Gravity Assist - 2019 - Nyt Ambient og Soundscape hver måned

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Re: Gravity Assist - 2019 - Nyt Ambient og Soundscape hver måned

Indlæg af bryla »

Som altid er jeg fan af musikken!

Jeg tænker umiddelbart i synkronisering til video og skriver kun hvad jeg ville gøre anderledes:

Den dybe lyd der kommer ind omkring 0:31 kunne måske komme en anelse senere ind eller få noget længere attack/fade in så det passer med at stjernerne bliver sløret. Det samme på 0:55, 1:02, 1:19 og 1:44. Det drejer sig om alt indenfor halvandet sekund.

Man skal ikke ramme cuts hele tiden. Fx fungerer 1:30 rigtig godt. Men hvis man rammer en smule ved siden af, virker det forkert/tilfældigt.
skriver noder

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Tak for konstruktive kommentarer Thomas!

Har aldrig prøvet at arbejde den her vej rundt før, altså lave lyd til eksisterende video. Klart en udfordring, selvom jeg syntes jeg var heldig at jamme mig frem til 4 toner der passede til billederne, og så finde frem til hvor langt jeg kunne strække dem, iforhold til hvor mange gange de skulle gentages. Det hjalp på tempo/toneskift/overgange at finde den dybe pad, som eksempelvis skifter anderledes ved 1:02.
Derudover fundet nogle "fx'es" som tilføjer lidt stads hvor jeg syntes det passede til opbygningen.

Dejligt du synes om dele af mit synkroniserings-arbejde. :)

Min primære grund til at deltage i den her konkurrence var, at videoen lignede noget jeg kunne lave noget lyd til, og sample-biblioteket man skulle købe (~55 kr) og bruge lød som noget jeg kunne bruge. Og så virkede det som en overkommelig og sjov udfordring. :)
Jeg tror klart jeg vil deltage i deres kommende konkurrencer, givet at reglerne tillader jeg kan lave hvad jeg har lyst til.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Så er der nyt!
Denne måneds nummer er lidt anderledes iforhold til hvad I er vant til fra mig. Læs mere om processen m.m. i youtube beskrivelsen.

Gravity Assist - Memory Tape:

Preview:


Det fulde nummer:

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Kan virkelig godt lide den retning, du bevæger dig ud i her.

En biting er, at jeg ikke er fan af dogme-kamera-holdningen i videoen. På stativ med det kamera/telefon whatever :!:

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Heh, jeg tænkte nok at min urolige kamerahånd, efter at have cyklet rundt til de forskellige locations, nok skulle dele vandene. :) Jeg syntes det håndholdte gik i spænd med hele idéen om at lave en visuel side som fungerer som et "minde".


Fedt at du kan li' nummeret!

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Flot nummer!
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Joachip skrev:Flot nummer!
Jow tak!

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Gravity Assist - Residual Simulation

En 12-minutters smuttur tilbage til den slags soundscapes jeg lavede nogle stykker af sidste år. Nok mit til dato mest detaljerede soundscape, med en 13-15 lydkilder, og godt med dynamik. Så mange lag, at jeg har svært ved at huske dybere detaljer omkring processeringen på flere af lydene.
Har længe haft idéen til at lave det her soundscape, inspireret af den visuelle side af Ghost In The Shell (1995 og 2017), og ikke mindst inspireret af soundtracket til 1995 anime'en.
Lidt flere detaljer i youtube beskrivelsen.


Preview:


Det fulde nummer:

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Lækkert. Kan godt lide det der grainy percussion spor.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Morten B skrev:Lækkert. Kan godt lide det der grainy percussion spor.
Takker!

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Det nummer ku' være fedt at spille ved, at man pillede rumklangen af og lod de forskellige instrumenter komme ud af mange forskellige højttalere placeret rundt omkring i en eller anden kæmpestor skummel fabriksbygning som så stod for rumklangen. Gerne om natten med sært farvet lys rundt omkring.

Ganske stemingsfuldt!
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Tak! Ja jeg er også blevet godt tilfreds med stemningen.
Nogle af mine lyde sender nogle gange til 2 forskellige rumklange på samme tid (derudover er de måske processeret med rumklang tidligere også). Eventide Ultrareverb sammen med 2CAudio Aether virker rigtig godt, eksempelvis. Eller UAD Lex 224 sammen med Ultrareverb. Jeg ved godt at min mængde af reverb er obskur iforhold til "almindelig" musik, men for mig gør det noget fedt for stemningen eller opfattelsen af rumklangen, at der er 2 forskellige verbs.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Denne måned blev det til en 3-lags jam. Ret sjov og anderledes måde for mig at komme til et hurtigt resultat på, så det bliver garanteret gentaget.
Der står mere om processen i beskrivelsen på Youtube.

Gravity Assist - Pre-Dawn Explorations - Jam 002

Preview:


Det fulde nummer:

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Til denne måneds projekt satte jeg mig for at udforske nye Reaktor ensembles og blocks. Der kom ret mange i brug. Listen over Reaktor-baserede ting står i beskrivelsen på youtube. Denne gang havde jeg nogle flere noter omkring processering af spor, derfor er der en lidt mere detaljeret beskrivelse af processering af de forskellige lyde, for dem der synes det er interessant at læse om. :)


Gravity Assist - Reaktor 01: Run

Preview:


Det fulde nummer:

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Det blev til en mørk melodisk drone denne måned, med lidt mere arrangement end normalt, og et - efter min mening - vellykket forsøg med at krydre landskabet med nogle tørre lyde. Derudover lidt mere sample-brug end normalt.
Læs meget mere i beskrivelsen på Youtube.


Gravity Assist - Pre-Dawn Explorations - Strangers Within

Preview:


Det fulde nummer:

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Mange cool ting i det her. Teamet har jeg det lidt ambivalent med ... eller rettere gentagelserne af det. Det bliver lidt enerverende at høre på ... men samtidigt understreger det så også den lettere paranoide følelse stykket giver.

Jeg tror dog stadig, at det ville fungere, hvis temaet havde færre gentagelser - mere "scape" imellem.

IMO og al det der. :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fedt, tak!
Ja, jeg tænkte også lidt over længden, imens jeg var igang med nummeret, men jeg syntes det blev fedt med de (få) ekstra indslag hist og her.
Men jeg er så også typen der synes det er fedt at lytte 1-times udgaven af Carbon Based Lifeforms' VLA. :-D Har du hørt 3-4 minutter af den, har du hørt hvad der er at høre.


Selvfølgelig er der åbenlyse forskelle mellem mit stykke her og VLA.

Tak for det trofaste lyt og kommentar. Og dejligt med lidt kritik. :)

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Cool har lyttet på det nu. God dyster vinterstemning. Jeg også enig med Sustain at teamet bliver gentaget for mange gange. Hvis det kom lidt mindre ofte med noget mere luft, eller andet imellem, ville det være rigtig fedt.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Tak Andreas! :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Her er Oktober måneds upload, en relativt distorted 1-lags jam på omkring 8-9 minutter.
Er blevet ret tilfreds med hvad jeg fik lavet af video af selve jammen, og så er der nogle melodiske højdepunkter for mig, og vel nærmest et reelt arrangement.
Se videoen til ende, eller læs beskrivelsen på youtube, for forklaring af signalkæden.

Gravity Assist - Jam 003:

Preview:


Det fulde nummer:

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Så blev det den 25. igen, og jeg fik tryllet et nummer frem, startet i fredags, og færdiggjort lørdag.
Denne gang blev det en udfordring i at lave et komplet nummer i ét samlet projekt. Brugte Spector synthen, som følger med i Cubase. Synths er pitch & gate trigget af Reaktor Blocks, derudover 3 andre lag, lavet i Blocks.
Læs meget mere om processen og udfordringerne i beskrivelsen på youtube.

Gravity Assist - Spector 01: The Transfer:

Preview:



Det fulde nummer:


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Med sidste månedlige upload for 2019 har jeg valgt at gøre ligesom sidste år, afslutte med et nummer der er lavet udfra spor fra nogle af de numre jeg har lavet i løbet af det seneste år.
Så jeg har kombineret elementer fra Hibernate, Residual Simulation, Jam 002 og Reaktor 01: Run, og lavet et stille nummer på knap 10 minutter.


Gravity Assist - Year Two:

Preview:



Det fulde nummer:


Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Det er god ide med sådan et revisit. Tak for lyttene i år. Keep 'em coming.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

SustainerPlayer skrev:Det er god ide med sådan et revisit.
Når det lige passer ind, og det synes jeg det gør, med det her koncept og den her slags musik, så er det også en fin måde for mig at gennemgå nogle af de fede spor, og lege puslespil med mine lyde.
Havde egenligt planlagt at bruge noget mere tid på December nummeret i år, men det var der ikke tid til, så det blev den her simple udgave.
SustainerPlayer skrev:Tak for lyttene i år. Keep 'em coming.
Det er da mig der siger tak for lyttene! Det er mega fedt at du har været så trofast til at lytte og skrive.

Jeg har dog valgt at stoppe med de månedlige numre, af flere grunde. Jeg vil gerne udgive mere musik, som i, udgive på mere eller mindre etablerede labels, ikke bare på min egen kanal, hvor jeg på nuværende tidspunkt virkelig glæder mig over, hvis et nummer rammer 50 views. Der er noget upersonligt over, at den gængse musiklytter skriver en kommentar til et label, men samtidigt er det også en fed følelse at vide det er afspillet 1000 gange på en måned. Jo, jeg laver musik for min egen skyld, men jeg vil gerne dele det med andre.

Som jeg vist nok skrev, da jeg startede på de månedlige numre, dér for lige over 23 måneder siden, så var mit mål at lave en realistisk deadline, så jeg kunne øge min produktivitet markant. Det virkede godt og efter planen, men jeg er også typen der bruger det meste af den tid der er til rådighed. Hvis der skulle være tid til at arbejde koncentreret på andet end månedlige eksperimenter, skulle jeg nok sætte en deadline på 2 uger istedet.
Jeg kommer stadig til at lave forskellige små "tests", som flere af de månedlige numre har været. Det bliver bare ikke regelmæssigt. Det kan være efter jeg har revet mig i håret i 10 dage, over nogle Drum & Bass trommer jeg ikke kan få til at virke.
Derudover har jeg et par nye tiltag jeg gerne vil igang med på min kanal, som begge involverer screengrabbing. Så det kigger jeg ideelt på så hurtigt som muligt, selvom jeg godt ved med mig selv, at det nok ikke bliver før Februar. Jeg vil gerne lave flere nørde-tutorials lignende de to jeg har lavet om Reaktor Blocks. Det bliver ikke noget med at der skal uploades en ny udvandet og ligegyldig noobie-guide hver uge.
Og så bliver jeg selv inspireret af de korte klip som Richard Devine lægger op, og det er endnu mindre eksperimenter, som jeg tror vil kunne inspirere folk. Jeg har en idé om også at lave "korte" gennemgange af de her eksperimenter, men nu må vi se. Der går ikke "full-on 2 uploads om ugen youtuber" i den.
Det er hvad jeg har af planer, eller måske nærmere idéer, på musik og lydfronten. Det gode er, at de numre jeg ikke får signet, som eksempelvis Hibernate, bare kan blive uploadet på kanalen.

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Jeg følger dig også både på YT og SC, hvor jeg ind imellem lige lader dig få spilletid:-) Godt nytår :-)
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Nyt svar