Hus forbi - hvad kan vi gøre bedre?

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Re: Hus forbi - hvad kan vi gøre bedre?

Indlæg af TJJ »

Nå, så kunne jeg ikke holde kæft alligevel :)

Sådan nogle eksempler på mennesker, der ‘udnytter’ systemet, kan man altid finde. Jeg kender også flere, der gerne arbejder sort eller hyrer sort arbejdskraft og lægger de fleste af deres indkøb i Tyskland - og samtidig ikke kan forstå, at det danske skattetryk er så højt :lol:
Jeg synes dog, det er lidt irrelevant i forhold til en samfundsmodel - jeg tror generelt ikke på, at man kan lovgive sig udenom egoisme, og jeg tror slet ikke på, at det gavner at ramme de mange ved at gå efter de få.

Anyway, kom til at tænke på: Jeg kender en korshærspræst, som har for vane at spørge sine konfirmandhold, hvad de gerne vil ‘være’, når de bliver store. Sjovt nok har præsten endnu til gode at høre nogen meddele, at de gerne vil være hjemløse, alkoholikere, psykisk syge eller narkoprostituerede.

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Indlæg: 1369
Sted: København

Indlæg af Seskho »

DUBTEMPLE skrev:
Seskho skrev: Men der har jo desværre været nogle der har udnyttet samfundets gavmildhed, og der har måske også været en periode, hvor grænsen for hvornår man kunne få førtidspension har været for dårlig.
Omkring 1990 kendte jeg en fyr, godt job, på et stort teater, men han ville hellere gå og bygge båd nede på havnen, hvor jeg også havde båd

Han lagde ikke skjul på sine planer, (som de fleste nok gør)...
Ja der er mange eksempler. Da jeg boede i København stødte jeg da også ofte på folk der var eks. på sygedagpenge, og så arbejde sort ved siden af.

Medlemsavatar
the green 9
Medlem
Indlæg: 856
Sted: oddesund

Indlæg af the green 9 »

Seskho skrev:Det er ihvertfald en effektiv måde aldrig at komme nogen vegne, hvis det altid er alle de andres skyld
Jeg er helt enig, et af de største problemer i vores samfund er netop at politikerne, skrankepaver og samfundet generelt ikke evner at tage ansvar og indrømme fejl.
- the green 9

100% er ikke altid nok :-(

https://www.facebook.com/Mycelium-Moss- ... 4921821212

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Indlæg: 1369
Sted: København

Indlæg af Seskho »

mediumaevum skrev:Problemet er kassetænkningen. Dvs. enten er man f.eks. på førtidspension (ingen arbejde) eller fleksjob (lidt arbejde).

Men i "gamle dage" var der ingen fleksjobs, men istedet førtidspension med skånejob, som var frivilligt for pensionisten at deltage i.
De blev tilskyndet til at arbejde, men aldrig tvunget. Tilskyndelsen bestod dels i at deres ydelse var gradvis - afhængig af arbejdsevne, og så måtte de arbejde resten til at supplere op, dels i forskellige støtteordninger beregnet til netop det (løntilskud), og efter hvad jeg har læst fungerede det faktisk rigtig godt.

Idag putter man folk i kasser, som hedder noget forskelligt og med forskellige krav (tvang).
Jeg mener at man burde gå tilbage til det som var før.
Det passer altså ikke, der er et utal af muligheder for at arbejde i gråzone-området mellem fuldtidsarbejde og førtidspension. Der er ressourceforløb, der er revalidering, der er løntilskud, der er praktik og deltidsjob. Og du må endda gerne tage arbejde på førtidspension - det bliver bare modregnet i din ydelse. Der er alt hvad man kan forestille sig mellem himmel og jord for at man kan opkvalificeres og hjælpes på vej ud på arbejdsmarkedet, enten i et nyt arbejde med nedsat tid, særlige arbejdsforhold eller arbejdsbetingelser, løn under uddannelse, tilskud til arbejdsgivere, tilskud til certificeringer osv. (svejsekursus, truckkørekort, IT-kurser, sprogkurser).

Det er helt vildt så mange tilbud der er. Jeg orker næsten ikke at høre på folk der siger at systemet behandler dem dårligt, det er jo nærmest et slaraffenland af muligheder for at blive hjulpet på vej. Hvis du får en arbejdsskade og får nedsat arbejdsevne (erhvervsevnetab) dækker din arbejdsgivers arbejdsskadeforsikring differencen mellem det du kan tjene nu (efter skaden), og det du tjente inden arbejdsskaden - resten af livet! Da jeg gik ledig efter jeg var dimitteret kom jeg GRATIS på 6 ugers kursus i hhv. projektledelse og LEAN produktion - de kurser kostede 25-30.000 stykket (og det var endda billigt i forhold til andre eksterne kurser).

Vi har det så godt i Danmark i forhold til andre steder, jeg forstår slet ikke man kan brokke sig.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

the green 9 skrev:
Seskho skrev:Det er ihvertfald en effektiv måde aldrig at komme nogen vegne, hvis det altid er alle de andres skyld
Jeg er helt enig, et af de største problemer i vores samfund er netop at politikerne, skrankepaver og samfundet generelt ikke evner at tage ansvar og indrømme fejl.
Herunder selvfølgelig den fejl ikke at stille nok krav, måske ikke turde stille krav, samt ikke løbende checke ud om de penge andre har måttet bløde gør gavn som tiltænkt,... eller bare gør passiv forsørgelse til en ny "normal", man nærmest føler ret til i almindelighed

Let nok at være gavmild med andres penge

Men det stopper jo et sted
/Dub

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Seskho skrev: Vi har det så godt i Danmark i forhold til andre steder, jeg forstår slet ikke man kan brokke sig.
Det er ikke så meget velfærdsstaten jeg brokker mig over, som det er dem som vil af med den eller forringe den.

- og så skal vi iøvrigt huske på at det ikke går så glat for alle (meget få, faktisk) som du ellers udlægger det som. Mange mennesker er kommet i klemme i systemet.

Medlemsavatar
the green 9
Medlem
Indlæg: 856
Sted: oddesund

Indlæg af the green 9 »

DUBTEMPLE skrev:
the green 9 skrev:
Seskho skrev:Det er ihvertfald en effektiv måde aldrig at komme nogen vegne, hvis det altid er alle de andres skyld
Jeg er helt enig, et af de største problemer i vores samfund er netop at politikerne, skrankepaver og samfundet generelt ikke evner at tage ansvar og indrømme fejl.
Herunder selvfølgelig den fejl ikke at stille nok krav, måske ikke turde stille krav, samt ikke løbende checke ud om de penge andre har måttet bløde gør gavn som tiltænkt,... eller bare gør passiv forsørgelse til en ny "normal", man nærmest føler ret til i almindelighed

Let nok at være gavmild med andres penge

Men det stopper jo et sted
Måske ligger problemet der, at folk tror at det koster penge at tage ansvar... Eller at de tror at folk bare kan læne sig tilbage og få alt forærende hvis en eller anden skulle tage ansvar for noget som helst.. eller hvis du stiller krav for andres liv så skal du osse selv til at tage ansvar, hvem ved?
- the green 9

100% er ikke altid nok :-(

https://www.facebook.com/Mycelium-Moss- ... 4921821212

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Right, ansvar - og hvad kan vi gøre bedre, var spørgsmålet.

I stedet for at sidde og småfilosofere herinde og vente på, at samfundet eller nogle frivillige gør et eller andet, kan jeg gøre noget godt for et udsat menneske, der hvor jeg er - i dag. Nu.

Det er vel det, jeg kan gøre bedre i dag. Og i morgen kan jeg så gøre det igen :)

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Jeg ville ønske at jeg, ligesom klichen i amerikansk film, kunne være den der gamle mand som har drukket hjernen ud igennem 50 år, og taget
Valium hver dag, og pludselig holder århundredets filosofiske tale. Men det er jeg ikke, men jeg vil gøre et godt forsøg:

Det her indeholder flere elementer.

1. "Pernille" fandtes osse da jeg var ung, jeg har selv været hjemløs i en kort periode.
Forskellen fra dengang til i dag er, at man fik bistandshjælp, ikke ubegrænset som påstået, men max 7 år i 70- og 80´erne.
Man skulle ikke tvinges i en trædemølle af aktivering man alligevel ikke kunne magte.
Disse mennesker havde altså en økonomi der gjorde at de havde råd til et sted at bo, plus et misbrug.
Dertil skal osse nævnes at Blackstone og forældrekøb ikke var opfundet endnu, og de mange lejligheder i KBH
var lejelejligheder til mellem 400-1000 pr. mdr. nok svarende til 1200-3000 idag.
En bistandshjælp ved jeg ikke hvad var på, men jeg vil tro ca. 4000.- pr. måned.

2. Jeg startede min karriere som "selvstændig" som 16 årig ved at købe hash i 50 gr. mængder, for derefter at sælge
det i ½ og 1 gr. mængde.
Havde det været idag ville de yngre forældre hyle op om at jeg lokkede "små børn" til at indtage stoffer.
Vi var jo jævnaldrende, og det er de osse idag.
Det bringer mig til at, forældre idag ikke ved en skid om hvad der er hvad og hvad deres børn laver.
De ved ikke hvad hash er, de sammenkæder det med hårde stoffer. De sidder med næsen begravet i en IPhone uden at kende
verden omkring sig. Faktisk synes jeg at nogle af dem jeg møder er lige så uoplyste på det felt som mine bedsteforældre var.
Hvis Pernille (metaforisk) kommer fra sådan et hjem uden kontakt, uden sammenhæng, en verden baseret på uholdbare oplysninger, og endda udvikler en skizofren psykose samtidig med at hun tar stoffer, så kan det kun gå galt.
Jeg siger ikke at det er samfundets ansvar at samle hende op, nej det er hendes forældres ansvar.
Problemet er bare at de er måske osse svage.

3. Det er en gængs opfattelse at alt er farligt, dog undtaget alkohol.
Hvis der nogensinde var nogen som gad at chekke en statistik, så ville man se at alkohol fører flere sociale ulykker
med sig end hash, og osse end hårde stoffer.
Alkoholkultur er ligefrem noget vi mener de unge skal lære, alkoholdebut under opsyn og kontrol.
Hvor er frisindet når det gælder andre rusmidler.
Jeg kender kun 3 i min omgangskreds som kontrolleret har røget hash med deres vokse børn. Ikke for at presse dem, men fordi børnene har vist interesse.

4. Tilbage til "Pernille". Hvis hun er kommet ud af et hjem, med ringe opmærksomhed, (altid næsen i IPhonen mens man spiser)
Hvem skal så opdage at hun mistrives? Hun vil ikke engang opdage det selv før det er for sent. Her er et misbrug måske allerede igang.
Det er ikke sjovt der hjemme mere. Det er sjovere at dope sig med vennerne. Man får en identitet og har det fedt så længe man er skæv
af det ene eller andet. Det kan holde den psykiske lidelse i ave. Bagsiden er måske at der ikke rigtig er nogle der har råd til et sted at bo, et sted man kan crashe. For nu er Blackstone og forældrekøb kommet til imellemtiden. Alt er dyrt, og hun er forhadt af mange.

Nå, det er sgu ligefør jeg kan sætte musik til, så har jeg en ny sang.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Løsningen på hjemløshed er efter min mening ret ligetil, og jeg har endnu til gode at se beviser for at nedenstående ikke vil virke:

* Væk med stigmatiseringen og urimelige krav til ydelsesmodtagere. Ingen, eller meget få vælger frivilligt at leve af meget få penge, og de få som gør, overlever samfundet nok. Men de mange som gerne vil forbedre deres situation (men har svært ved det) hjælpes ikke af at man tager deres ydelse fra dem og sætter dem på gaden, tværtimod.

* Stoffer skal ulovliggøres i endnu større omfang end idag. Liberalisering af stoffer er ikke vejen frem, for stoffer skader hjernen og det er samfundet som kommer til at bøvle med det i sidste ende. Forbyd derfor enhver besiddelse af (ulovlige) stoffer, også det som "kun" er til eget forbrug. Bagmænd og narkohandlere skal straffes endnu hårdere, gerne med mindst 30 års samfundstjeneste, udover almindelig straf. Tages man som privat i at være i besiddelse af ulovlige stoffer skal straffen være kontant. Er de psykisk syge skal de dog kun i behandling, men tvinges på afvænning.

* Væk med ghetto-loven, så de svageste og fattigste også har et sted at bo, som er til at betale med de penge de har til rådighed.

* Måske skal man også, som i Sverige, indføre særlige butikker som må sælge alkohol. Fremvisning af legitimation vil være vejen frem her, for at afholde alkoholikere fra at købe alkohol.

* Rygning skal forbydes, om ikke andet for alle nytilkomne, og priserne for resten af gruppen skal sættes i vejret. Igen, der skal fremvises legitimation, så man sikrer at unge og andre som aldrig har røget, aldrig kommer igang med det. Privatsalg af sådanne ting skal helt forbydes, og straffes med høje bøder, fængsel i grove tilfælde.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

mediumaevum skrev:Løsningen på hjemløshed er efter min mening ret ligetil, og jeg har endnu til gode at se beviser for at nedenstående ikke vil virke:

* Væk med stigmatiseringen og urimelige krav til ydelsesmodtagere. Ingen, eller meget få vælger frivilligt at leve af meget få penge, og de få som gør, overlever samfundet nok. Men de mange som gerne vil forbedre deres situation (men har svært ved det) hjælpes ikke af at man tager deres ydelse fra dem og sætter dem på gaden, tværtimod.

* Stoffer skal ulovliggøres i endnu større omfang end idag. Liberalisering af stoffer er ikke vejen frem, for stoffer skader hjernen og det er samfundet som kommer til at bøvle med det i sidste ende. Forbyd derfor enhver besiddelse af (ulovlige) stoffer, også det som "kun" er til eget forbrug. Bagmænd og narkohandlere skal straffes endnu hårdere, gerne med mindst 30 års samfundstjeneste, udover almindelig straf. Tages man som privat i at være i besiddelse af ulovlige stoffer skal straffen være kontant. Er de psykisk syge skal de dog kun i behandling, men tvinges på afvænning.

* Væk med ghetto-loven, så de svageste og fattigste også har et sted at bo, som er til at betale med de penge de har til rådighed.

* Måske skal man også, som i Sverige, indføre særlige butikker som må sælge alkohol. Fremvisning af legitimation vil være vejen frem her, for at afholde alkoholikere fra at købe alkohol.

* Rygning skal forbydes, om ikke andet for alle nytilkomne, og priserne for resten af gruppen skal sættes i vejret. Igen, der skal fremvises legitimation, så man sikrer at unge og andre som aldrig har røget, aldrig kommer igang med det. Privatsalg af sådanne ting skal helt forbydes, og straffes med høje bøder, fængsel i grove tilfælde.
Jeg synes du modsiger dine egne doktriner lidt.
Skal alle rusmidler ulovliggøres, må det være alle, osse alkohol. Find en statistik over hvor meget ulykke alkohol skaber.
Forbyder vi alkohol stiger grænsehandelen med 10.000 %, + banderne får noget nyt at leve af.
Vender vi den om og siger at det er ok med særlige butikker til alkohol (+18), er der vel ikke noget i vejen for butikker med hash til dem der vil købe det.
Uhelbredelige narkomaner kan idag få både metadon/heroin hos lægen, hvilket bare skal liberaliseres noget mere (mindre bureaukrati)
Hvorfor skulle man ikke selv om man vil ryge, bare man ikke gør det på andre. Der er så meget der er lige så skadeligt. Er vi liberale eller hvad?
Jeg bryder mig i det hele taget ikke om socialdemokratisk forbudpolitik. Vi har aldrig set evidens for at det hjælper.
Oplysning og ansvar er vejen frem.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

mediumaevum skrev:Løsningen på hjemløshed er efter min mening ret ligetil, og jeg har endnu til gode at se beviser for at nedenstående ikke vil virke:

* Væk med stigmatiseringen og urimelige krav til ydelsesmodtagere. Ingen, eller meget få vælger frivilligt at leve af meget få penge, og de få som gør, overlever samfundet nok. Men de mange som gerne vil forbedre deres situation (men har svært ved det) hjælpes ikke af at man tager deres ydelse fra dem og sætter dem på gaden, tværtimod.

* Stoffer skal ulovliggøres i endnu større omfang end idag. Liberalisering af stoffer er ikke vejen frem, for stoffer skader hjernen og det er samfundet som kommer til at bøvle med det i sidste ende. Forbyd derfor enhver besiddelse af (ulovlige) stoffer, også det som "kun" er til eget forbrug. Bagmænd og narkohandlere skal straffes endnu hårdere, gerne med mindst 30 års samfundstjeneste, udover almindelig straf. Tages man som privat i at være i besiddelse af ulovlige stoffer skal straffen være kontant. Er de psykisk syge skal de dog kun i behandling, men tvinges på afvænning.

* Væk med ghetto-loven, så de svageste og fattigste også har et sted at bo, som er til at betale med de penge de har til rådighed.

* Måske skal man også, som i Sverige, indføre særlige butikker som må sælge alkohol. Fremvisning af legitimation vil være vejen frem her, for at afholde alkoholikere fra at købe alkohol.

* Rygning skal forbydes, om ikke andet for alle nytilkomne, og priserne for resten af gruppen skal sættes i vejret. Igen, der skal fremvises legitimation, så man sikrer at unge og andre som aldrig har røget, aldrig kommer igang med det. Privatsalg af sådanne ting skal helt forbydes, og straffes med høje bøder, fængsel i grove tilfælde.
Hvorfor alle de forbud?

Er den eneste grund til, at du ikke er stiknarkoman, at heroin er ulovligt? Skal medicin også være ulovligt? Hvad med folk, der selvmedicinerer sig med ulovlige stoffer?

Der findes andre hjemløse end misbrugere.
Der findes hjemløse, som er blevet misbrugere, efter de er blevet hjemløse.
Der findes misbrugere, som ikke er hjemløse.

Hash kan hjælpe mod rigtig mange ting (eks:

Svampe, lsd og andre psykedeliske stoffer kan bruges til at bekæmpe f.eks. angst, stress og depression (https://www.psypost.org/2020/01/psyched ... lity-55365)

Selv de rige begyndt at tage psykedeliske stoffer i "microdosing" for at fremme deres præstationer (https://www.vice.com/sv/article/5g9a4q/ ... -mushrooms)

Hvad med overvægtige mennesker - du ved, den største økonomiske belastning for det danske sundhedsvæsen og det, der slår flest mennesker ihjel - skal vi aflive alle med en bmi >25 med nakkeskud og forbyde sukker og fedtstoffer uden gavnligt indhold? Hvad med overvægtige, gravide kvinder? Jvf. ny forskning kan deres overvægt bidrage til bl.a. lavere IK, motorikvanskeligheder m.v. hos (drenge) barnet (https://www.mailman.columbia.edu/public ... ent-and-iq). Det skal vel fremover - nu er forskningen jo ude - betragtes som børnemishandling og vanrøgt, hvis en kvinde ikke formår at holde enten benene samlet eller vægten på et acceptabelt niveau?

Hvorfor stoppe der? Hvad med alle de, der ikke bidrager med noget som helst i skattekassen - hvad godt gør de for samfundet?

Jeg kan ikke forstå, den mangel på mangfoldighed, der hersker nogle gange. Både herinde og i den virkelige Verden.

Selvfølgelig skal der være plads til Johnny, der ikke gider lave en skid og sidder og feder den på sofaen. Hvis man vil det på bekostning af, at man bliver blandt de aller fattigste her i landet, så er det fint med mig - det får jeg ikke ondt i røven af. Der skal også være plads til Johnny. Vi passer ikke alle sammen ind i samme bås. Heldigvis.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

MrBacon skrev:
mediumaevum skrev:Løsningen på hjemløshed er efter min mening ret ligetil, og jeg har endnu til gode at se beviser for at nedenstående ikke vil virke:

* Væk med stigmatiseringen og urimelige krav til ydelsesmodtagere. Ingen, eller meget få vælger frivilligt at leve af meget få penge, og de få som gør, overlever samfundet nok. Men de mange som gerne vil forbedre deres situation (men har svært ved det) hjælpes ikke af at man tager deres ydelse fra dem og sætter dem på gaden, tværtimod.

* Stoffer skal ulovliggøres i endnu større omfang end idag. Liberalisering af stoffer er ikke vejen frem, for stoffer skader hjernen og det er samfundet som kommer til at bøvle med det i sidste ende. Forbyd derfor enhver besiddelse af (ulovlige) stoffer, også det som "kun" er til eget forbrug. Bagmænd og narkohandlere skal straffes endnu hårdere, gerne med mindst 30 års samfundstjeneste, udover almindelig straf. Tages man som privat i at være i besiddelse af ulovlige stoffer skal straffen være kontant. Er de psykisk syge skal de dog kun i behandling, men tvinges på afvænning.

* Væk med ghetto-loven, så de svageste og fattigste også har et sted at bo, som er til at betale med de penge de har til rådighed.

* Måske skal man også, som i Sverige, indføre særlige butikker som må sælge alkohol. Fremvisning af legitimation vil være vejen frem her, for at afholde alkoholikere fra at købe alkohol.

* Rygning skal forbydes, om ikke andet for alle nytilkomne, og priserne for resten af gruppen skal sættes i vejret. Igen, der skal fremvises legitimation, så man sikrer at unge og andre som aldrig har røget, aldrig kommer igang med det. Privatsalg af sådanne ting skal helt forbydes, og straffes med høje bøder, fængsel i grove tilfælde.
Hvorfor alle de forbud?

Er den eneste grund til, at du ikke er stiknarkoman, at heroin er ulovligt? Skal medicin også være ulovligt? Hvad med folk, der selvmedicinerer sig med ulovlige stoffer?

Der findes andre hjemløse end misbrugere.
Der findes hjemløse, som er blevet misbrugere, efter de er blevet hjemløse.
Der findes misbrugere, som ikke er hjemløse.

Hash kan hjælpe mod rigtig mange ting (eks:

Svampe, lsd og andre psykedeliske stoffer kan bruges til at bekæmpe f.eks. angst, stress og depression (https://www.psypost.org/2020/01/psyched ... lity-55365)

Selv de rige begyndt at tage psykedeliske stoffer i "microdosing" for at fremme deres præstationer (https://www.vice.com/sv/article/5g9a4q/ ... -mushrooms)

Hvad med overvægtige mennesker - du ved, den største økonomiske belastning for det danske sundhedsvæsen og det, der slår flest mennesker ihjel - skal vi aflive alle med en bmi >25 med nakkeskud og forbyde sukker og fedtstoffer uden gavnligt indhold? Hvad med overvægtige, gravide kvinder? Jvf. ny forskning kan deres overvægt bidrage til bl.a. lavere IK, motorikvanskeligheder m.v. hos (drenge) barnet (https://www.mailman.columbia.edu/public ... ent-and-iq). Det skal vel fremover - nu er forskningen jo ude - betragtes som børnemishandling og vanrøgt, hvis en kvinde ikke formår at holde enten benene samlet eller vægten på et acceptabelt niveau?

Hvorfor stoppe der? Hvad med alle de, der ikke bidrager med noget som helst i skattekassen - hvad godt gør de for samfundet?

Jeg kan ikke forstå, den mangel på mangfoldighed, der hersker nogle gange. Både herinde og i den virkelige Verden.

Selvfølgelig skal der være plads til Johnny, der ikke gider lave en skid og sidder og feder den på sofaen. Hvis man vil det på bekostning af, at man bliver blandt de aller fattigste her i landet, så er det fint med mig - det får jeg ikke ondt i røven af. Der skal også være plads til Johnny. Vi passer ikke alle sammen ind i samme bås. Heldigvis.
Lad være med at opstille stråmænd.

Selvfølgelig vil jeg ikke selv tage stoffer, uanset lovligheden, og selvfølgelig vil jeg ikke have at folk der "ikke passer ind" skal aflives. Hvad f... er det for noget åndssvagt noget at lukke ud?

Et stråmandsargument er et almindeligt form for argument og en uformel fejlslutning baseret på at give indtryk af at tilbagevise en modstanders argument, mens den faktisk tilbageviser et argument, der ikke er blevet fremlagt af modstanderen. En, der bruger denne fejlslutning, siges at "angribe en stråmand."

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Hugo skrev: Jeg synes du modsiger dine egne doktriner lidt.
Skal alle rusmidler ulovliggøres, må det være alle, osse alkohol. Find en statistik over hvor meget ulykke alkohol skaber.
Forbyder vi alkohol stiger grænsehandelen med 10.000 %, + banderne får noget nyt at leve af.
Vender vi den om og siger at det er ok med særlige butikker til alkohol (+18), er der vel ikke noget i vejen for butikker med hash til dem der vil købe det.
Uhelbredelige narkomaner kan idag få både metadon/heroin hos lægen, hvilket bare skal liberaliseres noget mere (mindre bureaukrati)
Hvorfor skulle man ikke selv om man vil ryge, bare man ikke gør det på andre. Der er så meget der er lige så skadeligt. Er vi liberale eller hvad?
Jeg bryder mig i det hele taget ikke om socialdemokratisk forbudpolitik. Vi har aldrig set evidens for at det hjælper.
Oplysning og ansvar er vejen frem.
Det er jo så en helt anden diskussion.

Rygning kan næsten ikke undgås at ramme andre i deres omgivelser. Jeg må f.eks. holde vejret i lang tid bare for at gå forbi et almindeligt gadehjørne hvor der står rygere. Hader det. Hvorfor skal jeg risikere kræft fordi andre ikke kan styre sig? Hvor er rimeligheden i det?

Men det er nok lidt off-topic i forhold til emnet...

Nyt svar