Jeg skal da have en vokalboks!!

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg Skrevet: 19. jul 2006, 20:47

Ganske sikker.

Det han tale om er nærmere tilfældet hvis det sidder direkte på væggen. Ved f.eks. 50 mm 90 kg/m3 Rockwool skal der så være ca. 10 cm luft. Luft er jo generelt en god ting, da det hele jo er simpel billard-bord teori (kuglen har ingen acceleration ved banden).
Brugeravatar
JimR
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Fredensborg

Indlæg Skrevet: 19. jul 2006, 23:12

Ethan Winer er vist Guru nr. 1 indenfor dette felt. http://www.ethanwiner.com/acoustics.html#bass%20traps

Jeg vil ikke påstå at jeg har indgående kendskab til det men jeg har bygget nogle traps og sat i loftet.

Mit optagerum er møj lille: 2.2x3.6x2.2 m og jeg havde nogle virkelig generende resonanser omkring den dybe G på bassen (og stemmen)

Jeg byggede 2 stk 180x60x20 cm lukkede bokse pakket med 150 mm rockwool og med en 6 mm krydsfiner plade fastgjort og tætnet langs hele kanten men uden at røre Rockwool'en. Dette skulle være dybbas trap ifølge nogen planer jeg ikke lige kan finde igen.

Mellembassen blev lavet tilsvarende men kun 15 cm dybe og med 100 mm rockwool dækket med en 4 mm plade.

Som bredspektret absorber placeret lige over lyttepositionen blev der lavet endnu et panel i samme størrelse men åbent med 100 mm Rockwool. Det har givet en enorm effekt på selve klangen i rummet (udklingningstiden).

Jeg synes stadig det er svært at optage sang i rummet men slet ikke som før. Med en stormembran mikrofon får jeg stadig meget OOMPH når jeg synger dybt (netop omkring det dybe G). Jeg har måttet bruge småmembran mikrofon i en sang jeg er ved at optage (som er i G).

Den sidste indsats der kan gøre i rummet er at fremstille nogen 'hjørneklodser' af tykt, tungt Rockwool som kan absorbere bassen - men der er næsten ikke plads!

mvh

JimR
Brugeravatar
Vogel
Tekniker
Tekniker
Sted: Stockholm, Sweden

Indlæg Skrevet: 19. jul 2006, 23:35

Holger skrev:Ganske sikker.

Det han tale om er nærmere tilfældet hvis det sidder direkte på væggen. Ved f.eks. 50 mm 90 kg/m3 Rockwool skal der så være ca. 10 cm luft. Luft er jo generelt en god ting, da det hele jo er simpel billard-bord teori (kuglen har ingen acceleration ved banden).

Når jeg tænker efter er det som fyld i Helmholzresonatorer, eller til brug bag de absorbentskiver han anbefaler, som han har været tydelig med at lavdensitets mineraluld er at foretrække.

Hilsen
/Henrik
Brugeravatar
Morten Hjort
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Ama'r

re

Indlæg Skrevet: 20. jul 2006, 15:43

hmmm det lyder ikke helt så nemt som jeg havde regnet med. Er det vigtigt at tykkelsen af rockwool'en variere? Have ellers planlagt bare at proppe rockwool ned i en ramme og så bare beklædestof udenpå, men det er så ikke helt godtnok... Nogen der kender til noge sider omkring sådanne projekter(gerne med billeder) hvor der er en slavisk gennemgang?
Brugeravatar
Michael
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Vestsjælland

Re: re

Indlæg Skrevet: 20. jul 2006, 23:20

Morten Hjort skrev:hmmm det lyder ikke helt så nemt som jeg havde regnet med.

Nej, pludselig gik den den sædvanlige diskussion i den, som til gengæld er helt afsporet i forhold til det spørgsmål, du oprindeligt stillede.
Hvis en indspilningsbox skal være top-notch-state of the art, er der en masse teoretisk stof at sætte sig ind i.
Og de forskellige teoretikere er endda ikke altid enige.
Prøv at forholde dig til det du havde som udgangspunkt, og kig så på mit forslag igen. :wink:
Ikke state of the art, men du vil helt sikkert opleve en markant forbedring, i forhold til dine nuværende vilkår.
Og så er det til at betale.
I have no solution, but I do admire your problem.

[url]http://www.artbyaccident.dk[/url]
[url]http://www.lydgaarden.dk[/url]
[url]http://www.silentheart.dk[/url]
Brugeravatar
Vogel
Tekniker
Tekniker
Sted: Stockholm, Sweden

Indlæg Skrevet: 21. jul 2006, 09:13

Enig. Det er ikke så indviklet.
Brugeravatar
Morten Hjort
Forum Superstar
Forum Superstar

re...

Indlæg Skrevet: 23. jul 2006, 17:46

Det lyder godt.. Tror bare jeg kigger lidt rundt og så ellers bare går igang... Hvis nogen har nogle kommentarer så bare smid dem... Jeg tager nogle billeder så kan I se hvordan man kan lave en billig flot vokalboks 8-)
Brugeravatar
Michael
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Vestsjælland

Re: re...

Indlæg Skrevet: 23. jul 2006, 18:39

Morten Hjort skrev: Jeg tager nogle billeder så kan I se hvordan man kan lave en billig flot vokalboks 8-)

That's the spirit :wink: :clap:
Husk det med billederne, det er altid inspirerende og moralsk opløftende for andre, der gerne vil igang selv. :-D
I have no solution, but I do admire your problem.

[url]http://www.artbyaccident.dk[/url]
[url]http://www.lydgaarden.dk[/url]
[url]http://www.silentheart.dk[/url]
Brugeravatar
Claus Flid
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Slagelse(DK)

Re: re...

Indlæg Skrevet: 23. jul 2006, 19:12

Michael skrev:
Morten Hjort skrev: Jeg tager nogle billeder så kan I se hvordan man kan lave en billig flot vokalboks 8-)

That's the spirit :wink: :clap:
Husk det med billederne, det er altid inspirerende og moralsk opløftende for andre, der gerne vil igang selv. :-D

Jeg har lige har bygget 5 stk akustik plader af typen støbebats i en træ ramme med "Jysk" stof omkring
De kan sættes på en stang/fod så de er 2 m høje og så ellers bare fem stk rundt i en passende rundkreds.
Dette fungere ummilbart fint som mobil vokalbox.
Vil tro det tog 5 timer og 500kr inc alt.

@Winther gider du smide et billede op af en.
-\\-Claus Flid-//-
http://www.NexusEvent.dk
[url]https://www.facebook.com/TwoKnobs[/url]
Brugeravatar
Morten Hjort
Forum Superstar
Forum Superstar

re....

Indlæg Skrevet: 5. aug 2006, 17:07

Jeg har kigget lidt på planerne igen og overvejer at skære boksen ned til størrelsen 1,5m x 1,5m for at mit eget rum ikke skal blive alt for lille. Hvis jeg laver det som beskrevet her i tråden, vil jeg så få en boomet boks pga størrelsen eller burde boksen være lyddødt nok til at det ikke ville gøre den store forskel?
Brugeravatar
Morten Hjort
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 20. okt 2006, 00:53

Jeg lovede at jo tage nogle billeder af projektet og de kommer så her:

Købte Silvans absolut billigste spånplader som var 2 meter i højden og ca 150 cm brede... Dertil lavede jeg en ramme af planker som havde en tykkelse på 10 cm....

Så fyldte jeg rockwool i (de passer præcist i højden) samt spændte nogle få snore over for at rockwool'en ikke skulle falde sammen når jeg løftede det hele...

Af stof havde jeg købt Jysk's absolut billigste og samtidig grimmeste stof. Det spændte jeg ud og satte fast med meget små søm overalt...

Ja I undrer jer nok over hvorfor de ikke står helt tæt og det var vist en bette regnefejl da silvans tal ikke var helt præcise. Da ydersiden meget gerne skulle passe for ikke at se helt åndsvagt ud måtte jeg forskyde dem lidt. Med de få optagelser jeg har lavet har jeg ikke oplevet et problem med dette. Skulle det ske må jeg finde ud af noget med noget stof eller lign. Pladerne står fast via en skrue i væggen samt øverst i pladen som så er sat sammen med snor.

Vupti så er den færdig. Jeg har sat noget designer tapet på (kostede ca 400,-) så den ser lidt federe ud i rummet. Jeg har sat 2 håndtag til at åbne pladen i venstre side, som er på hjul (sat fast i væggen så jeg på den måde kan bruge væggen som en dør)...

Ked af de lidt store spring i billederne, men glemte til tider at tage nogen. Resultatet er blevet superflot samt effektivt og kan absolut anbefales.
Tror jeg er kommet af med ca 1700,- ialt for projektet og det er sgu gode penge at investere hvis man har pladsen til det...
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 20. okt 2006, 08:47

Det ser sgu da meget pænt ud! Godt gået Morten
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 24. okt 2006, 10:59

Jeg er kommet til at slette seneste indlæg ved en fejl, da der kom fejlbeskeder i tråden (men det skyldtes en anden post). Sorry :?
Brugeravatar
dfg_MacGyver
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Roskilde

no problem ;-)

Indlæg Skrevet: 24. okt 2006, 11:13

jeg planlægger oss vokal hjørne:

efter dette hårde slid :
Billede

kommer det til at se såen her ud:
Billede
Senest rettet af dfg_MacGyver 31. okt 2006, 12:48, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 24. okt 2006, 11:14

Det ser fornuftigt ud
Brugeravatar
Morten Hjort
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 24. okt 2006, 16:42

hov hvor røg mine fine billeder hen?
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 24. okt 2006, 18:43

Du har en begrænsning på Junolab serveren som giver fejl når for mange mennesker har adgang samtidig. snak med din udbyder,
Brugeravatar
KingstonProductions
Kaffedreng
Kaffedreng

Re: Jeg skal da have en vokalboks!!

Indlæg Skrevet: 29. mar 2010, 16:28

Sorry hvis jeg bumper en gammel tråd, men Morten kan det være muligt du smider de billeder op en gang til? Lyder meget interessant hvad du har gjort.

Tilbage til "Studiebygning & Akustik"