Væddemål.

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Default avatar
Birger
Medlem
Indlæg: 23

Væddemål.

Indlæg af Birger »

Hej.Vi kom til at snakke om om det var sangeren der skal følge nodespilleren/melodispilleren eller omvendt.Det gælder et vædemål.På forhånd tak.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Det beror helt på individuelle aftaler & personlig stædighed. Dertil kan det være noteret i partituret (har glemt den franske/italienske/latinske betegnelse)

Min ex svoger kan eksempelvis fucke en hel barnedåb op ved mentalt at få organisten til at følge ham.

Der er ingen vindere i det væddemål.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Sanger og den der spiller melodien skal følge trommeslageren... bum... tsssshh..

Når det så er sagt jeg har spillet trommer i et band hvor vi fulgte forsangeren, for han fulgte ikke rigtigt os andre.. :lol: MEN DET ER IKKE DEN KORREKTE METODE!
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Vidste ikke du havde spillet i band med min ex svoger.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg var usikker på om der ville komme noget brugbart indhold ud af denne tråd :-D

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

De skal følge hinanden. Musik er en holdsport.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hvad har I væddet? :-D

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

mikkels skrev:De skal følge hinanden. Musik er en holdsport.
Jeg kan heller ikke se andre løsninger. Man forholder da sig til hinanden, når man spiller sammen?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

SustainerPlayer skrev:
mikkels skrev:De skal følge hinanden. Musik er en holdsport.
Jeg kan heller ikke se andre løsninger. Man forholder da sig til hinanden, når man spiller sammen?
Hahaha, skal vi jamme? Jeg kan ikke engang følge med mig selv... :dollargrin:

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Christoffer I. N. skrev: Hahaha, skal vi jamme? Jeg kan ikke engang følge med mig selv... :dollargrin:
Det er jo helt fair. Men det er jo også op til resten af ensemblet at holde det sammen. Jeg kan ikke lige se, at det skulle give noget, at prøve at sætte en af sine medmusikanter af.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Det kan man ikke sige generelt. I den klassiske verden følger rytmen tit melodien - hvis du hører opera, så er det en fornem disciplin at kunne akkompagnere sangerne - med alt hvad det indebærer af tempo op og ned.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Hald skrev:Sanger og den der spiller melodien skal følge trommeslageren... bum... tsssshh..

Når det så er sagt jeg har spillet trommer i et band hvor vi fulgte forsangeren, for han fulgte ikke rigtigt os andre.. :lol: MEN DET ER IKKE DEN KORREKTE METODE!
Det eneste jeg blander mig i når jeg spiller med en sanger er at takten og tempoet skal holdes. Altså hvis sangeren vil frasere og trække tonen. Så skal vedkommende altså tilsvarende hurtigt ind i den næste takt.Alle i bandet går i stå og skal samle det op igen. Jeg kan også gøre opmærksom på at vi lige er nødt til at spille en takt til ende før sangeren starter næste vers.
De skal følge hinanden. Musik er en holdsport.
Amen til det. Fuldstændigt korrekt. Men jeg syntes alligevel at det er mere nuanceret . Spiller man i et symphonyorkester, ja så er alt jo noteret. Er det et band med bas, trommer , guitar ol. Så er det da fuldstændigt ulideligt , hvis en af musikkerne har lært sig et nummer efter noder, tabs eller youtube video og så skal andre følge ham/hende, som slavisk har lært sig et nummer og overhovedet lytter til andet end vedkommende selv spiller. Hvis man endeligt vil stille det firkantet op. Så skal keyboard, trommer, bas, guitar følge sangeren, som udgangspunkt. Der er da ikke noget at rafle om. :)

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem
Indlæg: 1299
Sted: copenhagen

Indlæg af derermusikanten000 »

hvis man skal bruge energi på at spille et nummer med folk der ikke har feelin for det naturlige flow så er det forfærdeligt at spille musik.
det skal bare køre af sig selv - men selfølgelig der kan jo være pasager i nogle numre hvor ex sangeren har " frie ! pasager og resten af bandet skal følge med , men selv der- er der alligevel nok et flow som skal rammes alligevel . er det et band i en ungdomsklub så vil det typisk nok være bas og tromme det viser vejen.

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

derermusikanten000 skrev:hvis man skal bruge energi på at spille et nummer med folk der ikke har feelin for det naturlige flow så er det forfærdeligt at spille musik.
det skal bare køre af sig selv - men selfølgelig der kan jo være pasager i nogle numre hvor ex sangeren har " frie ! pasager og resten af bandet skal følge med , men selv der- er der alligevel nok et flow som skal rammes alligevel . er det et band i en ungdomsklub så vil det typisk nok være bas og tromme det viser vejen.
Ha - jeg læste det som "ex-sangeren"!

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

er det et band i en ungdomsklub så vil det typisk nok være bas og tromme det viser vejen.
Ja og det er nok fordi de skal have en høj, tung og monotom bas som anker. Og til at skjule deres fejl. og hvis bassen pludselig stopper, lyder det ad helvede til. Selv der ville det være bedst med en lavere og måske mere nuanceret bas , så f.eks sangere kan øve i at blive skarpere.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Kimex skrev:Spiller man i et symphonyorkester, ja så er alt jo noteret.
Noder er kun vejledning og har intet med musikken at gøre. Tro mig på det.....

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Birger skrev:Hej.Vi kom til at snakke om om det var sangeren der skal følge nodespilleren/melodispilleren eller omvendt.Det gælder et vædemål.På forhånd tak.
Det vædemål gir jo ingen mening ,... for spørgsmålet gir ingen mening :(

Men ok ,.. det ser også ud til at trådstarter har taget bagdøren ud ,.. og lader sine gæster passe sig selv :dollargrin:
/Dub

Medlemsavatar
LarsRøv
Medlem
Indlæg: 321
Sted: Dopenhagen

Indlæg af LarsRøv »

Jeg må slet ikke vædde for min mor, men den der har mest overskud i nummeret følger vel den lidt mere usikre hvis det skal lyde bare nogenlunde.
Selv raket videnskab er ikke raket videnskab!
www.assrecords.dk

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Den der spiller kraftigst bestemmer :-)
skriver noder

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

bryla skrev:Den der spiller kraftigst bestemmer :-)
Så det er tubaen :-D

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Sjovt, skulle jeg lige til at skrive.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Nyt svar