Kabler i vaskemaskinen?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Kabler i vaskemaskinen?

Indlæg af Smittefar »

Den der scene vi spillede på de sidste 10 fredage og lørdage endte simpelthen med at være så klam (spildte drinks og lignende), at jeg faktisk ikke rigtig har lyst til at røre ved mine kabler - jeg pakkede dem ned i kassen, og jeg kom bagefter til at slikke mig på fingrene og jeg fik det faktisk decideret dårligt.

Jeg har mest lyst til bare at smide det hele ud og købe nogen nye, meeeen det er alligevel lidt af en udskrivning. Jeg gider ikke ret meget at stå og vaske dem i hånden individuelt, og så kom jeg til at tænke på, hvad der ville ske, hvis man smed dem i (op)vaskemaskinen. Jeg tænker egentlig, at hvis bare de får lov at tørre grundigt bagefter, så burde der ikke ske noget - og hvis der sker noget, så må jeg jo købe nogen nye.

Hvad tænker I? Har I prøvet det allerede?
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Det er vel at smide et par stykker i og prøve det?

Umiddelbart er det kun det, at sådan nogle vasketabs er ret skrappe, som måske kan give problemer?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hvorfor ikke bare stille dig udenfor med en flaske husholdningssprit, nogle gummihandsker og en bunke engangsklude, og se hvor langt du kan komme?

Jeg tror ikke lederne eller kontakter vil synes særlig godt om den mængde vand og sæbe du udsætter dem for i vaskemaskine eller opvaskemaskine. Og har du en utæthed i en aflastning kan du give dig til at skille samtlige stik ad, og lade dem tørre ekstra.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Alternativt kan du lave en balje med sæbevand, og sørge for at det kun er kablerne og ikke stikkene der kommer i vandet.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Det er selvfølgeligt et no-go ,... sprit og klud som der bliver sagt ;-)
/Dub

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Men der er jo ingen, der gider sprit og klud :)

Der er jo ikke rigtig nogen problemer med vand og elektronik bortset fra korrosion, så længe det får lov at tørre. Jeg synes helt sikkert ikke, det er en selvfølgelighed.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Smittefar skrev:Men der er jo ingen, der gider sprit og klud :)

Der er jo ikke rigtig nogen problemer med vand og elektronik bortset fra korrosion, så længe det får lov at tørre. Jeg synes helt sikkert ikke, det er en selvfølgelighed.
Ok ,.. gør det ,.. jeg skulle ikke have blandet mig :dollargrin:
/Dub

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Smittefar skrev: Der er jo ikke rigtig nogen problemer med vand og elektronik bortset fra korrosion, så længe det får lov at tørre.
Spørgsmålet er jo bare, om stikkene er tilstrækkelig vandtætte.

Og så skal man huske på, at vand kan vandre i en ledning inde under isoleringen.

Personlig ville jeg nok vælge en anden løsning - f.eks. at trække en opvredet klud hen ad kablerne udvendigt.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Kablerne er så klistrede, så de som minimum skal ligge i blød, før man kan trække en opvredet klud hen ad dem.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Smittefar skrev:Kablerne er så klistrede, så de som minimum skal ligge i blød, før man kan trække en opvredet klud hen ad dem.
Der ville jeg nok have valgt at lægge kablerne i en balje med varmt sæbevand og så vaske dem med børste... og så lægge stikkene over baljens kant, så de ikke kommer under vand.

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1308
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

Jamen. så tag et enkelt kabel og smid i opvaskeren. Hvis det virker dagen efter, - og en uge efter - så er metoden jo brugbar.

NB.: Tror Neophos tabs er bedst :-)
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1308
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

...iøvrigt, - hvor har du spillet og fået så klistrede kalber :-D ?
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

Kemien i vaskemaskine er ret hidsig.
Jeg ville ikke gøre det. Jeg tror ikke man undgår korrosionsskader på stik.
Jeg ved selvfølgelig ikke hvor mange kabler det drejer sig om, men du kan jo altid opveje din timepris i forhold til køb af nye kabler.
Universalrengøring i varmt vand, læg i blød i 30 minutter og så et viskestykke... man kan nå mange kabler på 60 minutter.
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Medlemsavatar
Old Dub Dude
Forum Donator
Indlæg: 1179
Sted: 3730

Indlæg af Old Dub Dude »

Pleeeeease....
smid et par stykker i "opperen" og fortæl om resultatet - jeg mobilepayer dig for kablerne hvis de dør :o
Mer bass i hi-hatten
k [color=#FF0000]snabel-a[/color] daffydub [color=#FF0000]punktum[/color] com

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Old Dub Dude skrev:Pleeeeease....
smid et par stykker i "opperen" og fortæl om resultatet - jeg mobilepayer dig for kablerne hvis de dør :o
(。♡‿♡。)

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Hvor mange kabler snakker vi om?

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Fint nok at få en skør ide, og gå planken ud, det ku jeg selv finde på :-)

Men med mindre vi tale 10.000 kabler, og indsmøring i en limagtig epoxy substans, så er det altså bare at komme igang, uanset hvor doven man er, eller umulig til håndens arbejde

Måske handler det i vikeligheden mere om en psykisk blokering ligesom når folk med en have på under 5000 kvm føler de har behov for en havetraktor, og en selvkørende plæneklipper ?

Eller man føler det under sin værdighed ?

Skal det endelig være så læg dem i blød i en stor balje, men med alle stik ovenvande som det blev nævnt

Sørg virkelig for at sikre de stik så de ikke glider under vand

Jeg ville bruge ca 40-45 grader varmt vand, og en relativ tyk sæbeblanding, hvis det endelig skulle være

Ved ekstremt fastsiddende skidt ville jeg bruge grundrens som er vikelig heftigt, her ville jeg nøje overveje doseringen, og lave forsøg med et par af kablerne først
/Dub

Medlemsavatar
LarsRøv
Medlem
Indlæg: 321
Sted: Dopenhagen

Indlæg af LarsRøv »

Jeg ville lægge dem ud på afdæknings plast. Bruge en børste og en brun sæbe opløsning. Så ville jeg ligge plast ovenpå og lade det bløde op i en times tid. For at slutte med at tørre dem af.
Selv raket videnskab er ikke raket videnskab!
www.assrecords.dk

Medlemsavatar
Gyraf
Professor i DIY
Indlæg: 658
Sted: Aarhus (Lyd-) Havn

Indlæg af Gyraf »

Du har ikke lyst til at få sæbevand ind i enden af kablet, dér hvor isolationen er åbnet for at montere stikket.

Den autoriserede løsning på dit problem er at bruge en ultralydsrenser, og så holde stikkene oppe af rengørings opløsningen mens den kører, så der ikke kommer snask ind i kablet.

/Jakob E.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Gyraf skrev:Den autoriserede løsning på dit problem er at bruge en ultralydsrenser, og så holde stikkene oppe af rengørings opløsningen mens den kører, så der ikke kommer snask ind i kablet.
/Jakob E.
Mmmm... mon ikke Smittefar ville kunne købe et pænt antal nye instrumentkabler til samme pris som en ultralydsrenser... :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg stemmer for denne tråd som årets bedste tråd.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Ahhh, nu kom der folk med erfaring på banen :D

Man kan vel altid finde en ultralydsrenser et sted i virksomheden ;)

Det var i øvrigt SOHO i Roskilde, hvor de har sådan et gammeldags scenetæppe, der adskiller scenen og dansegulvet (når vi ikke spiller) - jeg tror, det får flere end normalt til at stille drinks på scenen, og de vælter så åbenbart konstant, samtidig med, at rengøringen ikke kommer der ret meget, når der står et fuldt band setup.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

"Erfaring" er udemærket, men ikke entydig, eller gud

Der er vel ikke nogen helt "rigtig", eller helt "forkert" måde, sikkert ret forskelligt hvordan det gribes an, proffesionelt.

Men lidt eftertænksomhed skader i hvert fald ikke.

Har selv brugt ultralyd i mange år, til mekaniske genstande, de anlæg er normat meget små, i forhold til en samling kabler

De tager ikke nødvendigvis alt uønsket snask væk, i uanede mængder, syntes de er bedst til metalliske overflader, urværk, ventiler, og mindre motordele

Brugte det med tørreskab

Ville stadig holde stikkene over, hvis det endeligt var

Det er normalt også basseret på sæbevand, efter de ny miljø-regler, førhen var det en freon-beslægtet væske så vidt jeg husker
Senest rettet af DUBTEMPLE man 16. dec 2019 14:59, rettet i alt 5 gange.
/Dub

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem
Indlæg: 1299
Sted: copenhagen

Indlæg af derermusikanten000 »

:banan: Ha hahahaaaa

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg var med til at lave Distorion ude på Refshale Øen for et par år tilbage, hvor alt blev notorisk beskidt af både støv ølsjatter og ikke mindst Red Bulls sukkerlage, her brugte vi:

https://dk.rs-online.com/web/p/universa ... er/8505427

Som vi trak alle kabler igennem efterfølgende!

--sd

Nyt svar