super chunks, broadband absorbsion & Bass Traps.

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
Miksne
Medlem
Indlæg: 81
Sted: Denmark. Silkeborg

super chunks, broadband absorbsion & Bass Traps.

Indlæg af Miksne »

Først og fremmest jeg er ny her inde, så viden er lidt begrænset inde for den akustiske verden heh.
Men ligesom Zakk, er mit studierum heller ikk særlig stort, så derfor har jeg også problemer med akustikken. Help!!

1) Først og fremmest. Super Chunks, hvad er det og hvordan laver man dem og hvor meget koster de at lave ca. Til et rum ligesom Zakks 4 X 4?

2) Lasso, skrev på et tidspunkt det her til Zakk:
"Derudover broadband absorbsion på dit første refleksionspunkt og gern hele bagvæggen.
Du vil måske med denne løsning opleve et lovligt dødt rum. Men det klarer du nemt ved at lade nogle af dine traps reflektere noget diskant. Dette er det nemmeste"


Ved godt det nærmest er skåret ud i pap hehe, men Lasso kan du ikk forklare de sidste 2 linjer lidt mere?

Og til sidst: Bass traps. Hvad synes i, er den bedste måde at gøre det på, set fra den akustiske og økonomisk side?
It's in the air!!!

Medlemsavatar
Lasso
Medlem
Indlæg: 1775
Sted: DK

Indlæg af Lasso »

superchunks er trekantede stykker isolering af Rockwool typen, der er stablet fra gulv til luft. Dækket med noget stof.

Man kan sætte noget reflekterende foran ulden og derved opnå at diskanten reflekteres frem for at blive absorberet.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Så vil jeg gerne forstærke spørgsmålet:

Hvad er broadband absorbtion?
skriver noder

Medlemsavatar
Black Dog
Medlem
Indlæg: 228
Sted: Aarhus, DK

Indlæg af Black Dog »

bryla skrev:Hvad er broadband absorbtion?
Frem med ordbogen..!

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

ja okay, hvordan laver man dem?
skriver noder

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Lasso skrev:superchunks er trekantede stykker isolering af Rockwool typen, der er stablet fra gulv til luft. Dækket med noget stof.
Undskyld hvis jeg nu beder dig om at gentage dig selv, men de der superchunks er jo som sendt fra himlen hvad angår konstruktion i rum med stuk, border, paneler og jeg skal komme efter dig. Man kan oven i købet lave dem store og brede og så lige dér hvor vinduetradiatoren/whatever ellers ville ha' ødelagt det for én laver man bare de 80 cm med mindre stykker og så de store stykker igen bagefter.......

MEN er det noget "MEN"??

Er de lige så effektive som hvis man laver trapkonstruktioner med luft bagved?

Er der nogen mindstemål man skal holde sig til?
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
Miksne
Medlem
Indlæg: 81
Sted: Denmark. Silkeborg

Indlæg af Miksne »

Til Bryla: "Bredbånds-absorbering"
Lasso, "Superchunks er trekantede stykker isolering af Rockwool typen, der er stablet fra gulv til luft. Dækket med noget stof.

Man kan sætte noget reflekterende foran ulden og derved opnå at diskanten reflekteres frem for at blive absorberet.
Hvad kunne det reflekterende fx være der skulle sættes foran ulden være?

Tænkte på: Hvad nu hvis jeg har skabe i begge front hjørner, fyldt op med tøj, er det en ulempe, eller er det ren faktisk til fordel istedet, i forhold til akustikken?
It's in the air!!!

Medlemsavatar
megl
Medlem
Indlæg: 1485
Sted: Århus

Indlæg af megl »

Luny Tune skrev:Er de lige så effektive som hvis man laver trapkonstruktioner med luft bagved?
I følge guruerne på gearslutz er superchunks den bedste løsning i et lille rum. Jeg tror simpelthen ikke det er nogen MEN'er ... just do it ;-)

/megl

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Miksne skrev:Til Bryla: "Bredbånds-absorbering"
Hallo, det har vi sat på plads...

Hvad er forskellen på broadband absorbtion og bass trap?
skriver noder

Medlemsavatar
Delax
Forum Donator
Indlæg: 3640
Sted: København

Indlæg af Delax »

bryla skrev:
Miksne skrev:Til Bryla: "Bredbånds-absorbering"
Hallo, det har vi sat på plads...

Hvad er forskellen på broadband absorbtion og bass trap?
En broadband absorber er vel bare en basstrap med en blød overflade så diskanten også kan trænge ind og bliver omsat til varme.
En bass-trap er vel bare en bradband absorber med et hårdere overflade så kun de lange mere energirige bølger trænger igennem.
Senest rettet af Delax lør 29. dec 2007 01:20, rettet i alt 1 gang.
Plugin presets @ https://www.16sounds.com/
.NET Development @ http://www.dotbuch.net/

Medlemsavatar
Miksne
Medlem
Indlæg: 81
Sted: Denmark. Silkeborg

Indlæg af Miksne »

Oki niice nok ..

Hvad er forskellen så på Basstraps og en Cloud? Jeg ved godt at en Cloud, sidder i luftet, men hvad er forskellen rent teknisk?
It's in the air!!!

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Clouds er oftere tyndere og sidder forskudt, f.eks. i skaktern. De er ikke møntet på specielt at dæmpe bas, men bruges oftere for blot at formindske den umiddelbare efterklangstid i et lokale, f.eks. stemmer.

Medlemsavatar
Miksne
Medlem
Indlæg: 81
Sted: Denmark. Silkeborg

Indlæg af Miksne »

Oki thanks.
Sidste spørgsmål tror jeg, heh!
Lasso, du skrev til Zakk:
"Mht. IKEA traps. Det er ikke det smarteste design i verden ud fra et akustisk og økonomisk synspunkt"

Mener du at, Megl`s Ikea løsning ikke er helt så effektiv som fx Super Chunks, rent akustik? Eller at det at Ikea løsningen bare er lidt dyere at lave end det andet, eller? :?
It's in the air!!!

Medlemsavatar
Lasso
Medlem
Indlæg: 1775
Sted: DK

Indlæg af Lasso »

mht. IKEA designet.

De er ikke den mest effektive løsning slet og ret pga. den mængde af absorbsionsmaterialet, som lyden kan ramme.

Forestil dig en træramme med en rock batt indeni.

Så er X % rockwooen frit til at virke. Det rockwool der ligger bag trærammen, er ikke effektivt.

Forestil dig nu at du borer en masse store huller i rammerne og voila - X antal mange flere procent af rockwoolen er nu fri og virkningen øges markant.

Note: IKEA løsningen er ikke dårlig - bare ikke lige så effektiv og kost effektiv som den gode gamle model :)

Medlemsavatar
megl
Medlem
Indlæg: 1485
Sted: Århus

Indlæg af megl »

Lasso skrev:Så er X % rockwooen frit til at virke. Det rockwool der ligger bag trærammen, er ikke effektivt.
Prøv lige at forklar 'bag trærammen'?? Reoloerne er jo egentlig bare én stor ramme fuldstændig magen til de rammer man selv ville lave, hvis man startede fra scratch.
Lasso skrev:Note: IKEA løsningen er ikke dårlig - bare ikke lige så effektiv og kost effektiv som den gode gamle model :)
Det tror jeg nu ikke helt du har ret i ... rent økonomisk, hvis du regner materialer og mandetimer ind, så tvivler jeg meget på, at flertallet herindefra kan lave det nævneværdigt billigere. En Kilby-reol koster sølle 179,- og ta'r under 10 min. at pakke ud og samle.

/megl

Medlemsavatar
soerena
Medlem
Indlæg: 520
Sted: København

Indlæg af soerena »

Lasso skrev:superchunks er trekantede stykker isolering af Rockwool typen, der er stablet fra gulv til luft. Dækket med noget stof.

Man kan sætte noget reflekterende foran ulden og derved opnå at diskanten reflekteres frem for at blive absorberet.

Hvilken type rockwool? Jeg er dødforvirret mht typer af rockwool.. der tales om terrænbatts, Pladebatts A, og så bare "rockwool" ??
Jeg ved hvad isover er.. det er det eneste jeg har styr på og kan kende med mine øjne.. aner ikke hvordan de andre ser ud..
[url=http://www.sorenandreasen.com/][b]sørenandreasen.dk[/b][/url]

Medlemsavatar
Lasso
Medlem
Indlæg: 1775
Sted: DK

Indlæg af Lasso »

soerena skrev:
Lasso skrev:superchunks er trekantede stykker isolering af Rockwool typen, der er stablet fra gulv til luft. Dækket med noget stof.

Man kan sætte noget reflekterende foran ulden og derved opnå at diskanten reflekteres frem for at blive absorberet.

Hvilken type rockwool? Jeg er dødforvirret mht typer af rockwool.. der tales om terrænbatts, Pladebatts A, og så bare "rockwool" ??
Jeg ved hvad isover er.. det er det eneste jeg har styr på og kan kende med mine øjne.. aner ikke hvordan de andre ser ud..
Søren:

Rockwool Flexi a batts har en medium densitet. Materialet er relativt billigt. Egner sig broad band absorbering (dvs ned til omkring 150 - 200 Hz) og til bass traps af superchunk typen

Rockwool Terrænbats erhverv har høj densitet. Materialet er 3 gange dyrere end flexi batts. Egner sig til frithængende basstraps af "ramme" typen. Virker både som bass trap og broadband absorber men absorberer sikkert lidt mindre i den høje mellemtone / diskant end flexi batts

Her er de generelle anbefalinger:

Rockwool Flexi a-batts 100 mm:
----------------------
-clouds
-superchunks

Rockwool terrænsbatt erhverv 100 mm (i gamle dage bare terrænbatts - men de laves ikke mere)
------------------------------------------------------------------------------------
- sættes i trærammer på bagvæggen, og sidevæggene (evt også frontvæg) 100 mm fra væggen = broadband absorber / bass trap
- monteres skråtstillet i væg / loft hjørner = broadband absorber / bass trap


Isover bruges ikke da densiteten er for lav i forhold til rockwool

Medlemsavatar
soerena
Medlem
Indlæg: 520
Sted: København

Indlæg af soerena »

Lasso skrev:
soerena skrev:
Lasso skrev:superchunks er trekantede stykker isolering af Rockwool typen, der er stablet fra gulv til luft. Dækket med noget stof.

Man kan sætte noget reflekterende foran ulden og derved opnå at diskanten reflekteres frem for at blive absorberet.

Hvilken type rockwool? Jeg er dødforvirret mht typer af rockwool.. der tales om terrænbatts, Pladebatts A, og så bare "rockwool" ??
Jeg ved hvad isover er.. det er det eneste jeg har styr på og kan kende med mine øjne.. aner ikke hvordan de andre ser ud..
Søren:

Rockwool Flexi a batts har en medium densitet. Materialet er relativt billigt. Egner sig broad band absorbering (dvs ned til omkring 150 - 200 Hz) og til bass traps af superchunk typen

Rockwool Terrænbats erhverv har høj densitet. Materialet er 3 gange dyrere end flexi batts. Egner sig til frithængende basstraps af "ramme" typen. Virker både som bass trap og broadband absorber men absorberer sikkert lidt mindre i den høje mellemtone / diskant end flexi batts

Her er de generelle anbefalinger:

Rockwool Flexi a-batts 100 mm:
----------------------
-clouds
-superchunks

Rockwool terrænsbatt erhverv 100 mm (i gamle dage bare terrænbatts - men de laves ikke mere)
------------------------------------------------------------------------------------
- sættes i trærammer på bagvæggen, og sidevæggene (evt også frontvæg) 100 mm fra væggen = broadband absorber / bass trap
- monteres skråtstillet i væg / loft hjørner = broadband absorber / bass trap


Isover bruges ikke da densiteten er for lav i forhold til rockwool
Mange tak - det klarlagde lige en hel del af min uvished.
Men jeg har altså brugt isover som det tredje og yderste lag i alle mine traps der står langs hele bagvæggen - er der grundlag for at rive dem ned og smide noget andet materiale i yderst? ikke den helt store operation - men selvfølgelig lidt tidskrævende alligevel.
[url=http://www.sorenandreasen.com/][b]sørenandreasen.dk[/b][/url]

Medlemsavatar
Lasso
Medlem
Indlæg: 1775
Sted: DK

Indlæg af Lasso »

Søren - jeg aner det ikke.

Jeg synes I skal prøve at trappe resten af lokalet inden I gør mere ved bagvæggen.

Har I mulighed for at lave skråtstillede traps, chunks?

Medlemsavatar
soerena
Medlem
Indlæg: 520
Sted: København

Indlæg af soerena »

Lasso skrev:Søren - jeg aner det ikke.

Jeg synes I skal prøve at trappe resten af lokalet inden I gør mere ved bagvæggen.

Har I mulighed for at lave skråtstillede traps, chunks?

Altså superchunks i de to front hjørner ved siden af bordet med laptop og monitors?
[url=http://www.sorenandreasen.com/][b]sørenandreasen.dk[/b][/url]

Medlemsavatar
soerena
Medlem
Indlæg: 520
Sted: København

Indlæg af soerena »

Støbebats, terranbats og pladebats er åbenbart betegnelser for det samme.. Åh gud hvor forvirrende.
Men så har jeg altså rigeligt med pladebats i garagen.

Har lavet en af de der væg-loft ting med ét pladebat på 50mm i en træliste af spånplade og med en bagside af finertræ.

Nu aner jeg bare ikke hvordan dulan jeg skal få den sat skråt op i væg/loft ved mit bord.
Jeg har nogle monteringsknager, men er bange for det ikke kan holde hvis jeg skruer dem igennem den tynde finerplade og direkte ind til rockwoolen.

Kunne måske gøre noget med noget syning?

Nogen der har bedre idéer?
[url=http://www.sorenandreasen.com/][b]sørenandreasen.dk[/b][/url]

Medlemsavatar
Lasso
Medlem
Indlæg: 1775
Sted: DK

Indlæg af Lasso »

Søren...

Der skal IKKE bagbeklædning på dine traps.

De skråtstillede traps jeg henviser til er IKKE superchunks.

Jeg mener jo, at jeg har skrevet denne opskrift en del gange efterhånden, men nu kommer den altså igen. Du må så tilpasse den til dit rum:

1) i alle rummet væg / væg hjørner: bass traps af superchunk typen
2) i loft / væg "hjørner" - der hvor væg bliver til loft: skråtmonterede traps af terrænbatts erhverv
3) på bagvæggen: traps af terrænbatts erhverv i rammer
4) på sidevæggen: traps på dit first reflection point og efter behov
5) over mixpositionen: en cloud

@1: der skal anvendes rockwool af Flexi a-batts typen. Typisk størrelse: 980 / 600 / 100 mm. Beregn hvor mange du skal bruge, for at nå fra gulv loft. Et batt halvveres så du nu har et stykke på 490 / 600 / 100. Hver halvdel halvveres på skrå, altså fra hjørne til hjørne. PÅ denne måde bliver hver batt til 4 trekanter. Husk at skære dem ens hver gang! Disse trekanter stables fra gulv til loft. Holdes på plads med en tynd ramme, der forhindrer at ulden vælter, med en pæn stoffront.

@2: en træramme bygges, der passer præcis uden om en rockwool terræn batt erhverv. Uden om rammen spændes et lag stof for finish. Rammerne monteres så de danner en 45 graders vinkel mellem væg og loft på alle rummet 4 væg sider, front, side, side, bagvæg.

@3: se @2 for konstruktion. Monteres på væggen med afstandsklodser, så der er lige langt ind til væggen, som ulden er tyk - altså 100 mm.

@4: se @2 for konstruktion.

@5: et rammesystem konstrueres. Dimension er efter behov, men gerne omkring 2 * 2 meter. Lav gerne rammen, så det passer med et lige antal batts. Under rammen laves evt. et snoresystem, der kan give ektra støtte til ulden. Uden om rammen spændes stof. Uld af typen flexi a batts 100 mm. Rammen monteres i loftet over mixpositionen. I princippet en kæmpe udgave af @2 men med Flexi a batts. NOTE: har du store problemer med stående bass fbølger mellem gulv og loft (kan beregnes - og høres) anvendes i stedet terrænbatts.

Holger: sticky please.

Medlemsavatar
soerena
Medlem
Indlæg: 520
Sted: København

Indlæg af soerena »

Lasso skrev:Søren...

Der skal IKKE bagbeklædning på dine traps.

De skråtstillede traps jeg henviser til er IKKE superchunks.

Jeg mener jo, at jeg har skrevet denne opskrift en del gange efterhånden, men nu kommer den altså igen. Du må så tilpasse den til dit rum:

1) i alle rummet væg / væg hjørner: bass traps af superchunk typen
2) i loft / væg "hjørner" - der hvor væg bliver til loft: skråtmonterede traps af terrænbatts erhverv
3) på bagvæggen: traps af terrænbatts erhverv i rammer
4) på sidevæggen: traps på dit first reflection point og efter behov
5) over mixpositionen: en cloud

@1: der skal anvendes rockwool af Flexi a-batts typen. Typisk størrelse: 980 / 600 / 100 mm. Beregn hvor mange du skal bruge, for at nå fra gulv loft. Et batt halvveres så du nu har et stykke på 490 / 600 / 100. Hver halvdel halvveres på skrå, altså fra hjørne til hjørne. PÅ denne måde bliver hver batt til 4 trekanter. Husk at skære dem ens hver gang! Disse trekanter stables fra gulv til loft. Holdes på plads med en tynd ramme, der forhindrer at ulden vælter, med en pæn stoffront.

@2: en træramme bygges, der passer præcis uden om en rockwool terræn batt erhverv. Uden om rammen spændes et lag stof for finish. Rammerne monteres så de danner en 45 graders vinkel mellem væg og loft på alle rummet 4 væg sider, front, side, side, bagvæg.

@3: se @2 for konstruktion. Monteres på væggen med afstandsklodser, så der er lige langt ind til væggen, som ulden er tyk - altså 100 mm.

@4: se @2 for konstruktion.

@5: et rammesystem konstrueres. Dimension er efter behov, men gerne omkring 2 * 2 meter. Lav gerne rammen, så det passer med et lige antal batts. Under rammen laves evt. et snoresystem, der kan give ektra støtte til ulden. Uden om rammen spændes stof. Uld af typen flexi a batts 100 mm. Rammen monteres i loftet over mixpositionen. I princippet en kæmpe udgave af @2 men med Flexi a batts. NOTE: har du store problemer med stående bass fbølger mellem gulv og loft (kan beregnes - og høres) anvendes i stedet terrænbatts.

Holger: sticky please.

Mnjah.. synes nu der er lidt huller hist og pist :)

Men hvilken forskel gør det at der sidder et 2-3mm tykt stykke finer som bagside? For hvis det ikke gør nogen synderlig forskel, så vil jeg nærmest ikke til at rive det fra igen.
[url=http://www.sorenandreasen.com/][b]sørenandreasen.dk[/b][/url]

Medlemsavatar
Lasso
Medlem
Indlæg: 1775
Sted: DK

Indlæg af Lasso »

soerena skrev:Men hvilken forskel gør det at der sidder et 2-3mm tykt stykke finer som bagside? For hvis det ikke gør nogen synderlig forskel, så vil jeg nærmest ikke til at rive det fra igen.
Nu stopper du!

På den type traps skal der ikke være noget materiale bagpå ok?

Medlemsavatar
soerena
Medlem
Indlæg: 520
Sted: København

Indlæg af soerena »

Lasso skrev:
soerena skrev:Men hvilken forskel gør det at der sidder et 2-3mm tykt stykke finer som bagside? For hvis det ikke gør nogen synderlig forskel, så vil jeg nærmest ikke til at rive det fra igen.
Nu stopper du!

På den type traps skal der ikke være noget materiale bagpå ok?

hehe.. det virker jo lidt stenet hvis det bare er en principiel traditionsfast regel uden noget egentligt grundlag - ikke ?

Nej jeg er skam først lige begyndt :twisted:
[url=http://www.sorenandreasen.com/][b]sørenandreasen.dk[/b][/url]

Nyt svar