Tape loop

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Default avatar
regonsch
Medlem
Indlæg: 89

Tape loop

Indlæg af regonsch »

Hej med jer.
Jeg har rodet lidt rundt med kassettebånds-tape loops. Resultatet bliver selvsagt temmelig lofi, og processen er komplet umulig at styre. Alligevel er der et eller andet magisk berigende ved det hele, når der opstår noget, man bliver ramt af.
Mit mål er at lave et album på 10 numre. Jeg har vel en 7-8 stk for indeværende. Så det er da inden for rækkevidde :)

Nåmen, vær bare brutalt ærlige, hvis I synes, det er røvsygt, ensformigt, navlepillende eller lignende. Så ved jeg da i det mindste, at jeg skal holde oplaget nede på 1 stk ;)

Edit: Hmm, synes ikke, jeg kan få embedded linket ordentligt.

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

Lyder godt , dejligt roligt :)

Synes dog du har nogle irriterende resonanser omkring 600 og 800 hz.

Dem ville jeg nok bruge en EQ med et smalt bånd og dykke dem hhv. 10-11db og 9-10db.

Default avatar
regonsch
Medlem
Indlæg: 89

Indlæg af regonsch »

Tusind tak for feedback! Jeg prøver at rode lidt med EQ.

Medlemsavatar
iwankristensen
Forum Donator
Indlæg: 22
Sted: Frederiksberg

Indlæg af iwankristensen »

Lidt enig i lidt eq arbejde, men ellers er det ret fint.
Er resten af numrene i samme stil? Laver du så selv dine bånd eller køber du dem "færdigsplejset" i faste længder?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

regonsch skrev:Edit: Hmm, synes ikke, jeg kan få embedded linket ordentligt.
Man kan desværre ikke embedde private soundcloud links :\

Default avatar
regonsch
Medlem
Indlæg: 89

Indlæg af regonsch »

Det lader til, der konsensus om EQ. Takker for inputs!
I det her tilfælde har jeg brugt et færdigkøbt loop fra Tapeline. Det giver et mere seemless loop. Det er afsindigt svært at få splejsen jævn nok til at der ikke kommer bump i loopet. Det kan dog bestemt også have sin charme. Man skal være indstillet på småt gnidderarbejde, hvis man selv vel lave sine loops, men det kan sagtens lade sig gøre.
Stilmæssigt ligger de andre numre rimeligt tæt på det her.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Jeg kan ikke høre det. Får en “adressen kan ikke vises”. Elsker alt nostalgisk, så ville meget gerne høre det:)



Sent from my iPhone using Tapatalk

Default avatar
regonsch
Medlem
Indlæg: 89

Indlæg af regonsch »

Hmm, det var da besynderligt. Linket virker fint herfra.
Nu har jeg i øvrigt uploaded en eq'et udgave.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Prøvede på en computer og så virkede det. Det var nok en iphone ting.
Det er deeeejligt!
Du vil elske Chase bliss dark world pedal. Den kan lave det samme warble.
Men virkelig dejligt lydlandskab. Super nostalgisk og rart sted at være:)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Det fungerer da meget godt med det tape, det sætter ret tydeligt en stemning.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
regonsch
Medlem
Indlæg: 89

Indlæg af regonsch »

Mange tak for lyt og ord :)
Chase Bliss laver nogle vanvittigt fede pedaler. Jeg synes desværre bare de er lidt pebrede :/

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Ja det der de også. Men dark world pedalen kan lave instant nostalgi. Den er virkelig dejlig. Alle pengene værd for mig.
Hvilken båndmaskine har du brugt? Bare noget gammelt smadder? Og hvorfor har du købt båndloop i stedet for bare at optage på et alm kasettebånd?
:)

Default avatar
regonsch
Medlem
Indlæg: 89

Indlæg af regonsch »

Tja, hvorfor loope på et bånd, når man kan gøre meget nemmere med en pedal? Jeg tror, det er noget af det uforudsigelige, der gør det interessant. De ældste generationer af loopet bliver begravet på sådan en herligt ødelagt måde for hver rotation. Derudover kan man faktisk ikke følge med i loopet undervejs, med mindre man bruger en 3-hovedet båndoptager. De dér glædelige små overraskelser, de er altså ret sjove. Der sker også noget med båndets tension, når det bliver loop'et. Der kommer meget mere flutter, fordi tensionen er helt f*cked up.
Det meste er lavet med en Tascam 4-spors. Det fede ved den (udover de 4 spor) er, at den har et pitch wheel og 2 grundhastigheder. Men alt kan i princippet bruges.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Tak for svar. Kan sagtens se at et loop kan gi mere smadr end en alm kassette, fordi det er spændt mere op og bliver hurtigere slidt.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Har lige lyttet. Det er lækkert og stemningsfuldt. Det ville sikkert fungere rigtigt godt som en del af et længere ambient forløb.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Det er virkelig lækkert! Er tosset med tape loops og har selv arbejdet med det. Det er godkendt, så glæder mig til at høre resten af oplaget!
skriver noder

Default avatar
regonsch
Medlem
Indlæg: 89

Indlæg af regonsch »

Mange tak for at tage jer tid til at lytte og kommentere. - Og dejligt med de positive ord. De varmer. Jeg var bange for, at jeg for alvor var sunket i et rabbit hole :)
Bryla, er det spolebåndsloops, du har arbejdet med? Ville gerne høre noget af det, hvis det findes et sted derude.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Ja, det var. Det kan bl.a. andet høres på Jóhann Jóhannssons Orphée og når Last And First Men engang bliver udgivet. Det var Jóhann, der opererede det.

Det er mega fedt - bliv endelig ved!
skriver noder

Default avatar
regonsch
Medlem
Indlæg: 89

Indlæg af regonsch »

Nå, fedt nok, du har arbejdet med Johann Johannson. Ophée har jeg skam stående her på vinyl. Det må næsten være de dér kvindestemmer, der er loopet jo.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Er det ikke Arrival, du tænker på? Der brugte vi det i hvert fald på vokalensemblet.
skriver noder

Medlemsavatar
Arnold
Medlem
Indlæg: 564

Indlæg af Arnold »

Det lyder superfedt :-) Hvor langt er dit loop tape, og skal det ikke helst være Chrome til din Tascam ?

Default avatar
regonsch
Medlem
Indlæg: 89

Indlæg af regonsch »

Jo, ideelt set skal det være chrome. Det giver klart den bedste lydkvalitet, men jeg synes egentlig at lavere båndkvalitet bidrager med en hel del mere tekstur. Jeg har brugt et 20 sekunders loop tape og justeret afspilningshastigheden, så den lander omkring 15 sekunder.
Bryla, Jeg tror jeg tænkte på den kvindestemme, der tæller på tysk i a song for Europe. Det giver bestemt meget god mening at bruge teknikken til de der mærkelige vokaler på Arrival også.

Nyt svar