Pink Floyd tråden.

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Sangerinden
Medlem
Indlæg: 241
Sted: Nordsjælland

Pink Floyd tråden.

Indlæg af Sangerinden »

Jeg elsker "Wish You Were Here". Det er simpelthen så smukt og stemningsfyldt. 8-)
Denne tråd starter jeg på baggrund af en snak mellem bryla og mig. :-D

Fortæl om dit kendskab til Pink Floyd,
Absolutte favoritnummer,
om du har været til koncert eller ej osv...
Senest rettet af Sangerinden lør 14. okt 2006 00:52, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Den er jeg med på.

Pink Floyd var noget af det første rock jeg hørte. Jeg havde et kassettebånd med The Wall jeg havde optaget fra min fars dobbelt LP. Det er første og sidste gang jeg har hørt noget så meget at jeg har formået at slide et kassettebånd op, helt fysisk. Jeg var 10 ...
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Doc Noiz
Medlem
Indlæg: 1927
Sted: Kjøvenhavn

Indlæg af Doc Noiz »

Ja, "Wish you were here" er et fremragende nummer. Har hørt dem siden 5. klasse og var inde og høre dem i Parken da de spillede der under deres "Pulse"-turné. Har også næsten slidt mine kassettebånd med Delicate Sound of Thunder op. - I øvrigt fantastisk version af "Money" der er på det album. Nu er jeg dog nået til det punkt hvor de hænger mig lidt ud af halsen og selvom "Wish you were here" absolut er et af mine favorit-numre, så er jeg gået hen og blevet lidt træt af det også. Måske har jeg hørt det i for mange lejr-båls højskole-agtige versioner :roll:
~ BEHRINGER - Because You're Worth It! ~

Medlemsavatar
Sangerinden
Medlem
Indlæg: 241
Sted: Nordsjælland

Indlæg af Sangerinden »

:-D Vi sad nede på Mads' værelse i kælderen og røg pot og lyttede til "The Wall" og jeg syntes at på nær "Another Brick In The wall" var det noget underligt syret bras.
Mange mange år efter bliver jeg spurgt om jeg har lyst til at synge den dybe korstemme i et Pink Floyd coverband.
Vi skulle spille hele "Pulse". At lære "The Great Gig In The Sky" var noget af det mest grænseoverskridende jeg nogensinde har været med til i hele mit liv. Men jeg lærte at sætte pris på musikken.
Blandt andet fordi det var en fantastisk oplevelse at stå på scenen og se folk gå fuldstændigt i trance over deres favoritter.
:-D

Medlemsavatar
Michael
Forum Donator
Indlæg: 1841
Sted: Vestsjælland

Indlæg af Michael »

Mit første møde med Pink Floyd, var albummet: "Obscured by clouds." Uh det var lækkert :-D
Så fik jeg "Atomheart Mother." og "Relics." Det var stadig helt vildt fedt, og da "Umma Gumma." udkom,
var jeg solgt til stanglakrids. :-P Nummeret: "Careful with that axe Eugene." er så genialt. 8-)
For mig knækkede filmen, lige præcis med "The Wall.", der gik det lidt op i at være kommerciel.
Men "Wish you were here." er nu et lækkert nummer.
Det gælder iøvrigt også "Wish you were here." med Fleetwood Mac, som ikke er en cover af Pink Floyds.
I have no solution, but I do admire your problem.

[url]http://www.artbyaccident.dk[/url]
[url]http://www.lydgaarden.dk[/url]
[url]http://www.silentheart.dk[/url]

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

jamen det startede jo i den spæde ende af 2004 da jeg blev spurgt om at være med i dette pink floyd cover band. Før det havde jeg ikke hørt dem eller vidste hvilken musik det var.
Jeg sagde ja, fordi jeg på det tidspunkt ikke spillede såmeget og tænkte det kunne være en god udfordring.

De første to jobs vi spillede syntes jeg stadig ikke rigtig om musikken. Det var noget syret noget. Et par måneder inde i bandet skulle vi spille i nogle biografer og jeg tænkte, jeg nok måtte være lidt tjekket. Så jeg fandt alle numrene frem fra setlisten og lyttede til dem på de mørke aftener alene :D og jeg mener det var Wish You Were Here og/eller Final Cut der gjorde det for mig. Om ikke andet så er disse to nogle af de smukkeste sange overhovedet. Og lidt senere kom der lige så stille flere og flere pink floyd numre ind på min playlist, eftersom jeg faktisk fik lyttet til det.

(Jeg mener det første nummer de spillede for mig var A Saucerful of Secrets, som jeg tidligere også havde fået vist på dvd på min musikskole så I kan vel godt se hvad mit første indtryk af PF var, for en teenage dreng som faktisk udover miles davis lyttede til boybands?)

Men ever since er jeg kæmpe Pink Floyd'er, og selvom jeg indrømmer jeg ikke har lyttet til ALLE numre eller bryder mig om alle dem jeg har hørt, tror jeg fast på at det kommer med tiden.

Jeg elsker forresten også DVD'en fra Roger Waters In The Flesh Tour og....ja: Pulse!
skriver noder

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

ps: har jeg aldrig været til koncert med dem men at se Live Aid i fjernsynet sidste år var bare fantastisk!
skriver noder

Default avatar
Kristofferb
Medlem
Indlæg: 672
Sted: Århus, Danmark

Indlæg af Kristofferb »

bryla skrev:ps: har jeg aldrig været til koncert med dem men at se Live Aid i fjernsynet sidste år var bare fantastisk!
Jæs! Jeg var til fest da jeg så det. Jeg sad bare i trance foran TV'et da de spillede Comfortably Numb. Det var sgu klasse!
Musik jeg laver:
[color=#408000][url]http://soundcloud.com/dererensky/[/url][/color]

[color=#FF0000]J[/color][color=#FF40FF]u[/color][color=#80BFFF]n[/color][color=#40BF40]g[/color][color=#004000]l[/color][color=#4080BF]e[/color][color=#40FFFF]t[/color][color=#BF0040]r[/color][color=#FFBF40]o[/color][color=#4000BF]m[/color][color=#BFFFBF]m[/color][color=#408080]e[/color][color=#8000BF]r[/color]

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

det var lige så min tissemand græd en tåre
skriver noder

Medlemsavatar
jinxed
Medlem
Indlæg: 296
Sted: KBH

Indlæg af jinxed »

Jeg tror pink floyd er mit favoritband. Det er for fedt. Andet er der ikke og sige. Nu er jeg oprindeligt guitarist, og et federe forbillede end Gilmour finder man vist ikke. I det hele taget er jeg vild med deres evne til at kombinere deres dystre stemning med noget musik der går så direkte efter den "poppede" melodi.
Favorit nummer? hmm jeg ved det ikk men the great gig in the sky er absolut fantastisk. jeg for gåsehud af at tænke på det. et andet bud kunne også være Time, fra samme plade. ellers er comfortably(staver jeg forkert her) numb helt suverænt på "Delicate sound of thunder"(det er en suveræn liveplade). Gilmour fyrer de vildeste soloer af der.
jeg har desværre ikke set dem live. gik glip af pulsekoncerten da en af mine venner ikke kunne få fat i mig da han havde fåt billetter samme dag. Som et lille plaster på såret så jeg Roger Waters på Roskilde her i sommer. det var faktisk rigtigt fedt selvom gilmour ikke var der :cry:

/Ditlev

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Sangerinden skrev:Jeg elsker "Wish You Were Here". Det er simpelthen så smukt og stemningsfyldt. 8-)
Lene, jeg har det på samme måde.

Pink Floyd og især Wish U Were Here albummet (og nummeret) er på min top 3 over al musik, og det som har inspireret mig mest til at blive musiker.

I mine referencer står: "Fra en tidlig alder var Holger inspireret af klassisk musik og rockgrupper som Pink Floyd og The Beatles. De iørefaldende melodier var indfaldsvinklen, men de finurlige lydproduktioner var det tilbagevendende punkt. Senere kom inspirationen fra Pet Shop Boys, Kraftwerk, Beastie Boys, Vincent Clarke og Commodore 64 computermusik. De gamle inspirationskilder er stadig gældende, men nye er kommet til, så som Nellee Hooper, Max Martin, Norman Cook og Dr. Dre."

Flere af mine numre har små referencer til Pink Floyd (godt skjult) f.eks. This Is How We Party i slutningen.

Jeg har aldrig været til koncert med Pink Floyd, men er heller ikke specielt vild med store koncerter hvor der er dårlig lyd, mange mennesker og røgfyldt.

Medlemsavatar
Black Dog
Medlem
Indlæg: 228
Sted: Aarhus, DK

Indlæg af Black Dog »

Min storebror gav mig Dark Side Of The Moon, da jeg var 9 år gammel og jeg var solgt med det samme :-D
Faktisk hørte jeg overvejende Pink Floyd til jeg var midt i teenageårene og mon ikke David Gilmour fortjener en del af æren for, at jeg begyndte at spille guitar da jeg blev 10 år.

Jeg har ikke noget favorit-nummer, eller plade, men jeg synes bedst om det de lavede til og med Wish You Were Here.
Men jeg kunne sagtens forestille mig, at jeg også var stået lidt af på The Wall, ligesom Mic, hvis jeg var gammel nok til at have fulgt deres karriere fra starten :bow:
Det var ligesom der ambitionerne om rigdom og berømmelse ødelagde glansbilledet - men set i bakspejlet, kan jeg nu godt tilgive dem, for det er et fantastisk album, der holder den da idag.

Jeg hørte dem i parken i 1994(uden Roger Waters) og det var en rigtig stor oplevelse at høre numrene live og lyden var uden sidestykke den bedste livelyd jeg nogensinde har hørt :jam:

Det kan være, jeg skulle se hvad der gemmer sig i skrinet, sætte The Wall Live fra 1980 på og tilbringe et par timer i et andet univers :joint:

Medlemsavatar
Michael
Forum Donator
Indlæg: 1841
Sted: Vestsjælland

Indlæg af Michael »

Black Dog skrev:en rigtig stor oplevelse at høre numrene live og lyden var uden sidestykke den bedste livelyd jeg nogensinde har hørt :jam:
Det må også være fedt at være lydmand for dem. :-P
"No limit" gear konto, og skal der bruges noget specielt, svarer de lydmanden: " Jamen så få da en bygget."
De var de første i verden, der styrede lyden med joystick, som var blevet bygget til en koncert, hvor lydbilledet bare skulle suse rundt om tilskuerne, henover dem fra siden, bagfra, forfra. Det er klasse :-D
I have no solution, but I do admire your problem.

[url]http://www.artbyaccident.dk[/url]
[url]http://www.lydgaarden.dk[/url]
[url]http://www.silentheart.dk[/url]

Medlemsavatar
Black Dog
Medlem
Indlæg: 228
Sted: Aarhus, DK

Indlæg af Black Dog »

Michael skrev:
Black Dog skrev:en rigtig stor oplevelse at høre numrene live og lyden var uden sidestykke den bedste livelyd jeg nogensinde har hørt :jam:
Det må også være fedt at være lydmand for dem. :-P
"No limit" gear konto, og skal der bruges noget specielt, svarer de lydmanden: " Jamen så få da en bygget."
De var de første i verden, der styrede lyden med joystick, som var blevet bygget til en koncert, hvor lydbilledet bare skulle suse rundt om tilskuerne, henover dem fra siden, bagfra, forfra. Det er klasse :-D
Det var ret vildt, da helikopteren fløj rundt over parken, bare uden nogen helikopter 8-)

De medbragte den - det tidspunkt - mest omfattende tourproduktion nogensinde og for at blære sig, havde de selvfølgelig tre setups.
Ét de spillede på, ét der blev stillet op til dagen efter og ét det fra dagen før, som var på vej videre til næste by igen - stor klasse :-D

Medlemsavatar
Sylle
Medlem
Indlæg: 693
Sted: Nørrebro

Indlæg af Sylle »

Min første PF oplevelse som jeg kan huske, var da jeg var 4 eller 5 år og jeg hørte Money på pladespilleren. Den var bare så speciel i opbygningen, at jeg som en 5 årig purk lige spidsede ører en ekstra gang. Der gik så nogle år før jeg sådan rigtig begyndte at lytte til musik, og der kom PF ind i billedet for alvor.. Mit favoritnummer er Shine On You Crazy Diamond, skarpt forfulgt af Comfortable Numb. Men som en helhed er The Wall albummet jo ikke til at stikke.. Pure brilliance!
[i]Freelance broadcast lydmand på DR - Touring lydmand - Studietekniker/Producer[/i]

Medlemsavatar
Doc Noiz
Medlem
Indlæg: 1927
Sted: Kjøvenhavn

Indlæg af Doc Noiz »

En lille anekdote fra koncerten i Parken i 1994 (Pulse-turnéen). Jeg havde fået skod-pladser og sad helt ude i siden oppe ved scenen og kunne ikke se hele bagscenen og hele deres film-show de havde kørende på den store runde skærm sådan set. Tilgengæld kunne jeg så se hvad der skete bag ved scenen under koncerten. På et tidspunkt blæser de sådan nogle kæmpe gummidyr op (hvem sagde puste grise op?). Og midt i alt det elektroniske legetøj med lys, lyd, effekter osv. osv. så jeg at måden de fik dyrene til at bevæge sig på var at der lå en mand på ryggen og sparkede til dem med benene :D - et eller andet sted skal man vel spare!? 8-)
~ BEHRINGER - Because You're Worth It! ~

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Michael skrev: Det må også være fedt at være lydmand for dem. :-P
"No limit" gear konto, og skal der bruges noget specielt, svarer de lydmanden: " Jamen så få da en bygget."
så pulse dvd'en og tænkte: de har haft et KÆÆÆMPE budget og når alt var klar til kamp har de stadig haft et par hundrede millioner og så har mr. gilmour sagt: giv det til lysmanden!

Det er OVER f*cking BLÆRET det hele!!! kuglen, søjlerne røgen og ALT!!! Waaa
skriver noder

Medlemsavatar
Sangerinden
Medlem
Indlæg: 241
Sted: Nordsjælland

Indlæg af Sangerinden »

Jeg har ikke selv været til Pink Floyd koncert. Men jeg har naturligvis set et par stykker på Dvd.
Fantastisk bygget op! Lige fra levende billeder til flyvende grise og forrygende soli.

Der var et nummer som jeg gik hen og fik et helt specielt forhold til. I skrivende stund kan jeg simpelthen ikke huske hvad det hed, men det var en bas solo.
I lang tid troede jeg at det var en synth der spillede, men i Pink Floyd Projects øvelokale opdagede jeg at det var bassisten der "brillierede" og jeg elskede det nummer.
Vi var jo 10 mand i bandet og det var ikke altid at alle var inde i selve øvelokalet på samme tid. Man kunne nemlig gå ud bag den næsten lydtætte dør og drikke kaffe i forrummet.
Det gjorde folk tit når der blev power øvet på fx Great gig eller denne her....IIIIHHHHH!!! *#"Billede
HVOR IRRITERENDE at jeg ikke kan huske hvad den hed!

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

lene: er dit avatar fra en PFP koncert?

ps: tillykke med de 600!
skriver noder

Default avatar
Peter B.
Medlem
Indlæg: 315

Indlæg af Peter B. »

Ja, det er nok mig der er underlig, men Pink Floyd har aldrig sagt mig noget. Jeg arbejder sammen med et par herrer der går fuldstændigt i selvsving når der er PF i radioen. Så jeg for et stykke tid siden var jeg på biblioteket for at låne nogle skiver med dem, for at finde ud af hvad det er jeg går glip af. Desværre var der ikke noget der for alvor fik mig op og køre af begestring, så jeg kommer nok aldrig til at forstå hypen omkring PF.
Jeg har set et par koncertfilm med dem, og det er uden tvivl flotte shows de stiller op, men musikken er i mine ører intetsigende.

Gudskelov er smag ikke noget man kan diskutere, så jeg håber I bærer over med mit indlæg :)

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Jeg mener nummeret som Sangerinden leder efter titlen på hedder One Of These Days. Der bliver vist snerret noget med "One of these days I'm gonna cut you into little pieces!!" i et break i nummeret...

PF har heller aldrig rigtig været mine favoritter. Men sådan har jeg det også lidt med Mike Oldfield, Jean Michel Jarre, Bob Dylan, Leonard Cohen....nååh ja, og Moon Jaadrwm... Det er nok noget med smag og det der med liiige at "få øje på det" og sådan. Det har dog ikke forhindret mig i at blive inspireret af alt muligt. Også samtlige de navne jeg lige har nævnt...nåh nej, undtagen Moon Jaarghm... :roll:
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Default avatar
Vagn Hollund

Indlæg af Vagn Hollund »

Lige for tiden lytter "KUN" til Wayne Krantz,
Men Pink floyd er da godt ,
Jeg synes ioevrigt David Gilmores seneste "on an island" kommer ret taet paa Crazy Diamont albummet ,
og lyden er fantastisk
http://www.davidgilmour.com/

Default avatar
TUL
Medlem
Indlæg: 11

Indlæg af TUL »

Jeg faldt ikke direkte i gryden som spæd, men det er ved at være 20 år siden, jeg mødte Pink Floyds musik.
Det var, som for så mange andre, The Wall, som musiklæreren i 1. g trak min klasse igennem. Jeg var solgt på stedet, og før vores analyseprojekt nåede halvvejs, havde jeg selv anskaffet albummet. Chokket indtraf i 1. omkvæd i Comfortably Numb, hvor jeg ramtes af en gåsehud, der aldrig senere er overgået.

Jeg blev hurtigt officiel PF-nørd, skrev bl.a. 3.g-opgave om musikken, overværede Roger Waters Berlin-Wall show juli 1990 og har siden være til 3 Waters-koncerter på dansk jord. Har til gengæld aldrig set Pink Floyd live. Det nærmeste må være den utrolige genforening ved Live8 i 2005, som holdt mig klæbet til mit TV.

I 2003 blev jeg, nærmest ved et tilfælde, involveret i det nystartede Pink Floyd Project (http://www.pinkfloydproject.dk) fra København, som i mellemtiden har fået godt fat i det fleste egne af landet. I skrivende stund er vi på Dark Side Tour 2007 (gæt selv koncertens hovedret) som i denne uge når Århus Musikhus' store sal (udsolgt) og Falconer Salen (få billetter). Det er et unikt materiale at spille, og vi er alle meget beærede over, at så mange vil dele vores opførelser af nogle af rockens sande klassikere.

Medlemsavatar
Delax
Forum Donator
Indlæg: 3640
Sted: København

Indlæg af Delax »

Guitar-soloen på Comfortably Numb er 80'ernes fedeste solo !
Plugin presets @ https://www.16sounds.com/
.NET Development @ http://www.dotbuch.net/

Default avatar
TUL
Medlem
Indlæg: 11

Indlæg af TUL »

Ja, og det er ikke mindre bemærkelsesværdigt, når man tager i betragtning, at The Wall blev udgivet i 1979 :wink:

Nyt svar