Hvorfor er folk imod menneskerettigheder, frihed og lighed?

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Låst
Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Re: Hvorfor er folk imod menneskerettigheder, frihed og lighed?

Indlæg af Mike-air »

Holger skrev:
Mike-air skrev: Plot twist:
Interessant.

Psykopatisme har et stort overlap med narcissisme. Folk jeg tidligere har opfattet som havende psykopatiske træk har sandsynligvis udiagnosticeret narcissisme.

Hvor man tidligere har ment at psykopatisme kunne være en slags medfødt defekt, så er narcissisme oftere skabt i barndommen som en copingmekanisme.

Det forklarer også hvorfor narcissime i voksenalderen ikke effektivt kan behandles, da det er en integreret del af narcissistens personlighed.

Det patologiske aspekt af en narcissists opførsel er i øvrigt både skræmmende og fascinerende at opleve.
Jeg er faktisk helt enig; kæresten og jeg har en fælles bekendt med en rimelig abnormal adfærd, og min første tanke var også at der da måske var nogle psykopatiske træk. Men så gik doktor google igang, og hun fandt ud af at det passede bedre på en bestemt type narcisisme. Vi har faktisk også en psykolog i vennekredsen, MÅSKE det var bedre at spørge ham :roll:

Din forklaring med at det er en tillært copingmekanisme giver dog 100% mening i det her tilfælde.

Hvad mener du med det patologiske aspekt?

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Men er psykologi overhovedet lødig videnskab ?

Eller mere en åndsforladt ingangsvinkel til at kortlægge mennesket som om det blot var en maskine ?

Har vi behov for at spørge dem til råds ?
/Dub

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Mike-air skrev: Hvad mener du med det patologiske aspekt?
Med det patologiske aspekt mente jeg bare det tydeligt sygelige aspekt (ikke noget anatomisk), hvor narcissismen ikke blot er et irritationsmoment for andre, men hvor opførslen skader narcissistens relationer.

Dvs. en narcissist kan opføre sig ekstremt i en eller anden given situation, fx med næsten barnligt tantrum og voldsom egoisme - tydeligt for enhver udenforstående - men de vil nægte det og nægte nogensinde at indrømme det uanset hvad. Også selvom det koster dem en relation til fx et barn.

Der er en joke i psykologkredse, der lyder "Hvordan taler du bedst en narcissist? Til deres grav".

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

DUBTEMPLE skrev:Men er psykologi overhovedet lødig videnskab ?

Eller mere en åndsforladt ingangsvinkel til at kortlægge mennesket som om det blot var en maskine ?

Har vi behov for at spørge dem til råds ?
Det mener scientology i hvert fald ikke psykologi er, meeeen der er nu masser af effektive psykologer.

Dog viser nye undersøgelser at overførselsprocessen via empati i psykologsamtaler er vigtigere end videnskaben eller systemet bag den enkelte psykolog. Af det kan man så udlede, at en effektiv, empatisk samtalepartner kan opnå samme resultater som en psykolog.

Er en effektiv psykolog så ikke bare netop en effektiv, empatisk samtalepartner (med evt. placeboagtig videnskab bag)? Måske, men det er bare i orden og tæller ikke ned i min bog, da det er resultatet der tæller.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Holger skrev:
Mike-air skrev: Hvad mener du med det patologiske aspekt?
Med det patologiske aspekt mente jeg det tydeligt sygelige aspekt, hvor narcissimen ikke bare er et irritationsmoment for andre, men hvor opførslen skader narcissistens relationer.

Dvs. en narcissist kan opføre sig ekstremt i en eller anden given situation, fx med næsten barnligt tantrum og voldsom egoisme - tydeligt for enhver udenforstående - men de vil nægte det og nægte nogensinde at indrømme det uanset hvad. Også selvom det koster dem en relation til fx et barn.

Der er en joke i psykologkredse, der lyder "Hvordan taler du bedst en narcissist? Til deres grav".
Morsomt og også lidt deprimerende. Det er simpelthen en "bug" der (idag) ikke kan fikses.

I vores eksempel har vi valgt at stoppe kontakten med den her person, på grund af den lidt vandvittige opførsel. Efter en hurtig cost-benefit analyse giver det simpelthen ikke nogen mening. Egentlig synd for personen, når man tænker over det ikke er personens eget valg.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ditto her, vi har også skåret en person helt fra.

Som du siger, så er det på måde også synd for vedkommende selv, men man må foretage en afvejning. Altid svært når det er et familiemedlem, men vi vælger jo ikke selv vores (blod)familier ;-)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Holger skrev:Ditto her, vi har også skåret en person helt fra.

Som du siger, så er det på måde også synd for vedkommende selv, men man må foretage en afvejning. Altid svært når det er et familiemedlem, men vi vælger jo ikke selv vores (blod)familier ;-)
Det er netop det. Og man kan sku ikke redde verden.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Efter aftale med OP, så har jeg låst tråden her.

Håber ingen fik trådt hinanden alt for meget over tæerne (mine tæer fejler i hvert fald ikke noget) og uanset hvad så er ingen af os så slemme in real life ;-)

Møz møz og lukket herfra.

Låst