Mette Frederiksen passer på Danmark

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Låst
Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Re: Mette Frederiksen passer på Danmark

Indlæg af Mr. Soundman »

Men hvad har vi ellers af alternativer til Mettes udspil...? Af nuværende muligheder der bliver alternativet vel forvaring, eftersom de pågældende personer skønnes at være for farlige til uden videre at have gående løs rundt.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Mr. Soundman skrev:
Hugo skrev:
Mr. Soundman skrev:En anden mulighed:

Ligesom ved personer der sidder i forvaring - (dvs. indespærret på ubestemt tid pga. deres farlighed) - hvor jeg går ud fra, at man løbende re-evaluerer deres farlighed for en periode ad gangen, så kunne man måske gøre noget lignende med tidligere IS-krigere, hvor man løbende - f.eks. for 2 år ad gangen - revurderer deres farlighed. Og så længe den sidste vurdering har været, at de stadig udgør en stor sikkerhedsrisiko, så kan politiet jo bare overfor en dommer henvise til denne erklæring, hver gang de ønsker at lave en ransagning af deres hjem, og så på denne baggrund få udstedt en frisk retskendelse til ransagningen fra gang til gang. Så er man jo udover problemet med manglende retskendelser.
:thumbup: Den tror jeg du kan sælge til Mette. Det er lige før hun kan få Morten Østergård med på den :dollargrin:
Sælge ja - hun har nemlig bare at betale mig ved kasse 1 :lol: Hun skal nemlig til gengæld give mig et mere F-35 kampfly på næste finanslov... og så måske en lille skattelettelse også :lol:
Men det baserer sig så på antagelsen om at ‘farlighed’ kan observeres.......

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Mike-air skrev:
Mr. Soundman skrev:
Hugo skrev:
:thumbup: Den tror jeg du kan sælge til Mette. Det er lige før hun kan få Morten Østergård med på den :dollargrin:
Sælge ja - hun har nemlig bare at betale mig ved kasse 1 :lol: Hun skal nemlig til gengæld give mig et mere F-35 kampfly på næste finanslov... og så måske en lille skattelettelse også :lol:
Men det baserer sig så på antagelsen om at ‘farlighed’ kan observeres.......
Farlighed kan som oftest ikke observeres, og folk der er blevet sat fri ud fra en psykologvurdering har jævnligt begået nye drab eller overfald

Når den slags sker så bliver den pågældende psykolog eller læge ikke draget noget videre til ansvar, såvidt jeg ved, nærmest som om man er ligeglad

Psykopater, (hvis vi skal anerkende denne arketype og psykologien som valid i det hele taget), er f.eks. mestre i at simulere falsk empati, og udvise god opførsel, især selvfølgelig hvis de kan bilde nogen ind at de er modne til løsladelse,...

Derudover går der en del potentielle maniacs rund hvor man godt er klar over at det ender galt, og der er måske oven i købet blevet advaret, men der er ikke juridisk mulighed for at skride ind, når man vælger at dette må finde sted, har man vel som system samtig gjort sig medansvarlig i forbrydelsen
/Dub

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Mike-air og DUBTEMPLE, i har begge citeret mig for noget som Mr. Soundman har sagt og som jeg blot giver ham ret i. Det er i hvert fald hvad mine notifikationer siger. Det har jeg dog osse selv tit gjort, det kan være lidt af en labyrint at finde rundt i hvem der sagde hvad.
Men som lægmand ville jeg vurdere farlighed sådan, at stakkels Brian (undskyld Brian) som er kommet på gal kurs og stjæler biler og måske ender med et tankrøveri (på en pengeløs tankstation) han er ikke farlig i mine øjne. Han skal ha´ et "drag over nakken" og hjælp til at komme videre.
Derimod folk som bevidst har vendt vores land ryggen, udtrykt at de vil bekæmpe os til døden, har måske endda dræbt nogle, har poseret med afhuggede hoveder, de er uden for al pædagogisk rækkevide. De er så forråede, skadet, twistet, fuckt up, at de er farlige i min opfattelse,
Det synes jeg ikke man behøver et årelang professorat i psykiatri for at fastslå.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Jeg kan godt undre mig over, hvorledes psykiatere kan komme med nogenlunde skråsikre mentalerklæringer på sådan nogle typer som Madsen bare udfra et par samtaler med manden. Et eller andet sted, så fristes jeg til at forestille mig, at retspsykiaterne i praksis måske nok antager, at det han er anklaget for er rigtigt, og så lader dette veje en del i den samlede mental-vurdering, selvom de selvfølgelig vil sværge til, at det ikke er sådan det foregår.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Hugo skrev:Mike-air og DUBTEMPLE, i har begge citeret mig for noget som Mr. Soundman har sagt og som jeg blot giver ham ret i. Det er i hvert fald hvad mine notifikationer siger. Det har jeg dog osse selv tit gjort, det kan være lidt af en labyrint at finde rundt i hvem der sagde hvad.
Jeg synes umiddelbart det ser rigtigt nok ud. Jeg plejer at tolke citat af citat af citat sådan her:
Capture3_B.jpg
Capture3_B.jpg (66.47 KiB) Vist 429 gange
Hvert citat ligger i sin egen boks, om man så må sige.

Giver det så ikke mening?

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Nogle gange, i stedet for at citere et citat af et citat af et citat... så vælger jeg at skille citaterne ud af hinanden, for at gøre det mere overskueligt:
Capture4_B.jpg
Capture4_B.jpg (57.55 KiB) Vist 425 gange

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Mr. Soundman skrev:
Hugo skrev:Mike-air og DUBTEMPLE, i har begge citeret mig for noget som Mr. Soundman har sagt og som jeg blot giver ham ret i. Det er i hvert fald hvad mine notifikationer siger. Det har jeg dog osse selv tit gjort, det kan være lidt af en labyrint at finde rundt i hvem der sagde hvad.
Jeg synes umiddelbart det ser rigtigt nok ud. Jeg plejer at tolke citat af citat af citat sådan her:
Capture3_B.jpg
Hvert citat ligger i sin egen boks, om man så må sige.

Giver det så ikke mening?
Hvorfor tale om farlighed, når det eneste jeg siger er "thumps up den kan du sælge til Mette bla bla bla"
Det er jo i din post ovenover du nævner noget i den retning.
Det gør mig da heller ikke noget, vi må se når en af dem kommer på banen :)
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

DUBTEMPLE skrev:Farlighed kan som oftest ikke observeres, og folk der er blevet sat fri ud fra en psykologvurdering har jævnligt begået nye drab eller overfald

Når den slags sker så bliver den pågældende psykolog eller læge ikke draget noget videre til ansvar, såvidt jeg ved, nærmest som om man er ligeglad

Psykopater, (hvis vi skal anerkende denne arketype og psykologien som valid i det hele taget), er f.eks. mestre i at simulere falsk empati, og udvise god opførsel, især selvfølgelig hvis de kan bilde nogen ind at de er modne til løsladelse,...
Mr. Soundman skrev:Jeg kan godt undre mig over, hvorledes psykiatere kan komme med nogenlunde skråsikre mentalerklæringer på sådan nogle typer som Madsen bare udfra et par samtaler med manden. Et eller andet sted, så fristes jeg til at forestille mig, at retspsykiaterne i praksis måske nok antager, at det han er anklaget for er rigtigt, og så lader dette veje en del i den samlede mental-vurdering, selvom de selvfølgelig vil sværge til, at det ikke er sådan det foregår.
Tag f.eks. den efterhånden berømte udtalelse fra Madsen, hvor psykiateren spurgte, hvorfor han valgte at partere liget, hvorefter han angiveligt skal have svare "tja hvad gør man, når man står overfor et stort problem - man deler det op i mindre bider".

Hvad der foregår i hovedet på manden, når han siger sådan noget, er jo langt fra eksakt videnskab. Det er i høj grad et spørgsmål om fortolkning. I princippet kan det jo have været et forsøg på at være morsom. Så kan det godt være, det er et uklogt tidspunkt at fyre sådan en joke af på, men ikke desto mindre kan det sagtens have været tilfældet, hvor psykiateren så kan have opfattet det som sagt i ramme alvor.

Osv.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Tag f.eks. den efterhånden berømte udtalelse fra Madsen, hvor psykiateren spurgte, hvorfor han valgte at partere liget, hvorefter han angiveligt skal have svare "tja hvad gør man, når man står overfor et stort problem - man deler det op i mindre bider".

Hvad der foregår i hovedet på manden, når han siger sådan noget, er jo langt fra eksakt videnskab. Det er i høj grad et spørgsmål om fortolkning. I princippet kan det jo have været et forsøg på at være morsom. Så kan det godt være, det er et uklogt tidspunkt at fyre sådan en joke af på, men ikke desto mindre kan det sagtens have været tilfældet, hvor psykiateren så kan have opfattet det som sagt i ramme alvor.
Det er da i Peter Madsens tilfælde fuldstændigt eksakt . Han er 100 % psykopat. Han kan ikke føle empati, som er nødvendig for at vi mennesker kan leve sammen Og han kan ikke andet end tro, at andre ville agere som han mhst. at skaffe liget af vejen .

Uanset hvor mange mennesker han omgiver sig med er han fuldstændig alene. Nu hvor han, vist, har fundet sig en kæreste, skal man ikke tro at han kan elske. Han bilder, måske, sig selv ind at det er kærlighed. Han kæmper nok bare for at kunne holde en kontakt til sine omgivelser som en blodsuger.

Det må sgu være den værste psykiske lidelse af alle. Jeg ville hellere dø .
Han får kun næring af denne interesse. Uden den giver hans liv ingen mening. I spilder jeres vrede.

Mordene på Emilie Meng og den gravide Louise, vækker i højere grad min vrede.
Men jeg ved god, at hører jeg ikke om disse mord i et par uger, så bliver det glemt. Og noget andet vækker min harme.

Pårørende må leve med traumaer som kan vare resten af livet. Vi reagerer på noget som vi måske har lagt bag os om få uger.
Og på den anden side hører vi akademiske betragtninger, som straf virker ikke . Og hævn og vrede skal man lægge bag sig. Men de som har mistet deres kære, på en sådan måde, kan ikke bare, på kommando, lægge deres vrede, sorg og trauma bag sig. Fordi nogen i deres "store visdom" har fundet ud af at det er det rigtige at gøre. Smerten kan vare hele livet.

Jeg læste en artikel. En ung pige var blevet gruppevoldtaget og myrdet i en bus i Indien. Flere af gerningsmændende var blevet idømt dødsstraf.
Men sagen var trukket ud. Familien til pigen henvendte sig til retsinstanserne. Som straks sagde. De vil blive hængt om få dage.

Jeg syntes ikke vi skal bruge dødsstraf. Men før man giver Peter Madsen, og Brevik TV og kærestebesøg, burde man rådføre sig med de pårørende til ofrene. Og på den måde vise hensyn. Det gør man i så mange andre lande.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hugo skrev:
Mr. Soundman skrev:
Hugo skrev:Mike-air og DUBTEMPLE, i har begge citeret mig for noget som Mr. Soundman har sagt og som jeg blot giver ham ret i. Det er i hvert fald hvad mine notifikationer siger. Det har jeg dog osse selv tit gjort, det kan være lidt af en labyrint at finde rundt i hvem der sagde hvad.
Jeg synes umiddelbart det ser rigtigt nok ud. Jeg plejer at tolke citat af citat af citat sådan her:
Capture3_B.jpg
Hvert citat ligger i sin egen boks, om man så må sige.

Giver det så ikke mening?
Hvorfor tale om farlighed, når det eneste jeg siger er "thumps up den kan du sælge til Mette bla bla bla"
Det er jo i din post ovenover du nævner noget i den retning.
Det gør mig da heller ikke noget, vi må se når en af dem kommer på banen :)
Beklager! Ren dovenskab fra min side, tænkte at det ikke ville blive misforstået hvis bare jeg citerede seneste kommentar i den dialog.

Det var egentlig bare argumentet omkring farlighed. Jeg ville ikke føle mig tryg hvis myndighederne sagde:
Bare rolig, vi holder øje med hvor farlig personen er.

Man skal jo være en unaturligt dum terrorist hvis ikke man griber den mulighed for at blive whitelistet igen, for så at slå til mod fjenden igen på et senere tidspunkt, når de føler sig sikre.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Mike-air skrev:
Hugo skrev:
Mr. Soundman skrev:
Jeg synes umiddelbart det ser rigtigt nok ud. Jeg plejer at tolke citat af citat af citat sådan her:
Capture3_B.jpg
Hvert citat ligger i sin egen boks, om man så må sige.

Giver det så ikke mening?
Hvorfor tale om farlighed, når det eneste jeg siger er "thumps up den kan du sælge til Mette bla bla bla"
Det er jo i din post ovenover du nævner noget i den retning.
Det gør mig da heller ikke noget, vi må se når en af dem kommer på banen :)
Beklager! Ren dovenskab fra min side, tænkte at det ikke ville blive misforstået hvis bare jeg citerede seneste kommentar i den dialog.

Det var egentlig bare argumentet omkring farlighed. Jeg ville ikke føle mig tryg hvis myndighederne sagde:
Bare rolig, vi holder øje med hvor farlig personen er.

Man skal jo være en unaturligt dum terrorist hvis ikke man griber den mulighed for at blive whitelistet igen, for så at slå til mod fjenden igen på et senere tidspunkt, når de føler sig sikre.
Ha, der findes osse dumme terrorister. Jeg tænker på ham der blev pågrebet i toget ved Rødby, var det vist, med 17.000 tændstikker. :dollargrin:
+ 100 gange LOL
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Kimex skrev:
Mr. Soundman skrev:Tag f.eks. den efterhånden berømte udtalelse fra Madsen, hvor psykiateren spurgte, hvorfor han valgte at partere liget, hvorefter han angiveligt skal have svare "tja hvad gør man, når man står overfor et stort problem - man deler det op i mindre bider".

Hvad der foregår i hovedet på manden, når han siger sådan noget, er jo langt fra eksakt videnskab. Det er i høj grad et spørgsmål om fortolkning. I princippet kan det jo have været et forsøg på at være morsom. Så kan det godt være, det er et uklogt tidspunkt at fyre sådan en joke af på, men ikke desto mindre kan det sagtens have været tilfældet, hvor psykiateren så kan have opfattet det som sagt i ramme alvor.
Det er da i Peter Madsens tilfælde fuldstændigt eksakt . Han er 100 % psykopat. ...
Jeg er enig i, at du og jeg - og retspsykiatere for den sags skyld - idag med rimelig sikkerhed kan sige, at han må have en psykopat-forstyrrelse. Det kan vi nemlig i og med at retsprocessen imod ham nu er endeligt afsluttet, og der har man konkluderet udover enhver rimelig tvivl, at han har gjort så'n og så'n...

Men min pointe var, at hvis man ser bort fra retssagen, der kørte imod ham - og sådan har jeg forstået at retspsykiaterne skulle gøre det, da de mentalvurderede ham inden dommen var blevet afsagt - så tvivler jeg bare på, at psykiaterne med nogen stor sikkerhed har kunnet stille diagnosen "psykopat". Jeg skal selvfølgelig ikke sige noget med sikkerhed, men jeg undrer mig. Og jeg tænker, at de nok har skelet lidt til, hvad der på daværende tidspunkt var kommet frem i retssagen, selvom de, såvidt jeg har forstået, i princippet skulle se bort fra dette, så længe sagen ikke var afsluttet.

Denne problematik skal så ses i forhold til udfordringen med at vurdere, hvorvidt en forhenværende IS-kriger stadig er farlig eller ej - f.eks. 15 eller 20 år efter ugerningerne er begået. Uden at være ekspert, så tror jeg en psykopatdiagnose som Madsens nok skal betragtes som livslang/uhelbredelig. Hans fortsatte farlighed er dermed let at vurdere. Men hvad angår ex-IS-krigere, så tror jeg ikke at man nødvendigvis behøver at være psykopat, bare fordi man har været IS-kriger. Der kan være andre grunde til, at man er draget fra Danmark for at tilslutte sig IS... (f.eks. ungdomsnaivitet, propaganda, mangel på bedre viden and you name it...) Det vil sige, at det ikke er utænkeligt, at visse ex-IS-krigere rent faktisk forbedrer sig igennem årene. Spørgsmålet er så, hvordan man vurderer, om sådan en person stadig er farlig for sine omgivelser.

Kimex skrev:Men før man giver Peter Madsen, og Brevik TV og kærestebesøg, burde man rådføre sig med de pårørende til ofrene. Og på den måde vise hensyn. Det gør man i så mange andre lande.
Det var jeg faktisk ikke klar over, at man gør andre steder.

Jeg har dog set i en TV-dokumentar vedrørende rettergange i Florida, hvor man som anklager i meget grove kriminalsager kan vælge enten at gå efter livstidsfængsel eller dødsstraf. Der sagde de, at det var kutyme, at anklageren tager en snak med de pårørende til ofrene og hører, hvad de synes, og så plejer anklageren at følge deres ønske.

Jeg er åben for ideen om, at man kan lade pårørende til ofre have en vis medindflydelse på valg af straf, for det er jo på deres vejene, at systemet skal forsøge at gøre et regnskab op, om man så må sige.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Når man tænker farlighed bør man i samme forløb osse tænke karakteren af farlighed. Jeg er ikke specielt bange for at lukke en ud efter nogle år som i affekt har dræbt sin ekskærestes nye kæreste.
Sandsynligheden for at det sker igen er lille, og sker det igen er tabet højst en person (dog en for meget self.)
I tilfældet med eks. krigere som måske har et mere uforudsigeligt sind, og hvor skaden kan blive voldsom stor, hvis vedkommende lykkes med at sprænge sig selv i luften i et fyldt S-tog f.eks, synes jeg det er i orden at være mere på vagt.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Mr. Soundman skrev:En anden mulighed:

Ligesom ved personer der sidder i forvaring - (dvs. indespærret på ubestemt tid pga. deres farlighed) - hvor jeg går ud fra, at man løbende re-evaluerer deres farlighed for en periode ad gangen, så kunne man måske gøre noget lignende med tidligere IS-krigere, hvor man løbende - f.eks. for 2 år ad gangen - revurderer deres farlighed. Og så længe den sidste vurdering har været, at de stadig udgør en stor sikkerhedsrisiko, så kan politiet jo bare overfor en dommer henvise til denne erklæring, hver gang de ønsker at lave en ransagning af deres hjem, og så på denne baggrund få udstedt en frisk retskendelse til ransagningen fra gang til gang. Så er man jo udover problemet med manglende retskendelser.
Tjekkede lige det med vilkårene for forvaring på Google - dvs. wikipedia...:
"...bruges over for personer, der vurderes at være særligt farlige, fordi de har begået grov personfarlig kriminalitet såsom drab, røveri eller alvorlige sædelighedsforbrydelser."
"Det er domstolene, der afgør hvornår en dømt kan blive løsladt. Fem år efter idømmelsen af en forvaringsdom tager retten sagen op til fornyet vurdering. Løslades den dømte ikke efter fem år, vil retten fremover vurdere sagen mindst hvert andet år."
(Mine fremhævninger)
[Kilde: https://da.wikipedia.org/wiki/Forvaring]

I forhold til det med retsprincipperne, så tror jeg nu nok mit forslag ville være gangbart. Der vil jo være lige så meget retssikkerhed over dette, som der f.eks. er over en forvaringsdom.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

...spørgsmålet er så, om det at være generelt farlig, juridisk set er et tilstrækkeligt grundlag til at kunne udstede en retskendelse til ransagning af nogens hjem. Måske vil der stadig blive et problem i forhold til hjemmets ukrænkelighed? Det må jeg google en anden gang.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Mr. Soundman skrev:...spørgsmålet er så, om det at være generelt farlig, juridisk set er et tilstrækkeligt grundlag til at kunne udstede en retskendelse til ransagning af nogens hjem. Måske vil der stadig blive et problem i forhold til hjemmets ukrænkelighed? Det må jeg google en anden gang.
Nå men på wikipedia skriver de bl.a. følgende om ransagninger i Danmark:

"I Danmark har Politiets anvendelse af ransagninger siden 1919 været reguleret i Retsplejeloven. Ransagning forudsætter, at der foreligger en konkret mistanke om en strafbar handling, der medfører fængselsstraf og at ransagningen er af væsentlig betydning for den videre efterforskning af denne handling."
(Mine fremhævninger)
[Kilde: https://da.wikipedia.org/wiki/Ransagning]

Spørgsmålet er, om det at være farlig-stemplet er nok til at opfylde kravet om, at der skal foreligge en "konkret mistanke om en strafbar handlig..." Den holder måske ikke helt :?
Det vil måske kræve, at man justerer reglerne for betingelserne for ransagninger lidt... Så skal der laves en eller anden tilføjelse til loven, så der kommer til at stå noget med, at "hvis man tidligere er dømt efter en terror-paragraf, så er det nok at man bare er "farlig-stemplet", bla bla..."

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Det var jeg faktisk ikke klar over, at man gør andre steder.
I mange muslimske lande er det kutyme. Og eksemplet fra Indien hvor man fremskynder henrettelserne af hensyn til familien. Og som du nævner i flere stater i USA spiller pårørende en rolle.

Jeg har det indtryk at det hovedsageligt er i europæiske vestlige lande , som Danmark, at man har det autoritetstro og meritokrati-tro livssyn at man ikke kan tage hensyn til ofrene.
De bliver istedet tildelt psykolog bistand. Ofte af psykologer som har lært alt det de ved med en ipad, på en skolebænk.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Mike-air skrev:...Jeg ville ikke føle mig tryg hvis myndighederne sagde:
Bare rolig, vi holder øje med hvor farlig personen er.
Hvad mener du om den praksis man har med hensyn til forvaringsdømte? Der er det jo netop sådan det foregår. Der revurderer man løbende, om personen fortsat er så farlig, at det er nødvendigt at holde personen indespærret.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Så Mette Frederiksen passer på Danmark?
https://www.berlingske.dk/samfund/stoet ... mte-danske
Regeringen må redegøre for, hvad der er op og ned i sagen om den danske efterretningsagent Ahmed Samsam, der – som Berlingske har beskrevet søndag – fejlagtigt er dømt i Spanien for på rejser til Syrien at tilslutte sig Islamisk Stat.
Ifølge SFs Karina Lorentzen, der sidder i Folketingets såkaldte kontroludvalg, Udvalget Vedrørende Efterretningstjenesterne, »kan det godt se ud, som om man har ladt en agent i stikken«:
Berlingske har spurgt, hvad Justitsministeriet og justitsminister Nick Hækkerup mener om sagen.

Justitsministeriet oplyser, at man »ingen kommentarer« har. Heller ikke PET ønsker at kommentere sagen. FE ønsker ligeledes ikke at kommentere sagen.
Ingen kommentarer? INGEN KOMMENTARER? Nick Hækkerup er virkelig ussel.

Sådan er Socialdemokrater, Venstrefolk og konservative.

Vi har at gøre med en DANSK AGENT som har siddet 2.5 år i fængsel i Spanien, for terrorisme. Uden at Efterretningsvæsnet har taget affære og fortalt de spanske myndigheder "hey, han er en af vores!"

Jeg ved ikke om det bare er mig, men hver gang jeg læser sådanne historier, så ser jeg mig ikke bare sur på socialdemokratiske folketingsmedlemmer eller ministre. Jeg ser mig sur på vælgerne, fordi de har stemt de usle skidderikker ind.

Så jeg har lige nu virkelig meget brug for, at nogle socialdemokratiske eller venstre/konservative vælgere står frem og siger offentligt, at sådanne sager bare ikke er iorden!

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Mr. Soundman skrev:
Mike-air skrev:...Jeg ville ikke føle mig tryg hvis myndighederne sagde:
Bare rolig, vi holder øje med hvor farlig personen er.
Hvad mener du om den praksis man har med hensyn til forvaringsdømte? Der er det jo netop sådan det foregår. Der revurderer man løbende, om personen fortsat er så farlig, at det er nødvendigt at holde personen indespærret.
Det har jeg desværre ikke indsigt nok til at sige noget om.

Jeg antager der er flere forskellige grupperinger og givetvis også en del teori omkring hver gruppe*. Jeg ved kun noget omkring behavioral economics, og i det felt har man ihvertfald meget svært ved at forudsige handlinger og holdninger hos mennesker. Det er basically kun de beslutninger der bliver taget af system 1 (autopilot), man retter sig mod, og kan gøre noget ved.

Så derfor er jeg også skeptisk for hvordan man kan observere og evaluere farlighed hos de forskellige grupper.

*Da Psykologi er et relativt nyt felt, er det også værd at tage med, at det ikke er sikkert der er 100% konsensus omkring disse teorier.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

mediumaevum skrev:Så Mette Frederiksen passer på Danmark?
https://www.berlingske.dk/samfund/stoet ... mte-danske
Regeringen må redegøre for, hvad der er op og ned i sagen om den danske efterretningsagent Ahmed Samsam, der – som Berlingske har beskrevet søndag – fejlagtigt er dømt i Spanien for på rejser til Syrien at tilslutte sig Islamisk Stat.
Ifølge SFs Karina Lorentzen, der sidder i Folketingets såkaldte kontroludvalg, Udvalget Vedrørende Efterretningstjenesterne, »kan det godt se ud, som om man har ladt en agent i stikken«:
Berlingske har spurgt, hvad Justitsministeriet og justitsminister Nick Hækkerup mener om sagen.

Justitsministeriet oplyser, at man »ingen kommentarer« har. Heller ikke PET ønsker at kommentere sagen. FE ønsker ligeledes ikke at kommentere sagen.
Ingen kommentarer? INGEN KOMMENTARER? Nick Hækkerup er virkelig ussel.

Sådan er Socialdemokrater, Venstrefolk og konservative.

Vi har at gøre med en DANSK AGENT som har siddet 2.5 år i fængsel i Spanien, for terrorisme. Uden at Efterretningsvæsnet har taget affære og fortalt de spanske myndigheder "hey, han er en af vores!"

Jeg ved ikke om det bare er mig, men hver gang jeg læser sådanne historier, så ser jeg mig ikke bare sur på socialdemokratiske folketingsmedlemmer eller ministre. Jeg ser mig sur på vælgerne, fordi de har stemt de usle skidderikker ind.

Så jeg har lige nu virkelig meget brug for, at nogle socialdemokratiske eller venstre/konservative vælgere står frem og siger offentligt, at sådanne sager bare ikke er iorden!
Jeg kender ikke noget til den verden.
Mulighederne kan være, at man mener (hos PET) at 8 års fængesel er bedre end at han bliver afsløret overfor IS, endda som landsmand. IS ville udstede en Fatwa på ham.
En anden mulighed kunne være at virkelighedens verden er som i filmens verden; "we don´t wanna blow our cover"
Og sidste mulighed, som der lægges op til: sjusk og dårligt arbejde. Bedre at lade en mand rådne op i Spanien end at miste sit gode chefjob, og håbe at ikke alt for mange opdager det.
Jeg tror så ikke der ville ske færre fejl med Pia Olsen Dyhr eller Pernille Skipper ved roret.
De lider alle af Christiansborgensis derinde. Og det er ikke kun dem, det er embedsapperatet, samt alle de instanser de er øverste chef for.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Hugo skrev: Jeg kender ikke noget til den verden.
Mulighederne kan være, at man mener (hos PET) at 8 års fængesel er bedre end at han bliver afsløret overfor IS, endda som landsmand. IS ville udstede en Fatwa på ham.
En anden mulighed kunne være at virkelighedens verden er som i filmens verden; "we don´t wanna blow our cover"
Og sidste mulighed, som der lægges op til: sjusk og dårligt arbejde. Bedre at lade en mand rådne op i Spanien end at miste sit gode chefjob, og håbe at ikke alt for mange opdager det.
Jeg tror så ikke der ville ske færre fejl med Pia Olsen Dyhr eller Pernille Skipper ved roret.
De lider alle af Christiansborgensis derinde. Og det er ikke kun dem, det er embedsapperatet, samt alle de instanser de er øverste chef for.
Uanset hvad, så er det direkte uetisk og moralsk forkasteligt at man lader en mand som arbejder for Danmark's interesser rådne op i et fængsel.

Når det så tilmed er for "we don't wanna blow our cover" - eller sagt på almindelig dansk: "Ikke at tabe ansigt" - så er FET, PET og Socialdemokratiet og hele den borgerlige blok som støtter op om det her svineri, IKKE ET HAK BEDRE end de terrorister de er sat i verden for at bekæmpe!

Og det er lige præcis dérfor jeg stemmer til venstre for SF: Fordi alt til venstre for SF (EL, Alt.) er på dydens rette sti når det handler om helt almindelig etik og moral!

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

mediumaevum skrev:... alt til venstre for SF (EL, Alt.) er på dydens rette sti når det handler om helt almindelig etik og moral!
Mmmmm sådan noget kan man altså altid dreje og vende i det endeløse... Det er svært at tale om moral og etik indenfor politik, som noget der findes absolutte facitlister til :)

Tag f.eks. diskussionen vi lige har haft i ubådstråden, om hvorvidt det vil være i orden at tildele folk som raket-Madsen dødsstraf eller ej. Nogle mener, at det handler om at genskabe noget retfærdighed – at blive even i et regnskab – efter at manden har skabt en stor ubalance. At genskabe retfærdighed hvor manden har skabt uretfærdighed. Dette giver god moralsk mening for visse menneskler. Men andre mener derimod, at det vil være at synke ned på samme usle plan som Madsen, og at man dermed går fra ondt til værre, ved at gå fra en død til to døde. Dette syn giver ligeledes god moralsk mening for nogle mennekser.

Det er ikke mit indtryk, at der sad nogle onde mennesker på den anden side af bordet under diskussionen – men nogle gange er moral og etik bare slet ikke en objektiv størrelse. Ofte giver det bedre mening, at tale om hvad man ”personligt synes”, snarere end hvad der ”er rigtigt/forkert”.

Selvfølgelig findes der onde mennesker – jeg vil her definere ”onde mennesker” som mennesker, der fuldt bevidst søger egen vinding på bekostning af andre og mennesker med sadistiske træk, der forsøger at påføre andre mennesker lidelser for sjov samt magtliderlige mennesker, der forsøger at undertrykke andre mennesker for fornøjelsens skyld.

Jeg tror dog ikke at sådanne træk skulle være specielt overrepræsenteret blandt alle de politikere på Christiansborg, som ligger til højre for EL eller Alt. Det er nok snarere en illusion, fordi du ser tingene fra din vinkel.
Senest rettet af Mr. Soundman søn 19. jan 2020 21:58, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Mr. Soundman skrev:
mediumaevum skrev:... alt til venstre for SF (EL, Alt.) er på dydens rette sti når det handler om helt almindelig etik og moral!
Mmmmm sådan noget kan man altså altid dreje og vende i det endeløse... Det er svært at tale om moral og etik indenfor politik, som noget der findes absolutte facitlister til :)
Hvis man som udgangspunkt bruger begrebet "gør mod andre som du vil have de skal gøre mod dig", tror jeg vi kan komme ret tæt på en absolut facitliste for moral.

Problemet med alle de andre partier til højre for SF er, at de er blottet for enhver form for moral. Når man ligefrem lader en agent i stikken, fordi man ikke vil "tabe ansigt" og indrømme sine fejl, så er man blottet for moral.

Låst