Musik på engelsk og dansk

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Default avatar
NikoZ
Medlem
Indlæg: 1
Sted: Nørresundby

Musik på engelsk og dansk

Indlæg af NikoZ »

Hey!
Har eksperimenteret lidt med både dansk og engelsk musik og overvejer hvad der er bedst hvis jeg skulle vælge et sprog?
Hvad kan i bedst lide at høre og hvad er bedst at starte med for at få et publikum?

Havde overvejet at lave begge dele men det virker måske lidt halv-forvirrende.
Er der måske en måde at adskille det på?

Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres bud på hvad der er bedst til at få et publikum og/eller hvordan man kan adskille de to sprog uden det bliver forvirrende.

/Niko Z

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Man kunne jo forestille sig, at du laver den musik, du gerne selv vil lave. Det kunne jo være, at det er det publikum helst vil høre.....der er noget i din tilgang til musik, der ikke giver mening for mig.

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem
Indlæg: 1299
Sted: copenhagen

Indlæg af derermusikanten000 »

Du er Dansk - skriv på Dansk - det internationale gennembrud kommer sandsynligvis ikke alligevel - :)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Jeg synes du skal køre på med begge dele, hvis du brænder for dem.

Del det op i to kunstner-alias'er, hvis det ikke giver mening at holde det under en hat.

Hvis man begynder at gøre eller lave musik på en bestemt måde, fordi man prøver at please andre, så mister man sig selv.

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Skriver du bedst på dansk eller engelsk? Gør det, der giver bedst resultat.

Medlemsavatar
Kram
Medlem
Indlæg: 84
Sted: Odense

Indlæg af Kram »

Enig med de foregående. To alias'er er en oplagt ide. Jeg vil umiddelbart tro det er lettere at få et publikum med danske tekster, men hvis du er bedre til engelsk, eller bare bedre kan li' at skrive / synge på engelsk, så gør da endelig det.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Flere kunstnernavne giver mening fra et kunster-perspektiv, men det harmonerer ikke med at man vil have sit navn udbredt.

Tag det fra en der har "arbejdet" med 5-10 kunstnernavne over de sidste 15-19 år.

Hvis musikken du laver på de to sprog har bare en smule lighed, så hold dig til 1 kunstnernavn. Det er min mening.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg ridser lige et par scenarier op:

1. Du har ét kunstnernavn, synger nogle sange på engelsk og nogle på dansk. De danske fans syntes at det er fedt, det du laver på engelsk, men dem der har fundet dig på Youtube og musikstreamingtjenesterne i udlandet vil finde det forvirende og det vil sænke den procentsats af numre de kan lide som du har udgivet, samt de ikke fatter hvad dænishkerne skriver i dine kommentarer på Facebook, Instagram og Youtube.

2. Du har 2 kunstnernavne, eller er med i 2 musik-projekter hvilket efterhånden er ret almindeligt. Det ene kører på dansk og den anden engelsk. De danske fans er glade og tilfredse, og du kan få success med 2 forskellige kunstnernavne i dag pga du kan lede evt fans over på det andet hvis du udnytter SoMe rigtigt. De engelske fans bliver ikke forvirret. Kunstnernavnet på dansk er måske meget dansk, hvor det engelske måske er mere internationalt eller nordisk. Skulle du kører død i ét af projekterne kan du altid bare lukke det ned, tage numrene med over og blive ved med at performe dem da du har rettighederne på dem og stadig er samme person bag.

Men helt basalt er det spørgsmålet om du har nemmere ved at ramme skydeskiven med 2 mindre skud, eller 1 større hvor det større er spredehagl og rammer ikke særlig præcist.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg tror det kommer meget an på musikgenre. Jeg synes f.eks. ikke dansk er et særligt godt sprog at rappe på, for det er ligesom ikke rytmisk nok.

Skal det være lange poetiske tekster, er jeg enig i at du bør vælge noget du virkeligt er fortrolig med. Selvom jeg taler engelsk ganske ubesværet, er jeg godt klar over at jeg ikke bør kaste mig ud i poesi.

Hvis det bare er vigtigt at mange kan være med, er det vel en balance af, hvor du vil markedsføre dig selv kontra hvor mange der taler det pågældende sprog (som nævnt ovenfor).

Personligt har jeg det med at glemme at lytte efter ordene, så jeg får ofte lige så meget ud af en sang på arabisk eller koreansk som én jeg rent faktisk forstår.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem
Indlæg: 1299
Sted: copenhagen

Indlæg af derermusikanten000 »

der er da mange gode danske rapper som har fået hul igennem - og der er da også masser af rytme i det danske sprog

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Hejsa

Jeg skriver både på dansk og engelsk alt efter det, der vil udtrykkes. Det vælger så at sige sig selv, for sprogene kan noget forskelligt, synes jeg - altså for én, der har dansk som modersmål.

Sangene bliver kun udgivet under et enkelt navn uanset sproget, og om det er forvirrende, ved jeg ikke. Formentlig er det. Men vi (sangerinde og jeg) skriver og indspiller sange, fordi vi ikke kan lade være - så det gør vi, uanset om der er nogen, der lytter eller ej.
Yep, det lyder mega helligt; kreativitet for kreativitetens skyld og alt det p.., men det er sandt :-)

Men hvis jeg skulle tænke kommercielt, ville jeg formentlig kun udgive på ét sprog under ét navn, og det ville formentlig være på engelsk (kommer dog an på genren). Og så ville jeg i øvrigt bruge minimum 2/3 af den tid, som jeg bruger på musik, på video- og fotoproduktion, branding og networking i stedet.
..og i øvrigt lave noget andet musik :-D

Stor hilsen TJJ

Nyt svar