Gode råd om sidechaining (i Logic) ift. kick/bass...?
- Storm Music
- Medlem
- Indlæg: 2049
- Sted: Søborg
Gode råd om sidechaining (i Logic) ift. kick/bass...?
Synes ikke, jeg har kunnet finde så meget om, hvordan man som udgangspunkt bør indstille sin compressor (på bassen) i en kick-bass-compressor-sidechain-sammenhæng?
Er der nogen, der har lidt gode råd, så jeg ikke bare famler i blinde?
(Holgers tips om sidechaining ift. delay var super, så noget i den dur - elller mol )...
Er der nogen, der har lidt gode råd, så jeg ikke bare famler i blinde?
(Holgers tips om sidechaining ift. delay var super, så noget i den dur - elller mol )...
- Tau Gundersen
- Medlem
- Indlæg: 2075
- Sted: Nansensgade
De konkrete indstillinger afhænger meget af selve lydende, men jeg plejer at gå efter en ratio på mellem 1:2 og 1:4 (eller hedder det 2:1 osv., kan aldrig huske hvilken vej haha), og så justerer jeg threshold, attack og release indtil jeg er tilfreds. Normalt går jeg efter, at bassen bliver compet ned når kicket slår, men uden at releasetiden fx får bassen til at "summe" eller hvad man nu kalder det. Altså relativt kort release, så bassen kommer på igen så snart kicket er væk, og man derfor ikke som sådan kan høre compressoren arbejde, andet end at kicket tilsyneladende sparker lidt mere igennem.
... Husk også at supplere kick/bas sidechaining med nogle gode valg ift. EQ'ing af kick/bas. Hvis du bruger boomy 808 kicks kan du fx med fordel cutte bassen højt osv. Just a friendly reminder..
... Husk også at supplere kick/bas sidechaining med nogle gode valg ift. EQ'ing af kick/bas. Hvis du bruger boomy 808 kicks kan du fx med fordel cutte bassen højt osv. Just a friendly reminder..
- Storm Music
- Medlem
- Indlæg: 2049
- Sted: Søborg
Ok, tak...
Er i færd med at prøve mig frem, men ledte lige efter nogle småtips at starte op på...
Er i færd med at prøve mig frem, men ledte lige efter nogle småtips at starte op på...
Output = 0
Autogain = fra (vigtigt)
Ratio = 4 til 10
Knee = Hard
Attack = 0 til 0.5
Release = prøv dig frem
Threshold = variabelt
Mode = Peak (til dette formål i hvert fald)
Autogain = fra (vigtigt)
Ratio = 4 til 10
Knee = Hard
Attack = 0 til 0.5
Release = prøv dig frem
Threshold = variabelt
Mode = Peak (til dette formål i hvert fald)
Husk som Tau siger stadig at equalize og komprimere kick og bas *i forvejen*. Så sidechain duckingen er kun en bonus feature.
Nøgleordene her er ratio (hvor hårdt skal den dykkes ned), threshold (hvor meget, i denne sammenhæng kun) og så release (hvor meget pump). Resten af indstillingerne er ret faste til bas/kick sidechain.
Vil du f.eks. have et stort men diskret dyk især i starten af bassen, så brug høj ratio (=10), kort release og høj threshold (dvs. mod 0). Det kan næsten få bassen til at forsvinde i starten af lyden.
Vil du have mere konstant og pumpende dyk så brug lidt lavere ratio (=4), medium release og lidt lavere threshold.
Nøgleordene her er ratio (hvor hårdt skal den dykkes ned), threshold (hvor meget, i denne sammenhæng kun) og så release (hvor meget pump). Resten af indstillingerne er ret faste til bas/kick sidechain.
Vil du f.eks. have et stort men diskret dyk især i starten af bassen, så brug høj ratio (=10), kort release og høj threshold (dvs. mod 0). Det kan næsten få bassen til at forsvinde i starten af lyden.
Vil du have mere konstant og pumpende dyk så brug lidt lavere ratio (=4), medium release og lidt lavere threshold.
fedt fedt fedt.. .det er også viden jeg virkelig kan bruge... Kunne det tænkes at du kunne putte det i FAQ Holger ? så man kan gemme det som fil... evt. med billeder...
Så længe det er sjovt.....
http://www.myspace.com/lovesquad
http://www.myspace.com/lovesquad
Det er sådan set kommet i FAQ'en under Compressor...ved at linke til denne artikel.
Indtil der kommer en separat artikel om emnet.
Indtil der kommer en separat artikel om emnet.
- Storm Music
- Medlem
- Indlæg: 2049
- Sted: Søborg
Selvfølgelig.Holger skrev:Husk som Tau siger stadig at equalize og komprimere kick og bas *i forvejen*. Så sidechain duckingen er kun en bonus feature.
Nøgleordene her er ratio (hvor hårdt skal den dykkes ned), threshold (hvor meget, i denne sammenhæng kun) og så release (hvor meget pump). Resten af indstillingerne er ret faste til bas/kick sidechain.
Vil du f.eks. have et stort men diskret dyk især i starten af bassen, så brug høj ratio (=10), kort release og høj threshold (dvs. mod 0). Det kan næsten få bassen til at forsvinde i starten af lyden.
Vil du have mere konstant og pumpende dyk så brug lidt lavere ratio (=4), medium release og lidt lavere threshold.
Det er bare vældig anvendeligt at have et udgangspunkt, som man så tweaker på.
Det er sgu et skønt forum...
Tænkte på, hvad er Sidechain ?
Og vil lige ha' det på plads..
Hvis man siger man har et Kick med Sub, F.eks. et af dem fra Hit Kit V3, men man ikke synes Kick'et er tydeligt nok, osv. er det så Compressor man ligger på her for at gøre dette??
Hvis man nu har et Kick i et spor og Bass i et andet, men man vil gøre dem flydende sammen (ligesom ovenover), altså også ligge compressor på her?, hvad gør jeg så når det er på 2 spor nu??
Kunne godt bruge et Kursus I mit Logic Pro 7.2, ihvertfald hvad angår Mixing..
Og vil lige ha' det på plads..
Hvis man siger man har et Kick med Sub, F.eks. et af dem fra Hit Kit V3, men man ikke synes Kick'et er tydeligt nok, osv. er det så Compressor man ligger på her for at gøre dette??
Hvis man nu har et Kick i et spor og Bass i et andet, men man vil gøre dem flydende sammen (ligesom ovenover), altså også ligge compressor på her?, hvad gør jeg så når det er på 2 spor nu??
Kunne godt bruge et Kursus I mit Logic Pro 7.2, ihvertfald hvad angår Mixing..
Dette har intet med sidechain at gøre, nej.Scarwrist skrev: Hvis man siger man har et Kick med Sub, F.eks. et af dem fra Hit Kit V3, men man ikke synes Kick'et er tydeligt nok, osv. er det så Compressor man ligger på her for at gøre dette??
Dit spørgsmål er lidt svært at forstå pga. formuleringen.Hvis man nu har et Kick i et spor og Bass i et andet, men man vil gøre dem flydende sammen (ligesom ovenover), altså også ligge compressor på her?, hvad gør jeg så når det er på 2 spor nu??
Dit kick er på 1 spor. Det spor outputter du til en bus, f.eks. bus 1.
Dit bas er på 1 spor. Det spor sætter du en ekstra compressor på, som du sidechainer til kicket (bus 1).
Sorry for den dårlige formulering..
Men tror måske jeg har forstået det nu..
Jeg tager kick'et og outputter det til én Bus, derefter sidechainer jeg bass'en til kicket..
Og det er så nu via bass'ens compresser, jeg får Kick'et og Bass'en til at smelte sammen ?
Men tror måske jeg har forstået det nu..
Jeg tager kick'et og outputter det til én Bus, derefter sidechainer jeg bass'en til kicket..
Og det er så nu via bass'ens compresser, jeg får Kick'et og Bass'en til at smelte sammen ?
Det kan man sige ja.
Kicket er uændret, men bassen dykker nu i takt med kicket og efter kickets form (hvis du har indstillet compressoren rigtigt).
Husk på at du normalt har en compressor på bassen i forvejen, dvs. sidechain compressoren er compressor nr. 2 på bassen. Den første compressor laver bare den normale komprimering af bassen, sidechain compressoren dykker kun i takt med kicket.
Kicket er uændret, men bassen dykker nu i takt med kicket og efter kickets form (hvis du har indstillet compressoren rigtigt).
Husk på at du normalt har en compressor på bassen i forvejen, dvs. sidechain compressoren er compressor nr. 2 på bassen. Den første compressor laver bare den normale komprimering af bassen, sidechain compressoren dykker kun i takt med kicket.
Jeg har skrevet en engelsk artikel på Gearslutz.com
http://www.gearslutz.com/board/tips-tec ... music.html
Den vil jeg nok oversætte og komme i FAQ'en snart.
http://www.gearslutz.com/board/tips-tec ... music.html
Den vil jeg nok oversætte og komme i FAQ'en snart.
- Morten Pilegaard
- Medlem
- Indlæg: 276
- Sted: København
Proev ogsaa at kopiere jeres stortromme-spor til et nyt spor og fjern outputtet saa det ikke spiller ud i Main Mix. - Og brug saa det til at sidechaine med.
Hvis i saa rykker det spor et par ms sa i kan faa bassen til at "dykke ned" lige foer der kommer et stortromme slag. Det giver saadan en sugende effekt af ren fedhed.
Morten.
Hvis i saa rykker det spor et par ms sa i kan faa bassen til at "dykke ned" lige foer der kommer et stortromme slag. Det giver saadan en sugende effekt af ren fedhed.
Morten.
Morten Pilegaard
http://www.twitter.com/mortenpilegaard
http://www.twitter.com/mortenpilegaard
Klart, man kan også bruge en baglæns reverb op til for mere dramatisk effekt (på det usynlige triggerspor).
For sidechain af delay (delay duck via vokalen), så brug samme grundindstillinger men:
-RMS i stedet for Peak (muligvis, prøv dig frem)
-20 - 80 ms release + Auto release
Her er samspillet mellem ratio og threshold noget anderledes end ved kick/bass comp. Hvor man på kick/bass comp kun er interesseret i at peaket af kicken dykker bassen i starten, kan man på delay duck godt hive threshold længere ned og have en konstant arbejdende og mere pumpende kompressor under duckingen.
-RMS i stedet for Peak (muligvis, prøv dig frem)
-20 - 80 ms release + Auto release
Her er samspillet mellem ratio og threshold noget anderledes end ved kick/bass comp. Hvor man på kick/bass comp kun er interesseret i at peaket af kicken dykker bassen i starten, kan man på delay duck godt hive threshold længere ned og have en konstant arbejdende og mere pumpende kompressor under duckingen.
Nej, jeg mener det er semiautomatisk som i Waves Renaissance.
- Tau Gundersen
- Medlem
- Indlæg: 2075
- Sted: Nansensgade
Noget helt andet.. Hvilken compressor bruger du som sidechain-comp Holger? Jeg bruger indtil videre Logic 7's egen og er egentlig ok tilfreds meeeeen ved godt det kan fåes bedre. Måske er Logic 8's ok? Eller en go' 3rd party éen..
Logic 8's er væsentligt bedre som almindelig compressor. Til sidechain er den også en del bedre, primært fordi attacket er forbedret så det ikke klikker ved 0.0ms.
Sonalksis har også extern sidechain men den er ineffektiv til kick/bass tricket pga. den ikke kan indstilles så radikalt. Den er mere til hvad jeg vil kalde blød eller glue sidechain mellem f.eks. en pad og en vokal.
Sonalksis har også extern sidechain men den er ineffektiv til kick/bass tricket pga. den ikke kan indstilles så radikalt. Den er mere til hvad jeg vil kalde blød eller glue sidechain mellem f.eks. en pad og en vokal.
- Torben Scharling
- Medlem
- Indlæg: 216
- Sted: Amager
SweetMorten Pilegaard skrev:Proev ogsaa at kopiere jeres stortromme-spor til et nyt spor og fjern outputtet saa det ikke spiller ud i Main Mix. - Og brug saa det til at sidechaine med.
Hvis i saa rykker det spor et par ms sa i kan faa bassen til at "dykke ned" lige foer der kommer et stortromme slag. Det giver saadan en sugende effekt af ren fedhed.
Morten.
Hmm...en lille forklaring/eksempel? - jeg ved ikke helt hvad du mener, men er sikker på det vil være guld at videHolger skrev:Sidechain af delay (delay duck via vokalen)
Det er et meget brugt trick i alle mulige genrer, men meget i dance:
Vokalsporet ligger på spor 1. Du har behandlet sporet som normalt med eq, comp osv. Du sender måske til noget rumklang på bus 1 og en lang delay på bus 2.
Du vil godt have meget delay på, men det lyder kun fedt i slutningen af ordene, dvs. delayet roder når vokal + delay spiller samtidigt. Det kan du selvfølgelig undgå ved at tegne automation for send til bus 2.
Problemet ved automation i dette tilfælde er: a) det tager lang tid at lave og b) det vil aldrig blive 100% naturligt at høre på
Derfor bruger du delay ducking via sidechain. Det gør du sådan her:
På selve bus 2 (vores delay bus) inserter du en compressor EFTER delayet. Denne compressor indstiller du som beskrevet tidligere i tråden, og som external sidechain vælger du vokalsporet (spor 1).
Nu vil delayet duckes automatisk i takt med hvert ord og sætning, men komme op igen mellem ordene eller sætningerne - alt afhængig af hvor hurtig/langsom din release time er.
Hvis du sætter ratioen på 4 og thresholden ikke alt for lavt for du en naturlig glidende dæmpet delay lyd. Hvis du sætter ratio på f.eks. 10 og hiver endnu mere fat i thresholden får du næsten samme effekt som fuld automation slukning af delayet - men med en mere naturlig overgang i start og slut af ordene.
Vokalsporet ligger på spor 1. Du har behandlet sporet som normalt med eq, comp osv. Du sender måske til noget rumklang på bus 1 og en lang delay på bus 2.
Du vil godt have meget delay på, men det lyder kun fedt i slutningen af ordene, dvs. delayet roder når vokal + delay spiller samtidigt. Det kan du selvfølgelig undgå ved at tegne automation for send til bus 2.
Problemet ved automation i dette tilfælde er: a) det tager lang tid at lave og b) det vil aldrig blive 100% naturligt at høre på
Derfor bruger du delay ducking via sidechain. Det gør du sådan her:
På selve bus 2 (vores delay bus) inserter du en compressor EFTER delayet. Denne compressor indstiller du som beskrevet tidligere i tråden, og som external sidechain vælger du vokalsporet (spor 1).
Nu vil delayet duckes automatisk i takt med hvert ord og sætning, men komme op igen mellem ordene eller sætningerne - alt afhængig af hvor hurtig/langsom din release time er.
Hvis du sætter ratioen på 4 og thresholden ikke alt for lavt for du en naturlig glidende dæmpet delay lyd. Hvis du sætter ratio på f.eks. 10 og hiver endnu mere fat i thresholden får du næsten samme effekt som fuld automation slukning af delayet - men med en mere naturlig overgang i start og slut af ordene.