Danskerne i Las Vegas

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Kellermann
Forum Donator
Indlæg: 166
Sted: Virum

Danskerne i Las Vegas

Indlæg af Kellermann »

Jeg så lige DR2 programmet Danskerne i Las Vegas. Bl.a. møder man Johnny Pedersen, (jeg kendte ham ikke), men han har bl.a. været studiemusiker for Aqua. I dag tjener han millioner af dollars på at skrive erotiske e-bøger. :lol:

https://www.dr.dk/drtv/program/danskern ... gas_167455
If you're gonna have a hit, you gotta make it fit, so they cut it down to 3:05.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Han var ikke bare studiemusiker, men en af hovedproducerne bag Aquas største succeser og halvdelen af teamet Johnny Jam & Delgado ;-) Det andet primære team bag Aqua var Hartmann & Langhoff.

Johnny og Karsten (Deldago) havde den lidt mere runde, polerede, bouncy stil. Hartmann & Langhoff lidt mere firkantet og straight up zappy bubble gum dance.

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Indlæg: 1369
Sted: København

Indlæg af Seskho »

Sjovt, jeg har altid troet at Søren Rasted og Claus Norreen skrev og producerede det (meste) selv.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

De skrev og producerede demoerne selv, men produktionerne har de altid haft hjælp til på alle albums.

Og ingen skam i det.

Det fremgår også af liner notes, at Johnny Jam & Deldago har produceret, arrangeret og mixet størstedelen sange på albummet, co-produceret og co-arrangeret af Søren og Claus.

Alle sange er primært skrevet af dem selv.

Til gengæld må JJ & D ærgre sig lidt over ikke at have modtaget eller forhandlet kompositionsrettigheder. Dog kan de have en (ganske lovlig ukrediteret) arrangørandel på 16,66% eller under. Det ved jeg ikke noget om.

Hartmann & Langhoff er til gengæld krediteret som songwriters på de sange de har produceret, samt en enkelt anden, som JJ & D har produceret.

Af liner notes kan man også se, at man har fulgt en relativt millimeterretfærdig krediteringsproces. Det kan man se ved, at rækkefølgen afspejler folks tilsyneladende arbejdsindsats, dvs. det varierer på et par numre relativ til hvor stor indflydelsen elle ansvaret har været.

Nyt svar