Studio One - generel tråd

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Re: Studio One - generel tråd

Indlæg af SustainerPlayer »

Jeg har prøvet i flere omgange med hands-on controllere. Og må indrømme, at det har været begrænset, hvor meget jeg har brugt dem. Kombinationen af tastaturgenveje og magic pad, dækker nok over 90% af mit behov.

Jeg bruger en iPad mini med Presonus' app på - fortrinvis til bare at stop/starte, når jeg indsynger.

I få tilfælde er faderen og drejeknappen på Faderport lidt nemmere, at arbejde med. Men det var sjældent - og ikke noget, jeg savner de få gange, jeg må gøre det med tastatur og magic pad.

Jeg kunne ikke forestille mig, at arbejde med fadere på mindre end 100 mm - og nok heller ikke nogen, der ikke er motoriserede. Og selvom jeg ikke er klavervirtuos, så sætter jeg stor pris på, at spille på et full-size 88 vægtede tangenters keyboard.

Så det skulle være et sådan keyboard - en enkelt motorfader - og en god drejeknap. Men nok kun, når jeg en dag alligevel skal udskifte mit gode Alesis QS-8 - om forhåbentlig mange år.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Kan jeg godt følge, jeg har heller ikke tænkt det til ende, BCR/BCF2000 flere stk grundet ordentlige knapper, og så et controller keyboard 61-key med medium/blødt anslag og en virkelig velfungerende after-touch. Samt flest mulige features, og open-ended approach, tænker jeg,..

Klaver holder jeg HELT adskilt med mit Casio PX110 ;-)

Overvejede NI de nye Mk2 typer, men de er på is,..

Nektarine systemet som bruges i Nektars T-serie bassere sig på et plug i host, lidt ligesom det dreadfull Automap som var ved at drive bl.a. GS til vanvid :-)

Det skulle så virke noget bedre ;-)
/Dub

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Ifm Presonus' 10 års jubilæum kan man d.28/9 (i dag!!) gratis installere The Tube P1B Fat Channel extension.
TheTubeP1B.png
TheTubeP1B.png (302.11 KiB) Vist 869 gange
Studio One celebrating 10 years is a huge day for us and we'd like to give each of you a small token of our appreciation.
Use coupon code HAPPY10YEARS to get your copy of the Tube P1 Compressor plug-in for FREE through September 28, on the PreSonus Shop.


http://bit.ly/2mprUur
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
MarkBass
Forum Donator
Indlæg: 358
Sted: Nyborg

Indlæg af MarkBass »

Fedt tak!!!

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Tusind tak ,.. jeg havde selv overset det :thumbup:

Endu engang glæder man sig over at Cubase og Steinberg er fortid,. aldrig mere bøvl,. eller konstante overpriced opdates, kun milde gaver :dollargrin: :dollargrin: :dollargrin:

Channelstrip Collection har jeg også fået

Support vedrørende S1 har jeg ingen erfaring med, af den dejlige og simple grund, at det har aldrig været nødvendigt, alt har altid virket,..

Det KAN faktisk lade sig gøre at drive forretning ved at behandle folk godt :wink:

(sålænge man holder sig fra deres audio-interfaces)
/Dub

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

DUBTEMPLE skrev:(sålænge man holder sig fra deres audio-interfaces)
Dang, jeg overvejer at købe et quantum 2 til mit hjemmestudie - er det et dårligt interface? Jeg synes godt nok det er pebret, men det har en ultrakort latency, og jeg forestiller mig at der ikke er issues, da de også lavet selve DAW.

Er der noget jeg overser her?

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

donnievandango skrev:
DUBTEMPLE skrev:(sålænge man holder sig fra deres audio-interfaces)
Dang, jeg overvejer at købe et quantum 2 til mit hjemmestudie - er det et dårligt interface? Jeg synes godt nok det er pebret, men det har en ultrakort latency, og jeg forestiller mig at der ikke er issues, da de også lavet selve DAW.

Er der noget jeg overser her?
Skal ikke kloge mig på quantum specifikt

Da jeg gik fra VSL22 til Babyface faldt min latency til et godt stykke under der halve, og klippe-stabilt vel at mærke, som at få en ny maskine

Men min hovedanke mod deres audio-interfaces er at de traditionelt forsømmer at vedligeholde og opdatere deres drivere i en rimelig grad

Specielt mac-folket har været ramt, og ladt i stikken, med nyere hardware der pludseligt var til skraldespanden

Bare dårlig stil, så gider dem ikke
/Dub

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Yep. Presonus har en shady historik hvad drivere og understøttelse angår.

Som Dub skriver, så droppede de den udviddede OSX-understøttelse på en del kort - og gav Apple skylden. Kortene kunne stadig bruges som class compatible enheder. Men alle ekstra features og routing-muligheder var jo så væk.
Jeg havde selv sådan en lille StudioLive mixer, hvor der godt nok var driver-understøttelse. Men det var sådan en generisk driver, der ikke udnyttede firewireprotokollen særligt godt - og blev på det tidspunkt erstattet af et USB RME, der blæste det væk latency og stabilitetsmæssigt.

Men dårlige erfaringer til trods, har jeg dog skiftet til et Quantum kort. Og det fortryder jeg ikke. Minimal latency, der rent faktisk kan udnyttes og kører klippestabilt. Der kommer jævnligt firmware-opdateringer, så det virker til, at de har skiftet politik på det område.

Og sammen med Studio One er det altså bare lækkert med integrationen - og at man ikke er låst af at bruge DSP med dertilhørende hardware-lock på plugs. Men kan benytte lige de plugs man har lyst til - til tracking mm.

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

SustainerPlayer skrev:Yep. Presonus har en shady historik hvad drivere og understøttelse angår.

Som Dub skriver, så droppede de den udviddede OSX-understøttelse på en del kort - og gav Apple skylden. Kortene kunne stadig bruges som class compatible enheder. Men alle ekstra features og routing-muligheder var jo så væk.
Jeg havde selv sådan en lille StudioLive mixer, hvor der godt nok var driver-understøttelse. Men det var sådan en generisk driver, der ikke udnyttede firewireprotokollen særligt godt - og blev på det tidspunkt erstattet af et USB RME, der blæste det væk latency og stabilitetsmæssigt.

Men dårlige erfaringer til trods, har jeg dog skiftet til et Quantum kort. Og det fortryder jeg ikke. Minimal latency, der rent faktisk kan udnyttes og kører klippestabilt. Der kommer jævnligt firmware-opdateringer, så det virker til, at de har skiftet politik på det område.

Og sammen med Studio One er det altså bare lækkert med integrationen - og at man ikke er låst af at bruge DSP med dertilhørende hardware-lock på plugs. Men kan benytte lige de plugs man har lyst til - til tracking mm.
Ja ser du - det er faktisk ét af de områder hvor jeg er helt solgt. Jeg har nu mulighed for at optage, med f. eks. compressor direkte på mit input signal, således at det dedikeres på bånd. Men er det kun med quantum kort der kan det, dvs. er der en decideret fordel her ift. fks. andre lydkort?

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

donnievandango skrev:
Ja ser du - det er faktisk ét af de områder hvor jeg er helt solgt. Jeg har nu mulighed for at optage, med f. eks. compressor direkte på mit input signal, således at det dedikeres på bånd. Men er det kun med quantum kort der kan det, dvs. er der en decideret fordel her ift. fks. andre lydkort?
"Dedikeres"? :) Mener du "at committe" dvs. indspille effekten? Det er netop det man undgår her. Så alt kan laves om efterfølgende.

Tracking med plugins uden latency bøvl kræver en stabil driver og godt hardware. Der er andet hardware, der også kan det. Men Quantum er i den billige ende der - samtidigt med resten af integrationen, når du bruger Studio One som DAW. Den kombi er der ingen andre lydkort, der kan pt.

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

SustainerPlayer skrev:
donnievandango skrev:
Ja ser du - det er faktisk ét af de områder hvor jeg er helt solgt. Jeg har nu mulighed for at optage, med f. eks. compressor direkte på mit input signal, således at det dedikeres på bånd. Men er det kun med quantum kort der kan det, dvs. er der en decideret fordel her ift. fks. andre lydkort?
"Dedikeres"? :) Mener du "at committe" dvs. indspille effekten? Det er netop det man undgår her. Så alt kan laves om efterfølgende.

Tracking med plugins uden latency bøvl kræver en stabil driver og godt hardware. Der er andet hardware, der også kan det. Men Quantum er i den billige ende der - samtidigt med resten af integrationen, når du bruger Studio One som DAW. Den kombi er der ingen andre lydkort, der kan pt.
Ja det er faktisk det jeg mener, her er det på version 3:

jeg ved godt at det måske strider imod fornuften, da man ikke kan ændre effekten efterfølgende, men jeg er bare blevet ret glad for at tracke med en liiiiille bitte smule comp på f.eks et vokal take

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

donnievandango skrev:
jeg ved godt at det måske strider imod fornuften, da man ikke kan ændre effekten efterfølgende, men jeg er bare blevet ret glad for at tracke med en liiiiille bitte smule comp på f.eks et vokal take
Nej ok. Det giver fin mening. Det er en måde at lave wet + DI track på. Men det vil også være "bedre" med et lydkort med mindre lantency. Specielt når projektet begynder ar vokse.

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

SustainerPlayer skrev: Nej ok. Det giver fin mening. Det er en måde at lave wet + DI track på. Men det vil også være "bedre" med et lydkort med mindre lantency. Specielt når projektet begynder ar vokse.
Ja lige præcis, det var også mit eget argument for netop at bruge et Quantum 2 kort :-D Er du eller glad for de indbyggede pres, og AD/DA konversion, clock osv?

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

donnievandango skrev:Er du eller glad for de indbyggede pres, og AD/DA konversion, clock osv?
Ja - Jeg har intet at udsætte på det.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Hvis/når jeg igen skal have et mobilt setup, så står et Quantum 2 øverst på listen til lydkort.

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

SustainerPlayer skrev:Hvis/når jeg igen skal have et mobilt setup, så står et Quantum 2 øverst på listen til lydkort.
SÅDAN!!! Tusinde tak for input<3

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Steinberg UR28M kan de samme ting - monitor fx's med 0-latency monitoring under recording, da DSP ligger i lydkortet. Har haft mit siden 2012 - super investering.
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

jakobole skrev:Steinberg UR28M kan de samme ting - monitor fx's med 0-latency monitoring under recording, da DSP ligger i lydkortet. Har haft mit siden 2012 - super investering.
Det er ikke det samme. Der er ingen DSP i Quantum. Så man kan frit* benytte de plugs man vil.

* = selvfølgelig minus plugs, der i sig selv introducerer lang latency.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Og trumfkortet kommer, når man er godt i gang med projektet med 87 spor - godt med sampleinstrumenter mm, masser af effekt plugs, outboard reverb og comp mm og projektet melder en samlet latency 654 ms. Og så finder man lige ud af, at man godt vil indspille to ekstra guitarspor og et ekstra vokaltrack.

Så kopiere man et af sine eksisterende guitarspor - record enabler det - klikker "Z", så bliver alt med lang latency forbikoblet og man kan indspille sampleakkurat med medhør.

Når det så er sangerens tur, så brokker hun sig over, at hihatten ødelægger hendes timing, så opretter man et hurtigt hovedtelefon cue-send, hvor man skruer ned for hihatten og giver hende lidt mere af sig selv i medhøret - igen klikker "Z" - indspiller - klikker Z væk og man kan fortsætte med at mixe.

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Ah! Nice!
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

SustainerPlayer skrev:
SIDwave skrev:jeg oplever med Ozone, at min peak er sat til -6db (master volume)
men den renderede mixdown er 0db

????????
Er det som Song eller Project?

Hvis det er i Song, så læg mærke til, at hvis din Ozone sidder i "Post" på masterout, så kommer den efter din masterfader - og så er der indstillingerne i Ozone, der gælder.
Nej, den sidder ikke i Post
Det er bare en Song

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

SIDwave skrev:
SustainerPlayer skrev:
SIDwave skrev:jeg oplever med Ozone, at min peak er sat til -6db (master volume)
men den renderede mixdown er 0db

????????
Er det som Song eller Project?

Hvis det er i Song, så læg mærke til, at hvis din Ozone sidder i "Post" på masterout, så kommer den efter din masterfader - og så er der indstillingerne i Ozone, der gælder.
Nej, den sidder ikke i Post
Det er bare en Song
Så må du komme med lidt mere info. :)

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

det er jo bare en bug

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

/Dub

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

SIDwave skrev:det er jo bare en bug
Ok. Men er den så i S1 eller i Ozone eller i noget tredje?

Nyt svar