Soundbars. Er det snot?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Soundbars. Er det snot?

Indlæg af the19thbear »

Så er det sket. Min kone vil meget gerne se om vi kan få de kæmpe jamo gulvhøjtalere der står på hver sin side af tv’et byttet ud med en soundbar.
De har rigtig god lyd og det er surt, men altså, vildere er det heller ikke.
Nogen der kan anbefale en soundbar? Jeg går ud fra at man skal ha en sub til før de kan spille bare en lille smule bund, da en højtaler i en soundbar er så lille at der ikke kan komme meget bund ud.
Hvad er jeres erfaringer?
Nogle specielle mærker/modeller man skal gå efter?

Behøver ikke være nyt og vil genre ha noget for pengene.
Ca 2000kr tror jeg er max.



Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem
Indlæg: 1299
Sted: copenhagen

Indlæg af derermusikanten000 »

Jeg bruger mit gode gamle stereoanlæg og det rykker både til at lytte musik og film - men jeg er gammeldags :)

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

JBL laver en som er hæderlig, og som endda har en eller anden form for bund.
Det er nok den mest fornuftigt lydende, jeg har hørt indtil videre.
Men en soundbar kan nok aldrig hamle op med større højttalere.
Til gengæld er den transportabel, så den kan tages med ud i det grønne.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg har hørt virkelig lækre soundbars, men så har de også været oppe i en helt anden kaliber, jeg tror egentlig at den billigste jeg har syntes om var Sonos med en sub.. MEN.. Hvis mit budget var 2000 kr ville jeg kigge efter noget "respekteret" og med en subwoofer, evt denne: https://www.power.dk/hoejttalere-og-lyd ... /p-874569/

Spørgsmålet er dog om ikke kampen om at bevarer gulvhøjttalerne er værd at tage op.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Peter
Medlem
Indlæg: 517
Sted: Kbh

Indlæg af Peter »

Jeg købte en samsung hw-ms660 for et halv år siden. Jeg kiggede lidt på diverse anmeldser inden købet og den scorer ret pænt. Der sidder 9 enheder i den og jeg synes der er pænt med bas og fylde i lyden. Jeg blev postivt overrasket af kvaliteten af lyden.
Vil ikke samligne den med et par gulvhøjttaler, men til dagligdags tv, netflix og en film indimellem er den helt fin.
Den ligger på ca kr 2200

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg ville ironisk nok ikke vælge en soundbar med vellyd som primære kriterie, men i stedet først sørge for at soundbaren er af samme fabrikat som fjernsynet eller med sikkerhed kompatibel.

Desværre kan det være mere vigtigt at vælge en kompatibel soundbar, dvs. en soundbar hvor du har reklamationsret på at funktionaliteten spiller uden bugs.

Det har man desværre ikke i praksis med thirdparty soundbars. Det skyldes da at fjernsynsfabrikanten og soundbarfabrikanten hver især hævder, at det ikke er deres enhed, der skaber forsinkelse - og man kan stikke sine forbrugerrettigheder skråt op.

Verdens mest vellydende soundbar er intet værd hvis sync'en ikke holder og det gør den ofte ikke, når tingene ikke er af samme fabrikat. Det skyldes at ARC ikke er en veldefineret standard, men en rodebunke af digital kommunkation.

Derudover bruger de fleste tv-fabrikanter desuden proprietære syncfunktioner, som ikke virker med thirdparty soundbars, fx LGs Sound Sync.

Personligt får jeg fnat når lyd og billede ikke følges 100% ad og ingen vellyd kan gøre op for en sådan fejl.

Til budgettet på ca. 2.000 kr. bliver det svært at finde en ordentlig soundbar og typisk er der ingen sub i overhovedet, så du bør som minimum finde en med en sub (som i Halds link) og altså helst en kompatibel.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Åh gisp. Troede at det egentlig var let nok med sync. Den skal bare ha hdmi ind og videre ud (og så også Bluetooth til at stream musik fra tlf).
Mmm. Jeg kigger mig omkring.
Det er irriterende, da man ikke kan lukke stuesøren pga den store højtaler.

Men tak for tips indtil videre.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg har valgt en anden løsning som er særdeles konegodkendt, nemlig et KEF T205 5.1 system.

Det sidder fladt mod væggen og har glimrende lyd, hvis du har en surround receiver med Audyssey (stort set alle Denon fx).

https://eu.kef.com/products/t205-home-t ... ker-system

Mit er i lysegråt.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

the19thbear skrev:Åh gisp. Troede at det egentlig var let nok med sync. Den skal bare ha hdmi ind og videre ud (og så også Bluetooth til at stream musik fra tlf).
Det er desværre ikke så simpelt at det bare spiller.

Du kan læse mere om HDMI/ARC her og hvad du skal være opmærksom på:
https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1533287054

eARC er fremtiden, men det er ikke fuldt implementeret endnu og ikke mange enheder er kompatible i skrivende stund. Først med eARC kommer der egentlig integreret sync af billede og lyd (udfatteligt!).

Medlemsavatar
Old Dub Dude
Forum Donator
Indlæg: 1179
Sted: 3730

Indlæg af Old Dub Dude »

Jeg tar bare min lille fine Beolit 17 og stiller under TV, streamer bluetooth fra Apple TV - og det lyder godt og er gugjælpemig osse i sync
Mer bass i hi-hatten
k [color=#FF0000]snabel-a[/color] daffydub [color=#FF0000]punktum[/color] com

Medlemsavatar
Beier
Medlem
Indlæg: 268
Sted: Aalborg

Indlæg af Beier »

Til under 2000 kr. for 2 kanaler finder man en hel del brugte BeoLab 7-2 og 7-1 med analog linje-indgang.
https://www.dba.dk/soeg/?soeg=beolab+7&pris=(-1999)
Der findes adapterkabler. Fx https://www.av-connection.dk/?PGr=6497 (eller fra https://soundsheavenly.com )
De skal have et særskilt signal for at tænde (2,5 til 5 V DC), som kan tages fra fx en USB-port i TV'et, en særskilt strømforsyning (med USB-port) eller en "trigger"-udgang i nogle "A/V kontrolcentre".

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Genialt forslag Beier!!
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar