Gode råd om sidechaining (i Logic) ift. kick/bass...?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Storm Music
Medlem
Indlæg: 2049
Sted: Søborg

Gode råd om sidechaining (i Logic) ift. kick/bass...?

Indlæg af Storm Music »

Synes ikke, jeg har kunnet finde så meget om, hvordan man som udgangspunkt bør indstille sin compressor (på bassen) i en kick-bass-compressor-sidechain-sammenhæng?
Er der nogen, der har lidt gode råd, så jeg ikke bare famler i blinde?
(Holgers tips om sidechaining ift. delay var super, så noget i den dur - elller mol ;-) )...

Medlemsavatar
Tau Gundersen
Medlem
Indlæg: 2075
Sted: Nansensgade

Indlæg af Tau Gundersen »

De konkrete indstillinger afhænger meget af selve lydende, men jeg plejer at gå efter en ratio på mellem 1:2 og 1:4 (eller hedder det 2:1 osv., kan aldrig huske hvilken vej haha), og så justerer jeg threshold, attack og release indtil jeg er tilfreds. Normalt går jeg efter, at bassen bliver compet ned når kicket slår, men uden at releasetiden fx får bassen til at "summe" eller hvad man nu kalder det. Altså relativt kort release, så bassen kommer på igen så snart kicket er væk, og man derfor ikke som sådan kan høre compressoren arbejde, andet end at kicket tilsyneladende sparker lidt mere igennem.

... Husk også at supplere kick/bas sidechaining med nogle gode valg ift. EQ'ing af kick/bas. Hvis du bruger boomy 808 kicks kan du fx med fordel cutte bassen højt osv. Just a friendly reminder.. :lol:

Medlemsavatar
Storm Music
Medlem
Indlæg: 2049
Sted: Søborg

Indlæg af Storm Music »

Ok, tak...
Er i færd med at prøve mig frem, men ledte lige efter nogle småtips at starte op på...

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Output = 0
Autogain = fra (vigtigt)
Ratio = 4 til 10
Knee = Hard
Attack = 0 til 0.5
Release = prøv dig frem
Threshold = variabelt
Mode = Peak (til dette formål i hvert fald)

Medlemsavatar
Storm Music
Medlem
Indlæg: 2049
Sted: Søborg

Indlæg af Storm Music »

Holger, du er en schatz!

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Husk som Tau siger stadig at equalize og komprimere kick og bas *i forvejen*. Så sidechain duckingen er kun en bonus feature.

Nøgleordene her er ratio (hvor hårdt skal den dykkes ned), threshold (hvor meget, i denne sammenhæng kun) og så release (hvor meget pump). Resten af indstillingerne er ret faste til bas/kick sidechain.

Vil du f.eks. have et stort men diskret dyk især i starten af bassen, så brug høj ratio (=10), kort release og høj threshold (dvs. mod 0). Det kan næsten få bassen til at forsvinde i starten af lyden.

Vil du have mere konstant og pumpende dyk så brug lidt lavere ratio (=4), medium release og lidt lavere threshold.

Medlemsavatar
lovesquad
Forum Donator
Indlæg: 734
Sted: København

Indlæg af lovesquad »

fedt fedt fedt.. .det er også viden jeg virkelig kan bruge... Kunne det tænkes at du kunne putte det i FAQ Holger ? så man kan gemme det som fil... evt. med billeder...
Så længe det er sjovt.....
http://www.myspace.com/lovesquad

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er sådan set kommet i FAQ'en under Compressor...ved at linke til denne artikel.

Indtil der kommer en separat artikel om emnet.

Medlemsavatar
Storm Music
Medlem
Indlæg: 2049
Sted: Søborg

Indlæg af Storm Music »

Holger skrev:Husk som Tau siger stadig at equalize og komprimere kick og bas *i forvejen*. Så sidechain duckingen er kun en bonus feature.

Nøgleordene her er ratio (hvor hårdt skal den dykkes ned), threshold (hvor meget, i denne sammenhæng kun) og så release (hvor meget pump). Resten af indstillingerne er ret faste til bas/kick sidechain.

Vil du f.eks. have et stort men diskret dyk især i starten af bassen, så brug høj ratio (=10), kort release og høj threshold (dvs. mod 0). Det kan næsten få bassen til at forsvinde i starten af lyden.

Vil du have mere konstant og pumpende dyk så brug lidt lavere ratio (=4), medium release og lidt lavere threshold.
Selvfølgelig.
Det er bare vældig anvendeligt at have et udgangspunkt, som man så tweaker på.
Det er sgu et skønt forum...

Medlemsavatar
Scarwrist
Medlem
Indlæg: 138
Sted: Sjælland

Indlæg af Scarwrist »

Tænkte på, hvad er Sidechain ?

Og vil lige ha' det på plads..
Hvis man siger man har et Kick med Sub, F.eks. et af dem fra Hit Kit V3, men man ikke synes Kick'et er tydeligt nok, osv. er det så Compressor man ligger på her for at gøre dette?? :)

Hvis man nu har et Kick i et spor og Bass i et andet, men man vil gøre dem flydende sammen (ligesom ovenover), altså også ligge compressor på her?, hvad gør jeg så når det er på 2 spor nu?? :)

Kunne godt bruge et Kursus I mit Logic Pro 7.2, ihvertfald hvad angår Mixing..

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Scarwrist skrev: Hvis man siger man har et Kick med Sub, F.eks. et af dem fra Hit Kit V3, men man ikke synes Kick'et er tydeligt nok, osv. er det så Compressor man ligger på her for at gøre dette?? :)
Dette har intet med sidechain at gøre, nej.
Hvis man nu har et Kick i et spor og Bass i et andet, men man vil gøre dem flydende sammen (ligesom ovenover), altså også ligge compressor på her?, hvad gør jeg så når det er på 2 spor nu?? :)
Dit spørgsmål er lidt svært at forstå pga. formuleringen.

Dit kick er på 1 spor. Det spor outputter du til en bus, f.eks. bus 1.

Dit bas er på 1 spor. Det spor sætter du en ekstra compressor på, som du sidechainer til kicket (bus 1).

Medlemsavatar
Scarwrist
Medlem
Indlæg: 138
Sted: Sjælland

Indlæg af Scarwrist »

Sorry for den dårlige formulering..
Men tror måske jeg har forstået det nu..

Jeg tager kick'et og outputter det til én Bus, derefter sidechainer jeg bass'en til kicket..
Og det er så nu via bass'ens compresser, jeg får Kick'et og Bass'en til at smelte sammen ? :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det kan man sige ja.

Kicket er uændret, men bassen dykker nu i takt med kicket og efter kickets form (hvis du har indstillet compressoren rigtigt).

Husk på at du normalt har en compressor på bassen i forvejen, dvs. sidechain compressoren er compressor nr. 2 på bassen. Den første compressor laver bare den normale komprimering af bassen, sidechain compressoren dykker kun i takt med kicket.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg har skrevet en engelsk artikel på Gearslutz.com
http://www.gearslutz.com/board/tips-tec ... music.html

Den vil jeg nok oversætte og komme i FAQ'en snart.

Medlemsavatar
Morten Pilegaard
Medlem
Indlæg: 276
Sted: København

Indlæg af Morten Pilegaard »

Proev ogsaa at kopiere jeres stortromme-spor til et nyt spor og fjern outputtet saa det ikke spiller ud i Main Mix. - Og brug saa det til at sidechaine med.
Hvis i saa rykker det spor et par ms sa i kan faa bassen til at "dykke ned" lige foer der kommer et stortromme slag. Det giver saadan en sugende effekt af ren fedhed.

Morten.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Klart, man kan også bruge en baglæns reverb op til for mere dramatisk effekt (på det usynlige triggerspor).

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

For sidechain af delay (delay duck via vokalen), så brug samme grundindstillinger men:

-RMS i stedet for Peak (muligvis, prøv dig frem)
-20 - 80 ms release + Auto release

Her er samspillet mellem ratio og threshold noget anderledes end ved kick/bass comp. Hvor man på kick/bass comp kun er interesseret i at peaket af kicken dykker bassen i starten, kan man på delay duck godt hive threshold længere ned og have en konstant arbejdende og mere pumpende kompressor under duckingen.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Disabler Auto Release ikke Release parameteret?
skriver noder

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Nej, jeg mener det er semiautomatisk som i Waves Renaissance.

Medlemsavatar
Tau Gundersen
Medlem
Indlæg: 2075
Sted: Nansensgade

Indlæg af Tau Gundersen »

Noget helt andet.. Hvilken compressor bruger du som sidechain-comp Holger? Jeg bruger indtil videre Logic 7's egen og er egentlig ok tilfreds meeeeen ved godt det kan fåes bedre. Måske er Logic 8's ok? Eller en go' 3rd party éen..

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Logic 8's er væsentligt bedre som almindelig compressor. Til sidechain er den også en del bedre, primært fordi attacket er forbedret så det ikke klikker ved 0.0ms.

Sonalksis har også extern sidechain men den er ineffektiv til kick/bass tricket pga. den ikke kan indstilles så radikalt. Den er mere til hvad jeg vil kalde blød eller glue sidechain mellem f.eks. en pad og en vokal.

Medlemsavatar
Torben Scharling
Medlem
Indlæg: 216
Sted: Amager

Indlæg af Torben Scharling »

Morten Pilegaard skrev:Proev ogsaa at kopiere jeres stortromme-spor til et nyt spor og fjern outputtet saa det ikke spiller ud i Main Mix. - Og brug saa det til at sidechaine med.
Hvis i saa rykker det spor et par ms sa i kan faa bassen til at "dykke ned" lige foer der kommer et stortromme slag. Det giver saadan en sugende effekt af ren fedhed.

Morten.
Sweet 8-)
Holger skrev:Sidechain af delay (delay duck via vokalen)
Hmm...en lille forklaring/eksempel? - jeg ved ikke helt hvad du mener, men er sikker på det vil være guld at vide :-P

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er et meget brugt trick i alle mulige genrer, men meget i dance:

Vokalsporet ligger på spor 1. Du har behandlet sporet som normalt med eq, comp osv. Du sender måske til noget rumklang på bus 1 og en lang delay på bus 2.

Du vil godt have meget delay på, men det lyder kun fedt i slutningen af ordene, dvs. delayet roder når vokal + delay spiller samtidigt. Det kan du selvfølgelig undgå ved at tegne automation for send til bus 2.

Problemet ved automation i dette tilfælde er: a) det tager lang tid at lave og b) det vil aldrig blive 100% naturligt at høre på

Derfor bruger du delay ducking via sidechain. Det gør du sådan her:

På selve bus 2 (vores delay bus) inserter du en compressor EFTER delayet. Denne compressor indstiller du som beskrevet tidligere i tråden, og som external sidechain vælger du vokalsporet (spor 1).

Nu vil delayet duckes automatisk i takt med hvert ord og sætning, men komme op igen mellem ordene eller sætningerne - alt afhængig af hvor hurtig/langsom din release time er.

Hvis du sætter ratioen på 4 og thresholden ikke alt for lavt for du en naturlig glidende dæmpet delay lyd. Hvis du sætter ratio på f.eks. 10 og hiver endnu mere fat i thresholden får du næsten samme effekt som fuld automation slukning af delayet - men med en mere naturlig overgang i start og slut af ordene.

Medlemsavatar
Torben Scharling
Medlem
Indlæg: 216
Sted: Amager

Indlæg af Torben Scharling »

Cool, tak! :) det skal helt sikkert prøves af!

Medlemsavatar
Mikkel_J
Medlem
Indlæg: 585

Indlæg af Mikkel_J »

hvorfor kan jeg i logic 8 ikke side chaine til et software instrument spor? skal jeg virkelig bounce det til audio før jeg kan sidechaine med det?
Mikkel Juul Jensen

Nyt svar