Anbefal optical in ekstra (ADAT?) kanaler på UAD Apollo Twin

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Anbefal optical in ekstra (ADAT?) kanaler på UAD Apollo Twin

Indlæg af Graceville »

Har måske behov for at kunne udvidde til et par ekstra (billige) kanaler på mit Apollo Twin Duo lydkort via optical in.

Aner ikke meget om det & frygter at købe katten i sækken på brugtmarkedet.

Det skal ikke være noget fancy, blot til nogle demoer fra øvelokalet, hvor vi må erkende vi ikke får super trommelyd aligevel.

Via UAD Apollo Twin:
Vokal: kanal 2
Guitar :kanal 1 hi-z

Via optical in:
Bas: , gerne hi-z indgang
stortromme
lilletromme
overhead venstre
overhead højre

Dvs. skal jeg bruge 5 kanaler via optical in

Jeg aner ikke, om det fungerer som jeg tror, men har fundet den her, der er en 3 stykker på DBA:

Har optical in/out (400 kroner)
https://www.dba.dk/digidesign-digi-003- ... 060462001/
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Det billigste bud på en ny er mig bekendt Behringer ADA8200. Den er dog ikke høj-impedant, line in ubal 10k, bal 20k, se specs side 13:
https://media63.music-group.com/media/s ... 766174.pdf

koster 12-1300 kr.
https://www.thomann.de/dk/behringer_ada ... ragain.htm


Omkring den Digidesign du har fundet. Jeg ved ikke om den kan fungere som standalone converter.

Brugt kan du være heldig at finde en god gammel RME til ~2-4k, men det lyder til at være noget over budget.


Det er faktisk meget ligetil at bruge, du køber 2 toslink kabler, eksempelvis de billige i Harald Nyborg til 20-40 kr stykket afhængig af længde. De virker fint, men er nok kun egnet til fast installation. Generelt er det nogle spinkle kabler, som ikke tåler hårde buk eller sko der tramper rundt ovenpå dem.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Hvis du køber min stegepande & andre ting i DBA, kan jeg nok smide 1300,-

Har du nogen idé om latency? Jeg forventer kanalerne dukker op i Console af sig selv.

Bassisten kører noget ud fra basforstærkeren, så måske er hi-z ikke så vigtig, men dog meget rart.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Latency er meget lille.
Hvordan det virker med Apollo's software ved jeg ikke.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Og nu hvor jeg kigger på Apollo Twin (Mk 2) ser jeg at der er optisk ind, ikke optisk ud, så du skal selvfølgelig kun købe 1 toslink kabel.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

På gearslutz siger de noget om forskellen mellem midas & apollo convertere + at det fra dag til dag kan have en betydning. Noget med 1 milisekunds forskel.

Jeg går ud fra, at når man tilslutter via adat, så dukker kanalerne op i Console, hvilket er det optimale, da monitorering via DAW giver endnu mere latency. Jeps, googlede lige.

Jeg har mark 1 versionen, men stiler kraftigt efter en Apollo x4 med tiden, der er både in-out. Hvad jeg kan/skal bruge det til, ved jeg ikke helt endnu.

Godt tip med Harald Nyborg.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Graceville skrev:Godt tip med Harald Nyborg.
Jeg bruger dem selv, en ældre og tyndere version end dem de sælger nu. De har virket fint i.......... 7-8 år eller noget.

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Jeg bruger en ada8200 sammen med twin engang imellem. Nu vil jeg nødigt lægge hovedet på blokken, men vil mene at latency i praksis er det samme som på apollos inputs. Fungerer glimrende. Preampsne er fine til almindelige clean optagelser.
Outputsne bruger du fx hvis du vil sende ud til outboard. Det stinker lidt at Apollo ikke kan det - derfor jeg stadig har mit gamle Fireface 800 i baghånden.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Madelaire skrev:Outputsne bruger du fx hvis du vil sende ud til outboard. Det stinker lidt at Apollo ikke kan det - derfor jeg stadig har mit gamle Fireface 800 i baghånden.
Det er det jeg bruger min RME ADAT converter til.
Ulækkert rent og sterilt digitalt signal ud af Cubase, ind i mit dyrtindkøbte verdensklasse hardware grej, tilbage ind i rene og sterile Cubase.

Overdrivelse og/eller ironi kan forekomme. :)

Men ja det giver en masse muligheder at have eksempelvis 8 monokanaler ud via ADAT.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

De nye ApolloXer har adat ud. Er det det I mener?

Ellers skal man op i rackversionen af Apollo, før de har 'ægte ud', tøhø
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Graceville skrev:De nye ApolloXer har adat ud. Er det det I mener?

Ellers skal man op i rackversionen af Apollo, før de har 'ægte ud', tøhø
Ja, ADAT ud giver mulighed for 8 mono ud i op til 48kHz.


Du arbejder i 44k1 eller 48k, korrekt?

Hvis du arbejder i højere samplerates kræver det en anden converter end Behringer ADA8200, der kun går op til 48k. Derudover er ADAT standarden sådan, at antallet af kanaler bliver halveret når du går til 96k (eller 88k2). Jeg har aldrig selv haft brug for at undersøge det, men kører man f.eks. 96k er der vist noget der hedder SMUX, hvor du bruger 2 par (dvs. 4 kabler i alt) til at overføre 8 mono kanaler ind og ud via ADAT. Det er muligt at jeg tager fejl og SMUX er noget helt andet.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

44.1 er helt fint, det meste skal alligevel tages om (guitar & vokal, evt bas) & vi arbejder (vistnok) hen i mod at konvertere så meget af trommesættet til midi som muligt til Superior Drummer (stortromme & tammer i første omgang).

Derudover kan jeg ikke selv høre forskel på 44 eller 96 endsige se fidusen i 96, det er langt over mit behov.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Graceville skrev: Derudover kan jeg ikke selv høre forskel på 44 eller 96 endsige se fidusen i 96, det er langt over mit behov.
Helt enig. Eneste problem med 44 er saturation/ distortion plugins som giver aliasing af overtoner >22kHz... selvom der skal lidt til før det lyder grimt. De fleste hæderlige producenter arbejder dog med intern oversampling, som tager hånd om dette. Men så igen, med outboard er man helt ude over det :)

Default avatar
KimG
Medlem
Indlæg: 144

Indlæg af KimG »

Det kan være jeg tager fejl, men er det ikke kun stereo-ind via optisk på apollo twin ?
Du bør nok tjekke det inden du satser på at få 8 kanaler ind den vej

vh Kim

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

KimG skrev:Det kan være jeg tager fejl, men er det ikke kun stereo-ind via optisk på apollo twin ?
Du bør nok tjekke det inden du satser på at få 8 kanaler ind den vej

vh Kim
"Up to eight channels of additional digital input via Optical connection"

https://www.uaudio.com/audio-interfaces ... n-usb.html

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

KimG skrev:Det kan være jeg tager fejl, men er det ikke kun stereo-ind via optisk på apollo twin ?
Du bør nok tjekke det inden du satser på at få 8 kanaler ind den vej

vh Kim
En supplerende kommentar:
Normalt synes jeg firmaerne er flinke til at skrive S/PDIF på optisk I/O der kun tager 2 kanaler. Men det er bestemt forvirrende at man har en type stik hvor der kan komme alt imellem 2 og 8 kanaler igennem. Godt du nævnte det.

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

KimG skrev:Det kan være jeg tager fejl, men er det ikke kun stereo-ind via optisk på apollo twin ?
Du bør nok tjekke det inden du satser på at få 8 kanaler ind den vej

vh Kim
Jeg har 8 ekstra kanaler med adat :)

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Det kunne være, at de der digi'er der er til salg på DBA kun har stereo udgang, men jeg rykker nok på Behringerne når jeg kan se, jeg har råd.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Christoffer I. N. skrev:
Madelaire skrev:Outputsne bruger du fx hvis du vil sende ud til outboard. Det stinker lidt at Apollo ikke kan det - derfor jeg stadig har mit gamle Fireface 800 i baghånden.
Det er det jeg bruger min RME ADAT converter til.
Ulækkert rent og sterilt digitalt signal ud af Cubase, ind i mit dyrtindkøbte verdensklasse hardware grej, tilbage ind i rene og sterile Cubase.

Overdrivelse og/eller ironi kan forekomme. :)

Men ja det giver en masse muligheder at have eksempelvis 8 monokanaler ud via ADAT.
Er det den her du bruger, Christoffer?

https://www.dba.dk/lydkort-fireface-rme ... 060679531/
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Nej, det er en RME ADI-8 AE. AE står for anniversary edition, det ligner at den er fra 2002: https://archiv.rme-audio.de/old/english/adi/adi8ae.htm
De nyere er ret dyre fra ny, men finder du en der har nogle år på bagen, de hedder alle ADI-8, så kan den nok fås til føromtalte pris.
Der er vist generel enighed om at Lynx Aurora er mindst ligeså gode convertere, omend nogle af RME converterne vist har flere features.

Det skulle ikke undre mig om konverteringen i den nye Behringer teoretisk er lysår foran min RME. Spørgsmålet er så om de har sparet andre steder.. Men der er ikke preamps og hi-z m.m. indbygget i RME og Lynx, det er ren line ind og ud.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Iøvrigt, den du har linket til, Fireface, er et lydkort.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Nåh, tænkte den kunne bruges idet den havde optical out.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Det er et af de steder, hvor der er generel enighed om at Behringer faktisk leverer et hæderligt produkt. Jeg har selv en ADA8000, og er ikke bleg for at indspille plader gennem den. Med lidt held kan du finde sådan en til 4-500 kr. på dba.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

david mondrup skrev:Det er et af de steder, hvor der er generel enighed om at Behringer faktisk leverer et hæderligt produkt. Jeg har selv en ADA8000, og er ikke bleg for at indspille plader gennem den. Med lidt held kan du finde sådan en til 4-500 kr. på dba.
Lige med ADA8000 (den gamle model) kan man evt. være opmærksom på sleep mode "featuren". Det ligner at Behringer har fjernet tråden, eller lavet om på deres forum system, men den oprindelige besked fra Behringer er heldigvis quoted på Gearslutz:
https://www.gearslutz.com/board/showpos ... ostcount=5

Herunder andre mere eller mindre relevante links:

http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php ... 72#p376072
https://www.gearslutz.com/board/music-c ... a8000.html
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=22&t=48159
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=21&t=51102


Og for søgningens skyld er her quoted quoten (?! :-D ) fra Gearslutz - Datokoden som er det vigtige er markeret med fed og større skrift:

After a period of silence, it sometimes takes a moment for the analog outputs of my ADA8000 to 'un-mute' when an audio signal is present again. What is happening?


This applies to ADA8000 units manufactured after late 2009 (units with a date code label reading "0912" or later). In late 2009, the ADA8000 implemented new D/A converters from Crystal which offer improved quality compared to the previous D/A converter chipset.
However, the new D/A converter chipset goes into mute after receiving 8192 consecutive samples of digital zero (absolute silence, or "digital black"). The next non-zero sample reactivates the D/A chipset which creates a short waiting period as the D/A chip "wakes up" and the audio output level returns to normal.
Under normal operating conditions this auto-mute never happens. However when used with digital mixing consoles or digital audio workstations (DAWs) with all faders down or in stop mode, this could cause this "mute" or "sleep" behavior.
If you are using a newer ADA8000 unit in such an application and experience this phenomenon regarding the D/A output section, a workaround is to always make sure to send a low level audio signal to the ADA8000's D/A section, so that it never "goes to sleep". This constant audio signal could be anything you like - an open microphone channel, a recording of dither noise or "pink noise", the output of a test-tone generator software plugin, etc. - and may be at an extremely low level, so that it is indistinguishable from the regular background noise of the rest of your audio system. For example, a 1-bit -144dBFS dither or pink noise signal would be sufficient in a 24-bit system.
Here is just one example of this workaround using the VST software plugin "MDA Test Tone" in a VST-compatible DAW software application. (part of the ubiquitous MDA VST plugin suite - freeware available from http://mda.smartelectronix.com )
Assuming the user has a DAW software which supports VST... simply copy the plugin file to the appropriate plugins folder.
Open the project, add an instrument track, and instantiate the MDA Test Tone Generator VST plugin (or equivalent). Route this track to output channels 1 - 8 of the ADA8000 in the DAW software's virtual mixer.
Open the MDA Test Tone plugin.
Test signal = "Pink Noise"
Output level = -60dB
Set the channel fader for this track to approx -80dB (or lower if the DAW software allows it).
The effect of doing this is to add a small level of pink noise to the ADAT output signal on all channels. The level is so low (-120dB or lower) that it is absolutely indistinguishable from any hardware noise floor added to the signal "downstream".
This is sufficient to keep the D/A converters in the ADA8000 from going into mute, and eliminates any "ramping" effects.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Tak for hjælpen igen.

Det endte med at jeg bestilte Behringer ada8200, der er en læringskurve men i længden tror jeg det bliver fedt. Ville virkelig gerne have unison på 8 kanaler & mere DSP, men det bliver evt. senere.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Nyt svar