Guitar-indspilning med forstærker i lejlighed

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Default avatar
E.J.
Medlem
Indlæg: 120

Guitar-indspilning med forstærker i lejlighed

Indlæg af E.J. »

Hej

Er nysgerrig på, om der er nogen, der ligger inde med nogle gode løsninger til at indspille guitar i en lejlighed med en amp? F.eks. En bestemt forstærker der lyder godt, når den spiller meget lavt eller noget i den stil? Er lidt på herrens mark ift. At få skabt et acceptabelt setup.
Har forsøgt mig med diverse digitale / VST løsninger, og jeg er mildest talt ikke imponeret over nogen af dem.

På forhånd tak:-)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

En 'gammeldags' guitarforstærker lyder jo altid bedst ved en volumen, hvor du bliver smidt ud af din lejlighed.

Tør man spørge, hvad du præcist har prøvet "med diverse digitale / VST løsninger"?

Default avatar
E.J.
Medlem
Indlæg: 120

Indlæg af E.J. »

haha ja der ville nok ik gå længe før, at opsigelsen lå i postkassen;-D

Altså jeg har prøvet med løsninger som f.eks. Guitar Rig og S- Gear og sys bare det er ufattelig svært at få noget ordentlig ud af dem.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Hvilke har du prøvet?

Jeg bruger UAD Apollo lydkort & er pt helt på røven over Suhr Pete Thorn PT100, den kan meget, men skal bare bruge den rimelig clean. Det kræver desværre et UAD lydkort for at have det kørende & hvert plugin koster osse men ved man hvad man skal bruge, så er det godt givet ud.
I lang tid har jeg brugt STARK forstærkeren fra KlevGrand, den er super & latencymæssigt er den meget let. Ingen utilfredshed dér.

Andre er rigtig glade for Fractal Audio & Line 6 ting. Du skal hovedsageligt gå efter amp-sims som har gjort noget ud af at simulere mikede kabinetter i studiekvalitet, rundt regnet.

Neural DSP har osse noget der koster ca 800,- & kan rigtig meget. Har ikke testet men man kan køre en måneds demo.

Kig forbi guitar moddeling tråden: http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=2 ... ctal+audio

Dertil kan det osse være du har skod hovedtelefoner så alt lyder skidt?
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Default avatar
E.J.
Medlem
Indlæg: 120

Indlæg af E.J. »

Hmm har lige været inde og læse om Neural DSPs seneste udgivelse ARCHETYPE: NOLLY. Har aldrig hørt om Neural DSP før, men ved en hurtig Google søgning virker det til, at der er en del som er voldsomt begejstret for Nolly plug´et. Det må jeg hellere teste :-D

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Ok. Der er typisk et par årsager til, at folk finder at guitarmodeling ikke fungerer for dem. Det ene er, at de prøver gammel teknologi og det andet er, at de gør det forkert. :)

I første omgang kan man roligt sige, at f.eks Guitar Rig ikke er toppen af poppen. Jeg har selv ikke prøvet S-gear endnu. Men mange er glade for det.

Lad os høre om ikke ARCHETYPE: NOLLY gør forskellen? Det er i hvert fald virkeligt vellydende.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Jeg bruger selv AX8 med et Audient lydkort, men kender følelsen af, ikke at kunne opnå en rørlyd, når jeg da ønsker det.
Nu har jeg lige købt et Audient iD44, men på et tidspunkt vil jeg også anskaffe mig et Audient Sono, som er et rør baseret lydkort.
Jeg har, endnu, ikke prøvet det, men Audient laver glimrende lydkort.

https://www.danguitar.dk/audient-sono-g ... 0tEALw_wcB

Medlemsavatar
Arnold
Medlem
Indlæg: 564

Indlæg af Arnold »

Smag og behag, men den bedste elguitarsound jeg nogensinde har indspillet stammer fra UAD plugins.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Arnold skrev:Smag og behag, men den bedste elguitarsound jeg nogensinde har indspillet stammer fra UAD plugins.
Det vil jeg ikke modsige, så megen erfaring har jeg ikke med det, men er UAD ikke pisse dyrt ?

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Kimex skrev:
Arnold skrev:Smag og behag, men den bedste elguitarsound jeg nogensinde har indspillet stammer fra UAD plugins.
Det vil jeg ikke modsige, så megen erfaring har jeg ikke med det, men er UAD ikke pisse dyrt.
UAD skal man købe, hvis man kan bruge mange af de andre ting til vokal & andet – eller hvis man står med penge man ikke aner hvad man skal bruge til ud over øl & hornorkester.

+ hvis man ikke har alt for meget GAS der tømmer ens konto hele tiden & tænker at mere & nyeste kan løse gamle problemer. Man får også adgang til en butik med en masse lækre & flotte ting.

Den Suhr forstærker jeg nævner koster rundt regnet 1100,- + UAD lydkortet oveni.

Det er lækkert med noget nær nul latency & processorkraft uafhængigt af computeren.

Jeg vil ikke være med til at lokke nogen ud i store investeringer, hvis det man allerede har til rådighed + udgifter til et enkelt plugin som Klevgrands STARK, kan gøre det. Et godt sted at starte til små penge. Eller Neural DSP, hvis computer & lydkort kan trække det.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Arnold
Medlem
Indlæg: 564

Indlæg af Arnold »

Kimex skrev:
Arnold skrev:Smag og behag, men den bedste elguitarsound jeg nogensinde har indspillet stammer fra UAD plugins.
Det vil jeg ikke modsige, så megen erfaring har jeg ikke med det, men er UAD ikke pisse dyrt ?
Det kommer lidt an på - hvis du har en fornuftig PC i forvejen, skal du have et UAD kort/interface samt et ampplugin.

Det skal man holde op imod hvad god "rigtig" guitaramp samt evt. mikrofon koster, som også kan være dyrt.

Der er fordele og ulemper ved begge dele, og der er selvfølgelig også andre plugins end UAD, men dem har jeg desværre ingen erfaring med.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg må sige, at PRS Supermodels (Waves) er det bedste plugin jeg har prøvet til guitar, og det er på tilbud

https://www.waves.com/plugins/prs-super ... t=carousel

Jeg foretrækker dog stadig Fractal AX8. Fractal er stadig kongen af simulering.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Når de er så gode efterhånden, så er det vel smag & behag & hvad man spiller. Jeg spiller eks. singersongwriter, en masse temaer mens min guitarvej ikke er gået den virtuose lir-vej overhovedet.
PRS sagde mig ikke så meget som demo men fik heller ikke brugt nok tid med det. Det kan være skide godt for andre.
KlevGrand Stark er lige i skabet & den lyd vi har vænnet os til i øvelokalet & jeg ved hvordan den reagerer & hvad der er af features til hurtigt overblik. Shur PT100 (UAD) har jeg mega optur over, men jeg ved osse, at det kommer til at tage lang tid at sætte mig ind i den & få den til at lyde & reagere på samme måde som STARKen, mens jeg kan høre, at den er langt tættere på en fysisk forstærker i den måde tonerne bliver formet på.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Helt klart, der er heldigvis stadig plads til at have forskellig smag

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Klart. Der er masser af muligheder indenforfor både hard- og software. Og der dukker tit noget nyt op pt.
Så IMO og YMMV og alt det der. :)

Når dét er sagt, så er Fractals modeling toppen af poppen. :dollargrin:

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Spørgsmålet er, om det er differentieret meget af det.

Kan man eks. med en given simp-amp få en god jazz grundlyd, uden at skulle ud i at lave en masse eq. Hvilken vej skal man gå dér.

Eller skal man gå efter bestemte. Og hvem tilbyder det? Jeg har indtryk af, at de fleste ampsimps der bliver releaset lige nu, appelerer til hård musik.

Jeg har også et billede af, at mange af pakkerne giver helt vildt mange muligheder, mens det for nogen vil være godt med en grundlyd der lyder af den forstærker man ved står i øveren/studiet man er ved at spare op til/den forstærker man lige har solgt.

Med andre ord, så er en ny amp-sim ofte en ret stor bus der bare smadrer ind i ens indspilningsprojekter med alt for mange muligheder.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Kan man eks. med en given simp-amp få en god jazz grundlyd
Det vil jeg vove at påstå at man kan med AX8, som jeg har. Men det kræver nok en guitar egnet til formålet.
Jeg har presets, som jeg bruger til, bas, spansk guitar og guitar med stålstrenge. Jeg syntes faktisk at jeg kan få det til at lyde rimeligt autentisk.
Jeg så en youtube video med en erfaren guitarist. jeg tror han hedder Anders Andersen. Han deltager i dette København guitar event her til oktober.
Han demonstrerede hvor forskelligt lydbilledet er fra en combo rørforstærker og en forstærker med separat top og højtaler. Det gav , for mig, pludselig mere mening. Man kan nok ikke få noget som kan det hele. AX, combo eller et forstærker setup med separat top . De har vel forskellig lyd karakteristika.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Kimex skrev: rimeligt autentisk.
Spørgsmålet er så, om det er godt nok. Jeg har en teori om, at det er i grundlyden, at det virkelig står sin prøve.

Så tilfældigvis Mek Pek i går på et bibliotek & guitaristen, en bad ass dygtig fyr, spillede med noget der lignede en Fender Tweed Deluxe '55 (ikke helt sikker) & en AKG C414 . Min spekulation går på, hvad han – eksempelvis – ville stille sig tilfreds med.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Graceville skrev:
Kimex skrev: rimeligt autentisk.
Spørgsmålet er så, om det er godt nok. Jeg har en teori om, at det er i grundlyden, at det virkelig står sin prøve.

Så tilfældigvis Mek Pek i går på et bibliotek & guitaristen, en bad ass dygtig fyr, spillede med noget der lignede en Fender Tweed Deluxe '55 (ikke helt sikker) & en AKG C414 . Min spekulation går på, hvad han – eksempelvis – ville stille sig tilfreds med.
Man kan da sikkert få noget som er bedre end AX, des skal jeg da ikke sige. Men er <Fender Tweet Deluxe´55 ikke også en rør combo ? og dermed lidt som at sammenligne æbler med pærer. For mit vedkommende er det ikke det store issue , at lede efter det perfekte lyd setup. Jeg har noget af fin kvalitet. og så tilpasser jeg mit spil ud fra det.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

UAD har lavet en sim af Fender '55, det var overhovedet ikke mig men om det ville stille en der har en i forvejen tilfreds, det aner jeg ikke. Det er rør simulering af en rørforstærker ihvertfald.

Der er jo osse stor forskel på bluesguitarister, eks. mellem Bonamassa & John Mayer & deres valg af lyd. Igen et spørgsmål om smag & valget mellem det originale & autentiske som retning & det nyskabende & banebrydende lydmæssigt.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Om det er godt nok synes jeg egentlig ikke et spørgsmålet længere.

Men det er jo altid forskellige forhold det spiller ind på ens valg.

Har du mulighed for at spille lige så højt du vil? Er der nogen, der slæber dit grej, er der nogen der servicerer dit grej.

John Mayer spillede AxeFX til Coachella, hvor han spillede et enkelt nummer med Khalid. Når han rejser rundt med sit eget setup spiller han på et Amp setup, der koster det samme som et mindre hus.

Jeg har også lagt mærke til, at JM som regel river sine in-ears ud når han spiller guitar solo. Han er tydeligvis afhængig af det fysiske respons han får fra forstærkeren der brøler. Det er den måde han performer bedst inden for de rammer han har.

Jeg har nogen andre rammer og specielt når det kommer til indspilning af guitar hjemme er simuleringer klart den bedste mulighed for mig. I Medley ville kompromiset muligvis være et andet.

Live er det længe siden vi fik over til mere eller mindre silent stage. Og her ser jeg ingen grund til andet end simuleringer.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
jkspost
Medlem
Indlæg: 329
Sted: København

Indlæg af jkspost »

Yamaha's THR serie lyder åndsvagt godt ved lige netop lav volume.
Og der er nye udgaver på vej. Selvom jeg allerede har den gamle grønne high-gain udgave og i dag primært bare bruger mit Helix board til indspilning, ender jeg sgu nok med at købe 2. udgaven på et tidspunkt. :)


Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Fedt opgradering af den lille madkasse!
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Nyt svar