Musik skal overraske

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Musik skal overraske

Indlæg af mediumaevum »

https://videnskab.dk/krop-sundhed/musik ... aa-hjernen
Den aktuelle undersøgelse viser, at man får størst nydelse, når ens forudsigelse af den næste akkord ikke holder stik, og man bliver overrasket. Eller omvendt: Hvis en forudsigelse af den næste akkord holder stik, hvis akkorderne lige inden har været kaotiske og uforudsigelige. Det er lige præcis der, at hårene rejser sig, eller man får gåsehud,« forklarer Peter Vuust til Politiken.
Gælder det inden for alle genrer?

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Nej, ikke for pop, tror jeg.
Det skal bare være forudsigeligt, så folk ikke bliver utrygge.
:wink:
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Joachip skrev:Nej, ikke for pop, tror jeg.
Det skal bare være forudsigeligt, så folk ikke bliver utrygge.
:wink:
Det er jeg ikke enig i. Såkaldte skuffende kadencer (hvor en dominant opløses til noget andet end tonika), og modulationer, er store virkemidler indenfor pop, og de bygger netop på at man får noget andet end det man regnede med.

Jeg ser det dog mest af alt som et virkemiddel, og ikke som en regel; når man arbejder indenfor forudsigelige rammer, så er det en god mulighed at bryde forudsigeligheden af og til for at fange lytterens opmærksomhed - men man skal lære sig hvordan det skal doseres.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
the green 9
Medlem
Indlæg: 856
Sted: oddesund

Indlæg af the green 9 »

ja, det gør det.
- the green 9

100% er ikke altid nok :-(

https://www.facebook.com/Mycelium-Moss- ... 4921821212

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Næste akkord er: forudsigelig eller uforudsigelig ... er der en tredje mulighed? Temmelig useriøs videnskab der.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Joachip skrev:Nej, ikke for pop, tror jeg.
Det skal bare være forudsigeligt, så folk ikke bliver utrygge.
:wink:
Sjovt, for læser man artiklen kan man læse at forskerne udsatte dem for netop pop.

Spørgsmålet er, om det gælder al slags musik.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Egentlig har jeg det sådan, at musik (og kunst i det hele taget) kan placeres på sådan en skala der går fra komplet systematisk forudsigelig orden i den ene ende (f.eks. en jævn 1000 hz tone), til totalt kaos i den anden ende (f.eks. pink noise spillet ved ujævn volume). Begge ender af skalaen er uinteressante for mennesker. Men der hvor de to ting mødes, opstår magien! Der hvor der både er forudsigelighed og genkendelighed, men samtidigt overraskelser og ny information. Ting der får neuroner til at fyre af i hjernen.

Jeg vil iøvrigt mene at det meste pop trods alt ligger i den lidt mindre kaotiske ende i forhold til f.eks. free-jazz.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Interessant at han taler så meget om forventninger indenfor akkorder og hvor de går hen - man kan godt høre, at han har sit udgangspunkt i jazzmusikken. Det meste af den musik, man hører på f.eks. P3 går jo nærmest ingen steder hen.

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Jeg tænker akkorder mere som et stykke papir man skriver på, eller et canvas. Det er ikke akkorderne i sig selv, men de lægger et fundament til at skrive intervaller eller interagere på, og det er i spillet mellem papiret og tonerne det interessante kan opstå. Hvis papiret er for dårligt, så får musikken bare ikke nogen god "feel" eller "vibe" og bliver uinteressant. Men jeg tror ikke på universalier her, anything goes.. i den rette sammenhæng.

Nyt svar