Returret i den vilde verden (nu da 4sound er væk)

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Returret i den vilde verden (nu da 4sound er væk)

Indlæg af Graceville »

Nu da 4sound er væk, er det nok en fordel at være opmærksom på, at der ude i den vilde verden, gælder andre aftaler.

Jeg har som bekendt købt en Strymon Irridium i effektpedaler.dk, den er brændt sammen, afleveret i butikken & sendt tilbage til Strymon. Jeg var ret knotten/overrasket over, at jeg ikke uden dikkedarer, kunne få mine penge tilbage, til trods for, at jeg ikke var ovenud begejstret for produktet, hvorefter det så endte i et permanent udfald.

Det kan være, at nogen af os, mig selv inklusive, er lidt for vant til returret kva. 4sounds kunden i centrum politik, men det er, til min overraskelse ikke nødvendigvis sådan, at man kan købe et produkt & så aflevere det i butikken igen, hvis det ikke lige var et hit, jf. forbrug.dk. Faktisk hænger man på produktet. Enten har jeg mistet mine penge eller osse får jeg en repareret pedal, en ny pedal, men dog et produkt jeg er lidt luren ved, da jeg tænkte det skulle holde i mange år, men det holdt så kun i 3 dage.

https://www.forbrug.dk/raad-og-rettighe ... delsesret/

her er (eksempelvis) effektpedaler.dk's købsaftale:

https://effektpedaler.dk/koebsvilkaar/
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Så må den gamle mand jo konstatere, at sådan har det altid været. Udtrykket "en handel er en handel" er ikke helt grebet ud af luften.

Men også derfor mange foretrækker nethandel.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Jeg har bare vænnet mig til den selvfølgelighed, som 4sound har introduceret, at et køb er lig med, at jeg prøver den lige derhjemme & så beslutter jeg mig & hvis nej, så leverer jeg den tilbage & får pengene retur.

Jeg vil fremover nethandle eller prøve den i butikken.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Er 4sound ikke gået konkurs ? I så fald sælges f.eks. varelager for at betale kreditorer. Jeg ved ikke om en kunde kan gøre krav, men det er vel den eneste vej at forsøge.
jeg kender ikke reglerne, men er det ikke det samme med en netbutik ?
jeg købte selv en Gibson Hummingbird Avantgarde i 4sound få dage før det blev offentliggjort at 4sound, i Aarhus, ville lukke. Den er heldigvis som den skal være. Ellers håber jeg at Gibson vil garantere for deres produkt.

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem
Indlæg: 1299
Sted: copenhagen

Indlæg af derermusikanten000 »

Det bliver aldrig som det var i gamle dage - jeg er da også glad over at jeg har en masse sæt stringe og div nøgler pudsecreme olier mm - der er sku mange ting som ikke fungerer med nethandel når det ikke er software el lgn man står og mangler

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Det er køb i fysisk butik man skal være mest opmærksom på. Hvad angår nethandel, er det ret præcist & lovmæssigt vedtaget, dvs. 14 dages returret. I fysisk butikskøb er sælger ikke forpligtet til at lade handelen gå retur. Jeg vil gene støtte lokalt, men vil nok insistere på samme rettigheder som i en nethandel. Sjovt nok, så har man returret hvis man køber på nettet i samme butik, men ikke hvis man møder op & køber varen.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Graceville skrev:Sjovt nok, så har man returret hvis man køber på nettet i samme butik, men ikke hvis man møder op & køber varen.
Ja - det er så lidt lakrids. Men så kan man jo med god ro i sindet prøvet varen i butikken - og så bestille den på deres webshop, hvis man vil have den. :-D

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Nethandel er klart at foretrække ,.. på rigtig mange måder

3 års garanti, leveret ved døren, og fuld returret, porto betalt, i det to store tyske butikker, har også sin charme

Så gode vilkår var der ikke "i de gode gamle dage"

Ingen grund til at tude i kor :)
/Dub

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Kimex skrev: jeg kender ikke reglerne, men er det ikke det samme med en netbutik ?
Nej - det fremgår jo af tråden her.
Kimex skrev:Ellers håber jeg at Gibson vil garantere for deres produkt.
Det er også værd, at kende forskel på fortrydelsesret, returret, reklamationsret (det er hos butikken/forhandleren) og garanti (det er hos producenten). Det er 4 forskellige størrelser, der også kan være forskellige afhængig af fysisk butik eller net - samt hvilken vare det er, man har med at gøre.
Senest rettet af SustainerPlayer man 4. nov 2019 13:37, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Vil gerne støtte lokalt, uanset om varen koster det samme andre steder +/÷ 200,- , men ja, det er nok sådan jeg vil gøre fremover, kva den gode gamle kat i sæk.

att. Dubtemple, hvorfor tror du konsekvent alle andre end dig går & tuder, det virker nedladende.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Og så vil jeg da lige pointere, at jeg kun har mødt god service og betjening i effektpedaler.dk's fysiske butik.

Men det er noget rod, at de gør forskel på fysiske og net-kunder. Det giver ikke rigtig mening.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Så sent som for en time siden overhørte jeg en meget forvirret kvinde i Faraos Cigarer, som ikke kunne forstå hun ikke kunne få pengene tilbage for et produkt. Hun havde jo kvitteringen!

Men sådan har det altid været, som nævnt tidligere. All sales are final. Evt. returret i fysiske butikker er en frivillig ekstraservice tibudt af enkelte virksomheder.

Returret ved onlinehandel stammer fra en videreførsel af postordrereglerne, som er fra før onlinehandel overhovedet var en kriblen i Jeff Bezos underbukser.

Det bliver misbrugt i stort omfang og koster små forretningsdrivende mange penge, men samtidig har det givet (især de store) onlineforretninger endnu en fordel over de fysiske forretninger.

Hvis man ser bort fra butiksdøden, så er det glimrende for kunderne dog!

PS, Husk at returret og visse andre rettigheder IKKE lovmæssigt gælder for erhvervsdrivende/B2B. Dvs. har du en enkeltmandsvirksomhed bør du stort set altid købe varer som privatperson (dvs. ikke oplyse virksomhedsnavn/CVR) og siden føre det ind i din virksomhed, ganske lovligt.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Graceville skrev:att. Dubtemple, hvorfor tror du konsekvent alle andre end dig går & tuder, det virker nedladende.
Sådan i almindelighed, syntes jeg der er for meget trist tale, og for lidt fokus på det posetive i situationen, når du lægger mig ord i munden og ændrer dette til ALLE så er det vist dig der der er ude på tynd is, med noget uvenligt person-fnidder ,... god dag ,... på trods af det
/Dub

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Så, kiss and make up guys. :smash: :love:

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Holger skrev:Så, kiss and make up guys. :smash: :love:
LOL ,.. yes ,... peace and love :-)

(vil fremover bare undlade at svare på den slags)
/Dub

Medlemsavatar
scofield
Medlem
Indlæg: 223

Indlæg af scofield »

Jeg har på et tidspunkt købt en expressionpedal i butikken effektpedaler.dk. Fortrudt købet og fået pengene retur, men jeg havde så heller ikke brudt emballagen.

Det er med at kunne købe en vare i en fysisk butik, prøve den af derhjemme, og så returnere den, hvis den ikke lige faldt i ens smag, har jeg kun oplevet i 4sound.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

I Alfred Christensen har jeg engang lånt en demo-model med hjem, prøvet den og afleveret igen. De ombyggede til Rockland så folk kunne prøve de fleste ting derude. Nogle gange havde folk også deres eget grej med ind i butikken for at sikre sig at det lød godt sammen.

Men det er nok lidt en glidebane som et lavt salg og et smal marked har tvunget dem til, som de så forklæder som god service. Men igen, Thomann giver 30 dages returret, uanset om det er pakket ud eller ej, og det er ikke af nød, men for at gøre det trygt at bruge større beløb på en webshop fra et andet land når man kun har oplevet produktet på deres hjemmeside.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Hald skrev:Men igen, Thomann giver 30 dages returret, uanset om det er pakket ud eller ej, og det er ikke af nød, men for at gøre det trygt at bruge større beløb på en webshop fra et andet land når man kun har oplevet produktet på deres hjemmeside.
Lige præcis: IGEN

Nemlig, returret, med porto betalt, afprøv uforstyrret derhjemme, efter du har fået leveret til døren, vær glad, eller prøv i det mindste at være det, også for de 3 års garanti :-)

Beskrevet i flere tråde inden for den seneste tid

De sidste to gange jeg handlede hos 4sound gav bøvl som vanligt, (hvis nogen er reelt nysgerrig vedr dette, så lav selv en search)

Thomann har jeg ca årligt handlet hos de sidste 15-20 år, uden et eneste problem, nuff said, bliver der brug for returret så skal det nok forløbe perfekt også

Music-store Köln ligeså omend jeg ikke kender deres politikker helt ned i detaljen

Effektpedaler.dk er fine nok, når man ikke kommer med urealistiske forventninger, jvf betingelser for returret

Har brugt dem en enkelt gang og var glad for kompetent betjening, fik prompte svar på mine få spørgsmål, og vare var på lager, modsat hos 4sound hvor jeg til sidst ikke brugte dem hvis der var noget der skulle spørges ind til, eller noget der ikke var på lager, (hvilket det normalt ikke var, end ikke en Elicenser kunne de hive op af skuffen)
/Dub

Medlemsavatar
MarkBass
Forum Donator
Indlæg: 358
Sted: Nyborg

Indlæg af MarkBass »

Jeg har også handlet i Thomann i nogle år, og de er super skarpe på kundeservice og logistik. Hvis man bestiller noget indtil et eller andet tidspunkt ud på eftermiddagen, er det typisk pakket og ude af døren samme dag. Men, men, men, så overleverer de det til DHL som så sylter det i flere dage på forskellige hubs. Så det ender med at tage en uges tid at få leveret noget..

Jeg kunne godt ønske, at de havde flere leverings mulighedder, så man selv kunne vælge hurtig levering for en pris..som f.eks. Gear4Music har.

Default avatar
mixolydisk
Medlem
Indlæg: 177

Indlæg af mixolydisk »

Holger skrev:Så sent som for en time siden overhørte jeg en meget forvirret kvinde i Faraos Cigarer, som ikke kunne forstå hun ikke kunne få pengene tilbage for et produkt. Hun havde jo kvitteringen!
Nu handler jeg også selv ganske ofte i Faraos, og mener da at jeg ved lejlighed har returneret brætspil og fået pengene retur. Generelt har de fleste fysiske butikker jo adopteret de gængse netregler, med undtagelse af visse varer hvor sales er final.

Ift. Faraos ville det f.eks. ikke undrer mig hvis tegneserier/bøger ikke havde returret. Så ville der nok ellers hurtigt opstå situationer hvor folk køber serierne, læser dem, og returnerer dem 14 dage efter.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

mixolydisk skrev: Nu handler jeg også selv ganske ofte i Faraos, og mener da at jeg ved lejlighed har returneret brætspil og fået pengene retur.
Det kan jo godt ske, at en venlig ekspedient vurderer, at han kan/vil acceptere en returnering for en god kunde som dig, men min pointe er, at det ikke er en ret - heller ikke i Faraos Cigarer.

Det der var sjovt i den nævnte situation var den overraskelse, det tydeligvis var for kvinden, at man ikke bare kan få pengene tilbage efter en handel.

Men det bliver nok mere og mere almindeligt med returret, da handlen flyttes over på nettet, og de få fysiske butikker må forventningsafstemme med de tilbageværende kunder.

Her hvor jeg bor (5750 Ringe) har butiksdøden sat uopretteligt ind. Det er vel hver 3. butik der er lukket og de få resterende er bl.a. en Røde Kors genbrugsbutik, en masse frisører, et ubemandet solarium og et par "pizzeriaer" med falsk skinke i en spand under vasken.

Heldigvis har vi et aktivt lokalsamfund i Vantinge, som ikke fås bedre ;-)

Odense har stadig rimelig gang i den, men alle steder lurer butiksdøden i Danmark.

I løbet af de næste 15-20 år vil fysiske butikker tabe i hidtil uset fart til Amazon og lign., som er på vej med lokale varehuse og ultimativt samme-dag-dronelevering i DK.

Detailhandlen i Danmark har sovet i timen og Amazon og lign. kommer til at tromle dem ned. Hvis jeg kunne satse penge på dette, så havde jeg gjort det. Desværre.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Holger skrev:... Amazon ...
Så du den udgave af So Ein Ding, hvor de er forbi en af Amazons butikker, der har automatisk betaling for varerne? Man går ind og finder det man vil ha', går ud igen, får en sms om at der er trukket et beløb for den og den vare.

Fandt den lige:
https://www.dr.dk/tv/se/so-ein-ding/so- ... marked-2-4

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Synes bare det er for dårligt at det kræver en telefon og ikke et indopereret Amazon chip i hjernen.

Men det kommer nok og så får man 10% rabat, da man samtidigt giver dem lov til at læse ens drømme.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Browse-chip i øjet, så man får de rette Ads i drømmene

Medlemsavatar
LarsRøv
Medlem
Indlæg: 321
Sted: Dopenhagen

Indlæg af LarsRøv »

Fortrydelsesretten eksisterer stadigvæk, vil jeg vove at påstå.
Det er ikke det samme som retur ret men heller ikke så langt fra.
Selv raket videnskab er ikke raket videnskab!
www.assrecords.dk

Nyt svar