Skal man være erfaren synth player for at få ordenlig lyd ud af sine plug-ins.

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Skal man være erfaren synth player for at få ordenlig lyd ud af sine plug-ins.

Indlæg af Hugo »

Skal man være erfaren synth player for at få ordenlig lyd ud af sine plug-ins.
Senest har jeg downloaded og inst. MASSIVE X, og jeg må da indrømme at der er da væsentlig forskel på de audio trials man kan høre hos NI
og så hvad jeg selv kan få ud at det, osse efter mange timer.
Inden jeg brænder 149 e på en crossgrade, vil jeg da gerne høre om man skal være superbruger inden for syntheziser, så der vil gå mange år, før jeg kan forvente det fulde udbytte.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hmmmm... Det er svært for mig at svare på, fordi jeg har brugt over 15 år med at lege med synths. Jeg kan stadig lave ting der lyder af affald.

God monitorering er ligeså vigtig som valg af instrument efter min erfaring, ihvertfald når vi snakker et instrument med så mange muligheder som en (wavetable) synthesizer.

En wavetable synth ville ikke være det første jeg sprang på, hvis jeg skulle lære synth programmering.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Hvad ville du så? Og kunne det præstere de samme gode lyde? Jeg blev jo slået omkuld af de lyde jeg hørte hos NI af MASSIVE X. Jeg er osse godt klar over at de har sat en pro til at finde nogle fede lyde frem, og det hele er mixet perfekt.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
LarsRøv
Medlem
Indlæg: 321
Sted: Dopenhagen

Indlæg af LarsRøv »

Jeg elsker at tweake synths i fl studio, specielt sytrus men også toxic biohazzard og poizone. Ikke at jeg er nogen guru til det! 3xOSC er en meget simpel "synth" i fl studio som kan lærer en tilgangen til det efter min mening.
Jeg har dog meget svært ved massive, det er ligesom jeg ikke helt orker den. Massive X ville jeg ikke opdatere udelukkende for at få. Når det så er sagt ville den være rar at få med sammen med de andre sager som jeg gerne ville opdatere min komplete ultimate for.
Selv raket videnskab er ikke raket videnskab!
www.assrecords.dk

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Hvis man enten ikke er nok minded, eller motiveret, til synth-programmering, eller er blevet for gammel, (det tager jo mange år at nå pro-level), så hedder det vel Romplerer med gode presets an-mass, og evnen til at finde rundt i det,.. så må man jo komme så langt man kan med det

Så kan man evt. supplere med lidt tillært "håndværk" i det omfang man orker, selv romplere kan jo tit tweakes til en vis grad

Det er nok noget man helt bevidst skal vælge, eller vælge fra, livet er jo relativt kort, hvilket vi tit glemmer, så alle valg er samtidig fravalg

Hvis det f.eks. reelt mere handler om at lave god sangskrivning, så skal man jo ikke lade sit fokus forstyrre,... af synth-programmering

På det her tidspunkt i historien, hvor alle mulighederne er der, tror jeg tit vi glemmer at afmåle tiden, og målrette fokus, samt mister evnen til at sætte grænser og vælge fra
/Dub

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Problemet er at jeg kan ikke mærke at jeg er 63 (kun se i spejlet) så jeg synes altid jeg har oceaner af tid. Og måske har jeg det osse, hvem ved? Indtil videre har jeg osse levet med presets, jeg har en bunke software og kan huske hvor jeg lige skal dykke ned efter en bestemt lyd. Massive X lyder osse spændende, men der er måske 20 nye presets jeg kan bruge. Men du kan da ha´ ret i at man skal passe på ikke at flytte fokus for meget fra det men egentlig vil. (Hulk, jeg vil bare gerne ha´ nogle fede syder lyde)
Men jeg er på bar bund. Har altid kun spillet strengeinstrumenter, først nu skal jeg til at forstå synthesizeren.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Beklager jeg skrev sådan et halvt svar.
Hugo skrev:Men jeg er på bar bund. Har altid kun spillet strengeinstrumenter, først nu skal jeg til at forstå synthesizeren.
Der er jo absolut intet i vejen med at bruge presets. Jeg bruger presets til rumklange, fordi de kan være monster komplekse at programmere så de lyder ordentligt, eller også har jeg bare ikke brugt tiden på at sætte mig ind i dem.
Hvad angår synths gider jeg ikke engang lytte til de presets der følger med. Hvis jeg har besluttet mig for en synth så går jeg selv på opdagelse, og sådan er det med de fleste ting, for mit vedkommende. Jeg bruger helt klart noget af tiden ufornuftigt, men opdager også fede ting ved det, så jeg kan sagtens sætte mig ind i at ville lære noget nyt.

Nå men svesken på disken, hvad har du af synthesizere nu? Start med at lære programmering af dem. Hvis du er helt på bar bund med hensyn til signal flow, envelopes og lfo'er m.m., så sig lige til.
De her basic programmerings-ting kan du bruge på 99.999% af alt andet synth/sampler/rompler software og hardware.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Du er sent oppe, Christoffer. Jo, jeg er hel på bar bund, mht. signal flow, har dog læst en del om det og ved lidt af hvad de forskellige ting gør.
Jeg øver og lytter da osse, det er den eneste mulighed jeg har.
Jeg har Massive, Reaktor, Retro Maschine , Mikro Prism + dem som følger med Pro Tools i xPand II (ikke helt dårlige)
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Basalt signalflow er:
Oscillator (eller lydkilde)
Filter
Udgang

Envelopes kan bruges til at indstille niveauer over tid. Oftest kommer den i en ADSR udgave, attack, decay, sustain, release.
Attack er anslaget, har du meget lavt attack starter lyden med det samme, skruer du attack op fader lyden ind. Skruer du mere op for attack, tager det længere tid for lyden om at fade ind.
Med decay kan du lave en kurve der bestemmer hvor hurtigt lyden falder til næste niveau, nemlig
Sustain. Skruer du Sustain helt op er det ligegyldigt hvad værdi Decay har. Med Decay og Sustain kan du bestemme hvor bastant lyden skal være, om den skal fade ud med det samme (kort decay og ingen sustain), m.m.
Release er lignende Decay, en kurve der bestemmer hvordan der fades ud. Det lyder oftest dårligt at have Release så lavt som den kan, men hvis du har sørget for at lyden er fadet helt ud med Decay og Sustain, så har release ingen virkning. Release starter så snart du slipper tangenten, uanset hvor langt i sekvensen du er nået. Et eksempel er at du skruer sustain helt ned, sætter decay til en smule, og release til en del. Prøv at holde tangenten nede indtil lyden er fadet ud. Prøv så næste gang at slippe tangenten hurtigere, så tager release over for decay. Hvis det er svært at høre effekten så gør indstillingerne mere ekstreme, lavere decay og højere release.

Det er basics om ADSR envelopes.
Du kan også komme ud for afarter af den (AR, AHDSR osv.), men de fleste opfører sig på den måde, bortset fra MSEG's, multi segment envelope generators, som du eksempelvis finder i Massive. Der tegner du selv den kurve du vil have. Ikke noget jeg vil anbefale at starte på, før du er bekendt med normale ADSR envelopes og LFO's.

Det her er en beskrivelse af envelopes generelt. Når jeg skriver "lyden" i mine beskrivelse, så er det egenligt nærmere en værdi, som du kan påvirke et givent parameter med. I flere synths er det normalt at have en Amp envelope og en Filter envelope. Amp envelope former lydstyrken/amplitude på udgangssignalet, filter envelope kan forme filteret, eksempelvis fade langsomt op for filteret med en lang attack, eller lukke hurtigt ned for lyden med et kort decay.


LFO betyder lavfrekvent oscillator, dvs. hvor den normale oscillator (lydkilden) spiller musikalske toner, så laver LFO'en meget lavere frekvenser, fra 0.meget lidt til ~30hz. Med nyere software, og med hardware synths, vil du dog opleve at nogle LFO'er kan gå op til "audio rate", forstået på den måde at det svinger ligeså hurtigt som din normale oscillator. Det kan være fedt at bruge til nogle ting.
LFO'en kan ligesom envelopes sættes til at påvirke et givent parameter. Vælger du at påvirke eksempelvis Pitch med en lav mænde og vel 2-3hz LFO, så kan du få noget lignende en vibrato effekt.
LFO'en kommer i forskellige waveforms (lignende dem du finder i synthesizerens Oscillator sektion, som jeg slet ikke har fået skrevet om). Oftest er det sinus/sine, savtak/sawtooth, firkant/square, evt. trekant/triangle og Sample & Hold/S&H. Sample & Hold skal du ikke dykke ned i før du har forstået hvordan LFO'en virker, det vil bare forvirre. Waveforms gør det deres navn lyder som. En saw starter højt og fader ned (eller omvendt), hopper så tilbage til det høje udgangspunkt, fader ned, osv. Sine fader jævnt mellem høj og lav. Square hopper mellem to værdier.
LFO'ens hastighed sættes oftest med det parameter der hedder Rate, som skrevet går det fra 0hz - ~20hz.


Lyn-run på filter:
filteret kan filtrere frekvenser fra, ligesom du kender det med lavpas/LP og højpas/HP filtre i din equalizer.
På nogle synths vil du også finde et båndpas/BP filter, som centrerer sig omkring den frekvens du har valgt med Frequency/Cutoff knappen, og lukker af for frekvenser både over og under.
Resonans/Q/åh kært barn har mange navne her klokken 4 om morgenen.... Laver et bump op i amplitude omkring den frekvens du har valgt. Pas på med at skrue for højt op for Resonans, da det kan gå i selvsving. Det giver en masse muligheder at kunne styre resonans, også over tid eksempelvis med envelopes. Oftest vil det dog være filterets frekvens der styres, hvis der bare er en fast Filter envelope i synthen.

Der findes andre typer filtre, og forskellige filter designs har forskellig lyd, forskellig afrulning af frekvens (alt imellem 6db/oktav til 96db/oktav findes), hold dig til LP, HP og BP.

Når du har forstået filteret så prøv Keytracking/keyfollow, hvis du har muligheden for det. Så vil filterets frekvens og indstillinger følge den tone du spiller, så du kan spille både dybe og lyse toner, uden at de filtreres forskelligt. Keyfollow skal normalt skrues helt op for at tracke pitch 100%, men det kan variere fra synth til synth.


Stil spørgsmål hvis der er noget jeg ikke har forklaret ordentligt. Som du selv konstaterede er det et sent/tidligt tidspunkt..

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Der er et væsentligt punkt I slet ikke taler om - at kunne spille på instrumentet. De demoer du taler om er jo spillet af gode musikere, der kan noget med fingrene. De vil kunne tage det mest elendige keyboard med "trælse" lyde og få det interessant. Det har intet med lfo, envelopes mm at gøre. Det er en ekstra bonus - men udgangspunktet er at kunne spille på et keyboard. Øve, øve, øve......

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

Prøv at check det her ud Hugo !

Det er en interaktiv læring af de basale funktioner i programmering af synths !

Måske du kan få noget ud af det . Det er lavet af Ableton og fungere direkte i din browser.

Jeg plejer altid sy anbefale den til folk det er nye med synth programmering


https://learningsynths.ableton.com

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Har tit tænkt på at leg med noget modulært, f.eks. Cherry, må være en god måde at få basis ind under huden

Men tror det måske skal tage udgangspunkt i simple opstillinger der allerede ER lavet ,.. og med lidt forklaring

Synth er efterhånden også et stort område, der igen breder sig ind over andre områder, med en udefineret grænse

Godt emne at få lavet en tråd om,

Altså hvordan man BEDST bygger en basis-viden og rutine op, uden at spile tiden, og miste det overordnede overblik
/Dub

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Fede input guys

Jeg er helt håbløs med synths - jeg plejer bare at bladre presets igennem til jeg finder noget, der lyder som Take on Me.

Jeg overvejer lidt at købe sådan en Behringer Crane bare for at se, om det er noget for mig. Jeg magter slet ikke det der ræs med at sidde og dreje på knapper i gigantiske softsynths, så jeg håbede lidt, at sådan en lille hardware dims kunne åbne nogen døre for mig.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Lidt tanker.

Jeg startede med synths tilbage i gamle dage, hvor kun hardware var en mulighed.
Det gjorde automatisk, at man måtte/kunne bruge mere tid på at lære en eller få synths at kende.
Og selvom jeg brugte en del tid på en DX7, så er jeg aldrig blevet befaren i FM-synths. Andre typer synths var mere mig (og FM-synths er vist noget de fleste ikke lige kaster sig over).

Jeg vil nok anbefale, at man ligeledes med software går i dybden med en enkelt synth til at starte med.

Jeg arbejder dog rigtigt meget preset-baseret. Et godt preset er inspirerende mht. til at få en melodi, groove, stemning mm op at køre.

Typisk stripper jeg presettet for evt. indbyggede rumklange og delays - muligvis også flere andre indbyggede effekter.

Jeg foretrækker generelt at have en enkelt rumklang til al lyd i et nummer. Det kommer IMO hurtigt til at lyde "afkoblet", hvis alle instrumenter og vokaler spiller i hvert sit eget rum. Det er også nemmere at "skære" en enkelt rumklang til med low/hi-cuts - alt efter hvor meget, der bliver hældt i den.

Generelt det samme med delay - måske højst et par stykker.

Når jeg så begynder at mikse nummeret vil jeg tit justere filtre, ADSR og andre småting på synths, så det passer bedre ind i det samlede nummer. Men det er sjældent, at jeg decideret re.designer lyden - eller bygger en op helt fra bunden af. Men det er heller ikke her min primære interesse/fokus ligger.

I gamle dage brugte jeg og min musikkammersjuk meget tid på at programmere og sample nye lyde. Men det var mest af nød dengang.

Jeg har det fint med, at benytte og lade mig inspirere af andres presets. En god presetpakke er ligesom at få et nyt instrument.

Jeg stacker også tit synths for at få mere liv et pad, mere dybde i en bass eller lign. Lidt overdrive eller distortion i bestemte frekvensområde, kan også fede lyden op på en god måde. Selv på en pianolyd. Men her bevæger vi os lidt væk fra trådens emne.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Tak for alle jeres gode input, især dig Cristoffer :)at du gad at sidde kl 4 om morgenen og skrive meget udførligt. Osse tak til alle jer andre :) Fede input. Min hjerne er ved at gå tør for RAM, nu vil jeg afprøve og teste de kommende dage, og samtidig passe på at det ikke bliver en besættelse for mig. Som mange af jer nævner, så kan man komme langt med presets, hvilket jeg har gjort hidtil. Men nu prøver jeg da og ser hvor svær en verden jeg bevæger mig ind i :)
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

... Det var da bare 40 minutter, som vi kunne ha' taget på den halve tid på tomands hånd istedet... :-D

Når du har styr på funktionerne kan du også fintune presets, og få bedre overblik over de redskaber (synths) du bruger. :)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Her er min gennemgang af grundprincipperne i (primært subtraktiv) syntese. Jeg bruger den til undervisning, så det vil selvfølgelig blive lettere at forstå af at blive gennemgået. Men den burde nu kunne stå på egne ben ... Den modsiger i øvrigt på ingen måde Christoffers fine forklaring, men det kan jo af og til være godt at have mere end én gennemgang at støtte sig til.
Synthesizing – the basics english version.pdf
(375.41 KiB) Downloadet 28 gange
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Hvis man får den vildeste musiker til at lave det sejeste track, og så vælge lige præcis den preset fra éns produkt der passer allerbedst til, så kan det samlede resultat virkeligt blive fedt - så fedt at man bliver revet med at stemningen, og glemmer at den preset for sig måske ikke er så fantastisk igen.

Ja, det kan næsten føles som om sådan en demo er misvisende selvom det ikke er snyd. (Med mindre det er snyd at øve sig.)

Der var en fyr fra finland der lavede et house nummer vha. en synth jeg programmerede for nogen år siden. Hans demo er sgu bedre end hvad jeg selv kunne lave. :-D

Jeg kender fornemmelsen.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Joachip skrev:Hvis man får den vildeste musiker til at lave det sejeste track, og så vælge lige præcis den preset fra éns produkt der passer allerbedst til, så kan det samlede resultat virkeligt blive fedt - så fedt at man bliver revet med at stemningen, og glemmer at den preset for sig måske ikke er så fantastisk igen.

Ja, det kan næsten føles som om sådan en demo er misvisende selvom det ikke er snyd. (Med mindre det er snyd at øve sig.)

Der var en fyr fra finland der lavede et house nummer vha. en synth jeg programmerede for nogen år siden. Hans demo er sgu bedre end hvad jeg selv kunne lave. :-D

Jeg kender fornemmelsen.
Det er vist ca det samme som Gert gør opmærksom på længere oppe i tråden; det hjælper gevaldigt at kunne spille.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Det hænger så måske osse sammen med hvilke andre lyde en given synth bliver blandet med i mixet ?
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2938
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Det lyder naturligvis fedt, når en dygtig keyboard-player laver nogle akkorder. Men, jeg mener ikke at det som sådan har noget med lyden af gøre!? Som du selv er inde på, så ligger meget af det i mixet og teknikken bag - nok mere betegnet som producer-delen.

Som producer har man nok den fordel - i forhold til mange keyboard-playere, at være bedre til at tweake lyden med filter, delay, rum osv. Altsammen noget der giver den individuelle synthlyd et professionelt “image”.

Så min pointe er, at udgangspunktet for en flot synthlyd, ikke ligger i det der bliver spillet, men den måde lyden bliver formet på - og f.eks layeret med andre lyde.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg vil godt lige smide en lille bid op for at vise, hvordan en god spiller kan få et lille bitte interface til at gøre tingene levende - jeg har selv den store Haken Continuum - men her er en person, der simpelthen bare mestrer et interface......det skal man altså ikke glemme. Desværre har jeg ikke selv den samme virtuositet på instrumentet - men inspirerende det er det.


Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2938
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Men det lyder da ikke fedt... nærmest GM-lydbank agtigt! [emoji16]

Efterlyser OP ikke selve lyden, og ikke den måde den spilles på? ... ellers har jeg måske misforstået spørgsmålet!

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

For mig hænger det sammen - spillemåde, brug af bend, vibrato m.m. - lydene er intet i sig selv (i min verden).

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2938
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

gs-dk skrev:For mig hænger det sammen - spillemåde, brug af bend, vibrato m.m. - lydene er intet i sig selv (i min verden).
Det gør det som sådan også. Men, de fleste elektroniske hits i dag, bliver efterprogrammeret voldsomt / eller ligefrem “prikket ind med musen”.

Hvis du tager den bedste keyboardspiller, så er han intet - groft sagt, uden en producer. Omvendt kan man som producer godt klare sig uden en keyboardspiller. Jeg har lavet en del musik for pladeselskaber, hvor der blev brugt megen tid på at kvantisere og efterprogrammere, selvom en dygtig musiker havde været inde over.

Det jeg skriver her må selvfølgelig ikke opfattes som en generalisering! [emoji16]

Nyt svar