Negativ streaming ?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
metal
Medlem
Indlæg: 946
Sted: Midtjylland

Negativ streaming ?

Indlæg af metal »

Ja det lyder underligt, men i en af mine seneste royalty-opgørelser kan jeg konstatere at der er registreret 169 minus streamings som så resulterer i at jeg bliver trukket i royalty. Det har jeg lige godt aldrig set før? Jeg har selvfølgelig skrevet til selskabet for at høre hvad det handler om, men er det noget I andre er stødt på ?
Vedhæftede filer
royalty.JPG
royalty.JPG (13.85 KiB) Vist 436 gange

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Hold da kæft.... Og man troede ikke forholdene for musikere kunne blive værre....
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Undskyld, kender ikke svaret,... men hold kæft hvor er det bare sygt !!!

Der findes ingen GOD forklaring eller undskyldning

Det udstiller bare at der livligt manipulleres ,.. med stream-antal der jo reelt kun kan kontrolleres af dem selv ,.. og dermed er deres "tag-selv-bord"

(oven i de allerede latterligt ringe betingelser der er for den slags)

Er desværre ikke overrasket :(


Godt man kun har planer om at release en lille smule, GRATIS, under "creative commons",... det hele er bare SÅ betændt og respektløst


Så hellere undvære de småpenge end være klovnen der trækkes rundt i manegen
/Dub

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Det er ret grineren på et eller andet plan.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

MrBacon skrev:Det er ret grineren på et eller andet plan.
Det er jo direkte absurd, og derigennem komisk, ja, men det er dybt tragi-komisk,...

Det gør mig vred, præcis som ved bank-skandalerne, tyveriet af andres værdier, manglen på konsekvens, osv,...

(selv hvis nogen en sjælden gang modtager en såkaldt "dom")

Det her slipper de sikkert skadesløse ud af ved at kalde det en teknisk fejl, strikke en søforklaring sammen,
eller henvise til at det er i orden ud fra et regelsæt som de selv har strikket sammen
/Dub

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

metal skrev:Jeg har selvfølgelig skrevet til selskabet for at høre hvad det handler om
Håber du poster deres svar, for det er da yderst spændende!

Billede
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
mixolydisk
Medlem
Indlæg: 177

Indlæg af mixolydisk »

Opgørelserne kan ofte indeholde fejl (mit eget selskab sender jævnligt nyrettede statements ud) og negative units vil med al sandsynlighed være en korrektion af en forrig royalty statement som er opgjort med 169 units for meget af den pågældende sang.

så jo, der findes nok helt sikkert en god forklaring, ingen grund til at finde høtyvene frem endnu :)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

mixolydisk skrev:Opgørelserne kan ofte indeholde fejl (mit eget selskab sender jævnligt nyrettede statements ud) og negative units vil med al sandsynlighed være en korrektion af en forrig royalty statement som er opgjort med 169 units for meget af den pågældende sang.

så jo, der findes nok helt sikkert en god forklaring, ingen grund til at finde høtyvene frem endnu :)
Yep. Mennesker og systemer fejler. Velkommen til den virkelige verden.
Man skal ikke fokusere så meget på, at der er sket en fejl - som om den bliver rettet - og om det er noget man evt. kan tage ved lære af, så lignende fejl ikke sker i fremtiden.

Medlemsavatar
metal
Medlem
Indlæg: 946
Sted: Midtjylland

Indlæg af metal »

Hald skrev:
metal skrev:Jeg har selvfølgelig skrevet til selskabet for at høre hvad det handler om
Håber du poster deres svar, for det er da yderst spændende!
Yes, jeg deler selvfølgelig forklaringen - for selvom det er peanuts det handler om, er det principielt interessant.
mixolydisk skrev:Opgørelserne kan ofte indeholde fejl (mit eget selskab sender jævnligt nyrettede statements ud) og negative units vil med al sandsynlighed være en korrektion af en forrig royalty statement som er opgjort med 169 units for meget af den pågældende sang.

så jo, der findes nok helt sikkert en god forklaring, ingen grund til at finde høtyvene frem endnu :)
Ja, det kunne faktisk være en god forklaring på det. Men vi får se hvad de svarer :)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Det blir da aldrig en OK forklaring, og ikke noget der vækker tillid,.... ups/hovsa/efter-korrigering

Det burde ikke være så svært at tælle, og er heller ikke transperent at efteregulere

Men det som det nok handler om i sidste ende, og det allermest interessante, er om det opgivne antal af streams 100 pct kan verificeres, uden bøvl, både af en selv, samt også f.eks. via en uvildig interesse-organisation, samt om det finder sted som andet, og mere, end bare nogle stikprøver

Tillid er godt, men kontrol er bedre, det turde vel på nuværende tidspunkt være tydeligt for enhver :-)

(dernæst kommer hele pris og procent-problematikken)
/Dub

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

DUBTEMPLE skrev:Det blir da aldrig en OK forklaring, og ikke noget der vækker tillid,.... ups/hovsa/efter-korrigering

Det burde ikke være så svært at tælle, og er heller ikke transperent at efteregulere

Men det som det nok handler om i sidste ende, og det allermest interessante, er om det opgivne antal af streams 100 pct kan verificeres, uden bøvl, både af en selv, samt også f.eks. via en uvildig interesse-organisation, samt om det finder sted som andet, og mere, end bare nogle stikprøver

Tillid er godt, men kontrol er bedre, det turde vel på nuværende tidspunkt være tydeligt for enhver :-)

(dernæst kommer hele pris og procent-problematikken)
Ok? Du har aldrig lavet en regne- eller slåfejl? Eller talt noget forkert sammen? :) Eller lavet fejl i det hele taget?

En tidligere chef på en forhenværende arbejdsplads havde en tese om, at hvis man ikke begår nogle fejl en gang imellem, så laver man ikke nok. :-D

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Jeg tror ikke et sekund på at nogen sidder og lægger disse tal sammen, med slå-fejl til følge :-)

Det er altsammen algoritmer i software, og der tælles selvfølgelig op realtime

Alt andet giver ikke meget mening
/Dub

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

DUBTEMPLE skrev:Jeg tror ikke et sekund på at nogen sidder og lægger disse tal sammen, med slå-fejl til følge :-)

Det er altsammen algoritmer i software, og der tælles selvfølgelig op realtime

Alt andet giver ikke meget mening
Du kan have ret i det sidste. Men du vil blive forbløffet over, hvor mange steder, at data bliver overført manuelt. :)
Der er alt for mange "systemer" der ikke taler sammen.

Default avatar
mixolydisk
Medlem
Indlæg: 177

Indlæg af mixolydisk »

Selvfølgelig er det meste af arbejdet automatiseret, med det ændre jo altså ikke på at fejl kan ske. Der er ikke nogen "algoritmer" involveret der.

Fra mine egne statements ved jeg, at rettelser kan ske pga. manglende data (fra streamingtjenesterne vil jeg gå ud fra). Derudover vil jeg skyde på at der kan være en fejlmargin i overgangen mellem perioder (royalty statements er som regel halv-årlige).

Med 10+ relevante streamingsider der allesammen leverer deres data til pladeselskaberne, eller pladeselskabernes aggregator, synes jeg personligt ikke det er underligt at tallene kan hoppe lidt. og hvis marginen er <200 plays som vi ser i det her tilfælde, ja, så synes jeg faktisk det er ret imponerende.

Medlemsavatar
metal
Medlem
Indlæg: 946
Sted: Midtjylland

Indlæg af metal »

Så kom der en forklaring. Det skyldes sådan set det som mixolydisk skriver - at der er sket en korrektion efter opgørelse af salg. Det lyder til at det ikke er unormalt at det sker, men altså første gang jeg har oplevet det - og stadig ikke helt logisk i mit hoved.

Nyt svar