kan cigaretrøg sive igennem loft /væg /tapet /maling?

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

kan cigaretrøg sive igennem loft /væg /tapet /maling?

Indlæg af tomcat »

Øvv .... min nye ovenbo ryger åbenbart heftigt mange cigaretter –– det stinker ad helvedes til i begge mine rum.
Ingen af de andre, der har boet deroppe, har røget. Så var slet ikke klar over, det kunne genere på dén måde.
Det er værst netop her om natten/aftenen, hvor han altid er hjemme –– det er jeg også selv, og det er forfærdeligt.
Hver eneste åndedrag er en stank og en plage i min mund og mit svælg og næse.

Og jeg synes jo ikke, jeg har et ben at stå på –– manden har jo lov til at ryge sig ihjel, hvis han vil, i sin egen lejlighed. Han laver intet ballade ellers, står op og går på arbejde kl 5 hver morgen, larmer ikke.

Jeg har tætnet med akrylfugemasse, men der var omtrent ingen synlige revner eller noget. Det har ikke ændret noget. Godtnok er bygningen gammel, men. Kan slet ikke forstå, hvor det tilsyneladende kan sive igennem loft /væg /tapet /maling.
Jeg kan ikke lokalisere noget enkeltsted, hvor røgstanken siver ind.
Kan ikke engang være 100 % sikker på, det er ham –– men ingen af de to andre lejligheder, jeg deler væg eller gulv med, har ryger-beboere.
Plus at det startede, da han flyttede ind i sommers. Så det kan næsten kun være deroppefra.

Et fuldstændig rædselsfuldt problem.
Er begyndt at checke Boligportal her til aften –– kan simpelthen ikke se anden løsning end at flytte. Selvom det passer mig ad helvedes til.

Det stresser mig usædvanlig meget. Jeg registrerer, at jeg er i delvis alarmberedskab hver aften, fordi det er en alt-gennemtrængende stimulering –– kroppen forsøger at få mig til at flygte. Og jeg har ingen steder at flygte hen. I køkken og badeværelse lugter der ikke –– men der ikke plads til at jeg kan sove dér.

Hvert åndedrag, lige nu mens jeg ligger her og skriver, er den syrlige, tørre, grå smag af gammel askebæger som man tømmer sidst på en sen nattevagt, når man er bartender.

Det kommer ikke nogen bestemte steder fra. I al fald ikke, som jeg har kunnet lokalisere.
Jeg kan godt mærke, jeg er temmelig meget hylet ud af ligevægt.
At jeg endnu en nat skal ligge og falde i søvn i denne beskidt-surt metalsmagende indånding.

Har nogen andre nogensinde været ude for noget lignende?
Jeg forstår ikke helt, hvordan det overhovedet kan lade sig gøre.
Bygningen har ikke nogen gennemført udluftning i køkkenet, eller lignende. (og hvis der var, ville den jo også suge op; ikke ned.)
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Et råd fra en ryger er at stille en skål eller flere rundt omkring med eddike i. Det går i forbindelse med nikotinen og kan fjerne røglugt.
Med mindre du stiller indtil flere store trug, så kommer der ikke til at lugte af eddike.
Prøve dig frem med strategiske steder at stille nogle skåle.
Som gammel håndværker vil jeg ellers mene at røgen trænger ned gennem faldstamme og rørgennemføringer.
Håber at et eller andet lykkes for dig :)

En hensynsfuld ryger
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

tomcat>
Er der en indendørs trappeopgang i bygningen, der forbinder jeres to lejligheder?

Er der nogle ventilations-sprækker for oven på vinduerne i din lejlighed?

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Jeg kommer lige i tanke om, at man jo kan købe luftrensere. Jeg har selv sådan en kørende i sommerhalvåret pga. pollenallergi.

Om vinteren kører jeg med en luft-vasker. Det er et apparat, der fugter luften pga. mine akustiske guitarer, men samtidig virker den faktisk også som luftrenser.

Om den slags apparater kan afhjælpe på dit problem, skal jeg ikke kunne sige. De kan fås i forskellige prisklasser. Jeg husker ikke hvad luftrenseren kostede... måske 2-3.000 kr. Luft-vaskeren mener jeg kostede omkring 4.000 kr., hvis jeg mindes ret.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Luften kan sive igennem de mærkeligste steder.

I vores gamle lejlighed kom det igennem dørkarmene, dvs. hullet hvor lukkestiften fra dørhåndtaget går ind i karmen.

Vi fjernede det meste luft/lugt ved at sprøjte EPS ind.

Held og lykke - cigaretrøg er noget af det mest ulækre og sundhedsskadelige. I feel your pain.

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Røg stiger ellers til vejrs. Du har ikke en underbo, der (også?) ryger?

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Indlæg: 1369
Sted: København

Indlæg af Seskho »

Har du prøvet at tale med din overbo? Sige til ham at det generer dig rigtig meget.

Der er jo folk der har allergi og astma, som også kan være generet af sådan noget. Har du kontaktet boligforeningen eller udlejer, og talt med dem om regler og muligheder? Det kan være de evt. vil være med til at betale for en luftrenser el. andet.

Her er lidt om naborøg:

https://www.cancer.dk/forebyg/undga-roe ... -naboroeg/

https://www.cancer.dk/forebyg/undga-roe ... -forsoege/

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Ja, og sporerne sætter sig og kan aldrig fjernes. Så det er helt klart et problem.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Seskho skrev:Har du prøvet at tale med din overbo? Sige til ham at det generer dig rigtig meget.

.... Har du kontaktet boligforeningen eller udlejer, og talt med dem om regler og muligheder?
Da jeg boede i lejlighed sad naboen og røg på altanen, og det kom ind igennem vores vinduer når vi havde dem åbne om sommeren, det var svært at gøre noget ved, og der lugtede altid så meget af røg på vores altan at vi ikke særlig ofte gad bruge den.

MEN hvis det var kommet ind fra gulv, loft eller vægge, så havde jeg kontaktet udlejer og bedt ham få styr på det, om han så skulle smide naboen ud, du må endelig ikke gå på kompromis med dit helbred!
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Hald skrev:
Seskho skrev:, du må endelig ikke gå på kompromis med dit helbred!
Jeg er med på, at det er irriterende og ubehageligt, og du skal helt klart kontakte udlejeren/bestyrelsen og finde en løsning på det, men jeg nægter at tro på, at den smule røg, der kan trænge igennem en hel etageadskillelse kan være decideret sundhedsskadelig.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det kan det absolut være, altså sundhedsskadeligt med røg der siver gennem lejligheder.

Som allergiker, så giver selv den mindste smule cigaretrøg mig opsvulmede slimhinder, røde øjne, åndedrætsbesvær og astma.

Faktisk er kold røg langt mere generende end varm røg, dvs. passiv rygning er rigtig slemt. En ryger får i øvrigt kun ca. 20% af røgen ind i lungerne selv, de 80% ryger ud til ander mennesker.

Det har været en plage for mig at gå i byen, men det er blevet utroligt meget bedre efter loven kom og nu bor vi heldigvis i hus på landet.

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Men de ting, du snakker om med kold røg er i samme rum som røgkilden, ikke?

Jeg er med på, at man kan være overfølsom overfor røg, men det er op vist ikke.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Mr. Soundman skrev:tomcat>
Er der en indendørs trappeopgang i bygningen, der forbinder jeres to lejligheder?

Er der nogle ventilations-sprækker for oven på vinduerne i din lejlighed?
Der er en almindelig bagtrappe. (altså en alm. bagtrappe ned til baggården –– standard ældre by-stil).
Men dérude lugter ikke.

Der lugter KUN inde i de to værelser, samt i korridoren.
Ikke på badeværelset
ikke i køkkenet
ikke på hverken hovedtrappe eller bagtrappe.

Nej, vinduerne har ikke ventilationssprækker.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Hugo skrev:Et råd fra en ryger er at stille en skål eller flere rundt omkring med eddike i. Det går i forbindelse med nikotinen og kan fjerne røglugt.
Med mindre du stiller indtil flere store trug, så kommer der ikke til at lugte af eddike.
Prøve dig frem med strategiske steder at stille nogle skåle.
Som gammel håndværker vil jeg ellers mene at røgen trænger ned gennem faldstamme og rørgennemføringer.
Håber at et eller andet lykkes for dig :)

En hensynsfuld ryger
Tak!
Hmnja, det skal jeg vel gøre.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Mr. Soundman skrev:Jeg kommer lige i tanke om, at man jo kan købe luftrensere. Jeg har selv sådan en kørende i sommerhalvåret pga. pollenallergi.

Om vinteren kører jeg med en luft-vasker. Det er et apparat, der fugter luften pga. mine akustiske guitarer, men samtidig virker den faktisk også som luftrenser.

Om den slags apparater kan afhjælpe på dit problem, skal jeg ikke kunne sige. De kan fås i forskellige prisklasser. Jeg husker ikke hvad luftrenseren kostede... måske 2-3.000 kr. Luft-vaskeren mener jeg kostede omkring 4.000 kr., hvis jeg mindes ret.
Hm, tak –– kan godt se idéen.
Som kortvarig løsning kunne det være smart.
Men –– jeg skal jo kunne bo her. Sådan, i lang tid.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Holger skrev:Luften kan sive igennem de mærkeligste steder.

I vores gamle lejlighed kom det igennem dørkarmene, dvs. hullet hvor lukkestiften fra dørhåndtaget går ind i karmen.

Vi fjernede det meste luft/lugt ved at sprøjte EPS ind.

Held og lykke - cigaretrøg er noget af det mest ulækre og sundhedsskadelige. I feel your pain.
Tak Holger –– dér havde jeg faktisk ikke tænkt på at kigge. Nu checkede jeg lige: alle til lukkemekanismer hørende huller i karmene har stadig synligt (og berørings-fast) træ. Der er kun lige gravet tilstrækkeligt ud til stifterne.

Hvad er EPS?
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

MrBacon skrev:Røg stiger ellers til vejrs. Du har ikke en underbo, der (også?) ryger?
Nej –– underboen har det omtrent som mig m.h.t. lugte (jeg hár spurgt hende –– fordi det virker så oplagt at røg kommer nedefra).

Ja, ellers så skulle det være DIAGONALT –– altså fra den lejlighed, som min underbo deler væg med. Samme bygning, men inde den anden opgang.

Hvilket nok ikke kan udelukkes som mulighed.
Kan jeg godt se nu ...
Dem kender jeg godtnok slet ikke. Dén opgangs gadedør ligger rundt om hjørnet –– har hilst på folk enkelte gange, men kender dem ikke rigtig.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Seskho skrev:Har du prøvet at tale med din overbo? Sige til ham at det generer dig rigtig meget.

Der er jo folk der har allergi og astma, som også kan være generet af sådan noget. Har du kontaktet boligforeningen eller udlejer, og talt med dem om regler og muligheder? Det kan være de evt. vil være med til at betale for en luftrenser el. andet.

Her er lidt om naborøg:

https://www.cancer.dk/forebyg/undga-roe ... -naboroeg/

https://www.cancer.dk/forebyg/undga-roe ... -forsoege/
Nu gik jeg lige derop –– han åbnede ikke.

Puh ha, kan godt mærke på puls og åndedræt, at jeg ikke er glad for at skulle på dén måde "trænge ind" på andre borgeres område.
Men selvfølgelig må jeg op at snakke med ham.

Jeg har snakket med udlejer. Han kunne ikke andet end give mig ret i, at det er max ubehageligt OG ret i, at jeg ikke har nogen "ret" (krav) . Desuden foreslog også han, at jeg tager en snak med ovenboen (om ikke andet, for at finde ud af om han overhovedet ryger –– jeg har kun talt med ham, da han flyttede ind, og jeg gik op og hilste velkommen.)
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Hald skrev:Da jeg boede i lejlighed sad naboen og røg på altanen, og det kom ind igennem vores vinduer når vi havde dem åbne om sommeren, det var svært at gøre noget ved, og der lugtede altid så meget af røg på vores altan at vi ikke særlig ofte gad bruge den.

MEN hvis det var kommet ind fra gulv, loft eller vægge, så havde jeg kontaktet udlejer og bedt ham få styr på det, om han så skulle smide naboen ud, du må endelig ikke gå på kompromis med dit helbred!
Tak, Hald. Kan godt lide din ... retfærdighedssans.

Okay, måske SKAL jeg kontakte noget ... officielt noget. Finde ud af, om der egentlig er regler om den slags i lejeloven.
Heller ikke dét havde jeg seriøst tænkt før.
Jeg har hidtil blot betragtet det som MIT problem.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

mikkels skrev:
Hald skrev:
Seskho skrev:, du må endelig ikke gå på kompromis med dit helbred!
Jeg er med på, at det er irriterende og ubehageligt, og du skal helt klart kontakte udlejeren/bestyrelsen og finde en løsning på det, men jeg nægter at tro på, at den smule røg, der kan trænge igennem en hel etageadskillelse kan være decideret sundhedsskadelig.
Altså –– jeg véd ikke, hvorDAN røglugten kommer ind til mig.
Og jeg véd reelt heller ikke, om den kommer oppefra (det er stadig et mysterium).
Men –– der er ingen tvivl om at den ER her.
Og at det allerede i nogle måneder har været skadelig.
For mig.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Holger skrev:Det kan det absolut være, altså sundhedsskadeligt med røg der siver gennem lejligheder.

Som allergiker, så giver selv den mindste smule cigaretrøg mig opsvulmede slimhinder, røde øjne, åndedrætsbesvær og astma.

Faktisk er kold røg langt mere generende end varm røg, dvs. passiv rygning er rigtig slemt. En ryger får i øvrigt kun ca. 20% af røgen ind i lungerne selv, de 80% ryger ud til ander mennesker.

Det har været en plage for mig at gå i byen, men det er blevet utroligt meget bedre efter loven kom og nu bor vi heldigvis i hus på landet.
Ja –– samme oplevelse hér.
At den kolde cigaretrøg er værre.

Nogengange kan det være ... lad os sige vanskeligt at formidle oplevelsen af røgen, til folk, der ikke generes særlig meget, eller slet ikke, af cigaretrøg. Jeg har det selv sådan, at f.eks. på biblioteket forleden, jeg sad og læste –– en herre kommer hen og sætter sig på den nærmeste stol. Allerede da han skridter forbi min stol, kan jeg lugte, at jeg skal rejse mig op. Han lugtede faktisk omtrent som der nu lugter her i min lejlighed. Da han så sætter sig lige ved siden af, står jeg allerede og knapper min frakke.

Sådan *er* det bare.
Facts o' Life.

Andre mennesker, jeg kender selv et par stykker, generes overhovedet ikke.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Wow –– jeg vidste ikke, det er "en ting" , sådan i myndighedernes virkelighed.
Som jeg sidder her i lugten, er det opløftende at overhovedet få at vide.
Tak for de links.
Helt officielle undersøgelser :!:
Vedhæftede filer
Screen Shot 2020-01-18 at 10.11.56.png
Screen Shot 2020-01-18 at 10.11.56.png (293.67 KiB) Vist 871 gange
Screen Shot 2020-01-18 at 10.16.17.png
Screen Shot 2020-01-18 at 10.16.17.png (512.14 KiB) Vist 871 gange
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Puh ha.
Sikke noget.

Det er altså rart med jeres svar, gutter.
Tak skal I have for deltagelse.
Det er tydeligt at mærke, hvor ubehageligt det er at sidde alene med noget, og som jeg ik'ngang selv er skyld i. Og som i tilgift er så ubehageligt, rent fysisk, hele døgnet efterhånden. Det føles reelt mareridts-agtigt. Nat efter nat ligge og falde i søvn i et kæmpestort askebæger. Der siver ind i min krop.

Så det var virkelig rart at 'snakke' med jer om det!
---------
Action:
Jeg lavede annonce på Boligportal. Tog billeder og skrev BYTTE-lejlighed øverst i min tekst. Og så fik jeg afslag. Pr mail meddelte man mig, at byttelejlighed ikke er tilladt på Boligportalen.

Så lavede jeg opslaget på Den Blå Avis. Her til morgen er der allerede kommet to svar: "hello We're sorry we don't have anything to swop, but our situation bla bla, so we *really* need [..]".

Så annoncen bliver i al fald set derude.
Min lejlighed er ikke høj-attraktiv, men heller ikke bundskrab.
Så det *kan* jo være, der kommer noget godt ...

Men det ville godtnok passe mig bedre, hvis problemet kunne elimineres.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Simonfromsidney
Forum Donator
Indlæg: 314
Sted: Ryomgård

Indlæg af Simonfromsidney »

Har du ikke en teknik skakt (f.eks i et skab? Hvor el og vandrør køre op igennem. Det er som regel ved gennemføringer at luft / røg / lyd kan komme igennem.
Hvis du har et teknikskab, så sæt tætningslister på, hvis muligt. En lidt mere tekniks løsning er at lave overtryk i din lejlighed, eller bare i teknikskakten/skabet.
Med venlig hilsen

Morten
Udstyr: Lidt af hvert.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Mobilt trykkammer
Vedhæftede filer
pressure_chamber_7938845_m.jpg
pressure_chamber_7938845_m.jpg (26.27 KiB) Vist 780 gange
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Nyt svar