Om tykkelse på guitarstrenge

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Om tykkelse på guitarstrenge

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jer der spiller på guitar, kan I ikke skrive lidt om hvilke tykkelser I bruger, hvorfor, har I prøvet andet, osv.

Nu er det her jo ikke en blindtest, når det er til at se hvad Tyler bruger i de forskellige sektioner, men det ligner og lyder til, at han skal arbejde mere for sagen, og så får det en mere dreven lyd. Uden at være guitarist ville jeg dog tro, at man kunne få meget tæt på samme lyd, ved at skrue lidt på gains forskellige steder i ens kæde. Gør mig meget gerne klogere.


Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Hvis man ikke lige magter at kigge på Tyler i mere end 17 sekunder, kan du så lige recappe hans konklusion? :)

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

10 på min fender & 12 på min taylor akk.

På fenderen giver det mere stabilitet & rigere toner til emo-indie, jo tykkere på en akk. jo mere klang.

Yngve Malmsteen spiller eks. 8'er & det gjorde Hendrix vist osse. Det er noget nemmere at bende tynde strenge helt op til en kvart, men du skal arbejde mere for at intonere, dog et spm om tilvænning, sikkert, har vist aldrig spillet med så tynde strenge.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg er helt enig i, man kan opnå præcis samme tone ved at skrue lidt op på gain på forstærkeren.

Det primære med strengetykkelse er, at det skal passe til din spillestil. Nogen kan godt lide at skulle arbejde lidt med/mod guitaren, nogen har det bedst, når det er helt 'effortless'. Hvis man slår for hårdt på en guitar med for tynde strenge, slår man den fuldstændig ud af stemning.

Bonamassa siger, at han går en strengetykkelse op, når han er på tour, fordi adrenalinen lige får ham til at gå lidt hårdere til det hele, så der skal han bruge lidt mere modstand.

Jeg har 10'ere på elguitarer med 24.75" eller 25" mensur og 9ere på min strat (25.5" mensur), jeg har 11ere på min Martin OM42 (her må man godt spille lidt fint) og 12ere på min Gibson J45 (her må man godt slå lidt mere til den).
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

SustainerPlayer skrev:Hvis man ikke lige magter at kigge på Tyler i mere end 17 sekunder, kan du så lige recappe hans konklusion? :)
Han lader det være op til publikum at bedømme, om man kan høre forskel. Så ingen konklusion fra hans egen side, udover lidt sidebemærkninger og noget piveri hist og her. Og så havde han lidt start-vanskeligheder, med... Hvad hedder den del strengene monteres i?

Medlemsavatar
Arnold
Medlem
Indlæg: 564

Indlæg af Arnold »

010 på elguitarer og 012 på akustiske. Har før spillet med tyndere strenge, fordi det var nemmere at bende, men det blev lidt sgu lidt fesent.
Jeg kunne godt formode, at man får en anderledes tone ved tykkere strenge (Stevie Ray Vaughan spillede med 0.13 (!)) - men det kræver
altså også noget styrke i fingrene, især hvis der skal bendes. Så det er nok en spørgsmål om, hvad man prioriterer højest.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Lidt forskelligt fra guitar til guitar. Men på western 12- 53. Man kan også få stålstrenge 0,12-0,56. Jeg tror de fleste western er indtoneret til 12-53. jeg tror dog det er meget svært at høre forskel på tuningen.
På min Thinline Kimex guitar , foretrækker jeg 13. Fordi thinline ikke har så meget lyd uden kabel.
Til min Fender Strat bruger foretrækker jeg 10-46. Selvom, jeg egentligt tror guitaren er bygget til 9, men der er det jo nemt , selv at indtonere.
jeg har en gammel Hofner Jazz guitar. der bruger jeg strenge fra 9. For at skåne guitaren.
Til mine spanske bruger jeg f. eks.regular Savarez til min Alhambra Crossover , som er lidt tykke strenge. Fordi den har så godt et attack at det ikke betyder noget. Ligeså med et par gamle Levin jeg har. Jeg har en håndbygget Spansk guitar. der bruger jeg , derimod, medion tension Daddario strenge, med composite core. jeg kan simpelthen ikke lide at spille elektrisk med strenge som går fra 9 eller under. Jeg har ingen problemer med at bend på mine elektriske. der drejer det sig, for mig, mere om at løsne op. Styrke er ikke et issue. Føler jeg mig træt i hånden eller fingrene. Betragter jeg det som at jeg ikke kan det godt nok endnu.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

En af mine guitarist venner skrev følgende til mig for 3 år siden:
Forresten, her var det der med custom string set. https://www.stringjoy.com/help/
Det koster ingenting at få dem til at skrive hvilke gauges du vil ha, men de er til gengæld utrolig flittige til at anbefale at du køber deres strenge.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

De fleste guitarister foretrækker nok strengetykkelser, der giver et nogenlunde ens strengetræk i de forskellige guitarmensurer, de har.

Der er en masse faktorer på spil. Ikke mindst hvilken stemning man spiller i.

Det er også værd at notere, at man ikke bare kan købe et sæt 0,08’ere og et sæt 0,13’ere og så prøve af. Det kræver et nyt setup af guitaren, anderledes indstilling af trussrod - vibratorfjedrene skal strammes/løsnes for at kompensere - og strengerillerne i sadlen skal files til. Så man kan ikke lynhurtigt a/b-teste mange strengetykkelser. Ikke på en seriøs måde i hvert fald.

Tykkere strenge giver mere akustisk volumen. Det “hører” mange som “mere tone” - men her skal man nok tage gode, gamle Fletcher Munson i ed. Højt lyder jo altid bedre … et typisk guitaristsyndrom.

Der er mange myter i guitarverdenen. En af dem er, at Billy Gibbons fra ZZ Top bruger meget tynde strengesæt … enten 0,08 eller 0,07 - og han har en meget tyk lyd, kan de fleste hvis blive enige om. Ja - man kan jo stille på forstærkere mm.

Så det handler i bund og grund om “feel”.

I standard, drop-D og Eb stemning foretrækker jeg 0,10 på Fendermensur, 0,11 på Gibson og short scale.
Jeg har 0,12 på min 28,5” baryton stemt i C. Og 0,11 når jeg stemmer i D og DADGAD på Fendermensur.

Da jeg havde en western akustisk brugte jeg typisk 0,13 på den.

Hvis man vil nørde det, kan man anvende denne side:

http://www.mcdonaldstrings.com/stringxxiii.html

Og bestille sig en røvfuld løse strenge i alskens tykkelser og gå i krig.

Man kan også bare holde sig til standardsættene - det virker for langt de fleste.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Christoffer I. N. skrev:Hvad hedder den del strengene monteres i?
På dansk: Stolen - På engelsk: Bridge - så mange danskere vrøvleoversætter det til bro :-D

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1308
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

Jeg kan tilføje et par ting til de allerede kløgtige indlæg:

Ved brug af større strengetykkelse kan ofte sætte sin guitar op med en lavere action og med en lidt mere flad halsindstilling (indstilling af trusrod), idet tykkere strenge vibrere mindre "vildt" end tynde.

Mange guitarister - blandt dem jeg selv - har paranoia over 1. strengen, da den tit kan have en ret grim og skarp "pling" lyd. (Keith Richards har vist ligefrem guitarer, hvor 1. strengen er pillet helt af....). Derfor er det ret almindeligt, - og især blandt jazzfolk - at sætter 1. og også 2. strenge på, der er tykkere end dem, der normalt hører til sættet. Det skulle gavne klangbalancen, - personligt kan jeg ikke vænne mig til at spille med det...

Personligt bruger jeg et custom 10,5 sæt på Gibson mensur elguitar og 10 på Fender mensur. På 24.x" akustisk bruger jeg 12 og på 25.x er det 11. Har en jazz guitar med 13 sæt, men det er Thomastik Flats og de har en tension, der svarer til andre fabrikaters 12, - og flats kan desuden sættes op med lavere action end rounds.
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Lidt forskelligt alt afhængigt af hvad jeg vil have ud af guitaren. Mest bruger jeg 10-46 sæt uanset fender eller gibson, men min tele lyder mere "twang'y" med 9-42 synes jeg, og på hollow body gtr bruger jeg 11-42 (flats) for at balancere lyden bedre så den ikke bliver så boomy i bassen.

På akustisk har jeg brugt 11' sæt til rytme, men 10' sæt til fingerspil, og måske går jeg ned til 10'sæt til rytme også, da jeg synes lyden bliver lidt for "stor" i et mix med 11'sæt. Klassisk gtr er medium tension (der har jeg ikke styr på størrelsen).

Jeg kan godt lide "wound thirds" på mine elguitarer også, ligesom på de akustiske, fordi jeg synes det giver bedre balance mellem stengene. Men de kan være svære at finde i de størrelser jeg foretrækker.

Nyt svar