Tuning af leadvokal
Tuning af leadvokal
Hej alle
Jeg har brug for at tune nogle enkelte ord/fraser i en leadvokal, men har ikke det store held med det. Har prøvet Waves Tune og Melodyne og har ingen problemer med værktøjerne og med at opnå relativt “subtle” tuning, men har det problem, at jeg synes, at begge plugins ændrer karakteren af hele vokal-tracket; også de dele, der ikke bliver tunet. Synes især Melodyne giver en meget uorganisk og lidt metallisk klang. Måske fint til nogle ting, men ikke til det, jeg prøver at opnå - det klinger kunstigt i mine ører, så snart audioen drøner igennem plugin’en - vel at mærke også uden at jeg tuner noget som helst.
Jeg synes, at den mindst “ødelæggende” metode er tune-funktionen i Nectar, da den ikke påvirker klangen helt så meget i mine ører, men den kan jeg til gengæld tweake meget lidt - så det er rent held, hvis den tilfældigvis reagerer pitch-mæssigt, som jeg gerne vil have (og det gør den ikke på det her nummer)
Så, er jeg den eneste, der oplever, at lyden ændrer sig markant ved tuning - også uden, at der tunes, hvis I forstår.. - og hvis nej, hvad gør I for at kompensere for dette?. Alle tips og tricks er meget velkomne.
Det skal måske nævnes, at det er en kvindelig rock/pop vokal. Alt-stemme. Så måske er tilføjelsen af den der lidt hypede pop-skarphed i toppen ekstra hørbar? Hvad ved jeg.. men både sangerinden og jeg bryder os meget lidt om klangen.
Stor hilsen TJJ
Jeg har brug for at tune nogle enkelte ord/fraser i en leadvokal, men har ikke det store held med det. Har prøvet Waves Tune og Melodyne og har ingen problemer med værktøjerne og med at opnå relativt “subtle” tuning, men har det problem, at jeg synes, at begge plugins ændrer karakteren af hele vokal-tracket; også de dele, der ikke bliver tunet. Synes især Melodyne giver en meget uorganisk og lidt metallisk klang. Måske fint til nogle ting, men ikke til det, jeg prøver at opnå - det klinger kunstigt i mine ører, så snart audioen drøner igennem plugin’en - vel at mærke også uden at jeg tuner noget som helst.
Jeg synes, at den mindst “ødelæggende” metode er tune-funktionen i Nectar, da den ikke påvirker klangen helt så meget i mine ører, men den kan jeg til gengæld tweake meget lidt - så det er rent held, hvis den tilfældigvis reagerer pitch-mæssigt, som jeg gerne vil have (og det gør den ikke på det her nummer)
Så, er jeg den eneste, der oplever, at lyden ændrer sig markant ved tuning - også uden, at der tunes, hvis I forstår.. - og hvis nej, hvad gør I for at kompensere for dette?. Alle tips og tricks er meget velkomne.
Det skal måske nævnes, at det er en kvindelig rock/pop vokal. Alt-stemme. Så måske er tilføjelsen af den der lidt hypede pop-skarphed i toppen ekstra hørbar? Hvad ved jeg.. men både sangerinden og jeg bryder os meget lidt om klangen.
Stor hilsen TJJ
- SustainerPlayer
- Medlem
- Indlæg: 12411
- Sted: På kanten
Lyder som en kandidat til en 0-test.
- SustainerPlayer
- Medlem
- Indlæg: 12411
- Sted: På kanten
Lavede en hurtig test.
Melodyne nuller på ingen måde. Lidt vildt.
Hmm - er det så lidt, du skal tune på, at du kan smide de bidder over på et andet spor og kun køre Melodyne på det? Eller bliver forskellen stadig for stor på tunet og ikke tunet materiale?
Melodyne nuller på ingen måde. Lidt vildt.
Hmm - er det så lidt, du skal tune på, at du kan smide de bidder over på et andet spor og kun køre Melodyne på det? Eller bliver forskellen stadig for stor på tunet og ikke tunet materiale?
Hej
Mange tak for svar.
Godt spørgsmål; det har jeg ikke prøvet, for jeg tænkte, at det nok ville lyde endnu mere underligt. Jeg gør forsøget i morgen og giver en melding.
Og tak for test - jeg forstår ikke grafen, men tror jeg forstår, hvad du mener. Hvilket vel bekræfter min oplevelse af klangforandringen, eller har jeg helt misforstået?
Vh TJJ
Mange tak for svar.
Godt spørgsmål; det har jeg ikke prøvet, for jeg tænkte, at det nok ville lyde endnu mere underligt. Jeg gør forsøget i morgen og giver en melding.
Og tak for test - jeg forstår ikke grafen, men tror jeg forstår, hvad du mener. Hvilket vel bekræfter min oplevelse af klangforandringen, eller har jeg helt misforstået?
Vh TJJ
Jeg har haft okay resultater med Waves, med manuel tuning, og netop i små bidder, som SustainerPlayer nævner
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins
https://soundcloud.com/user-469072941
https://soundcloud.com/user-469072941
- SustainerPlayer
- Medlem
- Indlæg: 12411
- Sted: På kanten
Grafen viser forskellen på to ens vokalspor, hvor det ene er fasevendt. Det ene spor har så fået indsat Melodyne. Optimalt set skal der så ikke slippe lyd ud. Men der kommer faktisk ret meget - og “metallisk” er en god beskrivelse. Det er faktisk ret grimt. Til mit brug, hvor vokaler alligevel bliver processeret til døde gør det ikke så meget. Men til en god vokalist med god stemme er det jo noget af en dræber. Forstår godt du ikke kan leve med det.TJJ skrev: Og tak for test - jeg forstår ikke grafen, men tror jeg forstår, hvad du mener. Hvilket vel bekræfter min oplevelse af klangforandringen, eller har jeg helt misforstået?
Vh TJJ
- SustainerPlayer
- Medlem
- Indlæg: 12411
- Sted: På kanten
Prøvede lige det samme med Waves Tune Real Time, som lige er det eneste andet tune-plugin jeg har (men har aldrig brugt det).
Det er godt nok virkeligt slemt i en 0-test. Nærmest som at bruge en (dårlig) vocoder eller Izotope Vocal Synth.
Det er godt nok virkeligt slemt i en 0-test. Nærmest som at bruge en (dårlig) vocoder eller Izotope Vocal Synth.
Tak, SustainerPlayer, for god, uddybende forklaring. Så er det ikke bare mig, der er overfølsom.
Og tak, Hugo, så er der måske håb endnu .. Jeg prøver at teste med små bidder i morgen; både med Melodyne og Waves Tune.
Vh TJJ
Og tak, Hugo, så er der måske håb endnu .. Jeg prøver at teste med små bidder i morgen; både med Melodyne og Waves Tune.
Vh TJJ
- SustainerPlayer
- Medlem
- Indlæg: 12411
- Sted: På kanten
Prøvede også lige med pitch-korrektionen i Vocal Synth 2.
Den klarer ikke meget før den går i Cher-mode.
Ellers er det vel at hente en demo af Revoice Pro og prøve: https://www.synchroarts.com/products/re ... o/overview
Har ikke selv erfaring med den.
Den klarer ikke meget før den går i Cher-mode.
Ellers er det vel at hente en demo af Revoice Pro og prøve: https://www.synchroarts.com/products/re ... o/overview
Har ikke selv erfaring med den.
Tror, VocalSynth2-tuneren er den samme som Nectar-tuneren.. og det er også min erfaring med den, at den ikke skal ret meget i aktion, før den kammer over.. Sikkert fint nok, hvis man har en sanger, der konsekvent befinder sig lige på kanten og skal hives en anelse ind, men det er ikke tilfældet her. Og jeg finder den nærmest umulig at styre på enkelte ord, der er lidt off.. Nectar-tuneren ændrer i øvrigt også klangbilledet i mine ører, men trods alt til noget mere behageligt end Melodyne, synes jeg.. Stadig syntetisk, men knap så skarpt (men det er jo nok også smag og behag).
Kender ikke den, du linker til, men den skal da have et skud.
Kender ikke den, du linker til, men den skal da have et skud.
I Melodyne: Når du har lavet de edits du vil lave, så vælg alle de stykker som du ikke har melodynet. Slet dem. Højreklik herefter i toppen af grid'et og vælg 'set replace ranges to notes'. Bum. Det kræver at du har aktiveret den i options->note editor->show replace ranges.
Har ikke kunnet få det til at virke i ARA, men jeg er ikke på allernyeste version, så måske der er sket noget smart... Men med klassisk ikke-ARA, kan du i hvert fald gøre det. Så nuller den.
Lige mht nulling/ non-nulling, Sustainer, har lige lavet et bounce af et melodyne spor. Der sker noget venstreforskydning af lyden, så tror en stor del af testen bare er fasehalløj. Men hvorom alt er, der sker også et eller andet hørbart med lyden... bilder jeg mig ind...
Har ikke kunnet få det til at virke i ARA, men jeg er ikke på allernyeste version, så måske der er sket noget smart... Men med klassisk ikke-ARA, kan du i hvert fald gøre det. Så nuller den.
Lige mht nulling/ non-nulling, Sustainer, har lige lavet et bounce af et melodyne spor. Der sker noget venstreforskydning af lyden, så tror en stor del af testen bare er fasehalløj. Men hvorom alt er, der sker også et eller andet hørbart med lyden... bilder jeg mig ind...
- SustainerPlayer
- Medlem
- Indlæg: 12411
- Sted: På kanten
Cool. Jeg kigger på det.
Så fik jeg testet lidt frem og tilbage. Metoden med kun at tune meget små bidder fungerer klart bedre. Det er stadig en hørbar karakterændring, synes jeg, men den ‘drukner’ mere i mixet, og der er tale om en stor forbedring fra den metalliske klang, jeg havde fået bixet sammen tidligere.
Både med Melodyne og Waves Tune.
Sjovt, at jeg ikke selv kom på det - havde tænkt, at springet fra ikke-tunet til tunet ville lyde helt mystisk, når nu Melodyne ændrer karakteren, men det er ikke så slemt.
Og tak for det sidste tip også; nemmere end at køre med to spor.
I det hele taget, er sq ret imponeret over hjælpsomheden herinde - god stil. Håber, at jeg selv kan bidrage med andet end spørgsmål på et tidspunkt
Vh TJJ
Både med Melodyne og Waves Tune.
Sjovt, at jeg ikke selv kom på det - havde tænkt, at springet fra ikke-tunet til tunet ville lyde helt mystisk, når nu Melodyne ændrer karakteren, men det er ikke så slemt.
Og tak for det sidste tip også; nemmere end at køre med to spor.
I det hele taget, er sq ret imponeret over hjælpsomheden herinde - god stil. Håber, at jeg selv kan bidrage med andet end spørgsmål på et tidspunkt
Vh TJJ
- SustainerPlayer
- Medlem
- Indlæg: 12411
- Sted: På kanten
Tak for god info.Madelaire skrev:I Melodyne: Når du har lavet de edits du vil lave, så vælg alle de stykker som du ikke har melodynet. Slet dem. Højreklik herefter i toppen af grid'et og vælg 'set replace ranges to notes'. Bum. Det kræver at du har aktiveret den i options->note editor->show replace ranges.
Har ikke kunnet få det til at virke i ARA, men jeg er ikke på allernyeste version, så måske der er sket noget smart... Men med klassisk ikke-ARA, kan du i hvert fald gøre det. Så nuller den.
Lige mht nulling/ non-nulling, Sustainer, har lige lavet et bounce af et melodyne spor. Der sker noget venstreforskydning af lyden, så tror en stor del af testen bare er fasehalløj. Men hvorom alt er, der sker også et eller andet hørbart med lyden... bilder jeg mig ind...
Jeg må indrømme, at jeg kun har brugt Melodyne i ARA-mode i Studio One. Men et par observationer her.
"Show replace ranges" er ikke umiddelbart en option i ARA-versionen.
Hvis man bare loader Melodyne og ikke redigerer og så bruger "transform to rendered audio", så nuller den igen.
Men der sker sker ganske rigtigt noget, fra der, hvor man laver første Melodyne edit og videre frem. Det er umiddelbart ikke en tidsforskydning - men mere en "udjævning" af noget af audioen. Her er det ikke-redigeret frem til tværlinien og redigeret bagefter - alt i samme wav-fil:
Og det påvirker resten af vejen, selvom det kun er en enkelt frase, der er meldynet.
Hmm ...
Senest rettet af SustainerPlayer man 25. nov 2019 09:04, rettet i alt 1 gang.
- SustainerPlayer
- Medlem
- Indlæg: 12411
- Sted: På kanten
Godt at høre. Du er altid velkommen.TJJ skrev:Så fik jeg testet lidt frem og tilbage. Metoden med kun at tune meget små bidder fungerer klart bedre. Det er stadig en hørbar karakterændring, synes jeg, men den ‘drukner’ mere i mixet, og der er tale om en stor forbedring fra den metalliske klang, jeg havde fået bixet sammen tidligere.
Både med Melodyne og Waves Tune.
Sjovt, at jeg ikke selv kom på det - havde tænkt, at springet fra ikke-tunet til tunet ville lyde helt mystisk, når nu Melodyne ændrer karakteren, men det er ikke så slemt.
Og tak for det sidste tip også; nemmere end at køre med to spor.
I det hele taget, er sq ret imponeret over hjælpsomheden herinde - god stil. Håber, at jeg selv kan bidrage med andet end spørgsmål på et tidspunkt
Vh TJJ
Det er lidt mystisk. I ARA mode er der hele tiden realtime analyse/ processering hvis jeg har forstået det korrekt. Hvis man laver et edit, er lyden påvirket på resten af sporet. Med mindre man altså afspiller fra efter dette edit, så er melodyne "bypassed". Man skulle tro at det ville være lige til at få melodyne til at bypasse helt så snart der ikke er edits. Skimmede teksten igennem til deres seneste 4.2.etellerandet update (den som jeg ikke har opdateret til). Det er ikke umiddelbart adresseret her.SustainerPlayer skrev:Tak for god info.Madelaire skrev:I Melodyne: Når du har lavet de edits du vil lave, så vælg alle de stykker som du ikke har melodynet. Slet dem. Højreklik herefter i toppen af grid'et og vælg 'set replace ranges to notes'. Bum. Det kræver at du har aktiveret den i options->note editor->show replace ranges.
Har ikke kunnet få det til at virke i ARA, men jeg er ikke på allernyeste version, så måske der er sket noget smart... Men med klassisk ikke-ARA, kan du i hvert fald gøre det. Så nuller den.
Lige mht nulling/ non-nulling, Sustainer, har lige lavet et bounce af et melodyne spor. Der sker noget venstreforskydning af lyden, så tror en stor del af testen bare er fasehalløj. Men hvorom alt er, der sker også et eller andet hørbart med lyden... bilder jeg mig ind...
Jeg må indrømme, at jeg kun har brugt Melodyne i ARA-mode i Studio One. Men et par observationer her.
"Show replace ranges" er ikke umiddelbart en option i ARA-versionen.
Hvis man bare loader Melodyne og ikke redigerer og så bruger "transform to rendered audio", så nuller den igen.
Men der sker sker ganske rigtigt noget, fra der, hvor man laver første Melodyne edit og videre frem. Det er umiddelbart ikke en tidsforskydning - men mere en "udjævning" af noget af audioen. Her er det ikke-redigeret frem til tværlinien og redigeret bagefter - alt i samme wav-fil:
Og det påvirker resten af vejen, selvom det kun er en enkelt frase, der er meldynet.
Hmm ...
Ene og alene pga ustyrlig nysgerrighed tænker jeg at skrive en mail til dem i morgen og høre hvad det går ud på... Vender lige tilbage hvis jeg får svar
Ok, hvis jeg har forstået de seneste indlæg korrekt, må den mindst destruktive vej altså være at kopiere vokalsporet til et separat “tuning-spor”, tune små bidder på dette og derefter klippe/klistre dem ind i originalsporet.
Lidt omstændigt, men så længe det fungerer, er jeg glad
Vh TJJ
Lidt omstændigt, men så længe det fungerer, er jeg glad
Vh TJJ
...hov, glemte et led; altså tune små bidder på sep. track, bounce dem og derefter klippe/klistre..
Jeg bruger Pro Tools, og derfor ikke ARA, men jeg får præcist samme opførsel.SustainerPlayer skrev: Jeg må indrømme, at jeg kun har brugt Melodyne i ARA-mode i Studio One. Men et par observationer her.
"Show replace ranges" er ikke umiddelbart en option i ARA-versionen.
Hvis man bare loader Melodyne og ikke redigerer og så bruger "transform to rendered audio", så nuller den igen.
Men der sker sker ganske rigtigt noget, fra der, hvor man laver første Melodyne edit og videre frem. Det er umiddelbart ikke en tidsforskydning - men mere en "udjævning" af noget af audioen.
Jeg prøvede lige med Revoice Pro, den virker som man ville forvente. Den nuller perfekt, så kommer den til en tone jeg ændrede, der nuller den selvfølgelig ikke, men til forskel fra Melodyne, så nuller den igen efter den redigerede tone.
Øv, jeg har lige mistet lidt tiltro til Melodyne, og tror jeg vil begynde at bruge Revoice Pro mere.
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]
Det kan godt give clicks når man "klippe/klistrer". Hvis du har rettelser i et spor lige neden under, så mute i stedet for de passager i hovede tracket, og bounce begge tracks til aiff eller waw. Det har jeg meget succes medTJJ skrev:Ok, hvis jeg har forstået de seneste indlæg korrekt, må den mindst destruktive vej altså være at kopiere vokalsporet til et separat “tuning-spor”, tune små bidder på dette og derefter klippe/klistre dem ind i originalsporet.
Lidt omstændigt, men så længe det fungerer, er jeg glad
Vh TJJ
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins
https://soundcloud.com/user-469072941
https://soundcloud.com/user-469072941
Har du hørt om crossfades og fades - det vil kunne spare dig meget besvær?Hugo skrev:Det kan godt give clicks når man "klippe/klistrer". Hvis du har rettelser i et spor lige neden under, så mute i stedet for de passager i hovede tracket, og bounce begge tracks til aiff eller waw. Det har jeg meget succes medTJJ skrev:Ok, hvis jeg har forstået de seneste indlæg korrekt, må den mindst destruktive vej altså være at kopiere vokalsporet til et separat “tuning-spor”, tune små bidder på dette og derefter klippe/klistre dem ind i originalsporet.
Lidt omstændigt, men så længe det fungerer, er jeg glad
Vh TJJ
Ja, det bruger jeg osse en del, men nogle gange er det bare ikke muligtgs-dk skrev:Har du hørt om crossfades og fades - det vil kunne spare dig meget besvær?Hugo skrev:Det kan godt give clicks når man "klippe/klistrer". Hvis du har rettelser i et spor lige neden under, så mute i stedet for de passager i hovede tracket, og bounce begge tracks til aiff eller waw. Det har jeg meget succes medTJJ skrev:Ok, hvis jeg har forstået de seneste indlæg korrekt, må den mindst destruktive vej altså være at kopiere vokalsporet til et separat “tuning-spor”, tune små bidder på dette og derefter klippe/klistre dem ind i originalsporet.
Lidt omstændigt, men så længe det fungerer, er jeg glad
Vh TJJ
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins
https://soundcloud.com/user-469072941
https://soundcloud.com/user-469072941
Well...det kender jeg ikke rigtigt til - og det gør da ingen forskel om du bouncer til aiff eller wav.Hugo skrev:Ja, det bruger jeg osse en del, men nogle gange er det bare ikke muligtgs-dk skrev:Har du hørt om crossfades og fades - det vil kunne spare dig meget besvær?Hugo skrev: Det kan godt give clicks når man "klippe/klistrer". Hvis du har rettelser i et spor lige neden under, så mute i stedet for de passager i hovede tracket, og bounce begge tracks til aiff eller waw. Det har jeg meget succes med
- SustainerPlayer
- Medlem
- Indlæg: 12411
- Sted: På kanten
Ikke at jeg føler, at jeg er 1000 meter meter i det. Men jeg kan ikke lige se en case, hvor man ikke kan enten fade eller cross-fade?
gs-dk skrev:Well...det kender jeg ikke rigtigt til. Jeg har altid kunne fade eller crossfade mig ud af problemer - og det gør da ingen forskel om du bouncer til aiff eller wav.Hugo skrev:Ja, det bruger jeg osse en del, men nogle gange er det bare ikke muligtgs-dk skrev: Har du hørt om crossfades og fades - det vil kunne spare dig meget besvær?