Intervaller - akkord eller melodi?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Intervaller - akkord eller melodi?

Indlæg af mediumaevum »

Ved godt jeg har en tråd omkring tertser, men spørgsmålet her går på noget helt andet, derfor opretter jeg en ny tråd:

Når der på musikteoretiske sider står noget om at en basstemme, f.eks. i en koralharmonisering, skal have en kvint, en terts eller andet interval i forhold til melodien, er disse så i forhold til melodiens toner - eller er det i forhold til de akkorder man har lagt til melodien?

Jeg spørger fordi jeg har en del snak med en musiker om det. Han mente at et interval (f.eks. når musikipedia skriver "brug terts i basstemmen") skal skrives ud fra de akkorder som man lægger til melodien, og altså IKKE melodiens toner.

Ydermere mente han at man skal skrive en melodi til akkorderne - og ikke omvendt.
Sidstnævnte giver så absolut ingen mening for mig.

Hvem har ret?

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Når man snakker om at "bruge terts i basstemmen", så er det helt sikkert i forhold til akkorden/harmonien på det pågældende sted. At snakke om det i forhold til melodien giver ingen mening.
mediumaevum skrev:Ydermere mente han at man skal skrive en melodi til akkorderne - og ikke omvendt.
Sidstnævnte giver så absolut ingen mening for mig.

Hvem har ret?
Det er et spørgsmål om workflow. Nogle starter med lækre harmonier, og lægger en melodi ovenpå. Indenfor popmusik er det f.eks. meget anvendt at "topline", dvs. at lave en hel produktion først, og så få en god melodisnedker til at komme ind og skrive en god melodi til.
Andre starter med en god melodi, og harmoniserer den bagefter - det tror jeg er tættest på min egen arbejdsmetode, men jeg har da prøvet begge dele.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

david mondrup skrev:Når man snakker om at "bruge terts i basstemmen", så er det helt sikkert i forhold til akkorden/harmonien på det pågældende sted. At snakke om det i forhold til melodien giver ingen mening.
mediumaevum skrev:Ydermere mente han at man skal skrive en melodi til akkorderne - og ikke omvendt.
Sidstnævnte giver så absolut ingen mening for mig.

Hvem har ret?
Det er et spørgsmål om workflow. Nogle starter med lækre harmonier, og lægger en melodi ovenpå. Indenfor popmusik er det f.eks. meget anvendt at "topline", dvs. at lave en hel produktion først, og så få en god melodisnedker til at komme ind og skrive en god melodi til.
Andre starter med en god melodi, og harmoniserer den bagefter - det tror jeg er tættest på min egen arbejdsmetode, men jeg har da prøvet begge dele.
Ok, tak for opklaringen :)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

david mondrup skrev:Når man snakker om at "bruge terts i basstemmen", så er det helt sikkert i forhold til akkorden/harmonien på det pågældende sted. At snakke om det i forhold til melodien giver ingen mening.
Nu bringer jeg lige emnet op igen, da jeg har læst i bogen fra Knud Jeppesen, Kontrapunkt.

Heri står der, såvidt jeg har forstået, at den gammeldags (16. årh) måde at harmonisere på var at skrive en melodi og kontramelodi, og harmonien var således et produkt - et resultat af - kontrapunktet. Ikke omvendt.

Hvilket jo bringer mig til mit næste spørgsmål: Når Knud Jeppesen i hans bog taler om intervaller - kvinter, sekster, tertser mv.
er det så i forhold til den pågældende tone i melodien?

Iøvrigt har jeg hørt i dokumentaren "Sacred Music" (2. afsnit, BBC, kan sikkert findes på youtube) at Palestrina anvendte imitation en kvint under melodien. Hvad menes der præcis med det?

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

I forhold til tonearten/ tonaliteten.

Imitationen ligger en kvint under den oprindelige melodi.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

gs-dk skrev:
mediumaevum skrev: Hvilket jo bringer mig til mit næste spørgsmål: Når Knud Jeppesen i hans bog taler om intervaller - kvinter, sekster, tertser mv.
er det så i forhold til den pågældende tone i melodien?
I forhold til tonearten/ tonaliteten.
Det er jo skalaer...
Nu skal jeg være helt sikker på jeg forstår: Tager man bare grundtonen i skalaen, f.eks. den frygiske skala (E) og tæller op (terts må så være G)?

Nyt svar