gamle og forældede. Højre står for at bevare de gode systemer der er. Det er så en kontinuerlig snak (da verden altid er i forandring), man skal ha, for at finde ud af hvad der er forældet og hvad der er gode systemer.
Han er altid knivskarp som du siger. Jeg er ikke altid enig med ham men logikken er i 99% af alle tilfældet på hans side:)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lige nøjagtigt

Sendt fra min VTR-L29 med Tapatalk
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
Niklas
Medlem
Indlæg: 146
Sted: Holte

Indlæg af Niklas »

Jeg kan ikke give et bud på den aktuelle temperatur, på det der engang hed KUA. Det er ve at være 15 år siden jeg havde min gang der. Jeg oplevede det som et sted hvor man var ivrig efter at diskutere, afprøve sine synspunkter og i øvrigt tage hensyn til hinandens forskelligheder.

Til gengæld er jeg blevet i tvivl om hvad vi diskuterer, er det ødelæggende og dumt at man ikke længere vil kalde det Københavns universitet Amager? Der vil jeg så lige skyde ind at jeg kan gå med til dumt og bøvlet, men ødelæggende ligefrem? Det er da at stramme den!

Hvis det stadig er "historien" om at underviserne ikke må bruge kønnede betegnelser, tænker jeg:
Er der ikke tale om at ledelsen har skrevet ud til undervisere, med råd og vejledning til hvordan de kan forholde sig for ikke at støde deres studerende. Berlingske opsummerer det til:


»Send gerne en mail ud til de studerende inden opstart på nyt kursus, hvori du beder dem om at give besked, hvis de bruger et andet kaldenavn end det, de officielt er indskrevet som. Derved undgår du at bruge et navn, som den studerende muligvis kan føle sig ubehagelig tilpas ved, f.eks. ved opråbning.«

»Undgå at samle/anråbe de studerende med kønnede betegnelser såsom: damer/piger eller gutter/drenge. Ved at bruge neutrale betegnelser om dine studerende er du med til at skabe et mere inkluderende undervisningsmiljø.«

»Brug hellere navn end pronomen, når du skal omtale en studerende i tredje person, hvis du er i tvivl om, hvad denne bruger. Dette er særligt betænksomt, hvis denne omtale finder sted i undervisningssammenhæng.«

https://www.berlingske.dk/samfund/nye-t ... ger-eller

Jeg kan for min død ikke se hvad problemet er? Det ligner en opfordring til helt almindelig høflighed?
For mig at se er det en and på linje med ikke-kønnede traffiklys og "Den danske sang er ung blond pige" fra CBS. Dem der for alvor er krænkede, er dem der er krænkede over at nogen kan finde på at tage hensyn.

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Jeg tror JP bliver misforstået, da han siger nogle ubehagelige ting om os som art, og om det verden vi lever i og har skabt. Det får mange til at tro at JP mener at disse ting er gode ting - det gør han ikke. Han siger bare de eksisterer, men der skal UTROLIGT lidt til at nogen laver den (kort)slutning.

Det er det samme der sker når jeg ytrer islam-kritik til mine mere venstre-snoede venner - så er jeg automatisk racist der mener at muslimer som mennesker er mindre værd. Det har jeg aldrig sagt - jeg har sagt vi ikke deler værdi-sæt, og jeg mener at deres værdier er dårligere end mine/vestens. Men det gør dem ikke til MENNESKER der er mindre værd, som man bare kan behandle som man vil og etnisk-udrense efter for-godt-befindende. Denne "implicitering" er helt forkert. Men jeg skydes det i skoene ca. 2,5 sekunder inden i samtalen.....

Jeg genkender det meste JP siger, gennem de observationer jeg har gjort mig selv igennem livet. Ofte er hans forelæsninger øjenåbnerer om den verden jeg befinder mig i, men som ingen har beskrevet på den måde. Hvis du ikke har set en forelæsning, så bør du.

Mht alm høflighed : Tænker du altid sætningen igennem Niklas, inden du taler? Nej vel? Du får en tanke, og så kommer ordene ud af munden på dig - det at ville regulere dette tendere derfor tanke-kontrol. Det er basalt set det, kritikken går på. Jeg synes i KU's tilfælde at det er lidt overdrevet, men i Canada's tilfælde hvor der er lavet lovgivning på området, tenderer det tyranni. Du kan godt nok kun få en bøde hvis du fornærmer nogen, men hvad hvis du ikke betaler den? Så ryger du i spjældet - for at bruge de forkerte ord. Kan du se problemet?
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

jakobole skrev:jeg mener at deres værdier er dårligere end mine.
Den lader vi lige stå et øjeblik...

Hvis det er sådan, du formulerer dig, kan jeg godt forstå dine venstresnoede venners reaktion.

Medlemsavatar
Niklas
Medlem
Indlæg: 146
Sted: Holte

Indlæg af Niklas »

Jeg gør mig faktisk umage for ikke at komme til at tale til folk på en måde som er sårende, især når jeg underviser. Jeg underviser på et gymnasium med omkring 1000 elever, så der er naturligvis ind i mellem en elev, som ikke oplever at være af det køn, som mange ellers vurderer de har. Det er faktisk en lidt svær situation, er det mon mest krænkende at spørge "hvilket køn har du?" eller er det mest krænkende bare at antage et køn. Der er IKKE tale om at universitetet udøver tankekontrol, men derimod tale om at universitetet giver nogle pejlemærker til underviserne, så de kan navigere i et svært farvand. Netop fordi man ikke kan tænke over alting mens man står i det, er det sgu da smart lige at vende noget man VED er problematisk på forhånd.

Jeg kender ikke Jordan Peterson indgående, jeg kender intet til hans virke som psykologiprofesser og har ikke læst hans selvhjælpsbøger. Jeg kender ham faktisk kun fra youtube, hvor jeg har set ham haft nogle temmeligt snævre forestillinger om køn og kønsroller. Der har han ikke imponeret mig.

Sagen om Peterson og hans universitet går mig bekendt på, at han ikke ville acceptere at det var den studerende og ikke Peterson, der skulle have lov til at bestemme hvilket personligt pronomen (stedord) de skulle omtales med. Det er utroligt svært for mig at forstå at så mange tilsyneladende mener at det er han da i sin gode ret til. Hjælp til forståelse modtages med kyshånd!

Men, tilbage til emnet, Jakobole, der er tre konkrete anvisninger fra universitetet til hvordan man undgår at støde nogen. For mig er de udtryk for almindeligt hensyn og høflighed. Kan du hjælpe mig til at forstå hvor tankekontrollen kommer ind i billedet?

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

mikkels skrev:
jakobole skrev:jeg mener at deres værdier er dårligere end mine.
Den lader vi lige stå et øjeblik...

Hvis det er sådan, du formulerer dig, kan jeg godt forstå dine venstresnoede venners reaktion.
Men det er det, der er kernen.
Jeg mener at ytringsfrihed, religionsfrihed (og frihed fra religion) og at betragte kvinder (og mænd) som individer med rettigheder er bedre værdier end at synes det modsatte. Desværre er der mange muslimer der ikke deler disse holdninger når man trykker dem på maven.
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

JP har op til flere gange sagt, at bliver han bedt om at kalde nogen for "xy", så ville han gøre det, dog kun så vidt at det i hans optik ikke var tale om en ren narcistisk handling.
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Med hensyn til JP's snævre syn på køn : Manden er professor, og kan ikke tillade sig bare at trække kaniner op af hatten. Tror du ikke der ligger forskning til grund for hans postulater? Jeg er slet ikke så sikker på at han SELV bryder sig om nogle at de konklusioner han bliver nødt til at komme frem til
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Det her interview mellem Maher og Harris forklarer mit standpunkt mht Islam bedre end jeg kan.
Vi skal have fat i de muslimske intellektueller DER ER - for dem er der ikke mange af, og "embrace" dem og støtte deres sag

Senest rettet af jakobole søn 15. sep 2019 17:01, rettet i alt 1 gang.
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Og glad mig lige slå fast : Jeg er lige så meget modstander af Islam som jeg er af ortodoks kristendom. Som ateist finder jeg begge dele lige åndsvage.
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
Niklas
Medlem
Indlæg: 146
Sted: Holte

Indlæg af Niklas »

Jakobole, det er lige præcis det jeg synes han gør, trækker kaniner op af hatten. Han er (eller måske rettere var, for han er vist ikke ansat længere) professor i psykologi. Det gør ham ikke nødvendigvis kvalificeret til at diskutere kernefysik, kvantemekanik eller rumfart. Og i virkeligheden heller ikke køn som biologisk fænomen og da slet ikke politik eller filosofi. Og de tre emner mener jeg at have set ham udtale sig (i min optik ret dumt) om.
Jeg tror bestemt ikke at der ligger forskning til grund for hans påstand om at det er ødelæggende for hankønsvæsner hvis de ikke får lov til at slås og kaste med sne. Og det er da åbentlyst problematisk at han siger at han selvfølgelig vil tiltale folk som de gerne vil tiltales, på nær når han vurderer at det behøver han ikke, for de er bare narcisister???

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Niklas skrev:Jakobole, det er lige præcis det jeg synes han gør, trækker kaniner op af hatten. Han er (eller måske rettere var, for han er vist ikke ansat længere) professor i psykologi. Det gør ham ikke nødvendigvis kvalificeret til at diskutere kernefysik, kvantemekanik eller rumfart. Og i virkeligheden heller ikke køn som biologisk fænomen og da slet ikke politik eller filosofi. Og de tre emner mener jeg at have set ham udtale sig (i min optik ret dumt) om.
Jeg tror bestemt ikke at der ligger forskning til grund for hans påstand om at det er ødelæggende for hankønsvæsner hvis de ikke får lov til at slås og kaste med sne. Og det er da åbentlyst problematisk at han siger at han selvfølgelig vil tiltale folk som de gerne vil tiltales, på nær når han vurderer at det behøver han ikke, for de er bare narcisister???
Så vidt jeg ved er han stadig ansat, men på orlov.
Jeg er enig med dig i, at der er ting han burde holde sig fra at kommentere, og mht hankøn og "ruff and tumble play", så er der forskning på områddet der tyder på, at det er vigtigt for især sociale pattedyr af hankøn. Og det er hankøns-mennesker. Ligesåvel som der er biologi for chimpanser, så er der det også for Homo-Sapiens.
Mht det sidste, så synes jeg ikke det er "åbenlyst problematisk". Du kan ikke tvinge mig til at respektere en person jeg ikke respekterer. Hvis jeg synes vedkommende er idiot, vil jeg have lov at sige det.
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
Niklas
Medlem
Indlæg: 146
Sted: Holte

Indlæg af Niklas »

Jakobole:
Det sidste først: Det jeg mente var problematisk var at sige at man altid vil respektere andres ønske om tiltaleform, med mindre man altså ikke vil. Problemet er, at man ikke respekterer andres ønske, hvis man kun gør det når man er enig. Det var det, jeg mente var et åbenlyst problem.
Selvfølgelig er det vigtigt at få lov til at tumle og bruge sin krop. Jeg tror dog man skal passe på med at gøre dyrestudier til grundlaget for hvordan vi skal indrette os. Mig bekendt er det blandt chimpanser meget udbredt at en han "har" en masse hunner, men jeg synes ikke det af den grund er efterstræbelsesværdigt for homo sapiens?
Måske var det ikke det bedste eksempel på hans snævre kønssyn, men hvad så med "man kan kan ikke diskutere med kvinder, for når mænd taler med kvinder, er der ikke den samme underliggende forforståelse at det kan ende i vold" (frit parafraseret, indrømmet).

Men vi har vist kuppet tråden, det handlede om underviserinstrukser på KU. Og der vil jeg stadig mene at det er underligt at få ondt i røven over de forslag der blev givet. Jeg vil til gengæld utroligt gerne forstå det, så input modtages med kyshånd...

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Jeps - vi har hijacket den - lad det være med at jeg siger : Din frie parafrasering's konklusion er forkert.
Jeg synes også kritikken af KU er lidt overdrevet....det er eddermame et first world problem for alle involverede.
Microsoft Certified MCSA

Nyt svar