Monitors på hovedet , problem i det ?

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Monitors på hovedet , problem i det ?

Indlæg af Jenkins »

Jeg har for nyligt fået mine monitors væk fra mit bord og op på stativer bagved i stedet.

Men jeg har en rimelig lav lytteposition og stativerne kan ikke komme længere ned.

Derfor har jeg i dag forsøgt at vende dem på hovedet for at få tweeter i bedre lyttehøjde

Er der nogen problematik i det? Tænker ikke combfilter effekt osv det kan opstå hvis de f.eks. var lagt ned.

Tænker mere det mekaniske i selve monitoren, varmeudvikling osv. Om der er nogen forskel der, så jeg ikke skader dem.
Vedhæftede filer
received_772193473282104.jpeg
received_772193473282104.jpeg (177.83 KiB) Vist 1446 gange

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Mindes at have set en video for mange år siden, hvor BT havde vendt hans Genelecs om.

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

Har selv også fundet en artikel fra Sound on sound omkring det.

Her er der i hvert fald en mere der har gjort

http://www.soundonsound.com/sound-advic ... pside-down

Så tænker det nok ikke er noget problem.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Kan dine stativer ikke sænkes mere? Jeg synes det ser ud til at der langt fra beslag til plade.
Ellers skal du bare have dem vinklet(hvis de skal stå rigtigt)

Medlemsavatar
MarkBass
Forum Donator
Indlæg: 358
Sted: Nyborg

Indlæg af MarkBass »

Jeg havde engang samme problem; med samme slags stands.. Jeg skar noget af det inderste rør, så de kunne komme 10-15 cm længere ned. Jeg købte en rørskære til formålet. Du skal være velkommen til at låne min...

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg ville nok kigge på stativerne og måske få en smed til at få dem til at makke ret. Men ellers havde jeg lagt dem ned på siden, det står der dog i manualen at man ikke bør, men om der er en årsag til det eller det bare er vejledning i best practise ved jeg ikke.

Se side 6: https://www.scan.co.uk/images/products- ... rGuide.pdf
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er bedre at vende dem på hovedet end at lægge dem ned på siden. At lægge dem på siden giver væsentlig anden off-axis respons.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Holger skrev:At lægge dem på siden giver væsentlig anden off-axis respons.
Good point, mine monitors bliver ikke berørt af det på samme måde da de er MTM, jeg har dem på det høje format nu, man ligger dem snart ned igen da jeg syntes de lød lidt bedre der.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

MarkBass skrev:Jeg havde engang samme problem; med samme slags stands.. Jeg skar noget af det inderste rør, så de kunne komme 10-15 cm længere ned. Jeg købte en rørskære til formålet. Du skal være velkommen til at låne min...
God ide ! Det er en mulighed. Min kammerat er smed og fixe det :)
Holger skrev:Det er bedre at vende dem på hovedet end at lægge dem ned på siden. At lægge dem på siden giver væsentlig anden off-axis respons.
Så umiddelbart ikke nogen problematik i løsningen indtil videre ?

Var bekendt med de problemer der ville kunne opstå ved st lægge dem ned. Derfor jeg har forsøgt mig med at vende dem på hovedet.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hald skrev:
Holger skrev:At lægge dem på siden giver væsentlig anden off-axis respons.
Good point, mine monitors bliver ikke berørt af det på samme måde da de er MTM, jeg har dem på det høje format nu, man ligger dem snart ned igen da jeg syntes de lød lidt bedre der.
K+H 03xx er også lavet til at ligge ned.

NS10 er oprindeligt ikke, men de fleste har den jo vendt.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Står der ikke noget om det i manualen?

Nogen monitors er ligefrem designet til at kunne vende på flere måder (f.eks. Focal Be 6 Twin), så mon ikke sådan nogen firmaer er klar over at folk ofte vender studiemonitors på sære måder... og derfor designer efter det?

Det er lettere med NS10, for de er passive. Problemet med varmeudvikling er jo mere relevant for aktive højttalere. Placeringen af forstærkeren er nok relevant her. Hvis den f.eks. sidder helt nede i bunden, og man så vender den om, så vil den sidde oppe i toppen. Og varme stiger jo opad.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

Joachip skrev:Står der ikke noget om det i manualen?

Nogen monitors er ligefrem designet til at kunne vende på flere måder (f.eks. Focal Be 6 Twin), så mon ikke sådan nogen firmaer er klar over at folk ofte vender studiemonitors på sære måder... og derfor designer efter det?

Det er lettere med NS10, for de er passive. Problemet med varmeudvikling er jo mere relevant for aktive højttalere. Placeringen af forstærkeren er nok relevant her. Hvis den f.eks. sidder helt nede i bunden, og man så vender den om, så vil den sidde oppe i toppen. Og varme stiger jo opad.
Det er præcis det jeg også tænkte da jeg vendte dem.

Der står intet omkring det i manualen. Andet end de ikke er designet til at ligge ned.

Har smidt en mail af sted til M-audio support omkring det.

Så indtil de reagere bliver de vendt normalt igen.

Opdatere emnet når de vender tilbage:)

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Mit gæt er nu at der ikke sker noget ved det.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Jenkins skrev:Jeg har for nyligt fået mine monitors væk fra mit bord og op på stativer bagved i stedet.

Men jeg har en rimelig lav lytteposition og stativerne kan ikke komme længere ned.

Derfor har jeg i dag forsøgt at vende dem på hovedet for at få tweeter i bedre lyttehøjde
Har du overvejet at købe nogle monitorpads? Dem kan man få med hældning på - det har jeg selv under alle mine:
0025_B.jpg
0025_B.jpg (60.5 KiB) Vist 1180 gange
0108_B.jpg
0108_B.jpg (67.33 KiB) Vist 1180 gange
0048_B.jpg
0048_B.jpg (49.34 KiB) Vist 1180 gange
0250_B.jpg
0250_B.jpg (59.12 KiB) Vist 1180 gange
0419_B.jpg
0419_B.jpg (85.78 KiB) Vist 1180 gange
Jeg synes det fungerer fint.

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

Mr. Soundman skrev:
Jenkins skrev:Jeg har for nyligt fået mine monitors væk fra mit bord og op på stativer bagved i stedet.

Men jeg har en rimelig lav lytteposition og stativerne kan ikke komme længere ned.

Derfor har jeg i dag forsøgt at vende dem på hovedet for at få tweeter i bedre lyttehøjde
Har du overvejet at købe nogle monitorpads? Dem kan man få med hældning på - det har jeg selv under alle mine:
0025_B.jpg
0108_B.jpg
0048_B.jpg
0250_B.jpg
0419_B.jpg
Jeg synes det fungerer fint.
Havde faktisk et sæt. Men har givet dem til en kammerat da jeg skiftede til stativerne:)

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

Update på situationen:

Har fået svar fra M-audio support . Og de giver grønt lys.

De siger der ikke er noget problem i at, vende dem på hovedet med hensyn til varmeudvikling osv.

Nyt svar