Fra Win 7 til Win 10

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2987
Sted: Fyn

Fra Win 7 til Win 10

Indlæg af Mr. Soundman »

Jeg kommer ikke udenom, at en af mine computere nu skal have opgraderet styresystem fra Windows 7 til Windows 10 - (pga. manglende support på Win 7 fra Microsoft fra nu af).

Men er det mon en god idé at lave en opgradering snarere end at slette Win 7 og så installere Win 10 fra bunden?

Der er ikke alle mulige mærkelige ting installeret på computeren som der kan gå kuk i. Den bliver brugt til dagligdagsting - gå på internettet, skrive mails, Skype, lidt foto-redigering, noget Word og Excel og den slags. Ellers ikke noget højdramatisk. (Den er forresten stationær).

Umiddelbart synes jeg det kunne være rart at slippe med den nemmeste og hurtigste fremgangsmåde :) Men er det tilrådeligt? Den skal jo også gerne køre nogenlunde bagefter.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Første gang jeg installerede Win 10 var som BETA-tester for ca. 5-6 år siden. Det var en opgradering af Win 7.
Det kører den dag i dag. Min kone har fået den efter at strømforsyningen brød sammen, og jeg byggede en ny.
Når det hele er installeret, så ryd op på disken, osse i systemfilerne, især der. Det ordner Windows.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Bare brug den automatiske update funktion.

Hvis det virker, virker det rigtig godt.

Hvis det ikke virker, fortæller den dig det, og ruller tilbage til Win7

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
MarkBass
Forum Donator
Indlæg: 358
Sted: Nyborg

Indlæg af MarkBass »

+1

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Har også kørt 5-6 år på en opgradering på en laptop. Kører fint. Har oplevet et par enkelte crashes og udfordringer, men ikke noget der var svært at løse via internettet eller bare en simpel driver opdatering.

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2680
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Hugo skrev:Min kone har fået den efter at strømforsyningen brød sammen,
Smart, så overtrækker hun jo ihvertfald ikke kreditkortet på Wish derfra :) Jeg skal iøvrigt snart det samme... Opgradere min klippestabile Win7 DAW maskine til Win10. Jeg vil også gerne skifte til SSD ved samme lejlighed, og er lidt i tvivl om hvilken rækkefølge man bør gøre det i....
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hvis det er en privatmaskine så bare upgrade, men hvis det er en der skal kunne performe, så reinstall.

Se evt denne artikel om opgraderingen.

https://www.theverge.com/2020/1/14/2106 ... 10-free-os
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Nicolai skrev:
Hugo skrev:Min kone har fået den efter at strømforsyningen brød sammen,
Smart, så overtrækker hun jo ihvertfald ikke kreditkortet på Wish derfra :) Jeg skal iøvrigt snart det samme... Opgradere min klippestabile Win7 DAW maskine til Win10. Jeg vil også gerne skifte til SSD ved samme lejlighed, og er lidt i tvivl om hvilken rækkefølge man bør gøre det i....
Hvis du ikke mere skal bruge Win 7, er der ikke så meget at tænke over. Køb en SSD, lav en backup af det du gerne vil se igen og install.
Det er den besværlige måde, til gengæld får du en clean install.
Jeg tror ikke at det er mindre besværligt at skulle clone din HDD til SSD (stadig huske backup, just in case) for derefter at upgradere, og få gamle regkeys , med fejl, i det nye system.
Ikke at det er noget lort, men har man muligheden så kan jeg altid bedst li´ clean installs. :)
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2680
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Lyder meget fornuftigt :thumbup:
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2987
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

OK - tak for forslag.

Tror jeg vil satse på at køre en opgradering. Så kan jeg jo altid efterfølgende slette og installere fra bunden, hvis ikke det skulle blive en success.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2987
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Nu tænker jeg, at en Pro Windows måske er spild af penge i forhold til Home.

Men kan man mon opgradere fra Windows 7 Pro til Windows 10 Home?

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2987
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Her er nogen der hævder, at man stadig kan opgradere helt gratis fra Win 7 til Win 10, selvom dette tilbud officielt skulle være forbi for længe siden:
https://www.cnet.com/how-to/windows-10- ... ally-done/

Nogen der har nogen erfaringer med / holdninger til dette?

Medlemsavatar
MarkBass
Forum Donator
Indlæg: 358
Sted: Nyborg

Indlæg af MarkBass »

Jeg opdaterede 2 win7 maskiner til 10 med et link for synshandicappede som Microsoft havde givet ekstra tid (jeg har briller, så det må jo være mig :shock: Det virkede perfekt.

Så prøv; hvis det virker, virker det...

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg mindes at have benyttet mig af det på nogle andres computere et par gange, det virkede fint.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Nej, det tilbud er lukket.
Hvis du opgraderer, kan du be´ Win 10 om at slette Win 7 samt gamle regkeys.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hmm hvad med det link jeg postede tidligere, det er en helt ny artikel, så gik egentlig ud fra at deres guide skulle virke:
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Okay, jeg bøjer mig. Jeg tænkte selvfølgelig på den periode hvor man kunne få Win 10 kvit og frit uanset hvilket version man sad med :)

EDIT: Jeg har ikke lige en ledig PC i øjeblikket. men det ku´ da være sjovt at prøve om det så osse virker :?:
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2987
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Den artikel jeg linkede til før - https://www.cnet.com/how-to/windows-10- ... ally-done/ - er fra 16. januar 2020. Der påstås det, at det stadig kan lade sig gøre.

Har dog ikke selv prøvet det endnu.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Tog mig sammen til at slæbe en gammel Core i5 PC ned fra loftet, for at teste det her.
Kom derefter i tanke om at jeg forlængst har smidt alle mine Win7 ud incl. install keys. Så en anden må teste om det virkelig er gratis endnu.
Undrer mig meget at Microsoft ikke har set det endnu, og kan da ærgre mig, hvis det passer da jeg lige har købt en Win10 Pro til mit nye "monster"
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Aldrig installer oven i. Det bliver noget rod.
Størst stabilitet får man ved at starte helt på en frisk.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Default avatar
petal
Forum Donator
Indlæg: 457
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

For snart et halvt års tid siden opgraderede jeg fra windows 7 til windows 10 helt gratis.

Jeg downloadede en "reinstallationsfil" af windows 10 fra microsoft, lagde den på en usb-key og installerede helt clean derfra. Da windows 10 bad om en Windows-key tastede jeg bare min windows 7 key ind. Det virkede og virker stadig fint på begge de to installationer jeg lavede på samme maskine.

https://support.microsoft.com/da-dk/hel ... -reinstall

Nyt svar